3257
Sök

Projekt: Volvo 240 Driftingbil

Volvo 240 1980 ombyggd med bur, ordentlig väghållning och värre styrvinklar. Motorn är en B230 med överladd som sköts av en Borg Warner S200G. Matas med etanol och styrs av ett Link G4 Storm!

224 211 Visningar
Projektet avslutat 24 december 2012
1 278 Inlägg
23 augusti 2011
#281
Det står på rejsa att det är idag?!

Street Knight

819 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
#282
jasså, det skulle nog ha varit idag igentligen men eftersom att dom håller på å förbereda trailer truck festival på mantorp så tog dom bort körningen.

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

819 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#283
Tar och gör en liten summering av action meet också då.
Vi kom dit på fredagen och fick upp tälten osv rätt fort.

Tyckte att det var förhållandevis lite folk faktiskt.
Lördagsmorgonen började med regn och blåst men det lyckades ändra på sig ganska fort och banan torkade upp.

Hursomhelst så var min tanke med helgen att se vad bilen presterar på 402m.
Helt stum i arslet och gatdäck var väl inte optimalt kanske.
Tror jag hann med att köra 5 repor innan det var dax att avsluta helgen.
Lyckades prestera en låg 13 sekunders repa som bäst på grund av hjulspinn tongue
Men skoj var det iallafall!

Slänger upp ett gäng bilder från helgen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64707/64707-182da128899093140e45bbe460b71e30.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64707/64707-442361815e4e969d438383a1e5c2c99a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64707/64707-ef0b393993b44f9e0a9c10b85ff30959.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64707/64707-56e02c17f5f1156c8d59feefaaa62f5f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64707/64707-845c1518d6118274e9b00b0634f3f608.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64707/64707-71755f095d804e7e1d64c41060839f1d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64707/64707-18031c94e7dc59708ef5fde966c1537e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64707/64707-5d37c57a496c8e288ccee35bb2cb5620.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64707/64707-80becc232a0d254c6c3757a73d950928.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64707/64707-8d7a0b9c347928bb63fe612c92ee9a8f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64707/64707-fe44541f1baca42e02d0c3b3287acc1c.jpg

Värma är skoj smile

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

300 Inlägg
25 augusti 2011
#284
Ser gött ut, vill ta en titt på den nån gång ! big_smile

819 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#285
Ja det är bara att hojta till!

Nu är bilen bromsad iallafall!

Det slutade på 529,5Nm & 378,6hp på drivhjulen.
Drivlineförlust på ca 13% ger då alltså ca 600Nm & 430hp i motorn.
Klart nöjd : )

Tackar så hjärtligt Niklas knotan laine samt Tobias på Witune för hjälpen!

https://www1.garaget.org/archive/65/64707/145240/145240-2478007.jpg

Två filmer från bromsningen med!

http://www.garaget.org/video/109589

http://www.garaget.org/video/109590

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

819 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
#286
Det blev en kvällskörning på mantorp park några dagar efter bromsningen.
Bilen funkade bra och det enda som strulade var att min servorem vill lägga sig uppochner, irriterande!

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64707/64707-e889721c580f3df26c928ed5542bfee9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64707/64707-9a943821b94aa744d266fba83becfb6f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64707/64707-d3e3b95969c80b54cc60c3c66f8ee2fc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64707/64707-fa36010c54721480d4d0de6f4bb68263.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64707/64707-41dbe547677f4a59846cc30edddd3a99.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64707/64707-c28cd6b77cf36c73413205d3d3eb711b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64707/64707-ff17d2e54ba21dcf21e7b8a37e74fdb3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64707/64707-590d2ce9ef7ba33f518f4f33ce267c59.jpg



Och så tar vi och lägger upp papprena från bromsningen.
Bilden längst ner visar bromsning med respektive utan filter.
Upp till 5000rpm har jag mera effekt med filtret, och därefter dalar det och blir mindre effekt efter.
Lustigt fenomen att jag har mera effekt och ca 1hg mer laddtryck upp till 5000rpm, någon som har en bra förklaring till de?

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64707/64707-22c93fd1799bb518f6f4853b0166aacc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64707/64707-311aae4aef850e6798d2d0b862dbb7d3.jpg

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

4 001 Inlägg
6 september 2011
#287
Det med servoremmen har jag också råkat ut för, det visade sig på min att remhjulen inte linjerade helt och därför skruvade remmen sig när man började åka på lite högre varv

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

SKÅNING
1 215 Inlägg
6 september 2011
#288
fy fan sikken bil, riktigt fint projekt, förstår bara inte hur jag kunnat missa denna tråden så länge men nu har jag läst hela iaf och kommer fortsätta göra det

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

819 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#289
Kolvas: Det visade sig vara likadant på min! Fick hålls å pilla med diverse brickor och schimsa den åt alla möjliga håll innan det blev ok. Men nu fungerar det! : )

Nu är bilen fit for fight för årets sista driftingträning på mantorp park iallafall! Sen ska bilen in på lite vinterservice som består av ny olja, stift, ventiljustering, ny packbox i framkant på veven samt lite annat småpyssel.

Vet någon om nån mer driftingkörning i år så hojta gärna till!

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

Volvo 240 grupp-A historiker
17 Inlägg
10 januari 2012
#290
andreasgustavsson skrev:
Har inte hänt så jättemycket på tiden, bilen går bra och jag går och inväntar körning på mantorp den 2:e september.
Har hunnit med att byta garage under tiden.
Har också fått tag i lite skoj grupp a prylar.

Såsom fälgar tex..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64707/985590_fyd6ap.jpg

Måste göra dig besviken med att säga att detta är inga grupp-A fälgar, absolut inte Volvo i vart fall...

Björn Ohlson - Volvo 240 grupp-A historiker (0768-978888)
Driver sidan www.240grupp-A.se
Samarbetspartners:
www.Dekaltrim.se, www.Estremo.se, www.Teambild.se

819 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
#291
Jahaja efter en vinter som bilen bara har stått så börjar jag nu få ordning på den.
Fick något skumt fel då det verkade som att kamremmen satt fel eller något. Den missade och motade sig.
Blev trött på bilfan och ställde in den över vintern. Nu efter lite skruvande visade det sig att felet var vevaxeldrevet som gått sönder vilket gjorde att kammen satt fel i förhållande till veven.
Nu är nytt vevaxeldrev, kamdrev och mellandrev påväg hem. Även en ny aluminiumkylare 2" tjock.

I sommar blir det åka av! big_smile

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

118 Inlägg
31 mars 2012
#292
Härligt smile Vanligt att de ger sig så fort man mosar på lite, hoppas du köpte en men förstärkt kil från tex KL-racing annars kommer det paja direkt igen smile


819 Inlägg
1 april 2012
Trådstartare
#293
Yes det blev riktigt ståldrev från kl! gjorde ett helt ombygge från kantkugg till rundkugg, så det blev nytt kamdrev och mellandrev med smile

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

819 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#294
Nä mappningen gick då inget vidare denna gång!

Tröttnade på strul och beställde mig ett link g4 storm. Så det är vad som komma skall nu!
Har även lämnat iväg bränslesystemet på pressning och en hel del saker på pulverlack.

Update med bilder kommer! smile

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

819 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#295
Då har jag fått tillbaka hela bränslesystemet från pressning och alla saker från pulverlack.
Blev ett rejält lyft i motorutrymmet nu. Kommer att köra pneumatiska slangar till allt framöver för att slippa silliconslang och slangklämmor osv.

Har även haft nere lådan och bytt packbox på vevaxeln samtidigt som jag bytte svänghjul och fläskade dit en vr givare. Så nu kommer jag att trigga sprutet med 60-2 svänghjul istället för fördelare.

Halva spruthärvan är nu klar och resten tänkte jag ta ikväll. Nästa lördag är det mappning på schemat.
Blir gatmappning till en början och bromsning senare i sommar.


https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64707/64707-d990beb013114805baca9be194c98eaa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64707/64707-fadde1a86cab719edca9a911c01b05e1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64707/64707-ac182b5264cd8d0b5aa7d2fcf6b5216f.jpg


En nostalgibild på hur det såg ut när jag köpte bilen med sugtrimmad b23 smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/64707/734576_4fsmdm.jpg

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

764 Inlägg
9 maj 2012
#296
Jävligt ball! Hoppas att få se den i sommar big_smile


P o r s c h e
1 700 Inlägg
9 maj 2012
#297
Har du funderat på att sätta ett momentstag på motorn?

Ju styvare motorn sitter desto mer känsla och respons blir de ju, men fördelen med momentstag är ju att det fortfarande blir bra dämpning av motorkuddarna, istället för att sätta dit backelitkuddar ^^


819 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#298
Jodå har allt funderat på någon form av momentstag. Motorn rör på sig rött duktig i sidled nu tongue

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
10 maj 2012
#299
Blev nå sjukt sugen på en 240 när jag började läsa tråden, och är fortfarande lika sugen!! Synd att dom har blivit lite utav en raritet..

Grymmers kärra i alla fall! Bra jobbat

huehue

819 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#300
Kul att ni gillar den! smile

Nu är sprutet nästan helt klart, nån kabel till bränslepumparna och lite jord så är det så gott som färdigt.
Blir till att tillverka en vevhusburk ikväll med, och skruva tillbaka bränsleslangarna om jag hinner.
Sen är det bara en ny downpipe som ska tillverkas smile

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533


Sök