4295
Sök

Opel Frontera "diesel" startar ej...!

11 Inlägg
11 januari 2010
sandzoo skrev:
vampiz skrev:
Okej låter bra! Föresten vad har du för batteri sitter i din? detsamma smile

jag har 80A i min bil nu..

Ok! Själv köpte jag ett helt nytt Varta Silver 77ah häromdagen. Så man borde ju kunna utesluta att det är batteriets fel.

http://www.autokatalogen.se/afw/eskilst … dNo=294827

2 072 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
vampiz skrev:
sandzoo skrev:
vampiz skrev:
Okej låter bra! Föresten vad har du för batteri sitter i din? detsamma smile

jag har 80A i min bil nu..

Ok! Själv köpte jag ett helt nytt Varta Silver 77ah häromdagen. Så man borde ju kunna utesluta att det är batteriets fel.

http://www.autokatalogen.se/afw/eskilst … dNo=294827

den är perfekt för fronteran wink så batteriet är inget fel på.. ska ut igen nu o kika lite på fronteran... se om jag hittar nått..
men du.. du kan testa och koppla bort polerna från batteriet.. och koppla startkablar på den.. svart- på chassiet röd+ till startmotorn.. kolla om den startar då..
så ser du om dina kablar tjuvar nån stanns..

Sandzoo i da house

11 Inlägg
11 januari 2010
OK ja jag fick de intrycket också smile Hmm skulle man ju faktiskt kunna pröva, det blir att testa det imorn bitti, satt batteriet på laddning nu över natten så de ska va helt fullt också. Har du kollat igenom kablarna till startmotorn än?

2 072 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
vampiz skrev:
OK ja jag fick de intrycket också smile Hmm skulle man ju faktiskt kunna pröva, det blir att testa det imorn bitti, satt batteriet på laddning nu över natten så de ska va helt fullt också. Har du kollat igenom kablarna till startmotorn än?

har satt dit ny kabel mellan generatorn o startmotorn.. var ej 100% klar.. så imorgon blir de o fortsätta wink

Sandzoo i da house

11 Inlägg
11 januari 2010
Ok, men kabeln till startmotorn var fin eller? samt jorden ifrån startmotorn..? Jag ska nog testa o plocka bort mina stift imorn och se hur dom ser ut.

2 072 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
vampiz skrev:
Ok, men kabeln till startmotorn var fin eller? samt jorden ifrån startmotorn..? Jag ska nog testa o plocka bort mina stift imorn och se hur dom ser ut.

den va klen.. tycker jag.. jord ska jag åxå byta imorgon..mina stift var nya wink så de va inga problem.. smile

Sandzoo i da house

11 Inlägg
11 januari 2010
Okidoki! Ska titta över mina kablar lite också, men tycker den är lite bökig att skruva med de e ju så satans trångt=)

2 072 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
vampiz skrev:
Okidoki! Ska titta över mina kablar lite också, men tycker den är lite bökig att skruva med de e ju så satans trångt=)

min är ej så trång.. vilken årsm är din? ligger startmotorn underr eller över motorn på din

Sandzoo i da house

11 Inlägg
12 januari 2010
sandzoo skrev:
vampiz skrev:

min är ej så trång.. vilken årsm är din? ligger startmotorn underr eller över motorn på din

Jag har en -96:a, dudå? har inte hunnit kolla var startmotorn sitter har haft fullt upp idag, ska kila ut en sväng snart och kolla lite, sen imornbitti ska jag pröva med en startkabel till startmotorn och en kabel till chassit så de blir ordentligt med jord.

301 Inlägg
12 januari 2010
har dom här motorerna något kallstartsystem?
brukar på dieslar med mekanisk pump kunna sitta en solenoid som avancerar tändningen vid kall motor.
kollat om ni har detta samt att det funkar som det ska?
skulle tipsa om att ni kikar på www.opelsportclub.com/forums där finns mycket kompetent folk att fråga.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

2 072 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
t5-r micke skrev:
har dom här motorerna något kallstartsystem?
brukar på dieslar med mekanisk pump kunna sitta en solenoid som avancerar tändningen vid kall motor.
kollat om ni har detta samt att det funkar som det ska?
skulle tipsa om att ni kikar på www.opelsportclub.com/forums där finns mycket kompetent folk att fråga.

kan vara så..bara man visste vart den är på opeln.. men ska leta mig fram...
japp jag har skrivit på opelsport me..

Sandzoo i da house

58 Inlägg
16 januari 2010
Nå hur går de för er?

Funderar på starta eget rike.
www.402m.se

2 072 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
Atlas1504 skrev:
Nå hur går de för er?

tja.. nja.. inte riktigt bra.. har varit o kollat upp de mesta men.. samma sak..
vet ej vad jag ska kika mer på :S

Sandzoo i da house

58 Inlägg
18 januari 2010
Va händer om du tar ett glödstift o doppar själva stiftet i olja o sätter kontakten o jordar mot blocket samtidigt som  du vrider på nyckeln för att glöda?

www.402m.se

2 072 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
Atlas1504 skrev:
Va händer om du tar ett glödstift o doppar själva stiftet i olja o sätter kontakten o jordar mot blocket samtidigt som  du vrider på nyckeln för att glöda?

den glöder som bara den.. har testat.. funkar prima..

Sandzoo i da house

58 Inlägg
18 januari 2010
Då kan de va så att dieselpumpen har kastat in handuken. Då e de bara o ta ner den o lämna in den på provtryckning. Samtidigt så tar man med spridarna. Pumpen kan va sleten.

www.402m.se

2 072 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
Atlas1504 skrev:
Då kan de va så att dieselpumpen har kastat in handuken. Då e de bara o ta ner den o lämna in den på provtryckning. Samtidigt så tar man med spridarna. Pumpen kan va sleten.

mm ska testa de.. har en kompis som får provtrycka den.. se om de e den som spökar..

Sandzoo i da house

58 Inlägg
26 januari 2010
Har ni kollat pumpen? E lite nyfiken på resultatet bara.

www.402m.se

2 072 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
Atlas1504 skrev:
Har ni kollat pumpen? E lite nyfiken på resultatet bara.

tja.. har kollat hela JÄ***A bilen ingen fel..
allt.. men samma sak..
så jag löste de på ett sätt.. Sålde den :S
snackade med en kille (mekaniker) han hade 2 frontera hos sig bytte nästa allt men den startar ej när de e minusgrader..han fixade aldrig felen.. han sa att de va nått tabbe som opel gjort på fronteran..
om man kan lita på han.. jaa de e upp till var o en..

Sandzoo i da house

3 235 Inlägg
27 januari 2010
kan det vara dieseln som orsakar detta? Om det är för stor procent biodiesel inblandad kan den bli tjock, då klarar inte pumpen suga upp den. Bara en tanke...

Sök