3298
Sök

Förgasar funderingar! Holley eller edelbrock???

5 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#1
Har en cheva c20 -77 som det sitter 350-350 i med holley 650 db förgasare på. Tycker dock att den är väl törstig (lätt över 2 L / milen), har försökt att skruvat med den men gör ingen skillnad... Tändningen står som den ska.

Frågan är nu om jag skall byta till en edelbrock och i så fall vilken storlek? Edelbrock rekommenderar 600 till motorer från 350 och upp.
Men vad blir skillnaden mellan den jag har idag som är 650 och om jag köper en 600 förutom att den uppenbarligen är lite mindre och olika märken?  hmm

Tackar för hjälp...  wink


Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
13 december 2009
#2
Är den rätt bestyckad då?? Brukar göra stor skilnad på bränsle förbrukningen ifall den är bestyckad för en ex 400....Va bara ett tips, men tror int du får ner förbrukningen nämn värt genom att byta ti en edelbrock...


Sir skrotnisse
191 Inlägg
13 december 2009
#3
jag skulle skaffa en oljeförgasare .. fick tipset av en brud här på garaget som kör runt med en international tongue och för henne hjälpte det mycket .. men som sagt kolla besykningen oftast har man för stor förgasare till motorn smile

159 Inlägg
14 december 2009
#4
dubbelpumperförgasare är en race förgasare....känns lite onödigt på en lågkompad 350 med ca 200hp ...jag skulle köpt en edelbrock förgasare så slipper du allt bränslespill mm när du ska byta munstycken på en holley...edelbrocken är lättare att bestycka om...600 räcker gott

fredde

404 Inlägg
14 december 2009
#5
Den ska inte dra 2l/mil om den är rätt bestyckad som några tidigare har kommenterat. Hade en 650dp på min -71 camaro med en rätt vass 355a och den drog ca 2l/mil när man lekte med den.

Jag skulle se om det finns någon vettig mekaniker som kan bestycka om din holley i första hand, det brukar inte vara dyrt. Det finns även riktigt billiga munstyckessatser att köpa om man vill mixtra själv. Men som sagt så blir det en del spill wink

Sen om det inte blir skillnad i förbrukning skadar det väl inte att skifta till en fräsch edelbrock, de är riktigt bra förgasare och kanske egentligen passar din motor bättre.


5 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#6
Jag tror nog edelbrocken stämmer bättre eftersom det är en vanlig 350 och det är en smog. Så det är nog mer lagom med edelbrocken på 600 om jag inte ska gå på en 2 ports förgasare...
Nån som har förslag på såna? Märke och storlek?


152 Inlägg
15 december 2009
#7
Edelbrock har stegnålar som är lätt att justera in på ovansidan. Dessutom slipper du tillskottsventilen  som Holley kör med (en liten rackare som sitter i botten, och som går sönder emellanåt om man har otur.) Jag vet inte om E. har ställbar flottörnivå såsom Holley-men det finns det nog nå'n här som vet...

Holley har två olika system: en med utbytbara munstycken, Och en där man byter en guideplatta mellan varje flottörhus.
Dessutom sitter en tillskottsventil för finjustering av bränslet på högre varv på (tror jag) alla modeller..

Det jag har bytt och mixtrat med E och H är att E är en bra förgasare att justera in och köra "brukstransportigt" med. H är dock en mer racevänlig fugge som när du väl ställt in den, ger bra pulver.

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

Sir skrotnisse
191 Inlägg
15 december 2009
#8
rock orkester förgasare så klart en fin fin 2 portare e aldrig fel .. men grabben om du tycker din drar lite mycket så e det lungt vi kan byta motor du o jag smile jag har en cheva 229 en stor 6a tongue mycket stiligt

5 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
#9
Dellan1980 skrev:
rock orkester förgasare så klart en fin fin 2 portare e aldrig fel .. men grabben om du tycker din drar lite mycket så e det lungt vi kan byta motor du o jag smile jag har en cheva 229 en stor 6a tongue mycket stiligt

Hehe, vet inte hur jag ska tolka detta riktigt... "Grabben" är en tjej, hon som är på bilden brevid Packarden... Och jag vill inte byta till en sursexa...lol

Håller med om att rochester är fina förgasare men undrar mest vilken storlek i så fall... Måste ju flytta på sej lite, hehe...



Sök