3907
Sök

Hjälp med Glykol

29 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#1
Har en Volvo v40 2.0t -00 som har gulaktig glykol. Saken är den att jag behövde fylla på för någon dag sedan, och frågade några polare för rådgivning. En sa att det gul kylarvätska kunde bero på rost i systemet, bara att fylla på. En annan sa köp Volvo original, och blanda i den. Gjorde detta och färgen på denna var grön inte gul (säljaren till v40 sa att det var Volvo Original i sedan innan). Så kortfattat är min fråga varför har var den tidigare kylarvätskan gul, men den nya av samma märke är grön? Kan jag ha förstört kylsystemet pga. blandning mellan gul och grön? Som sagt så har ägaren innan alltid kört med Volvos glykol, vilket jag även nu blandade i.

När jag ändå sitter och skriver så kan jag passa på att fråga om det är någon som vet varför glykolmängden hoppar lite upp och ner? Ena stunden är det flera cm under max för att helt plötsligt vara vid maxstrecket. Ska tilläggas att jag enbart har kollat på vätskan när motorn har varit kall.

Som jag skrev i en annan tråd så är jag inte jättekunnig på bilar, så uppskattar verkligen hjälp smile

Tack på förhand!

82 Inlägg
6 december 2009
#2
Gul glykol brukar vara vatten och rost... Det är nog dax att byta kylarvattnet och du ska ha blå(grön) glykol om du tömmer systemet helt ska du blanda glykol och vatten 50-50% Lycka till Mvh.


29 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#3
Cyrax1 skrev:
Gul glykol brukar vara vatten och rost... Det är nog dax att byta kylarvattnet och du ska ha blå(grön) glykol om du tömmer systemet helt ska du blanda glykol och vatten 50-50% Lycka till Mvh.

Okej, då var det som en polare trodde då. Men det är inte "farligt" att blanda detta med ny fräsch glykol, för polaren som ska hjälpa mig lite med bilen har inte haft tid så var tvungen att slänga i en skvätt.

Du har ingen teori på "fråga nr. 2" med att mängden glykol hoppar upp och ner från resa till resa när motorn är kall?

82 Inlägg
7 december 2009
#4
Det handlar om att vätskan "sugs in" i motorn när motorn är varm. Om du inte har något lekage ska vätskan vara på max i expantionskärlet när motorn är iskall alltså när den stått över natten tex. Du ska ALLTID kontrolera nivån när motorn är kall, om det blir för mycket vätska i kärlet när den sedan är varm så pyser det ut lite från en avledningsslang. Jag har samma fenomen på min mondeo ibland att den kan vara på max ena dagen och på min nästa gång jag kollar. Jag tror inte du behöver vara orolig men annars kolla efter lekage från diverse slangar från och till kylaren, kolla även under locket för oljan så det inte är vitgrå gegga på locket då det tyder på vatten i oljan och då kanske din motor tar in vatten och det är INTE bra, Lycka till  MVh


5 710 Inlägg
7 december 2009
#5
Cyrax1 skrev:
Det handlar om att vätskan "sugs in" i motorn när motorn är varm. Om du inte har något lekage ska vätskan vara på max i expantionskärlet när motorn är iskall alltså när den stått över natten tex.

Njaee....det där köper jag inte......skulle vattnet sugas in i motorn för att den är varm?
Nä...normal sett skall nivån i kärlet vara lägre vid kall motor för att sedan öka när vattnet värms upp.
Man kan ju höra det på namnet t.o.m: E-x-p-a-n-s-i-o-n-s-k-ä-r-l.....för att vattnet skall kunna expandera, och expandera, det gör det vid värme som allt annat.

>>ConTigent, det finns glykol som är gul. Volvos nyare glykol till tyngre motorer (te.x lastbilar) är gul.
Min erfarenhet är att vattnet blir rost-rött/mörkt när man ej bytt på länge.
SÅ....det kan varit volvo original glykol i fast av en annan typ.

Hursom din nya vätska kommer funka lika bra.

Ditt andra problem.....lurigt men om det skiljer mycket kan det tyda på luft.
Vid bytet....luftade ni ? (hur man nu gör det på en V40)
En annan förklaring kan vara tryck.
När du kör byggs det upp tryck i systemet, detta tryck ligger sedan i systemet innan det ventileras ut p.g.a naturligt läckage.
När det ligger tryck i systemet kan nivån vara lägre p.g.a att slangar och sådant utvidgas och ger mer plats åt vätskan = lägre nivå i expansionskärlet.
Kontrollerar du nivån ganska snart efter avstängning ligger trycket kvar.
Låter du den stå en längre tid läcker trycket ut och nivån ökar.
Bara en gissning/ tanke......


mvh Jonas

MVH Jonas
..............

1 697 Inlägg
7 december 2009
#6
Glykol finns i flera olika färger. T.ex. den som finns i nya Saabar är röd.


192 Inlägg
7 december 2009
#7
röd och grön glykol ska man däremot inte blanda,,,

//// Tommie

29 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
#8
jonTe skrev:
Cyrax1 skrev:
Det handlar om att vätskan "sugs in" i motorn när motorn är varm. Om du inte har något lekage ska vätskan vara på max i expantionskärlet när motorn är iskall alltså när den stått över natten tex.

Njaee....det där köper jag inte......skulle vattnet sugas in i motorn för att den är varm?
Nä...normal sett skall nivån i kärlet vara lägre vid kall motor för att sedan öka när vattnet värms upp.
Man kan ju höra det på namnet t.o.m: E-x-p-a-n-s-i-o-n-s-k-ä-r-l.....för att vattnet skall kunna expandera, och expandera, det gör det vid värme som allt annat.

>>ConTigent, det finns glykol som är gul. Volvos nyare glykol till tyngre motorer (te.x lastbilar) är gul.
Min erfarenhet är att vattnet blir rost-rött/mörkt när man ej bytt på länge.
SÅ....det kan varit volvo original glykol i fast av en annan typ.

Hursom din nya vätska kommer funka lika bra.

Ditt andra problem.....lurigt men om det skiljer mycket kan det tyda på luft.
Vid bytet....luftade ni ? (hur man nu gör det på en V40)
En annan förklaring kan vara tryck.
När du kör byggs det upp tryck i systemet, detta tryck ligger sedan i systemet innan det ventileras ut p.g.a naturligt läckage.
När det ligger tryck i systemet kan nivån vara lägre p.g.a att slangar och sådant utvidgas och ger mer plats åt vätskan = lägre nivå i expansionskärlet.
Kontrollerar du nivån ganska snart efter avstängning ligger trycket kvar.
Låter du den stå en längre tid läcker trycket ut och nivån ökar.
Bara en gissning/ tanke......


mvh Jonas

Saken är den att jag inte har luftat systemet. Mängden glykol var en bra bit under min och var tvungen att fylla på, dock så var det en annan färg på den volvoglykolen jag köpte och den som var i, men var tvungen att slänga i en skvätt. Om det nu är som du säger att det var gul glykol i sedan innan, och jag blandade med grön (blå) kan detta ha skadat kylsystemet eller är det bara röd och grön man inte får blanda?

Kan även säga att jag antagligen har lokaliserat ett läckage vid en slängklämma som har börjat ärga. Blev ingen pöl på marken, utan rann utmed slang och trängde igenom vid höger hjulhus fram. Kanske en väldigt dum fråga nu, men gör glykol så att bilen rostar snabbare om det kommer i kontakt med lacken?

Edit: Tack för alla svar hittills, uppskattas verkligen! smile
Senast redigerat av ConTigent (7 december 2009)

82 Inlägg
8 december 2009
#9
Jonas... Du har så rätt så, jag som vände på det hela men med sugs in menar jag att vattnet cirkulerar och om jag inte har fel för mig ska du kontrollera nivån när motorn är kall...


...has left the building...
4 474 Inlägg
8 december 2009
#10
Om jag inte minns helt fel så är den gula glykolen inte gul pga rost som det antyds här, utan den är färgad gul. Gul glykol skall ha dubbelt så långt bytesintervall som den vanliga blå resp gröna glykolen (normalt byts väl glykolen vart annat år, iaf på BMW). Om jag minns rätt så skall man INTE blanda gul glykol med blå eller grön då det bildas salter eller nåt liknande som inte är så bra mot lättmetall tex...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

5 710 Inlägg
8 december 2009
#11
dawwe skrev:
Om jag minns rätt så skall man INTE blanda gul glykol med blå eller grön då det bildas salter eller nåt liknande som inte är så bra mot lättmetall tex...

Du minns rätt. Den gula glykolen skall inte blandas med andra typer, står klart och tydligt i verkstadslitteraturen.

>>ConTigent, min rekommendation till dig är att byta all vätska.
Fixa dittt läckage, töm hela systemet och häll i nytt.
men gör glykol så att bilen rostar snabbare om det kommer i kontakt med lacken

Nej det kan man inte säga. Att man blandar glykol i vattnet är av fler anledningar är bara frostskydd.
Rostskydd är den andra stora egenskapen som glykolen har.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Sir
291 Inlägg
8 december 2009
#12
Standardglykol
Nitrit-, amin- och fosfatfri kylarvätska baserad på monoetylenglykol. Blåfärgad. Ger korrosionsskydd i upp till 2 år.
Koncentrat som blandas med vatten. 33% inblanding ger frostkydd ned till ca -17oC. 50% inblandning ned till ca -35oC. Maximal inblanding 68%.
Glykoltypen använd av biltillverkare fram till 1990-talet.
Förvara utom räckhåll för barn och djur, mycket giftig. Innehåller bittermedel för att förhindra förväxling med andra vätskor.
Får ej förvaras i galvaniserade kärl.

Standardglykol MPG
Nitrit-, amin-, borat-, fosfat- och silikatfri kylarvätska baserad på monopropylenglykol. Blåfärgad. Ger korrosionsskydd i upp till 5 år.
Koncentrat som blandas med vatten. 33% inblandning ger frostskydd ned till ca -15oC. 50% inblandning ned till ca -33oC. Maximal inblandning 60%.
Glykoltypen godkänd av ett fåtal biltillverkare.
Låg toxicitet för att minska risken för skador på djur och människor. Innehåller bittermedel för att förhindra förväxling med andra vätskor.
Får ej förvaras i galvaniserade kärl. Lagringsbar i upp till 8 år i lufttät behållare.

Longlifeglykol G34
Nitrit-, amin-, borat-, fosfat- och silikatfri kylarvätska baserad på monetylenglykol. Rödfärgad. Ger korrosionsskydd i upp till 5 år.
Koncentrat som blandas med vatten. 33% inblandning ger frostskydd ned till ca -20oC. 50% inblandning ned till ca -40oC. Maximal inblandning 68%.
Glykoltyp använd av biltillverkare från mitten av 1990-talet och framåt i olika färgvariationer. Förekommande färger: färglös, grön, gul, röd, violett och orange.
Förvara utom räckhåll för barn och djur, mycket giftig. Innehåller bittermedel för att förhindra förväxling med andra vätskor.
Får ej förvaras i galvaniserade kärl. Lagringsbar i upp till 8 år i lufttät behållare.

Longlifeglykol G48
Nitrit-, amin- och fosfatfri kylarvätska baserad på monoetylenglykol. Blågrön färg. Ger korrosionsskydd i upp till 5 år.
Koncentrat som blandas med vatten. 33% inblandning ger frostskydd ned till ca -20oC. 50% inblandning ned till ca -40oC. Maximal inblandning 68%.
Glykoltyp använd av biltillverkare från 1990-talet och framåt i olika färgvariationer. Förekommande färger: färglös, grön och blågrön.
Förvara utom räckhåll för barn och djur, mycket giftig. Innehåller bittermedel för att förhindra förväxling med andra vätskor.
Får ej förvaras i galvaniserade kärl. Lagringsbar i upp till 5 år i lufttät behållare.

Finns även andra färger som man bör kolla upp.
Brun: Gammal rostig kylvätska. Bör bytas.
Genomskinlig: Nytt blankt vatten. Tål ej kyla. Bör bytas om det inte är en variant av Longlifeglykol G34 eller G48.

Blandar man etylenglykol och propylenglykol får man en seg sörja. Finns folk som försökt spola ur systemet och även använd maskindiskmedel för att få bort allt men maskindiskmedel fräter på aluminium som finns i topplocken. Att blanda glykol är kemi och bör undvikas.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

Sir
291 Inlägg
8 december 2009
#13
Oj, blev en del text men man kan inte blanda glykol hur som helst. Det är inte som motorolja. Iofs kan man inte blanda olja hur som helst heller.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

29 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
#14
Okej, tack för alla svar! smile

Ska fixa läckaget så fort som möjligt, samt byta vätskan helt. Måste den spolas igenom med bara vatten först?

Sir
291 Inlägg
8 december 2009
#15
Ska man byta allt e de ju lika bra å spola genom systemet med vanligt vatten. Bort med termostaten och i med slangen. Sen kam man öppna värmekranen in till kupen med så man spolar ur värmepaketet med. Brukar komma ut allt möjligt. Spola åt bägge håll och tills det kommer ut rent vatten. Sen är det "bara" å sätta ihop allt igen och fylla på och till slut lufta enligt verkstadsmanual eller dyligt.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

31 Inlägg
8 december 2009
#16
Hör med volvo dom har det rätta glykolen till bil jag bytt en kylaslang på polarens v40 och där var glykolen också gulaktig.


29 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#17
Tack för svaren smile

4 586 Inlägg
9 december 2009
#18
skulle nog blanda 60-40% för bättre skydd


845 Inlägg
9 december 2009
#19
jocke_gronberg skrev:
skulle nog blanda 60-40% för bättre skydd

60% vatten eller glykol?. För mycket glykol gör att frysskyddet blir sämre. 50% vatten 50% glykol ger det bästa frysskyddet.


4 586 Inlägg
9 december 2009
#20
Jimpiz skrev:
jocke_gronberg skrev:
skulle nog blanda 60-40% för bättre skydd

60% vatten eller glykol?. För mycket glykol gör att frysskyddet blir sämre. 50% vatten 50% glykol ger det bästa frysskyddet.

Jag får bästa skyddet vid 60% glykol men det beror säkert på vilken glykol man använder



Sök