2303
Sök

100126: SPYKER köper SAAB - 100223: Affären helt avslutad

498 Inlägg
20 december 2009
Brandis skrev:
kolvas skrev:
Brandis skrev:
jag tror redan jag uttryck det? statligt ägande?

så ifall Svenska staten äger Saab så börjar helt plötsligt bilarna bli attraktiva på den globala marknaden?
Utveckla gärna detta resonemanget.

GM har under mycket lång tid använt sina europeiska företag som någon typ av flytväst, för att dom amerikanska märkena inte kan hålla sig flytande har dom sakta tömt resurser från sina andra företag, vilket har lett till utvecklingen så gott som stannat inom marknads förning och sånt..

JAS då? ingen jävel av svenska folket har råd med en, och ingen från utlandet köper dom, så varför tillverkar vi den och varför har vi lagt ner typ 30 miljarder på den?

Ang jas:
Så har det genom historien ansetts lämpligt att vara självförsörjande på krigsmateriel för att inte stå med skägget i brevlådan vid ev krig.
Så t.o.m en så stor satsning som att bygga ett eget flygplanssystem har ansetts nödvändigt, men världen har ju som sagts förändrats med åren.
Jas satsades det på ändock pga av tron att man skulle kunna sälja ett hyfsat antal plan utomlands och det funkade som vi vet inte så bra.

Så JAS skulle jag tro blir det sista svenskutvecklade flygplanet för vår del, troligt är dock att SAAB kommer att samarbeta med nato i framtiden för att utveckla gemensamma flygplan.

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 december 2009
TurbOla skrev:
Världens sämsta PR-trick då ju.
Jag menar, man kan ju inte få särskilt bra PR när man drog sig ur affären.
Och absolut, världens ögon må ha vilat på Koenigsegg där ett tag.

Men när man sviker och överger Saab i sista stunden så tycker jag inte det ger någon positiv reklam, man kanske gör likadant mot sina kunder?

Genialiskt om du frågar mig...  Nu vet extremt många vad Koenigsegg är, och inte tusan bryr sig en ev köpare av en Koenigsegg hurvida de räddade Saab eller ej.

Chrille visade vad han kan genom att faktiskt få fram pengarna som behövdes, bara det är rackans kaxigt. Så nog har de dragit nytta av all uppmärksamhet.

Det finns ju ett gammalt talessätt som säger att all reklam är positiv reklam och jag tror det är mycket nära sanningen.

Nummer två jag vill peka på är att ingen har en blekaste aning om hurvida Saab går med vinst eller inte, Jag tror mycket väl de kan/kunde klarat sig om de fick sköta sig själva. Nu har jag inte full insyn i företaget, men det förefaller som om GM dragit i trådarna och kanske inte till Saabs fördel. Mörka vinster i sverige pga skattetekniska själ etc...

Jag tror inte den bilden som tidningarna målat upp stämmer för fem öre. Tidningar är ekollon som skriver vad som för att sälja, och har väldigt like källkritik.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

208 Inlägg
20 december 2009
Riktigt tråkigt att så många blir utan jobb. Ingen är värd att vara utan jobb!
I övrigt så tycker jag att nedläggningen är lite tråkig pga att det i grund och botten är en svensk bil, samtidigt som jag med handen på hjärtat tycker att saab är det sämsta pisset till bil som man kan flytta häcken i..

86 Inlägg
20 december 2009
Aftonbladet använder SAAB-konkuersen för att gnälla på högerpartier! Lite inte på Aftonbladet, dom är så jävla vänster!

Diktator
968 Inlägg
20 december 2009
kolvas skrev:
Brandis skrev:
kolvas skrev:

så ifall Svenska staten äger Saab så börjar helt plötsligt bilarna bli attraktiva på den globala marknaden?
Utveckla gärna detta resonemanget.

GM har under mycket lång tid använt sina europeiska företag som någon typ av flytväst, för att dom amerikanska märkena inte kan hålla sig flytande har dom sakta tömt resurser från sina andra företag, vilket har lett till utvecklingen så gott som stannat inom marknads förning och sånt..

JAS då? ingen jävel av svenska folket har råd med en, och ingen från utlandet köper dom, så varför tillverkar vi den och varför har vi lagt ner typ 30 miljarder på den?

Jo, Saab gick ju med vinst innan GM köpte dom....

Precis, så bra går det när staten får bestämma, 30 miljarder in i ett projekt som tillfört vad till oss och våran omvärd?

saab har gått med vinst typ 1 enda år... så du menar att dom miljarderna som vi plöjt ner i jas programmet då är helt bortkastade? eller har dom kanske gett folk jobb? gett möjligheter att utveckla ny teknik som kanske hjälper på andra fronter än bara flygindustrin? har dom inte gett folk ett mål och lust att vilja utbilda sig? utan en arbetsmarknad som är lockande så hade vi inte haft samma teknik samhälle som vi har idag.

JAS programmet är ett exempel på hur man får igång en arbetsmarknad som står helt stilla

regeringar är bara intresserad av krigsförnings material, hade saab varit bofors så hade staten glatt pungat ut så mycket som dom behövde...

bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
20 december 2009
VA skrev:
Aftonbladet använder SAAB-konkuersen för att gnälla på högerpartier! Lite inte på Aftonbladet, dom är så jävla vänster!

svenska2 ?  hoppas de kommer gå bra smile tycker synd om alla som skulle förlora jobbet isf

Diktator
968 Inlägg
20 december 2009
VA skrev:

hahaha... no shit? expressen är en höger tidning, och aftonbladet är en vänster tidning, det är allmänbildning... och sen vad du väljer att läsa är en annan sak, sen måste du ha källkritik ALLTID när du läser allt... du kan inte tro helt på allt, det är alltid vinklat politiskt..

86 Inlägg
20 december 2009
Brandis skrev:
VA skrev:

hahaha... no shit? expressen är en höger tidning, och aftonbladet är en vänster tidning, det är allmänbildning... och sen vad du väljer att läsa är en annan sak, sen måste du ha källkritik ALLTID när du läser allt... du kan inte tro helt på allt, det är alltid vinklat politiskt..

jag som trodde att jag var en av dom få som visste dom det. Jag trodde att ALL här föll för aftonbladet tongue
tonguelolroll

16 197 Inlägg
20 december 2009
VA skrev:
Brandis skrev:
VA skrev:

jag som trodde att jag var en av dom få som visste dom det. Jag trodde att ALL här föll för aftonbladet tongue
tonguelolroll

skönt att man aldrig läser daxtidningar..  orkar inte bry mig om andras problem.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

8 156 Inlägg
20 december 2009
VA skrev:
Brandis skrev:
VA skrev:

tonguelolroll

Fast samtidigt är det deras uppdrag att kritiskt granska makten. Vilket iof innebär att dom borde granska IF Metall, LO och Svenskt Näringsliv lite mer, men men...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Bonntrimmare
620 Inlägg
20 december 2009

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Diktator
968 Inlägg
20 december 2009
D_Carlsson skrev:
http://www.svenskbladet.se/ekonomi/index.php?alias=ikea_raddar_saab_kopet_klart_idag.html

gammal reklam med en golf?

Diktator
968 Inlägg
20 december 2009
Phaetoon skrev:
VA skrev:
Brandis skrev:

tonguelolroll

Fast samtidigt är det deras uppdrag att kritiskt granska makten. Vilket iof innebär att dom borde granska IF Metall, LO och Svenskt Näringsliv lite mer, men men...

nja, deras uppgift är att sprida propaganda i dagens samhälle. grundtanken om en opolitisk tidning är en dröm, många tidningar lever på bidraget dom får från diverse politiska partier.

2 924 Inlägg
20 december 2009
Hmm vad ska man tro men det verkar ju vara seriöst nytt bud... http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6321526.ab

~ Life is short, have FUN! ~

749 Inlägg
20 december 2009
Brandis skrev:
kolvas skrev:
Brandis skrev:

Jo, Saab gick ju med vinst innan GM köpte dom....

Precis, så bra går det när staten får bestämma, 30 miljarder in i ett projekt som tillfört vad till oss och våran omvärd?

saab har gått med vinst typ 1 enda år... så du menar att dom miljarderna som vi plöjt ner i jas programmet då är helt bortkastade? eller har dom kanske gett folk jobb? gett möjligheter att utveckla ny teknik som kanske hjälper på andra fronter än bara flygindustrin? har dom inte gett folk ett mål och lust att vilja utbilda sig? utan en arbetsmarknad som är lockande så hade vi inte haft samma teknik samhälle som vi har idag.

JAS programmet är ett exempel på hur man får igång en arbetsmarknad som står helt stilla

regeringar är bara intresserad av krigsförnings material, hade saab varit bofors så hade staten glatt pungat ut så mycket som dom behövde...

Tror inte regeringen är så intresserad av krigsmaterial längre då de har lagt ner hela försvaret.
Man får ju inte ens göra värnplikten längre.

Kunde inte försvaret andvändas till att erövra Norges oljekällor istället?
Det hade väl varit en enorm förtjänst för oss om det hade lyckats.
Undra bara hur resten av världen reagerar på nåt sånt?
Hade de varit för 200år sen så hade det säkert varit den bästa lösningen.
Då hade vi absolut havt pengar till att behålla SAAB och utveckla massor med bilmodeller åt dem.

Diktator
968 Inlägg
20 december 2009
Bjornn skrev:
Tror inte regeringen är så intresserad av krigsmaterial längre då de har lagt ner hela försvaret.

det har inget med saken att göra om vi har ett försvar eller inte, krig är lönsamt som fan att investera i, varför tror du usa krigar så mycket? stod ju i tidningen senast igår att deras nya krigs budget va typ 4000 miljarder, vilka tror du får dom pengarna? dom som tillverkar krigsmedel till försvaret.

749 Inlägg
20 december 2009
Brandis skrev:
Bjornn skrev:

det har inget med saken att göra om vi har ett försvar eller inte, krig är lönsamt som fan att investera i, varför tror du usa krigar så mycket? stod ju i tidningen senast igår att deras nya krigs budget va typ 4000 miljarder, vilka tror du får dom pengarna? dom som tillverkar krigsmedel till försvaret.

Vänta nu hänger jag med på vad du menade.
Du menar att vi får pengar för att förse usa med modernt krigsmaterial.

Diktator
968 Inlägg
20 december 2009
Bjornn skrev:
Brandis skrev:
Bjornn skrev:

Vänta nu hänger jag med på vad du menade.
Du menar att vi får pengar för att förse usa med modernt krigsmaterial.

nej, vi säljer, vi får inte pengar... dessutom tror jag usa inte är en av våra större kunder, utan det är mer indien roll

5 198 Inlägg
20 december 2009
Johan323 skrev:
Om Saab nu köps upp så ska det bli mycket intressant och se vilka förändringar dom nya modellerna kommer att få.

Det lär väl dröja nåt år innan man ser nå ändringar.

Sök