ttela.se skrev:
Saabs fans i USA och Kanada tänker i morgon resa till General Motors hemstad Detroit och visa sitt stöd för Saab. Enligt hemsidan saabhistory.com, som tagit initiativ till aktionen, ska deltagarna ställa upp sina Saab-bilar, hålla upp plakat och prata med pressen om hur viktigt det är att GM säljer Saab.
Skall bli väldigt roligt att höra argumenten för varför det är "viktigt" att GM säljer Saab
Vinst för GM > Saab
Så enkelt är det, och jag förstår dom. Inte för att Saab på något vis varit dåliga bilar, men starkast överlever och Saab har alltid hört till de svagaste aktörerna om man ser till försäljning. Saab måste säljas, GM kan inte ha kvar märket.
Och då kan GM välja mellan att släppa Saab och ha kvar en direkt konkurrent till tex Opel på marknaden och släppa sin egen teknik i andras händer.
Eller så kan de "helt enkelt" lägga ner Saab, och då dessutom få en modell (eller två med halvklara 9-4x?) över att sätta exempelvis Buick emblem på. Samtidigt som tekniken stannar i huset.
Om man ser det ur företagssynpunkt och inte ur partisk
"jag älskar Saab och därför är GM skurkar som lägger ner det" synvinkel så är det inte så konstigt väl?
Jag tror få personer här hade brytt sig om en liten (ur GMs vinkel) hobbytillverkare långt borta i Sverige om de suttit i styrelsen för GM, och därmed basat över resurser och varumärken vars
minst populära
modell säljer mer per år än vad Saab som bäst sålt totalt per år under sina 63år som biltillverkare...