3145
Sök

Ljud bygge! Framsystem =D

158 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
Ska till att beställa 6,5er till goffen (U-Dimension EL comp6). Behöver lite snabb expertis big_smile

Om jag har två högtalare i vardera framdörr. (4 tot). Kan jag då driva det på ett två kanaligt steg eller behöver jag ett med fyra kanaler då det är 4 högtalare i fråga big_smilebig_smile 
Tacksam för svar tongue   En snabb liten nybörjarfråga.. big_smile
Senast redigerat av pippin (8 december 2009)

join the dark side! ... and get a free cookie.

stRaend
8 december 2009
då dom ligger på 4ohm styck så kan du driva dom på ett tvåkanaligt steg som är 2ohm stabilt om du kopplar dom parallellt med varandra. smile

372 Inlägg
8 december 2009
Han har rätt, du kan använda ett 2kanals steg, och det är att föredra också då du enklare slipper fasfel, volymfel osv. Skriv gärna vilket slutsteg du funderat på så kan vi nog säga om det fungerar eller inte. (Nästan alla steg är stabila i 2 ohm så länge du inte använder stereons inbyggda)
Senast redigerat av Martinfyhr (8 december 2009)

158 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
Gött! Tack som fan big_smile
Okej en till snabb fråga

Högtalarna ligger på 60 W rms /st. Om jag då köper 4 av dessa ska jag då titta efter ett steg (2-kanaligt stabilt i 2ohm)  som ligger på effekten ca. 240W rms?  ( 4*60)  Eller är jag ute och cyklar...
Tacksam för svar smile

En till fråga.
Om jag endast köpet ett kit. (dvs. 2högtalare, 2 skrikare å tillhörande delningsfilter) ska jag titta efter ett slutsteg stabilt i 4ohm med en effekt på 120W rms?
Har aldrig kopplat in högtalare tidigare.. smile men håller på att försöka lära mig big_smile

Tacksam för svar smile

158 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
Martinfyhr skrev:
Han har rätt, du kan använda ett 2kanals steg, och det är att föredra också då du enklare slipper fasfel, volymfel osv. Skriv gärna vilket slutsteg du funderat på så kan vi nog säga om det fungerar eller inte. (Nästan alla steg är stabila i 2 ohm så länge du inte använder stereons inbyggda)

Steget tänkte jag faktiskt vänta med att köpa tills mellandagarna big_smile
Är så att jag fått ett riktigt bra pris på högtalar kittet smile

stRaend
8 december 2009
1.
Försök hitta ett som ligger på ca 2x120wrms @ 2ohm. Gärna mer för att få mer kontroll och inte belasta steget till max hela tiden. Men du kan ju även kolla på 4-kanaliga så att du bryggar två av kanalerna och på så sätt får 2kanaler smile

2.
Japp, 2x60wrms @ 4ohm (gärna lite mer) tongue

158 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
Okej då börjar jag att förstå smile

Lånar min egen tråd lite.. smile

en kompis till mig ska med beställa, men på hans lista står det ett kit-system (fram) å 2st. koaxialer (bak). Spelar det någon roll om man spelar de båda under samma slutsteg. Jag räknar med att båda har samma motstånd. big_smile

En sista fråga gällande mina U-Dimension. Vad för tjocklek på kablarna rekommenderas? smile

stRaend
8 december 2009
1.
Det kan man göra, kolla bara så att de kräver ungefär samma watt så att de klarar av det. Annars som nödlösning så kan man driva högtalarna ibak på stereon och kittet på slutsteget. wink

2.
jag skulle nog inte köra med mindre än 1,5mm2. Fast jag kör alltid med 2,5mm2 till mina högtalare. smile Sedan så till bas så använder jag så tjockt som går tongue

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 december 2009
Att köra både fram och bakhögtalare på samma steg går ja, men då kan man inte justera nivån och alltså kommer man få väldigt mycket ljud bakifrån. Kör hellre framsystemet på steg och baksystemet på huvudenheten. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

158 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
Schysst som fan tongue

stRaend
8 december 2009
skriv gärna en rad sen när du installerat dom och berätta hur dom låter . Funderar nämligen på ett par sådana till min flickväns bil tongue

158 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
stRaend skrev:
skriv gärna en rad sen när du installerat dom och berätta hur dom låter . Funderar nämligen på ett par sådana till min flickväns bil tongue

ja absolut det ska jag göra smile

Är riktigt sugen på att få hem grejerna nu tongue

Ska bygga en kickpanel med smile, tror det blir att bygga den i limträ (björk tro ja), å sedan lackar jag den nån tuff färg tongue å sen kanske man även byter ut handtagen..  Vill ha de lite retro wink

stRaend
8 december 2009
låter som det kan bli najs ^^ tänk på att inte montera diskanten alldeles för långt bort ifrån midbasen bara. smile

158 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
Hur mycket är långt borta? Som jag tänkt det blir de väll ett par dm smile Borde dom ligga så nära som möjligt eller?

stRaend
8 december 2009
10-20 cm brukar det vara tal om. Ljudbilden blir fel annars om jag kommer ihåg rätt tongue

158 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
Ok tack tack

Något tips på vart man kan sätta steget ?

Har ju lite ideer men kanske finns nån med lite erfarenhet? smile

Fotograf (Dock ej bilfotograf)
166 Inlägg
8 december 2009
Jag har kört ett DLS UP5 2-vägssystem med middarna i nedre delen av dörrsidan och diskanter på brädan, och kör nu ett Hert HSK 165 2-vägssystem med middarna i nedre delen av dörrsidan och diskanter på brädan. Dock i en annan bil. Inget fel på ljudbilden i något av fallen. Möjligen om man ska tävla eller är en tvättäkta audiofil, men dom flesta vill bara att det ska låta bra, och jag tycker det låter bra som f-n.
Så du behöver nog inte bekymra dig att diskanterna hamnar för långt ifrån.

MVH/Danne

158 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
En till nybörjarfråga. Kan ett slutsteg va för stort? Alltså ge för mycket effekt? smile
Thx for answering

4 693 Inlägg
8 december 2009
Svar nej smile

Booyakasha!

158 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
Softis skrev:
Svar nej smile

Härligt ;P Tänkte på framtida bruk

Sök