2907
Sök

Renault Clio 1.6 16V - Motorn går i stopp efter kort körande.

5 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#1
Tänkte höra mig för om någon här känner till vad det kan vara för problem med min Renault Clio 1.6 16V (2002).

Efter att ha startat bilen och växlat upp till tvåan så kan det hända att motorn stannar till en kort stund för att sedan "kicka igång" igen (Stopp-lampan lyser för att sedan sluta lysa; motorn stannar även under denna perioden). Om bilen rullar i hyfsad fart så lyckas motorn gå igång igen men vid för låga farter så går den helt i stopp. Ofta händer detta när bilen har stått en dag eller två utan körning. Det hjälper även till att köra lite längre på ettans växel innan man växlar upp till tvåan.

Ska även nämnas att jag har bytt batteri. Hade bilen på lagning hos Bilia för några månader sedan och de lyckades sabotera (otroligt men sant) jordpolen på batteriet.

Som många säkert känner till så får man byta tändspole på dessa bilarna rätt så ofta. Jag har fått för mig att bilen inte beteer sig såhär precis efter jag har bytt en tändspole, alltså efter att en tändspole har gått, kan dock inte bekräfta om så är fallt eller om det är jag som inbillar mig. En följdfråga angående detta är även om det är "onyttigt" att ha tändspolar av olika märken i bilen (har nu både från Mekonomen och Bilia), ska dessa helst vara av samma märke?

Finns det någon säkring som kan påverka detta, att den möjligtvis låser sig?

Tacksam för svar!
Senast redigerat av phiwer (14 december 2009)

1 043 Inlägg
14 december 2009
#2
Några felkoder?
Kolla kontakten till vevaxelgivaren, har varit med om att där har varit okontakt.

5 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#3
norpan1 skrev:
Några felkoder?
Kolla kontakten till vevaxelgivaren, har varit med om att där har varit okontakt.

Inga felkoder alls.

Brukar vevaxelgivaren kunna orsaka de symptomen som jag beskriver? Får kika på den. Några andra tips?

Kan även förtydliga att det är när jag har tryckt ner kopplingen och skall växla till tvåan som bilen dör en kort stund. Alltså inte när jag har en växel i, kanske var lite otydligt i mitt förra inlägg.
Senast redigerat av phiwer (14 december 2009)

1 043 Inlägg
15 december 2009
#4
Har för mig att en del av dom bilarna skulle det kopplas ett motstånd eller bytas en kabel till tomgångsmotorn, kolla med renaultverkstaden.

5 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#5
Ska höra med dom. Återkommer med info om vad de säger.

5 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#6
Har kollat runt lite och det verkar som om att det är spjällhuset som kanske krånglar. Någon här som vet om det är möjligt att rengöra det på en Clio eller måste man köpa nytt? Ringde Bilia för att kolla reservdelspriset på original och det låg på 7.5k + 1.4k för demontering etc. Är student så är inte så himla sugen på att köpa nytt just nu. Någon som kan beskriva var det här spjällhuset sitter och hur man går till väga för att rengöra/smörja upp det?

3 235 Inlägg
21 december 2009
#7
Om spjället är sotigt invändigt kan det nog rengöras, men då ska man helst rensa vevhusventen och insuget samtidigt. Du kan ta ner insugsslangen och öppna spjället med fingarna, så ser du hur det ser ut där.



Sök