2779
Sök

Frågor om M46 låda och tryckplatta. Volvo

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#1
hej!

har tänkt att slänga ditt en m46 låda nu när jag ska byta tryckplatta och ev lamel. men jag undrar är verkligen m46:an starkare? eller om de bara e skit snack. har nämligen inte kört sönder min m47 låda med över 250 hk. inte snålt kört. men det slirar en del på 3:an 4:an när man gasar på nu på senare tid

men nu till de stora problemet. min nya tryckplatta och lamel till 740 turbo slirar. så jag måste ha en värre tryckplatta som kan nypa lameln. men då kanske lamel rasar ihop? eller ska man köpa nån värre tryckplatta och tex en 4 puckad sinter?

har de de "djupa" svänghjulet.
varefrån kan man köpa dessa saker til billigaste möjliga pris?

mvh
Senast redigerat av Nagz (10 december 2009)

6 Inlägg
10 december 2009
#2
inte funderat på m90 istället? ludvika bil o maskin har kompletta beg paket m90. tror nog att det blir bättre, har själv dragit 2st m47. och drar jag den som sitter i nu så blir de en m90.


Med lem
1 127 Inlägg
10 december 2009
#3
kgtrimning har det du söker.

M47an ÄR klen.

Dessa lådor är 2axlade, 2 växlar på en axel, 3 på andra. Den med 3 på flexar rätt bra, borde vara 1an, 3an och 5an som är på samma axel.

M46an har ju bara 2 växlar per axel så inte samma svikt/flex på axeln vid högre moment. Men m46an är tyvärr också lite klen. tongue

Edit: skrev lite fel. tongue
Senast redigerat av H3dlund (10 december 2009)


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#4
sweetdude86 skrev:
inte funderat på m90 istället? ludvika bil o maskin har kompletta beg paket m90. tror nog att det blir bättre, har själv dragit 2st m47. och drar jag den som sitter i nu så blir de en m90.

då måste man bygga om till tryckade hydralisk koppling vilket e bökigt:P
sen e han så dyr så jag tror inte det e nått för mig.

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#5
H3dlund skrev:
kgtrimning har det du söker.

M47an ÄR klen.

Dessa lådor är 2axlade, 2 växlar på en axel, 3 på andra. Den med 3 på flexar rätt bra, borde vara 1an, 3an och 5an som är på samma axel.

M46an har ju bara 2 växlar per axel så inte samma svikt/flex på axeln vid högre moment. Men m46an är tyvärr också lite klen. tongue

Edit: skrev lite fel. tongue

okej. men e m46:an nått då?
har sett att många kör med dom men ca 300 hk. o det funkar fint.

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#6
hittat et tryckplatta på kg nu som ska dåla 440 nm det måste ju räcka. och då är det org lamel. men det står att trycplattan är 228 mm kmr den passa?

mvh

357 Inlägg
10 december 2009
#7
Nagz skrev:
hittat et tryckplatta på kg nu som ska dåla 440 nm det måste ju räcka. och då är det org lamel. men det står att trycplattan är 228 mm kmr den passa?

mvh

Ja 228mm passar till det försänkta svänghjulet.


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#8
jag blev alldeles nyss erbjuden en tryckplatta från en Audi S2a. om man skulle sätta ditt en sån så borde den nypa lamel tillräckligt bra. man får borra nya hål o gjäna om så den sitter men frågan e om den är för tjock? och hur mycket den klarar.

mvh

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#9
jag tittar runt på zatsy och där påstår dem att m47 låderna ska tåla runt 160 hk. jag har m47 i min nu o den funkar o 265 hk. m46:an påstår dom ska hålla för 220 - 240 hk p typen men jag e tveksam om det stämmer.

eller ?

854 Inlägg
11 december 2009
#10
Hade inte du kört sönder 2 stycken? Med andra ord håller dom inte för dig och din bil. Varför sätta dit en låda som du vet kommer gå sönder? Är ingen nyhet att M47 är kass, går sönder med betydligt lägre effekt. Om det sen är någon tomte som säger att lådan ska hålla för 237,4 hk så är väl inte det någon garanti. Utan testa en ny låda och se om den håller, t.ex. en M46. Det är i stort sätt gratis och håller inte den, så får du testa en M90. Lyckas du köra sönder den med 265 hk så har du bara dig själv att skylla, och då är det billigaste tipset att lära sig växla.


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
#11
Kmarcus skrev:
Hade inte du kört sönder 2 stycken? Med andra ord håller dom inte för dig och din bil. Varför sätta dit en låda som du vet kommer gå sönder? Är ingen nyhet att M47 är kass, går sönder med betydligt lägre effekt. Om det sen är någon tomte som säger att lådan ska hålla för 237,4 hk så är väl inte det någon garanti. Utan testa en ny låda och se om den håller, t.ex. en M46. Det är i stort sätt gratis och håller inte den, så får du testa en M90. Lyckas du köra sönder den med 265 hk så har du bara dig själv att skylla, och då är det billigaste tipset att lära sig växla.

jag har inte ens kört sönder en m47:a den har funkat fint hitils men 3:an börjar bli lite såsig efter en lång tid buskörning. men som samgt ska jag byta till värre tryckplatta så däför tänkte jag fixa en bättre låsa på samma gång.

139 Inlägg
11 december 2009
#12
m90-lådan blir ju inte billigare direkt när man köper den på bil å maskin..

Men Så länge m47an funkar bra så tycker jag att du ska köra på den, och istället byta låda när den ger upp. Det är ju inte direkt något stort projekt:P

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
#13
Matspetter skrev:
m90-lådan blir ju inte billigare direkt när man köper den på bil å maskin..

Men Så länge m47an funkar bra så tycker jag att du ska köra på den, och istället byta låda när den ger upp. Det är ju inte direkt något stort projekt:P

grejen är ju att den kopplingen slirar det e därför jag ska byta tongue
palla slänga din en låda som jag vet kmr gå sönder när som helst.

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
#14
har läst lite om att vissa kör med orginal turbo tryckplatta och slänger ditt en 4 eller 6 puckad sinter och då slitrar kopplinge ninte för att sintern ska tydligen ha bättre grepp och fäster bättre när den e varm? tänkte kolla om det e någon som kör med just denna setup och som kan intyga att den funka?

mvh

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
19 december 2009
#15
Nagz skrev:
har läst lite om att vissa kör med orginal turbo tryckplatta och slänger ditt en 4 eller 6 puckad sinter och då slitrar kopplinge ninte för att sintern ska tydligen ha bättre grepp och fäster bättre när den e varm? tänkte kolla om det e någon som kör med just denna setup och som kan intyga att den funka?

mvh

körde med 6-puck förut på min, mer lättkörd än 4-puck, men greppar inte lika bra, men ändå avsevärt bättre än original. nackdelen är att den inte är så skonsam mot lådan eftersom den inte är fjädrad.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

4 001 Inlägg
19 december 2009
#16
NITROUS skrev:
Nagz skrev:
har läst lite om att vissa kör med orginal turbo tryckplatta och slänger ditt en 4 eller 6 puckad sinter och då slitrar kopplinge ninte för att sintern ska tydligen ha bättre grepp och fäster bättre när den e varm? tänkte kolla om det e någon som kör med just denna setup och som kan intyga att den funka?

mvh

körde med 6-puck förut på min, mer lättkörd än 4-puck, men greppar inte lika bra, men ändå avsevärt bättre än original. nackdelen är att den inte är så skonsam mot lådan eftersom den inte är fjädrad.

precis, man får räkna med lite lådbyten, 3:an brukar ge sig ganska omgående

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
19 december 2009
#17
kolvas skrev:
NITROUS skrev:
Nagz skrev:
har läst lite om att vissa kör med orginal turbo tryckplatta och slänger ditt en 4 eller 6 puckad sinter och då slitrar kopplinge ninte för att sintern ska tydligen ha bättre grepp och fäster bättre när den e varm? tänkte kolla om det e någon som kör med just denna setup och som kan intyga att den funka?

mvh

körde med 6-puck förut på min, mer lättkörd än 4-puck, men greppar inte lika bra, men ändå avsevärt bättre än original. nackdelen är att den inte är så skonsam mot lådan eftersom den inte är fjädrad.

precis, man får räkna med lite lådbyten, 3:an brukar ge sig ganska omgående

första lådan höll ett halvår iallafall haha...nämen det finns väl fjädrade sinterlameller också, dock inte provat såna så vet inte om dom är bra eller inte.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

MulleRacing
499 Inlägg
19 december 2009
#18
H3dlund skrev:
kgtrimning har det du söker.

M47an ÄR klen.

Dessa lådor är 2axlade, 2 växlar på en axel, 3 på andra. Den med 3 på flexar rätt bra, borde vara 1an, 3an och 5an som är på samma axel.

M46an har ju bara 2 växlar per axel så inte samma svikt/flex på axeln vid högre moment. Men m46an är tyvärr också lite klen. tongue

Edit: skrev lite fel. tongue

Håller med m46:an är klen den också men tror att m47:an är ännu klenare, jag skulle också ha satsat på en m90 rödblock:)


"Unloaded"
1 557 Inlägg
19 december 2009
#19
GLT_Racing_ skrev:
H3dlund skrev:
kgtrimning har det du söker.

M47an ÄR klen.

Dessa lådor är 2axlade, 2 växlar på en axel, 3 på andra. Den med 3 på flexar rätt bra, borde vara 1an, 3an och 5an som är på samma axel.

M46an har ju bara 2 växlar per axel så inte samma svikt/flex på axeln vid högre moment. Men m46an är tyvärr också lite klen. tongue

Edit: skrev lite fel. tongue

Håller med m46:an är klen den också men tror att m47:an är ännu klenare, jag skulle också ha satsat på en m90 rödblock:)

Vill du ha hållbart så satsa på en BMW ZF-låda, från 328-M3, pallar rätt så fantastiskt mycket mer än en Volvo-låda, gå in på bakaxeldelar.se, han säljer lådor preppade för volvo-montering smile

"When innovation meets passion!"

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
#20
Mechanimal skrev:
GLT_Racing_ skrev:
H3dlund skrev:
kgtrimning har det du söker.

M47an ÄR klen.

Dessa lådor är 2axlade, 2 växlar på en axel, 3 på andra. Den med 3 på flexar rätt bra, borde vara 1an, 3an och 5an som är på samma axel.

M46an har ju bara 2 växlar per axel så inte samma svikt/flex på axeln vid högre moment. Men m46an är tyvärr också lite klen. tongue

Edit: skrev lite fel. tongue

Håller med m46:an är klen den också men tror att m47:an är ännu klenare, jag skulle också ha satsat på en m90 rödblock:)

Vill du ha hållbart så satsa på en BMW ZF-låda, från 328-M3, pallar rätt så fantastiskt mycket mer än en Volvo-låda, gå in på bakaxeldelar.se, han säljer lådor preppade för volvo-montering smile

blir ju dyrt måste byta i stort sett allt lamel, tryckplatta svänghjul och låda tongue


Sök