3339
Sök

Värmen slutat fungera

52 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#1
Hejsan har en volvo 745-88 som värmen slutat fungera ur fläkten. Det blåser bara kall-luft. Vet någon vad som kan vara problemet ? mvh


4 005 Inlägg
21 december 2009
#2
Har du kollat att du har kylarvatten + rätt glykolblandning?

Kör inte en meter innan du har kollat detta.


52 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#3
Bytte termostart och vettenpumpspackningarna för vattenpumpspackningen gick. Så jag hällde i nytt vatten/glykol i motorn.


Forummoderator
26 361 Inlägg
21 december 2009
#4
Karninger90 skrev:
Bytte termostart och vettenpumpspackningarna för vattenpumpspackningen gick. Så jag hällde i nytt vatten/glykol i motorn.

Har du varmkört tillräckligt länge för att termostaten ska öppna?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

erixon89
21 december 2009
#5
Testa att spola rent  systemet.

Sen byter du plats på slangarna som går in i kupen  gjorde det på min å nu är det bastuvärme:)

52 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
#6
varmkört den länge så den stog på tempen som den brukar men blåser svinkallt ändå


52 Inlägg
Whatever :)
1 652 Inlägg
22 december 2009
#8
har de någon betydelse om man kopplar tur -> retur och tvärrt om ?
för jag har samma fenomen på min 940 -96

erixon89 skrev:
Testa att spola rent  systemet.

Sen byter du plats på slangarna som går in i kupen  gjorde det på min å nu är det bastuvärme:)
Senast redigerat av XeptiQ (22 december 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

123 Inlägg
22 december 2009
#9
låter ju väldigt mkt som att du fått en luft bubbla i värmepacketet..!

Gör som Ford köp Volvo!

Whatever :)
1 652 Inlägg
22 december 2009
#10
Hmm att jag har de.. nä såg iaf inte så ut när jag tog av retur slängen från värmepaketet.. flöda på rätt bra där igenom..

Men jag undrar om man kan skifta på dessa två slangar? spelar väl ingen roll om man kör de baklänges?

Karlstrand_ skrev:
låter ju väldigt mkt som att du fått en luft bubbla i värmepacketet..!

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

52 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
#11
okej, hur åtgärdar man det då? tongue


52 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
#12
Bytte vattenpumpspackningarna och termostat häromkvällen, sen när jag tog ut den och åkte på kvällen så funkade värmen som den alltid gjort innan, sen på morgonen åkte jag iväg och märkte att ingen värme kom även när den va uppe i rätt temperatur. Slangarna som går in i coupén är kalla när motorn är varm.


erixon89
22 december 2009
#13
XeptiQ skrev:
har de någon betydelse om man kopplar tur -> retur och tvärrt om ?
för jag har samma fenomen på min 940 -96

erixon89 skrev:
Testa att spola rent  systemet.

Sen byter du plats på slangarna som går in i kupen  gjorde det på min å nu är det bastuvärme:)


Testade detta för ett par dagar sen hade as dålig värme eller ingen alls rättare sagt..

Skiftade plats å vilken skillnad varmare änn i afrika..

Whatever :)
1 652 Inlägg
22 december 2009
#14
erixon89 skrev:
XeptiQ skrev:
har de någon betydelse om man kopplar tur -> retur och tvärrt om ?
för jag har samma fenomen på min 940 -96

erixon89 skrev:
Testa att spola rent  systemet.

Sen byter du plats på slangarna som går in i kupen  gjorde det på min å nu är det bastuvärme:)


Testade detta för ett par dagar sen hade as dålig värme eller ingen alls rättare sagt..

Skiftade plats å vilken skillnad varmare änn i afrika..

Hmm okej men får ta och testa detta.. The old man var ju inte direkt med på detta men testat i vilket fall som helst big_smile så länge jag har värme i vinter är jag glad smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

jabaär
103 Inlägg
22 december 2009
#15
bägge slangarna in till kupèn är kalla ?den ena borde ju ha varit varm fram till värmespjället iaf och ingen luftbubbla?nåt stoppar ju flödet helt klart, rätt mix av glykol/vatten ,borde ju koka om det var en ispropp eller annat som stoppar upp. spolat rent systemet ?

Whatever :)
1 652 Inlägg
22 december 2009
#16
Nej båda slangarna är heta, hällde lite vatten på dem och såg hur de ångade från den så kalla är de inte!
Nejh de är ingen luftbubbla efter som de flödar igenom värmepaketet. men de flödar inte som de ska!
Ja de är rätt mix av vatten+ glycol. Uppmätt till 33-...
Nej ispropp har jag inte fått, för de har jag varit med om en gång tidigare på en annan bil och så fanns de inge vatten i systemet!
Systemet skall spolas ren i helgen...


Men detta var ändå inte min fråga, ÄR de någon skillnad om jag skiftar på slangarna.?!?!?!?!??!



mattisbig45 skrev:
bägge slangarna in till kupèn är kalla ?den ena borde ju ha varit varm fram till värmespjället iaf och ingen luftbubbla?nåt stoppar ju flödet helt klart, rätt mix av glykol/vatten ,borde ju koka om det var en ispropp eller annat som stoppar upp. spolat rent systemet ?
Senast redigerat av XeptiQ (22 december 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 december 2009
#17
XeptiQ skrev:
Nej båda slangarna är heta, hällde lite vatten på dem och såg hur de ångade från den så kalla är de inte!
Nejh de är ingen luftbubbla efter som de flödar igenom värmepaketet. men de flödar inte som de ska!
Ja de är rätt mix av vatten+ glycol. Uppmätt till 33-...
Nej ispropp har jag inte fått, för de har jag varit med om en gång tidigare på en annan bil och så fanns de inge vatten i systemet!
Systemet skall spolas ren i helgen...


Men detta var ändå inte min fråga, ÄR de någon skillnad om jag skiftar på slangarna.?!?!?!?!??!



mattisbig45 skrev:
bägge slangarna in till kupèn är kalla ?den ena borde ju ha varit varm fram till värmespjället iaf och ingen luftbubbla?nåt stoppar ju flödet helt klart, rätt mix av glykol/vatten ,borde ju koka om det var en ispropp eller annat som stoppar upp. spolat rent systemet ?


skulle inte tro att det blir nån skillnad då du skiftar dom
vet ej exakt hur det ser ut på 700\900 men om det liknar en 240 så är det bara en lite kylare som vattnet går igenom 
å då spelar inte flödesriktningen nån roll 
men det lär ju finnas nån ventil nånstans som ska se till att vattnet flödar igenom den kylaren

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Whatever :)
1 652 Inlägg
22 december 2009
#18
turboforssen:

Hmm okej, för någon ventil har jag nog inte... isåfall vet jag inte vart den sitter. Om du inte tänker på värmekranen. men de ska ju inte påverka den.. för värme kylet är ju som vanliga kylet i fronten de bara passerar igenom och fläkten isig blåser igenom.. men ska kolla detta på söndag.. hoppas på att de funkar annars får jag spola igenom värmepaketet baklänges för att få ur all skit som finns är inne.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

jabaär
103 Inlägg
22 december 2009
#19
jag svarade på karninger90 `s fundering inte Xeptic eftersom DEN STARTADE TRÅDEN .Det är honom det gäller i första hand eller hur
Senast redigerat av mattisbig45 (22 december 2009)

Whatever :)
1 652 Inlägg
22 december 2009
#20
Hmm okej, men för att de ska bli onödiga missförstån så skriv ned han namn eller använd dig av quote.. så slipper de bli så här.


mattisbig45 skrev:
jag svarade på karninger90 `s fundering inte Xeptic eftersom DEN STARTADE TRÅDEN
.Det är honom det gäller i första hand eller hur

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser


Sök