4167
Sök

MB Vito glödningslamps problem

2 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#1
När jag vrider på tändningen så tänds inte glödningslampan.
men nu när tempen ligger runt noll så kan jag lyckas få igång den endå,
och DÅ tänds glödningslampan och lyser ca 30-60 sekunder
jag har mätt och jag får ut ström till stiften, dock kan det va låg spänning.

jag har hört att om batteriet är dåligt kan man råka ut för detta fenomen.

någon som har någon erfarenhet av detta?

nu så är defenetivt batteriet dåligt för imorse så fick jag rulla igång den.

måste man skruva bort kabelanslutningen på glödstiften för att ohm mäta dom?

Problembilen är alltså en vito 99a

tack så länge!


926 Inlägg
9 december 2009
#2
Glödstiften "Brukar" vara seriekopplade, därför kan det vara låg spänning. Vet dock inte hur det är på Vito.
Ett friskt batteri är alltid A-O i en diesel. Se över batterifrågan först.
Laddning, bytt batteri, mät laddningen i bilen.

Mats

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
9 december 2009
#3
På en vito så är det en kabel in och så ska varje stift få ca batterispänning när den glöder. Om du tar bort stora kontaktstycket på glödrelät så kan du ohmmäta dom direkt där. Du mäter från jord till kontaktstycket bara. Ett friskt stift håller ca 0,6-0,8ohm. Kolla även så att pluskabeln till relät inte ärgat av. Det brukar kunna hända.
Senast redigerat av g-man (9 december 2009)


2 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#4
aaaaa. tackar!

är det glödrelät som sitter underhuven till höger?
tyckte det va dit som alla kablar gick iaf.

tack så länge!


5 Inlägg
30 december 2009
#5
- Jaaaaaaaa!smile Berätta var det sitter. Jag har oxå problem (tror jag) med det reläet på min Vito CDI110 -00.
Den startar snällt när det är plusgrader och går bra men om det är kallt med minusgrader så  startar den inte förrän jag har gnott på startmotorn en låååååång stund.sad

Jag har gjort lite amatörmässiga mätningar på stiften och det verkar inte som de får ström. (men jag är inte säker)hmm

multikoloreradettusennittioåtta

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
30 december 2009
#6
Det sitter i närheten av vä strålkastare. En plastlåda som är ca 10x5x5cm plus ett fäste..


5 Inlägg
30 december 2009
#7
- Taaaaack!smile Rusar ut i garaget å kollar !

multikoloreradettusennittioåtta

5 Inlägg
31 december 2009
#8
- Jaha!?....å hur kollar man att reläet är funktionsdugligt, då?
Har pillat loss det och ser att det inte går att öppna med mindre än att man använder krut eller hammare.
Mätte 0,6 ohm på alla stift utom ett som visade 0,2.
Verkar som den röda kabelskon, med muttern, är i kontakt med den stora kabelnpolen strax bakom.

Vad göra ?hmm

multikoloreradettusennittioåtta

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
31 december 2009
#9
Det som visar 0,2 är för litet.. Det skulle jag bytt på om jag hade en sån bil inne på verkstan. Själva botten sitter med en limsträng runt hela relät.

Det går att pilla bort rätt lätt och sen är det bara vanliga hullingar som håller i den plattan.
Dock rekommenderar jag att man tätar om det om man sätter tillbaka samma relä. Det händer att en "säkring" går sönder i reläna om det är kortis i nåt stift. Går nog att löda ihop men inget jag rekommenderar iaf.

På kontaktstycket där kablarna går in så står det siffror bredvid kabel och det anger vilket stift som kabeln går till.


5 Inlägg
31 december 2009
#10
- OKÄJ.tongue
  - Om det är det låga motståndet som gör att säkringen går sönder, kan man koppla bort det glödstiftet i så fall? Det har nämligen gått av men sitter kvar och bara roterar utan motstånd när jag försökte gänga ur det. Jag troooor att det är det stiftet som visar lägre ohm.hmm
Om det är en möjlighet så borde motorn kunna starta med endast tre fungerande stift, eller hur?

Det är ju en jätteoperation att få ur ett avbrutet stift. Det är inget läckage runt stiftet.sad

Jag har känt på de andra stiften och de sitter fast stenhårt. Vågar inte ta-i mer för då går nog de oxå av.sad

Var sitter motortempgivaren som talar om för elektroniken att glödstiften skall kopplas på?

Går det att kolla om reläet får nån ström? Alltså i den lilla kontakten med de två små ensamma kablarna.
Senast redigerat av strykollon (31 december 2009)

multikoloreradettusennittioåtta

446 Inlägg
31 december 2009
#11
mats757 skrev:
Glödstiften "Brukar" vara seriekopplade, därför kan det vara låg spänning. Vet dock inte hur det är på Vito.
Ett friskt batteri är alltid A-O i en diesel. Se över batterifrågan först.
Laddning, bytt batteri, mät laddningen i bilen.

Mats

på vilken bil sitter glödstiften i serie? har jag aldrig någonsin råkat ut för.. dom jordas ju i toppen, så att seriekoppla dom ser jag som en omöjlighet.. eller?


Sök