4073
Sök

Full fläkt och full värme på Volvo 745 -91

38 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
#1
Har ett problem med en Volvo 745 -91.

När man slår på tändningen så går fläkten (oavsett läge) för fullt och det är full värme på.

Jag har precis satt i ett nytt fläktmotstånd från Volvo så det var det tydligen inte.

Vad kan felet vara? Vad bör jag göra?

Bilen har AC (ac off knapp på fläktbrädet) om det är värt att veta.

Mvh Gibblo


38 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#2
Ingen?


21 761 Inlägg
21 december 2009
#3
Hände det där efter att du monterat motståndet, eller fanns felet redan innan?

38 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
#4
Drönirettab skrev:
Hände det där efter att du monterat motståndet, eller fanns felet redan innan?

Felet har funnits där från början. Då provade jag att montera ett nytt fläktmotstånd, men detta hjälpte då inte.


21 761 Inlägg
22 december 2009
#5
Har du haft bilen länge eller är den ganska nyköpt?

Kan kanske hända att tidigare ägare har mixtrat och kopplat kablarna fel så att fläkten får full spänning oavsett vilket läge som vredet står på. hmm

38 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
Har du haft bilen länge eller är den ganska nyköpt?

Kan kanske hända att tidigare ägare har mixtrat och kopplat kablarna fel så att fläkten får full spänning oavsett vilket läge som vredet står på. hmm

Den är 1 vecka gammal i min flickväns ägo.

Bara att riva ut och mäta kablar då antar jag..


21 761 Inlägg
22 december 2009
#7
Ja, du får nog mäta dig fram.

Smålänning
7 887 Inlägg
22 december 2009
#8
AC alltså?

Isf är det nog fel på värmekranen och kortis i kablarna till fläkten...

Är det ACC kan du ta felkoder på dne först.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

38 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#9
Ja det är väl knappt värt att bumpa denna tråden, men jag tänkte att ni kanske ville läsa vad det var för fel.


Killen som haft bilen har antagligen råkat ut för att fläktmotståndet gått sönder, så istället för att byta det som en normal människa så har han klippt av kablarna från fläktmotorn och kopplat in sig på stereon så det är konstantström när tändningen är på.

Inte nog med det, lösningen var fin med, den bestod av:

Vanlig 220V kabel och dessutom har han inte lödat eller kört med skarvhylsa, utan bara tvinnat ihop kablarna och tejpat med vanlig tejp som skydd.

På stereon körde han med lim..

Han är för övrigt bilmekaniker.


123 Inlägg
7 april 2010
#10
Gibblo skrev:
Ja det är väl knappt värt att bumpa denna tråden, men jag tänkte att ni kanske ville läsa vad det var för fel.


Killen som haft bilen har antagligen råkat ut för att fläktmotståndet gått sönder, så istället för att byta det som en normal människa så har han klippt av kablarna från fläktmotorn och kopplat in sig på stereon så det är konstantström när tändningen är på.

Inte nog med det, lösningen var fin med, den bestod av:

Vanlig 220V kabel och dessutom har han inte lödat eller kört med skarvhylsa, utan bara tvinnat ihop kablarna och tejpat med vanlig tejp som skydd.

På stereon körde han med lim..

Han är för övrigt bilmekaniker.

klyftig kille alltså



Sök