1844
Sök

Bmw 330 vs Volvo T5

754 Inlägg
29 december 2009
#201
volvodrajvor skrev:
D_Nilsson skrev:
Rquired skrev:

http://www.einszweidrei.de/

1. 34,8 s är rätt tid för 193hp E46 till 200km/h
2. Rätt vikt för 328i är 1420kg
3. En 328i E46 Touring väger 1554kg och har ungefär samma (något bättre tom) tider som E36 coupé till  120, en E36 Touring väger 1520 och gör detsamma.

Jag valde att sluta vid 180km/h, redan där syns det Volvon kommit ikapp Bmwn. Oavsett så är det en 47hp starkare bil med (i bästa fall) 100kg viktskillnad till sin nackdel.

Angående vikten! I papprena står det att min 328 väger 1450kg i tjänstevikt...Fast! Jag vägde den på en lastbilsvåg i sommras...utan mig i och med halvtank vägde den 1350kg!yikes Fel på vågen?wink Tack för länken!smile

Fel på vågen?

Halva tanken tom i runda slängar ger -30kg, ingen förare -70 kg, totalt -100kg.

Tjänstevikten är med full tank och 70kg förare.

Dessa Bmw-ägare, när ska de lära sig:)

Tackar för idiotförklaringen! Uppskattas!

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

-utan 940
1 728 Inlägg
30 december 2009
#202
dawwe skrev:
Andreas940: Visst ser du Volvo emblemet när du blundar?smile Vad har en S60 2.4T i vridmoment? Minst 250Nm får jag hoppas annars har Volvo inte gjort hemläxan, en 325i -93 har iaf 245Nm. DU genraliserar om vridmomentets betydelse, men ändå så är det något som BMW är "kända" för så är det att de går bra väl uppe i fart, trots "klent" vridmoment, iaf jämfört med en 2.4T gissningsvis. Jag tror att en stor del av hemligheten med att man inte kan generalisera så som du gör är att det är betydligt fler faktorer som spelar in än vridmoment o luftmotstånd...Vad sägs tex om att beakta växellådans/diffen utväxling??? En bekant hade en gammal 9000 CS Turbo med nåt enkelt kit från Noridc eller vad det hette, den gick riktigt bra, men den orkade inte varva ut på 5:an,stoppade vid lite över 5000 vilket var typ 250 knyck, den var väldigt högt växlad. Flera BMW modeller orkar varva ut till varvstopp på högsta växlen, dvs man har valt en bra kompromiss mellan förbrukning/prestanda, hur vanligt är det att en original (manuell!) Volvo orkar vara ut på högsta växeln, finns det någon alls?
Det borde ju uppenbarligen vara som så att BMW (finns säkert andra tillverkare med, Porsche kanske?) lägger ner mer energi på helheten, dvs man anpassar bilen bättre efter de förutsättningar som finns, för även Volvo kunde ju ha valt att optimera tex växellådans utväxlingar o på så vis få bättre prestanda, allt handlar inte om hur många hk/Nm du har på veven....
O nej jag ser inte BMW-märket när jag blundar, är ingen BMW-galning trots att jag äger ett antal bilar av det märket, men jag tycker att man skall hålla sig till verkliheten o inte rycka loss en sanning ur sitt sammanhag (Ja, jämför man två identiska bilar där endast vridmomentet skiljer sig så kommer bilen med mer vrid att gå bättre, iaf i ett visst intervall, sen om det blir jämt skägg eller inte "hela vägen" vet jag inte. Du vet säkert att vridmoment o effekt hänger ihop till viss del, dvs två motorer med samma maxeffekt vid samma varvtal men med olika vridmoment lär ingalunda ha samma effektkurvor. Vad jag vet så brukar man integrera effektkurvan o den bil/motor som har störst area inom det effektiva varvtalsområdet är den bil som gissningsvis kommer vara snabbast i slutändan, men jag kan ha helt fel oxå*haha*)

Nej jag ser inget Volvo-märke när jag blundar, skulle jag byta bil skulle det antingen bli en annan bakhjulsdriven Volvo eller ett helt annat bilmärke, framhjulsdrivna bilar intresserar mig inte.
Min orkar varva ut på femman nu iaf men jag tvivlar på att den hade gjort det när den var original, jag testade aldrig.
Det är inte meningen att man ska åka fort med en Volvo men vi är många som trimmar och gör det ändå.
En bonntrimmad turbomotor blir väldigt rapp och varvvillig, jag tror t ex. att jag skulle kunna dra en original S60R tack vare den rappare motorkaraktären, iaf om man ska tro siffrorna på http://www.einszweidrei.de/volvo/volvos60rdt2003-1.htm
Jag påstår inte att 940 är världens bästa bil, jag erkänner att den var hopplöst omodern i konstruktionen redan när den var ny, det enda jag har velat få fram är att jag lyckats bonntrimma den till ungefär samma rakt fram-prestanda som en M3 av samma årsmodell, något som Rquired har haft extremt svårt att acceptera men som han verkar ha gjort till slut.

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 december 2009
#203
Jättekul att alla jämför med Volvos R-modeller som inte ens är några sportmodeller.

R står för Refined, Refined betyder Förfinad, Förfinad innebär inte sportmodell, snarare lyxglidare.

Sen att R-modellerna har störst motor, störst turbo, störst spridare, störst bromsar, o.s.v. är en helt annan sak.
Men de har även mest utrustning, vilket innebär mest vikt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 december 2009
#204
TurboOla: Aha! Ja visste inte att BMW's M-modeller (eller Audis RS, AMG osv) var helt avskalade på lyx som: elstolar,ac,audio anläggning osv...Tyskarna har nog en betydligt digrare utrustningslista än Volvo, o har kunden ett önskemål som inte finns kan det allt som oftas lösas via Individual. Just vikten är väl där M har gått åt fel håll, tyngre för varje modell i princip, ja om man bortser från ev CSL varianter...Sen kan det kvitta för vad R står för, det är Volvos värsting. De kunde faktiskt ha valt att bygga ett mästerverk till motor på 450 hästar med turbo osv, men då hade väl Volvon kostar som en M-modell, o helt ärligt vem köper en Volvo R för mer eller mindre samma summa som en M/RS/AMG, inte många skulle jag tro...O för att förtydliga: Skulle jag köpa en "sportbil" för 1.5 mille så skulle det inte bli nån M6 eller nån annan stor tysk...

Andreas940: Jag har väl inte klagat på din "bonntrimmade" Volvo? Den går säkert bra men att jämföra den med en M eller nåt liknande är att ta i, lite som om jag skulle jämföra en kompressor matad M3 med en Ferrari 458 Italia, Ferrarin vinner ALLA gånger även om den blir frånåkt, det är en mycket bättre bil rakt av, sen lämnar jag "value for money" där hän, det hör inte till diskussionen.
Finns ju även en del "bonntrimmade" BMW som går nåt djävulskt, inget som impar på mig mer än att de är säkert roliga att köra ett tag, dvs tills man tröttnar på att saker o ting går sönder hela tiden pga den extrema effekten (drivaxlar främst...). Jag vill ha en bil som håller, därmed inte sagt att din Volvo inte håller. Och jag håller med det skall vara bakhjulsdrivet vilket är en av anledningarna att jag gillar BMW

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 december 2009
#205
dawwe skrev:
TurboOla: Aha! Ja visste inte att BMW's M-modeller (eller Audis RS, AMG osv) var helt avskalade på lyx som: elstolar,ac,audio anläggning osv...Tyskarna har nog en betydligt digrare utrustningslista än Volvo, o har kunden ett önskemål som inte finns kan det allt som oftas lösas via Individual. Just vikten är väl där M har gått åt fel håll, tyngre för varje modell i princip, ja om man bortser från ev CSL varianter...Sen kan det kvitta för vad R står för, det är Volvos värsting. De kunde faktiskt ha valt att bygga ett mästerverk till motor på 450 hästar med turbo osv, men då hade väl Volvon kostar som en M-modell, o helt ärligt vem köper en Volvo R för mer eller mindre samma summa som en M/RS/AMG, inte många skulle jag tro...O för att förtydliga: Skulle jag köpa en "sportbil" för 1.5 mille så skulle det inte bli nån M6 eller nån annan stor tysk...

Jag har inte sagt någonting om BMWs M-modeller, det var du själv som tog upp det.
M-bilarna med cabriolet är tunga, det kan jag hålla med om.
Och de håller en helt annan prisklass än en ny R-modell.

Jag skulle inte säga att R-modellerna är Volvos värsting, S60 T5 modellerna har/hade (nu finns V70 bara med T6 t.ex. och S60 har inte släppts än) 40-50hk mindre effekt beroende på årsmodell, men också med kanske drygt 200kg mindre vikt. En S60 T5 behöver inte väga mer än drygt 1500kg. Den senare modellen har även samma typ av turboaggregat och spridare som en S60R, så teoretiskt kan man chippa dem upp till 350hk med lätthet.

Hur mycket du än vill klanka ner på R-modellerna av någon anledning, så finns och fanns det folk som köpte dem, annars hade de inte tillverkats i tio år, däremot tror jag bristande reklamföring och åtstramning av budget gjorde att man lade R-modellerna på is, dessutom kom det stora miljötänket då samtidigt, runt 2007.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

-utan 940
1 728 Inlägg
30 december 2009
#206
dawwe skrev:
Andreas940: Jag har väl inte klagat på din "bonntrimmade" Volvo? Den går säkert bra men att jämföra den med en M eller nåt liknande är att ta i, lite som om jag skulle jämföra en kompressor matad M3 med en Ferrari 458 Italia, Ferrarin vinner ALLA gånger även om den blir frånåkt, det är en mycket bättre bil rakt av, sen lämnar jag "value for money" där hän, det hör inte till diskussionen.
Finns ju även en del "bonntrimmade" BMW som går nåt djävulskt, inget som impar på mig mer än att de är säkert roliga att köra ett tag, dvs tills man tröttnar på att saker o ting går sönder hela tiden pga den extrema effekten (drivaxlar främst...). Jag vill ha en bil som håller, därmed inte sagt att din Volvo inte håller. Och jag håller med det skall vara bakhjulsdrivet vilket är en av anledningarna att jag gillar BMW

Jag ville bara klargöra var jag står, att jag inte sitter och försöker höja Volvo till skyarna som Rquired gör med BMW. Varför kan man inte jämföra rakt fram-prestanda bara för att det är det enda den kan vara bättre på? Jag tycker bara det är kul att ha en till synes vanlig Volvo som ingen förväntar sig ska gå fort men som efter enkla modifieringar kan dra jämnt med erkännt snabba bilar som äldre M3 och nyare bilar i 300hk-klassen.
Skulle det inte vara kul med en till synes original BMW E36 som kan dra jämnt med Ferraris på motorvägen heller?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
30 december 2009
#207
dawwe skrev:
TurboOla: Aha! Ja visste inte att BMW's M-modeller (eller Audis RS, AMG osv) var helt avskalade på lyx som: elstolar,ac,audio anläggning osv...Tyskarna har nog en betydligt digrare utrustningslista än Volvo, o har kunden ett önskemål som inte finns kan det allt som oftas lösas via Individual. Just vikten är väl där M har gått åt fel håll, tyngre för varje modell i princip, ja om man bortser från ev CSL varianter...Sen kan det kvitta för vad R står för, det är Volvos värsting. De kunde faktiskt ha valt att bygga ett mästerverk till motor på 450 hästar med turbo osv, men då hade väl Volvon kostar som en M-modell, o helt ärligt vem köper en Volvo R för mer eller mindre samma summa som en M/RS/AMG, inte många skulle jag tro...O för att förtydliga: Skulle jag köpa en "sportbil" för 1.5 mille så skulle det inte bli nån M6 eller nån annan stor tysk...

Andreas940: Jag har väl inte klagat på din "bonntrimmade" Volvo? Den går säkert bra men att jämföra den med en M eller nåt liknande är att ta i, lite som om jag skulle jämföra en kompressor matad M3 med en Ferrari 458 Italia, Ferrarin vinner ALLA gånger även om den blir frånåkt, det är en mycket bättre bil rakt av, sen lämnar jag "value for money" där hän, det hör inte till diskussionen.
Finns ju även en del "bonntrimmade" BMW som går nåt djävulskt, inget som impar på mig mer än att de är säkert roliga att köra ett tag, dvs tills man tröttnar på att saker o ting går sönder hela tiden pga den extrema effekten (drivaxlar främst...). Jag vill ha en bil som håller, därmed inte sagt att din Volvo inte håller. Och jag håller med det skall vara bakhjulsdrivet vilket är en av anledningarna att jag gillar BMW

Vad får du det ifrån att den skulle kosta som en ny M eller AMG bil för att den skulle ha 450 hkr ?
Ett par vevstakar, en annan turbo, spridare och annan programvara så har den sina 450 hkr och till en kostnad av kanske 25 papp så det påståendet håller inte.
Tror det finns andra orsaker till att dom inte levereras med den effekten såsom bla säkerhetstänkandet som Volvo alltid varit så noga med.

Edit: Stavfel
Senast redigerat av Busgrabb (30 december 2009)

Autotech

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 december 2009
#208
Busgrabb: Inga 25" om VOLVO hade utvecklat en sådan motor/bil, vilket oxå står i mitt inlägg om man läser mellan raderna en aning...Eller för att förtydliga: Om Volvo hade tagit fram en "R" med 450 original hästar från fabrik så hade prislappen inte varit alltför långt borta från en M3 tex...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

854 Inlägg
30 december 2009
#209
Har inte läst så noga vad ni kommit fram till men i en kundundersökning i "Vi Bilägare" -09 nr 7 så vinner BMW överlägset vad gäller kvalité. Har för mig Volvo kom på 5-7 plats.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 december 2009
#210
Andreas 940 skrev:
dawwe skrev:
Andreas940: Jag har väl inte klagat på din "bonntrimmade" Volvo? Den går säkert bra men att jämföra den med en M eller nåt liknande är att ta i, lite som om jag skulle jämföra en kompressor matad M3 med en Ferrari 458 Italia, Ferrarin vinner ALLA gånger även om den blir frånåkt, det är en mycket bättre bil rakt av, sen lämnar jag "value for money" där hän, det hör inte till diskussionen.
Finns ju även en del "bonntrimmade" BMW som går nåt djävulskt, inget som impar på mig mer än att de är säkert roliga att köra ett tag, dvs tills man tröttnar på att saker o ting går sönder hela tiden pga den extrema effekten (drivaxlar främst...). Jag vill ha en bil som håller, därmed inte sagt att din Volvo inte håller. Och jag håller med det skall vara bakhjulsdrivet vilket är en av anledningarna att jag gillar BMW

Jag ville bara klargöra var jag står, att jag inte sitter och försöker höja Volvo till skyarna som Rquired gör med BMW. Varför kan man inte jämföra rakt fram-prestanda bara för att det är det enda den kan vara bättre på? Jag tycker bara det är kul att ha en till synes vanlig Volvo som ingen förväntar sig ska gå fort men som efter enkla modifieringar kan dra jämnt med erkännt snabba bilar som äldre M3 och nyare bilar i 300hk-klassen.
Skulle det inte vara kul med en till synes original BMW E36 som kan dra jämnt med Ferraris på motorvägen heller?

Jag tycker nästan den tråden tuggar igenom samma skit om och om igen numera, men här kom det upp något nytt. Jag höjer då i helvete heller Bmw mer än du höjer (din trimmade) Volvo tongue

Allt jag gjort är att försöka förmedla att ryktet om vad ett chip gör med en Volvo är överdrivet, detta genom att lägga fram tider och siffror för hur den presterar gentemot den bil den anses "köra ifrån".

I exemplet har Bmw M3 använts (varför har jag ingen aning om då det var 330i som gällde, men av någon anledning brukar Bmw alltid användas i dessa sammanhang) Men liknelsen hade lika gärna kunnat vara mellan Volvo och Mercedes AMG, samma sak där.

Jag håller med om att det är kul med en sleeper, och att Volvobilarna är trimvänliga. Och hurvida jag är en fullständig märkesidiot eller inte råder det delade meningar om, men välkommen till klubben om du nu inte insett detta tidigare smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
30 december 2009
#211
dawwe skrev:
Busgrabb: Inga 25" om VOLVO hade utvecklat en sådan motor/bil, vilket oxå står i mitt inlägg om man läser mellan raderna en aning...Eller för att förtydliga: Om Volvo hade tagit fram en "R" med 450 original hästar från fabrik så hade prislappen inte varit alltför långt borta från en M3 tex...

Njaa alltså sjävklart hade dom tagit mer betalt än 25 k om det var så mycket det hade kostat att få 450 Hkr men inga fantasisummor så som BMW och Merca klassen.

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
30 december 2009
#212
Rquired skrev:
Andreas 940 skrev:
dawwe skrev:
Andreas940: Jag har väl inte klagat på din "bonntrimmade" Volvo? Den går säkert bra men att jämföra den med en M eller nåt liknande är att ta i, lite som om jag skulle jämföra en kompressor matad M3 med en Ferrari 458 Italia, Ferrarin vinner ALLA gånger även om den blir frånåkt, det är en mycket bättre bil rakt av, sen lämnar jag "value for money" där hän, det hör inte till diskussionen.
Finns ju även en del "bonntrimmade" BMW som går nåt djävulskt, inget som impar på mig mer än att de är säkert roliga att köra ett tag, dvs tills man tröttnar på att saker o ting går sönder hela tiden pga den extrema effekten (drivaxlar främst...). Jag vill ha en bil som håller, därmed inte sagt att din Volvo inte håller. Och jag håller med det skall vara bakhjulsdrivet vilket är en av anledningarna att jag gillar BMW

Jag ville bara klargöra var jag står, att jag inte sitter och försöker höja Volvo till skyarna som Rquired gör med BMW. Varför kan man inte jämföra rakt fram-prestanda bara för att det är det enda den kan vara bättre på? Jag tycker bara det är kul att ha en till synes vanlig Volvo som ingen förväntar sig ska gå fort men som efter enkla modifieringar kan dra jämnt med erkännt snabba bilar som äldre M3 och nyare bilar i 300hk-klassen.
Skulle det inte vara kul med en till synes original BMW E36 som kan dra jämnt med Ferraris på motorvägen heller?

Jag tycker nästan den tråden tuggar igenom samma skit om och om igen numera, men här kom det upp något nytt. Jag höjer då i helvete heller Bmw mer än du höjer (din trimmade) Volvo tongue

Allt jag gjort är att försöka förmedla att ryktet om vad ett chip gör med en Volvo är överdrivet, detta genom att lägga fram tider och siffror för hur den presterar gentemot den bil den anses "köra ifrån".

I exemplet har Bmw M3 använts (varför har jag ingen aning om då det var 330i som gällde, men av någon anledning brukar Bmw alltid användas i dessa sammanhang) Men liknelsen hade lika gärna kunnat vara mellan Volvo och Mercedes AMG, samma sak där.

Jag håller med om att det är kul med en sleeper, och att Volvobilarna är trimvänliga. Och hurvida jag är en fullständig märkesidiot eller inte råder det delade meningar om, men välkommen till klubben om du nu inte insett detta tidigare smile

Nä det är ju inte samma sak för kör man eller säger man att man kör ifrån en Merca tex så är svaret eller kommentaren från denne -Ja jo så var det.
Säger man eller gör detsamma med en BMW så blir det mer 7 ursäker, 5 fel på bilen osv...

Autotech

Volvoskadad
6 017 Inlägg
30 december 2009
#213
Orkar inte läsa igenom alla inlägg, men väljer BMW:n lätt!

Jonas

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 december 2009
#214
Busgrabb skrev:
dawwe skrev:
Busgrabb: Inga 25" om VOLVO hade utvecklat en sådan motor/bil, vilket oxå står i mitt inlägg om man läser mellan raderna en aning...Eller för att förtydliga: Om Volvo hade tagit fram en "R" med 450 original hästar från fabrik så hade prislappen inte varit alltför långt borta från en M3 tex...

Njaa alltså sjävklart hade dom tagit mer betalt än 25 k om det var så mycket det hade kostat att få 450 Hkr men inga fantasisummor så som BMW och Merca klassen.

2004 kostade S60R 472k och en M3 540k, det skiljde alltså 68.000:- och då skall man komma ihåg att för den pengen fick man avsevärt bättre prestanda (Som visades tidigare, M3 orginal vs. S60R orginal), ett emblem som smällde betydligt högre, mer utrustning, bättre kvalitet och ett finlir som Volvo åtminstone hittills aldrig varit i närheten av kapabla att åstadkomma.

Vilka vad det som tog ut fantasipriser? En sketen Volvo för 472k på den tiden roll

I Teknikens Värld Nr.1/2004 testades Bmw M3 (visserligen CSL för nästan 800k) mot Porsche 911 GT3 och drygt dubbelt så dyra Ferrari 360 Challange Stradale, och följande tycker jag är intressant i denna jämförelse av en vanlig sketen Bmw kontra två bilgudar:

"Ljudet, det där ljudet! Om du någonsin sett Steve McQuenn i filmklassikern Le Mans och hört hur en Porsche 917 från 1960-talet arbetar sig upp genom växlarna längs Mulsannerakan vet du vad jag menar. Exakt så låter den raka sexan i M3 CSL. Till och med Ferrarins toner förbleknar när BMW:s motor når 6000 r/min"

Och det något mer relevanta citatet:
"Bmw M3 CSL är i alla fall förbluffande väl skickad att hänga med de renrasiga sportvagnarna från Modena och Stuttgart"

"Och så är det Bmw M3 CSL. För varje kilometer framstod den allt mer som förarens bil framför de andra (!) Sällskapets svagaste motor visade sig samtidigt vara den mest övertygande, den mest förfinade."

Jag vet, CSL skiljer sig från den vanliga M3 men det är trots allt samma skrot och korn om än något starkare och lättare. För att friska upp minnet kan det nämnas att S60R 1½ år senare testades mot 335i ur Bmws standardprogram, och ansågs inte ha en chans.

Så förstår folk här kanske hur löjligt det är att jämföra en chippad Volvo mot denna välrenommerade bil.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
30 december 2009
#215
Rquired skrev:
Busgrabb skrev:
dawwe skrev:
Busgrabb: Inga 25" om VOLVO hade utvecklat en sådan motor/bil, vilket oxå står i mitt inlägg om man läser mellan raderna en aning...Eller för att förtydliga: Om Volvo hade tagit fram en "R" med 450 original hästar från fabrik så hade prislappen inte varit alltför långt borta från en M3 tex...

Njaa alltså sjävklart hade dom tagit mer betalt än 25 k om det var så mycket det hade kostat att få 450 Hkr men inga fantasisummor så som BMW och Merca klassen.

2004 kostade S60R 472k och en M3 540k, det skiljde alltså 68.000:- och då skall man komma ihåg att för den pengen fick man avsevärt bättre prestanda (Som visades tidigare, M3 orginal vs. S60R orginal), ett emblem som smällde betydligt högre, mer utrustning, bättre kvalitet och ett finlir som Volvo åtminstone hittills aldrig varit i närheten av kapabla att åstadkomma.

Vilka vad det som tog ut fantasipriser? En sketen Volvo för 472k på den tiden roll

I Teknikens Värld Nr.1/2004 testades Bmw M3 (visserligen CSL för nästan 800k) mot Porsche 911 GT3 och drygt dubbelt så dyra Ferrari 360 Challange Stradale, och följande tycker jag är intressant i denna jämförelse av en vanlig sketen Bmw kontra två bilgudar:

"Ljudet, det där ljudet! Om du någonsin sett Steve McQuenn i filmklassikern Le Mans och hört hur en Porsche 917 från 1960-talet arbetar sig upp genom växlarna längs Mulsannerakan vet du vad jag menar. Exakt så låter den raka sexan i M3 CSL. Till och med Ferrarins toner förbleknar när BMW:s motor når 6000 r/min"

Och det något mer relevanta citatet:
"Bmw M3 CSL är i alla fall förbluffande väl skickad att hänga med de renrasiga sportvagnarna från Modena och Stuttgart"

"Och så är det Bmw M3 CSL. För varje kilometer framstod den allt mer som förarens bil framför de andra (!) Sällskapets svagaste motor visade sig samtidigt vara den mest övertygande, den mest förfinade."

Jag vet, CSL skiljer sig från den vanliga M3 men det är trots allt samma skrot och korn om än något starkare och lättare. För att friska upp minnet kan det nämnas att S60R 1½ år senare testades mot 335i ur Bmws standardprogram, och ansågs inte ha en chans.

Så förstår folk här kanske hur löjligt det är att jämföra en chippad Volvo mot denna välrenommerade bil.

Kan hålla med om att det inte är så mycket skilland mellan R:en och 2004 års modell av M3 i pris men som sagt 800 för en CSL, vad får du ? Jo 20 hkr, kolfiber och lite bromsar mm men inte fan motiverar det priset ? Där snackar vi överpriser. Det finns fler BMW som har det.

Jag har aldrig gämfört bilarna totalt, jag har mest pratat om att åka rakt fram fortast.
Det jag fortfarande hävdar är att tex en S60 T5 med steg 3 kommer att kunna hänga av en M3 E46.
Mellan dom bilarna har vi en bra prisskilland med.

Och om det inte har framgått från min sida så klankar jag inte ner på BMW och vill lyfta Volvo högre som bil men jag och många flera vet ju att dom får lätt pisk av Volvo turbos på motorvägen.
Jag tycker tex att en M3 E46 är en riktigt grym kärra både till utseende och prestanda men lite slö rakt fram wink
Funderar på att skaffa en själv men också införskaffa en kompressorsats så inte man blir ifrån åkt av en Steg 3 Volvo.

Autotech

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 december 2009
#216
Busgrabb skrev:
Rquired skrev:
Busgrabb skrev:

Njaa alltså sjävklart hade dom tagit mer betalt än 25 k om det var så mycket det hade kostat att få 450 Hkr men inga fantasisummor så som BMW och Merca klassen.

2004 kostade S60R 472k och en M3 540k, det skiljde alltså 68.000:- och då skall man komma ihåg att för den pengen fick man avsevärt bättre prestanda (Som visades tidigare, M3 orginal vs. S60R orginal), ett emblem som smällde betydligt högre, mer utrustning, bättre kvalitet och ett finlir som Volvo åtminstone hittills aldrig varit i närheten av kapabla att åstadkomma.

Vilka vad det som tog ut fantasipriser? En sketen Volvo för 472k på den tiden roll

I Teknikens Värld Nr.1/2004 testades Bmw M3 (visserligen CSL för nästan 800k) mot Porsche 911 GT3 och drygt dubbelt så dyra Ferrari 360 Challange Stradale, och följande tycker jag är intressant i denna jämförelse av en vanlig sketen Bmw kontra två bilgudar:

"Ljudet, det där ljudet! Om du någonsin sett Steve McQuenn i filmklassikern Le Mans och hört hur en Porsche 917 från 1960-talet arbetar sig upp genom växlarna längs Mulsannerakan vet du vad jag menar. Exakt så låter den raka sexan i M3 CSL. Till och med Ferrarins toner förbleknar när BMW:s motor når 6000 r/min"

Och det något mer relevanta citatet:
"Bmw M3 CSL är i alla fall förbluffande väl skickad att hänga med de renrasiga sportvagnarna från Modena och Stuttgart"

"Och så är det Bmw M3 CSL. För varje kilometer framstod den allt mer som förarens bil framför de andra (!) Sällskapets svagaste motor visade sig samtidigt vara den mest övertygande, den mest förfinade."

Jag vet, CSL skiljer sig från den vanliga M3 men det är trots allt samma skrot och korn om än något starkare och lättare. För att friska upp minnet kan det nämnas att S60R 1½ år senare testades mot 335i ur Bmws standardprogram, och ansågs inte ha en chans.

Så förstår folk här kanske hur löjligt det är att jämföra en chippad Volvo mot denna välrenommerade bil.

Kan hålla med om att det inte är så mycket skilland mellan R:en och 2004 års modell av M3 i pris men som sagt 800 för en CSL, vad får du ? Jo 20 hkr, kolfiber och lite bromsar mm men inte fan motiverar det priset ? Där snackar vi överpriser. Det finns fler BMW som har det.

Jag har aldrig gämfört bilarna totalt, jag har mest pratat om att åka rakt fram fortast.
Det jag fortfarande hävdar är att tex en S60 T5 med steg 3 kommer att kunna hänga av en M3 E46.
Mellan dom bilarna har vi en bra prisskilland med.

Och om det inte har framgått från min sida så klankar jag inte ner på BMW och vill lyfta Volvo högre som bil men jag och många flera vet ju att dom får lätt pisk av Volvo turbos på motorvägen.
Jag tycker tex att en M3 E46 är en riktigt grym kärra både till utseende och prestanda men lite slö rakt fram wink
Funderar på att skaffa en själv men också införskaffa en kompressorsats så inte man blir ifrån åkt av en Steg 3 Volvo.

Håller inte med ett dugg om överpriset, 800k för en bil som anses bjuda på bättre motor, skönare motorsång och vara mer förarens bil än en Porsche och Ferrari får anses vara ett klipp. Tänk på att det inte är standardversionerna utan högt hyllade Challange Stradale och GT3 den matchades mot.

Och visst är det ett stort prisgap mellan M3 och CSL, men bortsett från det extra finlir man får och att CSL var en begränsad specialversion tycker jag det var motiverat. En CSL ligger än i dag högre i pris, och kommer med all sannolikhet vara värd rejäla summor om ett tiotal år.

En Mercedes Måsvinge eller 30-talets *vad den nu heter, SK-nånting* är idag så gott som ovärdeliga, en sådan "SK" såldes för inte så länge sedan för drygt 50 miljoner. När det är specialversioner är prisläget ett annat, och det vore korkat av Bmw att inte ta bra betalt för CSL.

För det första hävdar jag fortfarande, med hänvisning till tidigare siffror och inlägg, att en S60 steg 3 inte hänger av en M3. Och dessutom att överhuvudtaget jämför dessa bilar i ett race rakt fram så är man fel ute och har ingen aning om vad M3 står för.

Som jag med citaten tidigare försökte få fram, är att jämföra en M3 med en S60 T5 ungefär detsamma som att jämföra en S60 T5 med en Toyota Aygo. Jag lovar att för de 200.000:- det skiljer mellan Aygo och S60 kan man få rysliga prestanda ur modellen och den skulle hänga av en S60 T5 trots en trappa med steg monterade.

Men nog fan hade ni Volvofolk protesterat och sagt att en Aygo är inte samma sak som en S60 trots att den är lika snabb. Eller hur? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

313 Inlägg
30 december 2009
#217
Busgrabb skrev:
Rquired skrev:
Busgrabb skrev:

Njaa alltså sjävklart hade dom tagit mer betalt än 25 k om det var så mycket det hade kostat att få 450 Hkr men inga fantasisummor så som BMW och Merca klassen.

2004 kostade S60R 472k och en M3 540k, det skiljde alltså 68.000:- och då skall man komma ihåg att för den pengen fick man avsevärt bättre prestanda (Som visades tidigare, M3 orginal vs. S60R orginal), ett emblem som smällde betydligt högre, mer utrustning, bättre kvalitet och ett finlir som Volvo åtminstone hittills aldrig varit i närheten av kapabla att åstadkomma.

Vilka vad det som tog ut fantasipriser? En sketen Volvo för 472k på den tiden roll

I Teknikens Värld Nr.1/2004 testades Bmw M3 (visserligen CSL för nästan 800k) mot Porsche 911 GT3 och drygt dubbelt så dyra Ferrari 360 Challange Stradale, och följande tycker jag är intressant i denna jämförelse av en vanlig sketen Bmw kontra två bilgudar:

"Ljudet, det där ljudet! Om du någonsin sett Steve McQuenn i filmklassikern Le Mans och hört hur en Porsche 917 från 1960-talet arbetar sig upp genom växlarna längs Mulsannerakan vet du vad jag menar. Exakt så låter den raka sexan i M3 CSL. Till och med Ferrarins toner förbleknar när BMW:s motor når 6000 r/min"

Och det något mer relevanta citatet:
"Bmw M3 CSL är i alla fall förbluffande väl skickad att hänga med de renrasiga sportvagnarna från Modena och Stuttgart"

"Och så är det Bmw M3 CSL. För varje kilometer framstod den allt mer som förarens bil framför de andra (!) Sällskapets svagaste motor visade sig samtidigt vara den mest övertygande, den mest förfinade."

Jag vet, CSL skiljer sig från den vanliga M3 men det är trots allt samma skrot och korn om än något starkare och lättare. För att friska upp minnet kan det nämnas att S60R 1½ år senare testades mot 335i ur Bmws standardprogram, och ansågs inte ha en chans.

Så förstår folk här kanske hur löjligt det är att jämföra en chippad Volvo mot denna välrenommerade bil.

Kan hålla med om att det inte är så mycket skilland mellan R:en och 2004 års modell av M3 i pris men som sagt 800 för en CSL, vad får du ? Jo 20 hkr, kolfiber och lite bromsar mm men inte fan motiverar det priset ? Där snackar vi överpriser. Det finns fler BMW som har det.

Jag har aldrig gämfört bilarna totalt, jag har mest pratat om att åka rakt fram fortast.
Det jag fortfarande hävdar är att tex en S60 T5 med steg 3 kommer att kunna hänga av en M3 E46.
Mellan dom bilarna har vi en bra prisskilland med.

Och om det inte har framgått från min sida så klankar jag inte ner på BMW och vill lyfta Volvo högre som bil men jag och många flera vet ju att dom får lätt pisk av Volvo turbos på motorvägen.
Jag tycker tex att en M3 E46 är en riktigt grym kärra både till utseende och prestanda men lite slö rakt fram wink
Funderar på att skaffa en själv men också införskaffa en kompressorsats så inte man blir ifrån åkt av en Steg 3 Volvo.

Är det verkligen bara att hänga på en kompressor?

Kollar man på specifikationer hos Volvos motorer skiljer kompressionen väldigt mycket mellan turbo/sug.
Detta för att motorn inte ska spika.

Kolvbyte kanske?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 december 2009
#218
Enligt tillverkaren skall det "bara" vara att hänga på en kompressor. Hur vida det löser sig med allt det tekniska har jag ingen aning om.
Senast redigerat av Rquired (30 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 december 2009
#219
Busgrabb: Vad är det du inte förstår i meningen: Original mot original? Lämna steg 453 trimmade Volvos därhän, hör inte hit. Eller ska vi för "skojs" skull börja jämföra en "steg 3" trimmad S60R med 335i som "chippats" o kanske lite till? Också HELT ointressant i mina ögon, säkert mycket intressantare för 335i ägare då de med billiga medel kan nå prestanda likvärdiga med nuvarande M3, men bara rakt fram, sen har du alla andra skillnader...
Du kan inte lyfta Volvo högre som bil eftersom man ser till helheten i en BIL väl? Möjligen kan du lyfta fram att motorerna svarar bra på div trim, men det gäller mig veterligen de flesta turbobilar, alltså inget unikt för Volvo, så även det faller bort... Jag förstår att det känns bra för dig att du kan hänga med en M3 med din steg 3 trimmade Volvo, rör mig inte i ryggen, inte ens om du så åker åttor kring M3:an, gratulerar!
Det är ju som så att i en valfri jämförelse mellan valfria Volvo/BMW modeller så finns det egentligen bara ett märke som har något att förlora: BMW. Om BMW:n vinner så gjorde den det för att det är en BMW, alltså var det väntat. Om däremot VOLVON vinner så kommer några Volvo ägare givetvis påpeka: "kolla här, Volvo XXX spöade BMW YYY stort, står ju i den här motortidningen!". Pressens motiveringar kommer i de allra flesta fall innehålla orden "prisvärd", "bra prestanda för pengarna", "smiskar en XX tusen kronor dyrare BMW". Förmodligen kommer det även som slutkläm finnas en liten notis typ den här: "Volvon är en fantastisk bil som kan mäta sig med betydligt dyrare bilar, men trots att den vinner testet totalt sett om man räknar ihop poängen så är BMW:n ändå den vi hade valt, om ekonomin inte är en avgörande faktor"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 december 2009
#220
Rquired/Volvodrajvor: "Bara att hänga på" är sanning med modifikation, man gör mer än att trycka dit en kompressor, man byter även spridare mm, dock så öppnas inte motorn. Laddtrycken är förhållandevis låga,kring 0.7 bar har jag för mig. Sen kostar det en hel del oxå (typ 60" + montering) men då får man nån form av garanti från ESS oxå.
Senast redigerat av dawwe (30 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök