4967
Sök

Aldrig någon som hejar längre?

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
14 december 2009
-Michael skrev:
Hallå där!

När jag är ute och glider omkring med bilen och måste väja undan när det blir trångt eller när man kanske stöter på ett riktigt lurigt farthinder så har det alltid varit standard att slänga iväg en liten lätt vink.

Men ju längre tid som går i livet så blir trevlighets-gesterna färre, det finns ingen som ens kan lyfta på fingrarna när man har tagit sig tid till att ge rum.

Vad är det som händer egentligen, är det verkligen så jobbigt att lyfta upp handen i 2 sekunder?
Är du en hejare?
(Om inte, varför?)

Onödig tråd må det vara men jag blir bara så grymt förbannad.

Puss!

Är det nån som lämnar företräde åt mig på typ en smal väg är det ju självklart att man hejar och tackar. Likaså om nån går ut på väggrenen för att släppa om mig utan att jag ens gjort mig sedd för att vilja om blinkar jag vänster höger och hälsar. I mörker brukar jag bara ge ett snabblink med helljuset om nån släpper förbi mig där det är tajt. smile

Så på den punkten visar jag tacksamhet.

Annars om det är nån som tränger sig före eller liknande blir det andra tecken, men det är en annan sak. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

136 Inlägg
14 december 2009
Förstår precis va du menar jag hejjar alltid (9 fall av 10) O ja blir tokig när man är snäll o släpper men inte ens får ett tack. Det samma gäller övergånsställen. Visst du måste stanna men en tack för att du stannade är du väll värd. Det måste ju göra ont att bli påkörd av en bil så kan ju va värt att vinka till lite tkr ja!

1 436 Inlägg
14 december 2009
tsdi skrev:
Åkte hem från Åre igår med Dodgen. 600kilo glas på flaket och släpkärra med väldigt mycket last + dåligt väglag så jag stannade titt som tätt i busshållsplatser och p-fickor för att släppa fram folk och försökte ligga i vägrenen så gott det gick och fick på HELA resan endast EN bil som tackade med blinkers.

Då hade du nog oflyt. När saaben havererade och jag fick ligga i 70-80 mellan borås och linköping var det ändå rätt många som tackade, på ett eller annat sätt. (Man fick se många varianter.)

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
14 december 2009
Vi som har jänkare hejar i regel på varandra var vi än möts, sen ska man ju tacka långtradarchaufförer eller ja alla som t.ex. underlättar en omkörning tycker jag iaf  smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

1 482 Inlägg
14 december 2009
Jag tackar alltid när man blir framsläppt, men ingen tackar när man släpper fram någon. Sånt e livet smile

Vid omkörningar tackar jag alltid.

Några gånger då jag blivit omkörd på landsväg har det vart lite nervöst. Bilen som kör om har flertal gånger totalt missbedömt hastigheten på kommande bilar så när han väl kliver ut så måste jag stämpla bromsen för han ska hinna in igen.

Behövt göra det ett antal gånger, men bara 1 har tackat. Vilka medmänniskor man har...
Nästa gång kanske man ska göra som resten av svenska idioterna.... skita i lagen och försvåra omkörningar.

BLT Service
Theracords Music Label

265 Inlägg
14 december 2009
expect1991 skrev:
Hejar alltid, både i bilen och till fots.

Samma här

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...

volvoraggare
4 776 Inlägg
14 december 2009
Niklasw skrev:
Vi som har jänkare hejar i regel på varandra var vi än möts, sen ska man ju tacka långtradarchaufförer eller ja alla som t.ex. underlättar en omkörning tycker jag iaf  smile

ja det märker man ju där ja  bor också min polare har en thunderbird 62:a när vi glider runt i den så hälsar folk men i vinterbilen ingen inte  ens  dom vanliga raggarna som åker  jänk på sommarn

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
14 december 2009
Gör alltid ett helljusblink eller blinkar med saftblandarna när ja kör lastbil, personbil så äre heja eller helljusblink...

Man ska va tacksam när folk släpper fram en

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

Ointresserad.
936 Inlägg
14 december 2009
Händer väl. Lite overkill att vinka på allt och alla men. Dom gånger dom gjort sig "förtjänt" av det så.

Teabag appreciation club.

Xenoholic
2 559 Inlägg
14 december 2009
Drog hem min husvagn från Södertälje för ca 2 veckor sen, kunde inte köra fortare än max 85 km/h.
De enda som tackade för att man körde ut på vägrenen var en långtradare och en buss som jag saktade till 70 för, för att underlätta omkörning, dåligt tycker jag sad
Själv så brukar man alltid tacka genom att blinka höger, vänster, höger om någon går ut till höger för mig.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 679 Inlägg
14 december 2009
När jag var liten så lärde min far mig att tacka med blinkers vid omkörning om bilen framför har gjort det lättare att köra om, och om jag skulle göra det så har jag lärt mig att säga varsågod med hellyset:)

Men det där med vinkningar är det lite dåligt, men nåt jag tränar på och tycker är en trevligt gest smile

1 534 Inlägg
14 december 2009
hejar ibland, annars blire tutan och fingret;)

Licenssvetsare
927 Inlägg
14 december 2009
hejjar när jag kommer ihåg! smile

Truck Drivers Move The Nation!
350 Inlägg
14 december 2009
Jag brukar både heja och tacka jag, Det tycker jag hör till! Och så är det ju väldigt trevligt när folk tackar när man lägger sig i vägrenen och låter någon köra förbi..
Jag kör lastbil, och viker ofta in på vägrenen och låter persombilar köra om, å det är inte många som tackar. Kanske 1 på 10 st (10% alltså)

----------------Våga Vägra Volvo----------------

En gång till nu
760 Inlägg
14 december 2009
ja skulle skjuta in att Min uppfattning är att dom som inte är stadsbor, har lättare att släppa på fasaden och faktiskt heja på ett eller annat vis.

Ja menar hur många gånger har man fått tack när man kör blixtlåsprincipen i trög rusningstrafik och släpper in folk tex göteborg? , och dom hejar inte, de går ju ändå i 10kmh, så varför inte hinna hälsa en liten rackapajare :p.

kan stolt säga att ja blinka höger och vänster för fulla halsar när traktorn körde långt in te sidan igår morse när man var på väg till jobbet, och de blinkades tbx, ett perfekt exempel smile.

Go Hjul alla motornördar! big_smile

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

Elektriker/Montör
534 Inlägg
14 december 2009
Det hör till att tacka tycker jag...  Men mycket kan nog vara som alexxe säger. Jag bor ute på landet och får OFTAST ett tack om jag stannat och släppt förbi någon eller om jag underlättat en omkörning ( sällan jag blir omkörd men ändå..smile), men det är nog inte lika vanligt i stora staden....=P
Senast redigerat av Robbin_V90 (14 december 2009)

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
15 december 2009
tycker endå att det är rätt vanligt att folk tackar när man släpper fram dem! Har till o med fått en brandbilschaffis att kasta upp handen när dem kom 3st i konvoj med blåljus och jag som mötande bil blinkade in för att lämna extra plats!
Dem som inte hejjar här ute i nacka området är oftast dem som ser ut som att dem inte ska sitta i en bil och sitter 110% fokuserade på hur dem ska kunna få förbi sin bil med minst 1m på varje sida...

Four rings to rule them all!

Försöker iaf
1 998 Inlägg
15 december 2009
Här i säffle existerar knappt högerregeln. Så när man stannar för någon som har företräde så är de ju oftast fålgelholk. Men ibland kan man få ett tack av något slag.

Men när någon lämnar företräde och släpper förbi mig så hejar jag eller nickar som tack.

Om någon underlättar en omkörning så blir de en vänster och en högerblink när man är i rätt fil.

Är dock ganska många som hejar när man stannar vid övergångställen. Eller ja iaf lite äldre. De yngre bara rusar ut...

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

FreddeK
15 december 2009
klart man hejar så gott det går och jag har möttmycke hejare men det var mer förr som du säger.

Dock har jag aldrig visat fingret men visst har även jag hytt med näven...men aldrig jag skulle peka fuck you, finns inte i mitt "vokabulär".

God jul=)

1 062 Inlägg
15 december 2009
Självklart skall man alltid vara trevlig när nån hjälper en i trafiken, brukar visa detta med en vinkning eller blinkning smile De trevligaste medtrafikanterna...har alltid varit o kommer alltid vara...är lastbilschaffisarna! Den Yrkesgrupp som generellt har mest folkvett i trafiken av alla, bortsett från Brandkåren!

Dock ger påvisar jag även vad jag tycker om skitbeteende omkring mig tex; När töntar medvetet blockerar/vägra släppa in en i filer eller på påfarter, folk som inte kan använda blinkers, folk som kör om o kastar sig in framför fronten utan att blinka o lägger sig på bromsen, dvs allmänt Taxibeteende.
Senast redigerat av TLO (15 december 2009)

"You Go, we go!"

Sök