3278
Sök

Baslåda kommer rök

4 693 Inlägg
12 december 2009
Sbs?

Booyakasha!

757 Inlägg
12 december 2009
Softis skrev:
Sbs?

skit bakom spakarna

214 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
micke7406 skrev:
wayfinder skrev:
Asså så jäkla trött nu på mds basar är det verkligen 600w på dom eller

min slutsteg på 300w tog kål på den första basen nu har jag fått en annan modell för den andra hade utgått på garantin

körde 6dagar med den nu så är den död inte ens nära 300w var ja på det började ryka från basen ljust rök så var den död

jag kör nu SPL Dynamics S-1200D slutsteg

fan va arg jag är har lust bara gå ut och slänga basen och ge upp musiken i bilen neutral

är det bara jag som har problem med mds eller!

Byter du slutsteg lika offta som kalsonger big_smile i en annan tråd så köpte du ett mutant MT800 för bara någon månad sedan ?

he he slutsteget var defekt lol

214 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
Noiseprojekt skrev:
Volvo_wicke skrev:
Kan inte riktigt hålla med dig om MDS. Jag körde med MDS frz hela sommaren med ett steg på 500w/rms som basen skulle tåla. Gick hur bra som helst. Men när jag gav den 1500w/rms så palla den bara 5min innan den *brann*. Kanske dåligt inställt steg eller nå? Tycker annars MDS funkar bra om man vill ha vardags dunk. Bara man inte matar på med för mkt effekt;)

Efter egen erfarenhet så vet jag att det är inte för mycket effekt som dödar grejer utan för lite effekt och distad gain som Softis säger!!

Hur skulle annars min 30W RMS centerhögtalare palla dom 1200W jag matar den med, eller min 250W sub som också drivs av 1200W...
och ja jag smiskar grejerna rätt hårt..

Driver alla mina grejer med långt mer effekt än vad det står att dom ska tåla...
konstigt nog håller dom!

Det är iallafall inte mds du kör va?

214 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
Baslådan är 2x 4 Ohm kopplad så det blir 2 Ohm slutstegs effekt på 2Ohm är 900w

så nog suger mds högtalare håååååårt värre än biltemas

Mr. AUDI !
642 Inlägg
12 december 2009
Hur många steg o basar har du spelat sönder??
verkar som tokken skriver om du frågar mig...

Four Rings To Rule Them All!

6 851 Inlägg
12 december 2009
wayfinder skrev:

Vad är det för slutsteg du har idag då på 900w?
Hur ser din strömförsörgning ut? batteri, kablage m.m..

214 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
SPL Dynamics S-1200D

1x600w rms 4ohm 14,4v 0,5% THD
1x900W rms 2ohm 14,4v 0,5% THD
1x1500w rms 1ohm 14,4v 0,5% THD
1x1200w rms 1ohm 13v 0,1% THD
Dynamis Effekt 1900w
Ingångskänslighet 200mv-5v
Lågpass filter 30-250Hz 24dB/okt
Subsonic filter 10-50Hz 24dB/okt
Fascontroll 0-180grader
Basremote
Dockningsbart
Storlek: 222x54x330mm

strömmen 14v dippar till 13.5v

batteriet är är running bull batteri med en generator på 120amp från bosch kablarna är cirka 30mm

214 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
jag har haft jbl gto bas över 3år som drevs to the max på 500w rms

slutsteget som jag hade var på cirka 800w kommer inte ihåg modellen

den dog aldrig

jag öppnade baslådan nyss  och det luktade fett bränt och som något slags fet olja läktes ut

1 785 Inlägg
12 december 2009
wayfinder skrev:

min slutsteg på 300w tog kål på den första basen nu har jag fått en annan modell för den andra hade utgått på garantin

körde 6dagar med den nu så är den död inte ens nära 300w var ja på det började ryka från basen ljust rök så var den död

fan va arg jag är har lust bara gå ut och slänga basen och ge upp musiken i bilen neutral

Nej! Det är inte bara du som har problem med MDS men det är inte alla som skriver om det. Och inte alla som spelar med sina grejer till den gränsen de bör hålla för. Visst kan låg spänning och för små steg vara hårt för basarna men MDS hade högre kvalié på sina grejer under 90-talets slut än vad de har idag.

Det finns gott om fabrikat så se dig om i ljudvärlden och plocka upp ett annat märke och prova. Effekten är inte det enda man ska kolla på när det gäller basar men oavsett vilka parametrar man har säger det inte något fullt ut om hur basen låter i dina öron. Skapa dig en egen uppfattning och glöm de största märkena. Var tror du de får pengar till att lägga på marknadsföring och synas mest av alla? Jo igenom alla köpare som inte letar efter andra alternativ som är mer dolda och ofta bättre både vad det gäller kvalié på högtalare och servicen från företaget du handlar. Lycka till.....

Nåpra små tips

B2 Audio
Carpower
DLS
Kole Audio
Cerwin Vega
Dragster
Impact
Kicker
Morel
Pioneer
PowerAcoustik

Det är en smaksak och beroende på vilken budget man har.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

214 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
dbjanoz skrev:
wayfinder skrev:

Nej! Det är inte bara du som har problem med MDS men det är inte alla som skriver om det. Och inte alla som spelar med sina grejer till den gränsen de bör hålla för. Visst kan låg spänning och för små steg vara hårt för basarna men MDS hade högre kvalié på sina grejer under 90-talets slut än vad de har idag.

Det finns gott om fabrikat så se dig om i ljudvärlden och plocka upp ett annat märke och prova. Effekten är inte det enda man ska kolla på när det gäller basar men oavsett vilka parametrar man har säger det inte något fullt ut om hur basen låter i dina öron. Skapa dig en egen uppfattning och glöm de största märkena. Var tror du de får pengar till att lägga på marknadsföring och synas mest av alla? Jo igenom alla köpare som inte letar efter andra alternativ som är mer dolda och ofta bättre både vad det gäller kvalié på högtalare och servicen från företaget du handlar. Lycka till.....

Nåpra små tips

B2 Audio
Carpower
DLS
Kole Audio
Cerwin Vega
Dragster
Impact
Kicker
Morel
Pioneer
PowerAcoustik

Det är en smaksak och beroende på vilken budget man har.

Hej och tack visste att det inte bara jag som har problem med dom har aldrig haft problem med jbl innan

214 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
Dragster DWC228 någon som har info om den eller något ser ganska intressant ut

1 338 Inlägg
12 december 2009
Volvo_wicke skrev:
Kan inte riktigt hålla med dig om MDS. Jag körde med MDS frz hela sommaren med ett steg på 500w/rms som basen skulle tåla. Gick hur bra som helst. Men när jag gav den 1500w/rms så palla den bara 5min innan den *brann*. Kanske dåligt inställt steg eller nå? Tycker annars MDS funkar bra om man vill ha vardags dunk. Bara man inte matar på med för mkt effekt;)

Oj då det där stämmer inte riktigt.

kika här
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=122171

Där matar dem 1st DS1214 med Ganska så mkt mer 'än det dubbla Maxgiven Effekt!.
I samma tråd matar dem MDS FR12W basen med mer än 5 Gånger så mkt effekt som angivet.
högsta med 1st MDS DS1214 150,3Db
Högsta MED 1ST MDS FR12W 149,3Db

Båda Db ovan är basarna matatde med ett Udimension DB5000   DS1214 i 1ohm FR12W i 2ohm.

Men självklart går allt att bränna räcker med dåliga inställningar på steget fel avstämd låda.
Sen är det oftast lättare att bränna  med för litet steg än för stort.

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

1 338 Inlägg
12 december 2009
wayfinder skrev:

Bra att du bytte ut det andra steget till kraftigare smile GP3 eller om det nu var GP2 du hade förut?

Bra att du bytt steg ialf hoppas du bytte också kablarna. Det var väl 8mm innan?
FZR är 2x2ohm spolar också så du vet om du kopplat så som du gjorcde förut så är det 1ohm.

Hur har du ställt in allt på steget? Använder du bassbosten hur är det delat gain?
Tråkigt att det ska strula för dig men nåt måste ju vara fel?

Om det är bränd talspole som har hänt så är det till 99,9% handhavande fel och det brukar inte täckas av något märke som garanti. Skulle vara nån goodwill sak då.

att MDS Basar tål effekt kan du bla se här testat flera olika basar.
Finns filmer på uppmätta DB med Thermlab filmer bilder finns en del smile

Kolla tex här hur dem matar Över 2500Wrms på 1st MDS FR12W specad till ca 500w.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p2012411

matat både med DD M3 samt även testat med Udimension DB5000
Och basarna vill ha mer..  wink

Men i fel låda och avstämning så säger dem flesta basar oavsett märke adjö tillslut wink

Men Hoppas det löser sig för dig.

Mvh//
Senast redigerat av mYGeL (12 december 2009)

1 338 Inlägg
12 december 2009
wayfinder skrev:
WooDMaN skrev:
Som alla säger här. Handhavande fel kan vara en av orsakerna. smile

En bra grundinställning på steg brukar vara.
Subsonic 30 Hz
LPF 80 Hz
Bassbost 0 dB
Gain på halva som start.

HU ställ in EQ på Flat kurva.

Sen att inte basar tål effekt. Då tycker jag att du tar dig en titt på mitt projekt och det senaste jag har labbat med MDS basar. http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 5#p1969285
börja med att titta här sen kan du ju kolla runt lite.

Vanligaste orsakerna till att en bas brinner är att antingen har du för liten effekt eller så har du en alldeles fel avstämd låda då brinner det.

Mvh
//WooDMaN

ok nu när jag faktist kollade basen så ligger den på 31L Portad enligt mds rekommendation

men va ja vet så lådan som jag har är på 47L hur i helvete kunde mds verkstan koppla in basen då

när dom vet att lådan ligger på 47L

Senast redigerat av wayfinder (Idag 23:23:14

vrf säger du MDS när det inte är dem som monterat dem utan en ÅF för MDS?
Som du ju sj vet om.

2 665 Inlägg
12 december 2009
wayfinder skrev:

Är det en bandpass låda???

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
12 december 2009
Noiseprojekt skrev:
Volvo_wicke skrev:

Efter egen erfarenhet så vet jag att det är inte för mycket effekt som dödar grejer utan för lite effekt och distad gain som Softis säger!!

Hur skulle annars min 30W RMS centerhögtalare palla dom 1200W jag matar den med, eller min 250W sub som också drivs av 1200W...
och ja jag smiskar grejerna rätt hårt..

Driver alla mina grejer med långt mer effekt än vad det står att dom ska tåla...
konstigt nog håller dom!

Vrider man bara upp till lagom nivå använder man bara några watt.
Så det är inget konstigt att den håller.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

214 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
Rickard-v skrev:
wayfinder skrev:

Är det en bandpass låda???

nepps

214 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
jag tror  inte ens jag var nära 600w det lät som 200w faktist när jag höjde  gainen var typ från kl 18 till 20 bara

214 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
mYGeL skrev:
wayfinder skrev:

Bra att du bytte ut det andra steget till kraftigare smile GP3 eller om det nu var GP2 du hade förut?

Bra att du bytt steg ialf hoppas du bytte också kablarna. Det var väl 8mm innan?
FZR är 2x2ohm spolar också så du vet om du kopplat så som du gjorcde förut så är det 1ohm.

Hur har du ställt in allt på steget? Använder du bassbosten hur är det delat gain?
Tråkigt att det ska strula för dig men nåt måste ju vara fel?

Om det är bränd talspole som har hänt så är det till 99,9% handhavande fel och det brukar inte täckas av något märke som garanti. Skulle vara nån goodwill sak då.

att MDS Basar tål effekt kan du bla se här testat flera olika basar.
Finns filmer på uppmätta DB med Thermlab filmer bilder finns en del smile

Kolla tex här hur dem matar Över 2500Wrms på 1st MDS FR12W specad till ca 500w.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p2012411

matat både med DD M3 samt även testat med Udimension DB5000
Och basarna vill ha mer..  wink

Men i fel låda och avstämning så säger dem flesta basar oavsett märke adjö tillslut wink

Men Hoppas det löser sig för dig.

Mvh//

gp3 har ja inte haft förut??

Sök