Volvo 240 1980 ombyggd med bur, ordentlig väghållning och värre styrvinklar. Motorn är en B230 med överladd som sköts av en Borg Warner S200G. Matas med etanol och styrs av ett Link G4 Storm!
Tar och gör en liten summering av action meet också då. Vi kom dit på fredagen och fick upp tälten osv rätt fort.
Tyckte att det var förhållandevis lite folk faktiskt. Lördagsmorgonen började med regn och blåst men det lyckades ändra på sig ganska fort och banan torkade upp.
Hursomhelst så var min tanke med helgen att se vad bilen presterar på 402m. Helt stum i arslet och gatdäck var väl inte optimalt kanske. Tror jag hann med att köra 5 repor innan det var dax att avsluta helgen. Lyckades prestera en låg 13 sekunders repa som bäst på grund av hjulspinn Men skoj var det iallafall!
Det blev en kvällskörning på mantorp park några dagar efter bromsningen. Bilen funkade bra och det enda som strulade var att min servorem vill lägga sig uppochner, irriterande!
Och så tar vi och lägger upp papprena från bromsningen. Bilden längst ner visar bromsning med respektive utan filter. Upp till 5000rpm har jag mera effekt med filtret, och därefter dalar det och blir mindre effekt efter. Lustigt fenomen att jag har mera effekt och ca 1hg mer laddtryck upp till 5000rpm, någon som har en bra förklaring till de?
Det med servoremmen har jag också råkat ut för, det visade sig på min att remhjulen inte linjerade helt och därför skruvade remmen sig när man började åka på lite högre varv
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
fy fan sikken bil, riktigt fint projekt, förstår bara inte hur jag kunnat missa denna tråden så länge men nu har jag läst hela iaf och kommer fortsätta göra det
Kolvas: Det visade sig vara likadant på min! Fick hålls å pilla med diverse brickor och schimsa den åt alla möjliga håll innan det blev ok. Men nu fungerar det! : )
Nu är bilen fit for fight för årets sista driftingträning på mantorp park iallafall! Sen ska bilen in på lite vinterservice som består av ny olja, stift, ventiljustering, ny packbox i framkant på veven samt lite annat småpyssel.
Vet någon om nån mer driftingkörning i år så hojta gärna till!
Har inte hänt så jättemycket på tiden, bilen går bra och jag går och inväntar körning på mantorp den 2:e september. Har hunnit med att byta garage under tiden. Har också fått tag i lite skoj grupp a prylar.
Såsom fälgar tex..
Måste göra dig besviken med att säga att detta är inga grupp-A fälgar, absolut inte Volvo i vart fall...
Jahaja efter en vinter som bilen bara har stått så börjar jag nu få ordning på den. Fick något skumt fel då det verkade som att kamremmen satt fel eller något. Den missade och motade sig. Blev trött på bilfan och ställde in den över vintern. Nu efter lite skruvande visade det sig att felet var vevaxeldrevet som gått sönder vilket gjorde att kammen satt fel i förhållande till veven. Nu är nytt vevaxeldrev, kamdrev och mellandrev påväg hem. Även en ny aluminiumkylare 2" tjock.
Tröttnade på strul och beställde mig ett link g4 storm. Så det är vad som komma skall nu! Har även lämnat iväg bränslesystemet på pressning och en hel del saker på pulverlack.
Då har jag fått tillbaka hela bränslesystemet från pressning och alla saker från pulverlack. Blev ett rejält lyft i motorutrymmet nu. Kommer att köra pneumatiska slangar till allt framöver för att slippa silliconslang och slangklämmor osv.
Har även haft nere lådan och bytt packbox på vevaxeln samtidigt som jag bytte svänghjul och fläskade dit en vr givare. Så nu kommer jag att trigga sprutet med 60-2 svänghjul istället för fördelare.
Halva spruthärvan är nu klar och resten tänkte jag ta ikväll. Nästa lördag är det mappning på schemat. Blir gatmappning till en början och bromsning senare i sommar.
En nostalgibild på hur det såg ut när jag köpte bilen med sugtrimmad b23
Har du funderat på att sätta ett momentstag på motorn?
Ju styvare motorn sitter desto mer känsla och respons blir de ju, men fördelen med momentstag är ju att det fortfarande blir bra dämpning av motorkuddarna, istället för att sätta dit backelitkuddar ^^
Nu är sprutet nästan helt klart, nån kabel till bränslepumparna och lite jord så är det så gott som färdigt. Blir till att tillverka en vevhusburk ikväll med, och skruva tillbaka bränsleslangarna om jag hinner. Sen är det bara en ny downpipe som ska tillverkas