4348
Sök

Ska vi återinföra trådbussarna igen?

29 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
Ska vi återinföra trådbussarna igen? Jag tycker det.

Alla snacker om att vi ska tänka på miljön, så jag tänkte varför inte återinföra trådbussarna i städer över 50000 invånare.

Ge en kommentar.

Framhjulsdrift är skit.

29 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare

Framhjulsdrift är skit.

1 339 Inlägg
8 december 2009
Ja vf inte, lär ju inte vara sämre än dom nuvarande stadsbussarna här nere.

DFFL
9 020 Inlägg
8 december 2009
Volvo740an skrev:

Finns ju i Landskrona och funkar utmärkt, men mig kvittar det, jag åker inte buss och jag skiter i miljön...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

blacken
8 december 2009
Som trådbuss förare så är man tvungen att följa tråden, och inte gå "off topic".. big_smiletongue

110 Inlägg
8 december 2009
blacken skrev:
Som trådbuss förare så är man tvungen att följa tråden, och inte gå "off topic".. big_smiletongue

Hahah! lol

29 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare

Framhjulsdrift är skit.

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
17 oktober 2010
Gärna för min del, då bussarna i Lund låter som kåta mammutar! Fattar ej hur personerna kunnde godkänna bussfan med detta oljud! yikes

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Muttley
17 oktober 2010
FordRSC skrev:
Gärna för min del, då bussarna i Lund låter som kåta mammutar! Fattar ej hur personerna kunnde godkänna bussfan med detta oljud! yikes

de kunde nog låta mindre..  om de inte gett fullgas så fort de blir gröntljus. För de kör som riktiga svin.

29 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
FireTraXX skrev:
Volvo740an skrev:

Finns ju i Landskrona och funkar utmärkt, men mig kvittar det, jag åker inte buss och jag skiter i miljön...

Ville bara få bättre luft- och ljudkvalitet i städerna. Miljön bryr ja mig inte ett dugg om. big_smile

Framhjulsdrift är skit.

3 059 Inlägg
3 november 2011
FireTraXX skrev:
Volvo740an skrev:

Exakt.. inget nytt med trådbussar. Har vatt så lääänge här i stan (sen år 2003) och visst funkar de. Dock är det så in i h_lvete fult med alla kablar mellan husen.  Nu efter alla år har man dock vant sig vid dessa och tänker inte så mycket på de..

Vet ej hur det är just nu men iallafall fram till 2009 var Landskrona den enda staden i Sverige som hade/har trådbussar.
Senast redigerat av Smajly (3 november 2011)

Seg bôvel
322 Inlägg
3 november 2011
Otendal skrev:
FireTraXX skrev:
Volvo740an skrev:

Ville bara få bättre luft- och ljudkvalitet i städerna. Miljön bryr ja mig inte ett dugg om. big_smile

Är det ljud- och luftkvalitet det handlar om kan man nästan lika gärna köra biogasbussar.
Släpper visserligen ut koldioxid, men ger inget nettotillskott av koldioxid till atmosfären.

Angående ljudkvaliteten så är biogasbussar generellt tystare än dieselfordon, här i Jönköping byttes alla dieseldrivna dragspelsbussar ut mot biogasdrivna dragspelsbussar i somras. Och jävlar vad mycket tystare de är, de "gamla" bussarna lät som stenkrossar i jämförelse.

Muttley
4 november 2011
Här låter biogas mer än 60 manna bussarna som går på diesel. Så de spelar inte redigt. Dessa kanske är slutkörda på så kort tid.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
4 november 2011
Har inte satt mina fötter i en statbuss på minst 25 år och tänker inte börja nu, biligare och snabbare att åka med bil
Att skylla på miljön är bara tun snack i luften.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Seg bôvel
322 Inlägg
4 november 2011
tkd_rille skrev:
Här låter biogas mer än 60 manna bussarna som går på diesel. Så de spelar inte redigt. Dessa kanske är slutkörda på så kort tid.

Kan ha något med det att göra, dieselbussarna som byttes i somras var 10 år gamla och dåligt servade, vill minnas att 3 av dem brann under våren. Fanns inte en buss som var hel invändigt, samma sak kan lika gärna gälla motorn. Det sägs att vissa bussar inte ens klarade hela färden från Jönköping till uppställningsplatsen/exporthamnen i Skåne.
Men det fanns även ett antal slitna biogasbussar som försvann, och dessa var markant tystare än dieslarna, de hade en helt annan, mer dov karaktär på motorljudet.

564 Inlägg
4 november 2011
Stockholm hade trådbussar fram till 60-talet, tror de försvann i samband med att man tog bort spårvagnarna.

12 086 Inlägg
4 november 2011
Tror inte det håller, fifan för alla kablar överallt.

Däremot skulle det investeras i bättre motorer, biogas tex. Ljudet är ju vad man gör det till, det finns ju ljuddämpare. En annan ide är ju att sätta snålspärrar på bussarna så man inte kan köra som en idiot med dom.

Hör i Motala är bussarna förhållandevis fräsha, skulle aldrig få för mig att gå på en buss i sthlm, ser ju ut som en knarkarkvart i varje buss.

Muttley
4 november 2011
DuelBall skrev:
tkd_rille skrev:

Kan ha något med det att göra, dieselbussarna som byttes i somras var 10 år gamla och dåligt servade, vill minnas att 3 av dem brann under våren. Fanns inte en buss som var hel invändigt, samma sak kan lika gärna gälla motorn. Det sägs att vissa bussar inte ens klarade hela färden från Jönköping till uppställningsplatsen/exporthamnen i Skåne.
Men det fanns även ett antal slitna biogasbussar som försvann, och dessa var markant tystare än dieslarna, de hade en helt annan, mer dov karaktär på motorljudet.

Allt handlar om vad kommunerna förhandlar sig till. De kan sätta sina krav på transportörerna.
Här bytte de många av bussarna för inte så många år sedan. Men stadsbussarna låter mer än långfärdsbussarna som också går i stan vilket är dåligt.
Sen att bussarna ser för jävliga ut invändigt är helt och hållet då transportörens snålhet de handlar om vilket är synd.
Men biogas ska nog kunna bli bra när de byggs ut.

Cupra_
4 november 2011
Trådbussar tror jag inte riktigt på. Däremot kanske bygga ut mer spårbunden trafik. Ett bra förslag som förhandlas i Ekerö kommun är båtbussar in till Stockholm C. I kötider tar det 1,5 timmar till staden med bil, sjövägen i ca 20 knop tar det 20-25 minuter. Visserligen tar det bara 20 min in till staden med bil när det inte är rusning, men om man nu ville slippa biltullarna och få ned bilåkandet. Det finns ju vätedrivna sjömaskiner, mao blir bränslet näst intill obegränsat smile

Personligen är jag en av de som tvivlar på "klimathotet". Visst höjs temperaturen och visst bidrar människan till det, men det är också en naturlig process så jag sällar mig till de forskare som hävdar att vi fortfarande är på väg ut ur den senaste istiden...

Nej, effektivare motorer och ny teknik, vi ska gå frammåt, inte bakåt. Trådbussar sabbar ju ändå miljön om man köper in kolkraft för att driva. Skulle de bara gå på sol-, vind- och vattenkraft skulle det vara en annan femma.

Sök