2655
Sök

Chiptrimma, vad säger besiktningen?

8 883 Inlägg
7 december 2009
LazerHawke skrev:
Hamilton skrev:
need_4_boost skrev:
Pratade med en besgubbe härom dagen och efter nyår så ska bilprovningen att börja kollla felkoder via diagnosutaget på bilar från och med -02 och senare.
Vet dock inte om man kan få felkoder om man chippar osv, men värt att fundera på iaf.

Koderna det gäller är felkoder för avgasvärden och inget annat. Gäller bensin från -02 och diesel från -04

(Besiktigade min i dag så jag har färska uppgifter)

så dom säger inget om att mjukvaran är ändrad?

Eftersom det bara är felkoder på avgasrening och inget annat dom läser, så är det inget att oroa sig för vad gäller programvaran. Finns det felkod så får du en 2:a

Fotograf på tierpidag.se

1 915 Inlägg
8 december 2009
Jag mailade till bilprovningen och frågade om vad som gällde för att chippa en bil och få den laglig med regbesiktning.

kundtjanst@bilprovningen.se skrev:
Hej!

Den enda chiptrimning som går att få godkänd på detta vis är när biltillverkarna själva säljer och monterar ny mjukvara i bilarna. T.ex. har Volvo och Saab godkända satser som är provade och godkända. Dessa satser är monterade av märkesverkstäder och tillverkaren intygar den nya effekten och nya utsläppsvärden m.m.

MVH Björn

Bilprovningen
Box 508
162 15 Vällingby
Telefon: 0771-600 800
Kostnaden motsvarar ett Sverigesamtal (lokalsamtal).

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

109 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
need_4_boost skrev:
Pratade med en besgubbe härom dagen och efter nyår så ska bilprovningen att börja kollla felkoder via diagnosutaget på bilar från och med -02 och senare.
Vet dock inte om man kan få felkoder om man chippar osv, men värt att fundera på iaf.

Då borde ju jag klara mig, eftersom min är en 01:a?

493 Inlägg
19 december 2009
Slayerkiller skrev:
need_4_boost skrev:

jaa om det är från -02 och framåt så ska ju dom ju rimligtvis inte bry sig om -01or?? wink
sen är frågan om bilprovningen överhuvudtaget har instrument att kunna läsa av om programvaran är ändrad på varenda bilmärke som finns, ganska tveksamt...

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

689 Inlägg
19 december 2009
Pontaaa skrev:
Slayerkiller skrev:
need_4_boost skrev:

jaa om det är från -02 och framåt så ska ju dom ju rimligtvis inte bry sig om -01or?? wink
sen är frågan om bilprovningen överhuvudtaget har instrument att kunna läsa av om programvaran är ändrad på varenda bilmärke som finns, ganska tveksamt...

Bilprovningen ska inte läsa av (eller kolla) om bilen har ändrad programvara, dom ska bara läsa av felkoder.. När du läser av felkoder så får du bara upp felkoder, går du däremot in för att läsa lite djupare så kan man säkerligen se att parametrar är ändrade..

343 Inlägg
10 november 2010
ska köpa mej en nissan 200 s13 -90 som det sitter ett steg 2chip i. vad kommer besiktningen säga om detta? funderar på att ställa ner ladet till minimum kommer detta att funka?

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

Sök