Cyrax1 skrev:
Det handlar om att vätskan "sugs in" i motorn när motorn är varm. Om du inte har något lekage ska vätskan vara på max i expantionskärlet när motorn är iskall alltså när den stått över natten tex.
Njaee....det där köper jag inte......skulle vattnet sugas in i motorn för att den är varm?
Nä...normal sett skall nivån i kärlet vara lägre vid kall motor för att sedan öka när vattnet värms upp.
Man kan ju höra det på namnet t.o.m: E-x-p-a-n-s-i-o-n-s-k-ä-r-l.....för att vattnet skall kunna expandera, och expandera, det gör det vid värme som allt annat.
>>ConTigent, det finns glykol som är gul. Volvos nyare glykol till tyngre motorer (te.x lastbilar) är gul.
Min erfarenhet är att vattnet blir rost-rött/mörkt när man ej bytt på länge.
SÅ....det kan varit volvo original glykol i fast av en annan typ.
Hursom din nya vätska kommer funka lika bra.
Ditt andra problem.....lurigt men om det skiljer mycket kan det tyda på luft.
Vid bytet....luftade ni ? (hur man nu gör det på en V40)
En annan förklaring kan vara tryck.
När du kör byggs det upp tryck i systemet, detta tryck ligger sedan i systemet innan det ventileras ut p.g.a naturligt läckage.
När det ligger tryck i systemet kan nivån vara lägre p.g.a att slangar och sådant utvidgas och ger mer plats åt vätskan = lägre nivå i expansionskärlet.
Kontrollerar du nivån ganska snart efter avstängning ligger trycket kvar.
Låter du den stå en längre tid läcker trycket ut och nivån ökar.
Bara en gissning/ tanke......
mvh Jonas