2655
Sök

100126: SPYKER köper SAAB - 100223: Affären helt avslutad

86 Inlägg
21 december 2009
Volvo VS SAAB.
1-0

big_smile

918 Inlägg
21 december 2009
VA skrev:
Volvo VS SAAB.
1-0

big_smile

Hoppas Volvo blir såld till kina, det gillar du va? lol

86 Inlägg
21 december 2009
Ante90 skrev:
VA skrev:
Volvo VS SAAB.
1-0

big_smile

Bryr mej inte. Merca-ägare tongue

Om Volvo säljs till kina så spelar det ingen roll. Volvo kommer ha sin standard kvar och inte säljas bredvid Geely. Kina kommer få volvo på fötterna igen, dom kommer inte göra några ändringar på volvo. Svenska designer kommer fortsätta designa volvo. Samma kvalité o.v.s.

918 Inlägg
21 december 2009
VA skrev:
Ante90 skrev:
VA skrev:
Volvo VS SAAB.
1-0

big_smile

Om Volvo säljs till kina så spelar det ingen roll. Volvo kommer ha sin standard kvar och inte säljas bredvid Geely. Kina kommer få volvo på fötterna igen, dom kommer inte göra några ändringar på volvo. Svenska designer kommer fortsätta designa volvo. Samma kvalité o.v.s.

Jädrar, trodde du vart Volvofantast eller nåt när du skrev 1-0 menmen tillbaks till ämnet Saab. Jädrigt synd om alla som mister jobbet måste du väl hålla med om?

86 Inlägg
21 december 2009
Ante90 skrev:
VA skrev:
Ante90 skrev:

Jädrar, trodde du vart Volvofantast eller nåt när du skrev 1-0 menmen tillbaks till ämnet Saab. Jädrigt synd om alla som mister jobbet måste du väl hålla med om?

Visst tycker jag synd om SAAB. Som jag tycker så bör någon köpa upp saab så SAAB överlever. Hoppas kina köper upp saab för dom kommer få saab på fötterna igen.

Som det är nu så tror jag att Volvo kommer klara sej. Har inte hört något mera.

Jag skrev 1-0 bara för roligt lol Kunde inte låta bli roll
Senast redigerat av VA (21 december 2009)

bitter besserwisser
644 Inlägg
21 december 2009
VA skrev:
Ante90 skrev:
VA skrev:
Volvo VS SAAB.
1-0

big_smile

Haha det lär ju hända.. Kina kommer att hålla vad de lovar i ca 2 månader sen skiter de i det. Tyvärr kommer Kina våldta Volvo, precis som de gjort med alla andra företag de köpt upp.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

956 Inlägg
21 december 2009
VA skrev:
Ante90 skrev:
VA skrev:

Visst tycker jag synd om SAAB. Som jag tycker så bör någon köpa upp saab så SAAB överlever. Hoppas kina köper upp saab för dom kommer få saab på fötterna igen.

Merca - Rost
0 - 1

lollol

Fd Bannad
657 Inlägg
21 december 2009
Så det finns på allvar folk som tror att Spyker kommer att kunna driva saab vidare? dom gick med 70 miljoners vinst förra årsredovisningen, vilket inte ens räcker till att utveckla en ny ventilkåpa på en 9-3a. Om dom nu köper saab för en spottstyver så är det troligen för att dom vill ha något, inte för att dom vill driva märket, Bigtime konspirationsteorier.....

Märkesbög

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 december 2009
Glader9991 skrev:
VA skrev:
Ante90 skrev:

Merca - Rost
0     -      1

lol

lol

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
21 december 2009
Hedning skrev:
Så det finns på allvar folk som tror att Spyker kommer att kunna driva saab vidare? dom gick med 70 miljoners vinst förra årsredovisningen, vilket inte ens räcker till att utveckla en ny ventilkåpa på en 9-3a. Om dom nu köper saab för en spottstyver så är det troligen för att dom vill ha något, inte för att dom vill driva märket, Bigtime konspirationsteorier.....

Nej, dom omsatte 70 miljoner förra året...

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

2 924 Inlägg
21 december 2009
Torlejf skrev:
Hedning skrev:

Mvh. David.

Det är Saab själva och dess affärsplan som ska driva och ge vinst om några år, Spykers och dess ägare går "bara" in med ekonomiskt kapital.

Att jämföra Spykers ekonomi i sin sportbiltillverkning med Saabs motsvarande är alltså ingen idé, det är knappt jämförbart ens...

~ Life is short, have FUN! ~

22 Inlägg
21 december 2009
Blir spennende, dette er sjukt: smile

Rattling the Hills in a Spyker http://www.youtube.com/watch?v=PmkOjyGDm-U

Top Gear 2004 http://www.youtube.com/watch?v=uzwXmPuSFNc

Spykers vd tror på köp av Saab

Spykers vd Victor Muller sitter på eftermiddagen i möte med GM, någonstans i Europa, skriver Svenska Dagbladet på nätet.

Han tror att det är möjligt att budet går igenom – Ja, om jag inte trodde att det fanns en chans skulle det inte vara någon mening med att träffa dem, säger Victor Muller till tidningen
Senast redigerat av TheNorwegianStig (21 december 2009)

Reservdansk
6 271 Inlägg
21 december 2009
TheNorwegianStig skrev:
Spykers vd Victor Muller sitter på eftermiddagen i möte med GM, någonstans i Europa, skriver Svenska Dagbladet på nätet.

Enligt radio P4 är mötet i Stockholm... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
21 december 2009
peegee skrev:
Det är Saab själva och dess affärsplan som ska driva och ge vinst om några år, Spykers och dess ägare går "bara" in med ekonomiskt kapital.

Att jämföra Spykers ekonomi i sin sportbiltillverkning med Saabs motsvarande är alltså ingen idé, det är knappt jämförbart ens...

Nu har visserligen Saab nya 9-5an nästan klar, men att utveckla en ny bilmodell kostar många miljarder...
Och med Saabs nuvarande omsättning (förväntad försäljning 2009 är 30 000 bilar - över hela världen) så måste Saab ha ett väldigt stort lån eller får Spyker putta in massor av pengar innan det blir några inkomster från nya 9-5an, om man då räknar att den säljer så pass bra att den bär upp alla kostnader samt genererar vinst.

Antagligen därför Koenigsegg drog sig ur, misstänker jag.

22 Inlägg
21 december 2009
Nederländska Spyker förlänger tidsfristen på sitt nya bud på Saab. Det ursprungliga budet gick ut sent på måndagskvällen.
Spyker gav GM en tidsfrist till klockan 23.00 på måndagen att svara på erbjudandet men har nu förlängt denna till vidare.

"Vi ville ha en reaktion från GM, vilket vi nu fått. Därmed kan vi nu ta bort tidsgränsen", säger Spykers vd Victor Muller till svd.se.

Spyker meddelade tidigare under måndagen att de lagt ett nytt bud på Saab, som enligt bolaget undanröjer de sista problemen i affären med General Motors.

http://di.se/?

157 Inlägg
21 december 2009
Jag bler inte förvånad att saab skulle gå i botten. Dom har ju gått minus i flera år. Sen så om man ska jämföra med volvo som kör fler modeller sammtidigt. Vilket saab inte har gjort. Det tror jag är en av osakerna för att det har gått så dåligt för saab. Men man lider ju med alla som kommer få kicken. Men annars kommer man inte sakna märket i sig. Sen är man ju inbiten volvo älskare.
Senast redigerat av bullen_91 (21 december 2009)

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
21 december 2009
peegee skrev:
Torlejf skrev:
Hedning skrev:

Mvh. David.

Har jag sagt det nånstans?
Jag rättade bara han som skrev mitt citerade inlägg.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

918 Inlägg
21 december 2009
Rquired skrev:
Glader9991 skrev:
VA skrev:

Merca - Rost
0     -      1

lol

lol

hahah big_smile

Fd Bannad
657 Inlägg
22 december 2009
peegee skrev:
Torlejf skrev:
Hedning skrev:

Mvh. David.

okej, och vem ska täcka förlusterna och produktutvecklingarna under den tiden då? förlusterna kan vi räkna på 3 miljarder sek per år, mycket pengar även för en miljardär. Å Jävlar, vi behöver en ny 9-3a samt en 9-1 kompaktmodell, hörru ryssen, inte kan du hosta upp 30-40 miljarder till?

Gm hade andra märken att låna plattformar, motorer, hjulupphängningar osv ifrån, och en enorm investeringskassa, men det gick inte ändå. Spyker måste ha andra saker dom vill åt inom saab, eller så har ryssen fått sig en blodpropp någonstans om han går med på något dylikt förslag.

Märkesbög

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 december 2009
Hedning skrev:
okej, och vem ska täcka förlusterna och produktutvecklingarna under den tiden då? förlusterna kan vi räkna på 3 miljarder sek per år, mycket pengar även för en miljardär. Å Jävlar, vi behöver en ny 9-3a samt en 9-1 kompaktmodell, hörru ryssen, inte kan du hosta upp 30-40 miljarder till?

Gm hade andra märken att låna plattformar, motorer, hjulupphängningar osv ifrån, och en enorm investeringskassa, men det gick inte ändå. Spyker måste ha andra saker dom vill åt inom saab, eller så har ryssen fått sig en blodpropp någonstans om han går med på något dylikt förslag.

Håller med Hedning här.
Som ett exempel, att utveckla Volvo 850 kostade drygt 15 miljarder, Volvos största investeringsprojekt någonsin.
Som tur är så tyckte allmänheten om bilen, och den såldes i över 800 000 ex på 5 år (92-97).
Om den inte hade blivit omtyckt hade Volvo legat mycket risigt till.

Så det krävs egentligen bara ett enda snedsteg för att sänka en bilindustri om den inte är riktigt kapitalstark...
Så att köpa Saab (5 miljarder?) och driva företaget (3 miljarder om året?) och utveckla nya modeller (säg 15 miljarder per modell) = massa pengar.

Nu är väl nya 9-5an visserligen nästan helt klar, men det krävs att den fungerar och säljer med en gång, annars får man börja om från 0 igen...

Sök