3298
Sök

100126: SPYKER köper SAAB - 100223: Affären helt avslutad

8 156 Inlägg
3 januari 2010
doch skrev:
Oftast är de ju folk som har längre IQ än andra som säger att andra har de, utan att känna dom. Oftast är de folk som mår dåligt som mobbar andra. Oftast är de idioter själv som säger att andra är idioter smile Så tänk på vad du säger istället.

Fast det finns en poäng där. En person med högt IQ väljer oftast att hålla inne med onödig kritik, för att slippa bråk, medan en hel del lägger upp provokativa inlägg som de sen blir mobbade för.

Man har en rättighet att uttrycka sina åsikter, men man har också en skyldighet och en plikt att göra detta med förnuft och vid rätt tillfällen.

När det gäller Saab så hävdar jag fortfarande samma sak som går att läsa i artikeln ovan. GM är inte sugna att sälja Saab till någon som kan få Saab att gå med vinst, speciellt inte om det sker på bekostnad på GM:s övriga bilmärken.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

876 Inlägg
4 januari 2010
Phaetoon skrev:
När det gäller Saab så hävdar jag fortfarande samma sak som går att läsa i artikeln ovan. GM är inte sugna att sälja Saab till någon som kan få Saab att gå med vinst, speciellt inte om det sker på bekostnad på GM:s övriga bilmärken.

Tyvärr så är det väll så. 9-5an ska ju tydligen bli en Buick om Saab försvinner.

22 Inlägg
4 januari 2010
Sälj Saab! Det är uppmaningen från Saab-entusiaster, som i morgon planerar en stödaktion för Saabs överlevnad utanför GM-högkvarteret i Detroit. De två mest aktiva antas vara Spyker Cars och Merbanco ihop med ett svenskt konsortium, som fått till 7 januari att komma in med slutbud.

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.691046

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 januari 2010
ttela.se skrev:
Saabs fans i USA och Kanada tänker i morgon resa till General Motors hemstad Detroit och visa sitt stöd för Saab. Enligt hemsidan saabhistory.com, som tagit initiativ till aktionen, ska deltagarna ställa upp sina Saab-bilar, hålla upp plakat och prata med pressen om hur viktigt det är att GM säljer Saab.

Skall bli väldigt roligt att höra argumenten för varför det är "viktigt" att GM säljer Saab roll

Vinst för GM > Saab

Så enkelt är det, och jag förstår dom. Inte för att Saab på något vis varit dåliga bilar, men starkast överlever och Saab har alltid hört till de svagaste aktörerna om man ser till försäljning. Saab måste säljas, GM kan inte ha kvar märket.

Och då kan GM välja mellan att släppa Saab och ha kvar en direkt konkurrent till tex Opel på marknaden och släppa sin egen teknik i andras händer.

Eller så kan de "helt enkelt" lägga ner Saab, och då dessutom få en modell (eller två med halvklara 9-4x?) över att sätta exempelvis Buick emblem på. Samtidigt som tekniken stannar i huset.

Om man ser det ur företagssynpunkt och inte ur partisk "jag älskar Saab och därför är GM skurkar som lägger ner det" synvinkel så är det inte så konstigt väl?

Jag tror få personer här hade brytt sig om en liten (ur GMs vinkel) hobbytillverkare långt borta i Sverige om de suttit i styrelsen för GM, och därmed basat över resurser och varumärken vars minst populära modell säljer mer per år än vad Saab som bäst sålt totalt per år under sina 63år som biltillverkare...
Senast redigerat av Rquired (4 januari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

22 Inlägg
5 januari 2010
4 bidders for Saab!!!

GM-Saab-Spyker Deal Jan 2010.mov January 04, 2010

http://www.youtube.com/watch?v=JnqzmymGlvA

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
5 januari 2010
de e tråkigt att saab läggs ner och med alla anställda som jobbar på saab ...........

Nissan Silvia

2 924 Inlägg
5 januari 2010
TheNorwegianStig skrev:
4 bidders for Saab!!!

GM-Saab-Spyker Deal Jan 2010.mov January 04, 2010

http://www.youtube.com/watch?v=JnqzmymGlvA

Du är bra pålitlig nyhetsankare du, bra jobbet *tummen upp* big_smile

~ Life is short, have FUN! ~

2 924 Inlägg
5 januari 2010
s12 skrev:
de e tråkigt att saab läggs ner och med alla anställda som jobbar på saab ...........

...ja det är det officiella beskedet men sista ordet är inte sagt än som du kanske sett...

Men blir det nedläggning så är Saab-anställda en "mindre" del av de som drabbas....många är redan drabbade och många u-lev av olika slag har gjort satsningar för att kunna expandera fort när Saab får en ny ägare, om det nu blir verklighet...
Det sista som lämnar människan är hoppet...

~ Life is short, have FUN! ~

502 Inlägg
5 januari 2010
Jag tycker det är synd för alla som förlorar jobben.

Och jag tror att GM valde att inte sälja Saab utan att ge dem nåda stöten av den enkla anledningen att dem är rädda för att Saab skulle komma upp sig igen och bygga såpass bra bilar att dom konkurrerar rejält med Gm. Så därför tror jag att Gm väljer att avveckla Saab (med stor förlust?) en att sälja och ändå tjäna några miljarder på affären. För Spyker (och finns säkert andra) verkade ju seriöst intresserade.

Sorgligt är det i i vilket fall.

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

22 Inlägg
7 januari 2010
Ännu en ny Saab-intressent

När klockan klämtar verkar det dyka upp flera helt nya aktörer som vill köpa Saab Automobile.
Förutom svenska intressen, som uppges vara uppbackade av delar av Saab-ledningen, ska det Luxemburgbaserade investmentbolaget Genii Capital ge sig in i leken, rapporterar Dagens Arbete på nätet.
Så sent som i mitten av december offentliggjorde Genii Capital att man köpt in sig i Renaults Formel 1-team.

Spyker lämnar ett tredje bud

Det blir ett tredje uppdaterat bud på Saab från den holländska sportbilstillverkaren Spyker Cars under torsdagen, rapporterar Dow Jones nyhetsbyrå.– Vi kommer att lämna i ett bud i dag, säger Spyker Cars vd Victor Muller till nyhetsbyrån.

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.694371

Budkrig om godtbiten i sluttkampen!

1 414 Inlägg
7 januari 2010
Jag hjälper i alla fall SAAB så gott jag kan, beställde en ny 9-5 kombi med all extra utrustning som går att välja till idag! smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/731/832934_vqpzmi.jpg

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Saabvilde!
1 708 Inlägg
7 januari 2010
TheNorwegianStig skrev:
Ännu en ny Saab-intressent

När klockan klämtar verkar det dyka upp flera helt nya aktörer som vill köpa Saab Automobile.
Förutom svenska intressen, som uppges vara uppbackade av delar av Saab-ledningen, ska det Luxemburgbaserade investmentbolaget Genii Capital ge sig in i leken, rapporterar Dagens Arbete på nätet.
Så sent som i mitten av december offentliggjorde Genii Capital att man köpt in sig i Renaults Formel 1-team.

Spyker lämnar ett tredje bud

Det blir ett tredje uppdaterat bud på Saab från den holländska sportbilstillverkaren Spyker Cars under torsdagen, rapporterar Dow Jones nyhetsbyrå.– Vi kommer att lämna i ett bud i dag, säger Spyker Cars vd Victor Muller till nyhetsbyrån.

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.694371

Budkrig om godtbiten i sluttkampen!

SPÄNNANDE! big_smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Saabvilde!
1 708 Inlägg
7 januari 2010
Founder skrev:
Jag hjälper i alla fall SAAB så gott jag kan, beställde en ny 9-5 kombi med all extra utrustning som går att välja till idag! smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive/731/832934_vqpzmi.jpg

OH! Glaslucka med..? big_smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

373 Inlägg
7 januari 2010
Founder skrev:

Härligt! cool tänk man tröttnar inte på denna modell fast den har så många år på nacken:-)

''Hugin-Hachiko''

1 414 Inlägg
7 januari 2010
Larsson_Power skrev:
Founder skrev:

Japp, den har ALLT!!! smile

Ska sälja mina 2 andra 9-5'or nu när jag börjat jobba i Sverige också, behöver inte 3 bilar längre =P
Senast redigerat av Founder (7 januari 2010)

- www.bmwb.se

Saabvilde!
1 708 Inlägg
7 januari 2010
Founder skrev:
Larsson_Power skrev:
Founder skrev:

Japp, den har ALLT!!! smile

Ska sälja mina 2 andra 9-5'or nu när jag börjat jobba i Sverige också, behöver inte 3 bilar längre =P

Fan va vackert! cool Önskar jag hade slantar att köpa en ny 9-3 SC XWD med X-performance 19" paket och glaslucka..en pepper green.. big_smile

1 892 Inlägg
7 januari 2010
Varför kan inte flera olika intressenter gå ihop för att köpa saab?
spiker, Koeningsegg, och så kan Maud pynta upp en slant,
Då skulle ju saken vara biff och SAAb skulle finnas och ägas i Europa

1 414 Inlägg
7 januari 2010
krutmats skrev:
Varför kan inte flera olika intressenter gå ihop för att köpa saab?
spiker, Koeningsegg, och så kan Maud pynta upp en slant,
Då skulle ju saken vara biff och SAAb skulle finnas och ägas i Europa

Det är ganska svårt, då ska de skapa ett gemensamt bolag med fordringar i, jag är
själv delägare i www.nafa.se och det är skit svårt att "slå ihop" två företag...

oftast skapar man ett nytt bolag med 2 ägare i istället, men även det är ruskigt
komplicerat sad

- www.bmwb.se

1 892 Inlägg
7 januari 2010
Okej,  nej det kanske var för lätt i teorin,  men  man tycker att dom borde kunna öppna varsit dotterbolag som slås ihop och köper upp saab,då är det ju inte spiker o koenigsess som slås i hop utan deras dotterbolag..  kanske inte alls funkar så? men man blir ju desperat över det här, man vill bara inte inse att det är sant!! 
det klart  att det ska vara krångligt med alling sånthär, vi är ju i Sverige...

682 Inlägg
7 januari 2010
väldigt tråkigt att saab läggs ner, dom gör för det första riktig snygga och bra bilar, o det andra Krock säkra... usch

vi har en brandman som jobbar hos oss och är ute vid mycket olyckor, dom som krockar i Saab 95 klarar sig bra, frontkrock i 110 rätt in i vägräcke ingen skadades. är inte det bra? visst bilen klyvdes mer eller mindre på mitten i front partiet. men endå, säker bil.

Sök