beemern skrev:
pnorberg skrev:
beemern skrev:
skulle stort avråda nissan 200 som första bil om inte man vill stå i garaget mest varje helg
men en bmw e36 325 eller 328 då får du ju mycke bil för pengarna, bra utrustning och lite tillsnyggad utvändigt + att du får massa pengar över
.
Haha, skulle snarare säga tvärtom, avråda från att köpa en E36a om man inte vill stå i garaget och fixa elfel konstant.
Se så egna upplevelser kan vara så olika.
så du menar de är bättre att stå och renovera motor var och varannan helg iställe för att leta ett simpelt elfel? nja vet inte jag.
Behövde aldrig renovera motorn på min 200a, enda jag gjorde med den var service.
Verkar inte min vän heller behöva, den har vi rest mycket med i sommras och även förra vintern.
Min BMW däremot är den största problem bilen jag någonsin haft, det roliga är, så gott som alla dessa fel är "vanliga" fel.
t.ex. mätarhuset dör till och från, vanligt fel som kommer i olika varianter. Min är den tredje E36an jag varit och kollat på som haft något slags mätarproblem. Detta gäller inte bara e36 utan verkar följa med alla BMW med kombiinstrument. Trevlig summa och fixa om man vänder sig till BMW, går på några tusen eller om man har tur och hittar ett mätarhus på skroten med nästan samma miltal, 500-2000kr... Plus att man vet aldrig när den beg. ger upp...
Pixelfel i färddator och kombiinstrument.
Elhissarna på coupé, behöver jag säga något mer? massa fel i olika varianter...
Stötdämparfäste bak, går ofta på dessa bilar.
Värmeproblem, tydligen många som har samma problem... Ska byta nu termostat och lufta kylaren i förhoppning med att få mer värme i bilen samt att tempmätaren ska gå till normalnivå under landsvägskörning och när det är under -5 grader ute.
ABS sensorerna, dessa bråkar till och från på många e36 där ABS lampan börja lysa så trevligt i kombiinstrumentet. Tur nog har detta problem försvunnit för mig av sig själv.
Airbaglampan som antingen lyser konstant eller lyser en stund vid start, jag har problem nummer två. Inget stort problem, inget som påverkar bilen i sig, däremot störande.
Rost, har hittills inte varit och kollat på en endaste BMW e36 som varit helt rostfri, och det har varit från prisklass 20-40.000. En av dem mest sönderrostade bilar jag varit och kolla på var en E36.
Rostar friskt under sparklåda, bagage och bakskärm. Verkar inte spela någon roll om det är pre 93 eller efter. Tur nog så har jag inte mycket rost på min.
Ingen av mina 8 tidigare bilar har jag haft detta problem med och det har varit 7 japanare och en svensk, problem och stänga dörrar när det blir för kallt! Spelar ingen roll hur jävla mycket man smörjer skiten, problemet återkommer efter någon dag igen om man låtit bilen stå för länge!
Riktigt irriterande fel, rattgnissel. Har aldrig behövt plocka bort en ratt och smörja för att få bort ett jävla gnissel!
Har mest troligtvist samma problem som måååååånga e36:ägare, sönderärjade kablar, antingen kabeln som går till bagageluckan eller någon annanstans.
Som du ser så har folk olika erfarenheter, jag, är väldigt less på min bil och kommer försöka åtgärda varje problem innan våren för då säljer jag vidare den och testar på VAG istället.
Just ja, kom på en sak, hade ett elfel i min 200a, säkringen till elspeglarna gick så fort man använde dem. Det var det enda.
Förövrigt renoverar jag hellre en motor än söker elfel, elfel kan påverkas av så mycket och kan vara så simpel sak men svår och hitta.