3384
Sök

Behöver KÖPRÅD till första bil.

6 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
#1
Hejhej alla, börjar bli dags för första bilen, och jag söker något mellan kanske 50-90 tusen. ska vara en stylingvänlig bil och ska helst vara asiatisk, har kollat på toyota celica -00, dom kostar ca 70-90 tusen Ostylade så det kommer bli väldigt dyrt, men skicka gärna lite förslag på tillexempel blocket länkar osv smile
tack i förhand:)
Senast redigerat av koniz (22 december 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 december 2009
#2
Sök lite så ska du se vad du hittar smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
22 december 2009
#3
Det är ju bara att leta på blocket i den prisklassen.

MVH. Alex

Legitimerad idiot :)
59 Inlägg
22 december 2009
#4
Nissan 200?

kanske en s14?

smile


.......
2 655 Inlägg
22 december 2009
#5
skulle stort avråda nissan 200 som första bil om inte man vill stå i garaget mest varje helg tongue men en bmw e36 325 eller 328 då får du ju mycke bil för pengarna, bra utrustning och lite tillsnyggad utvändigt + att du får massa pengar över smile.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 december 2009
#6
Håller med om Bmw E36, en sådan skulle jag köpt om jag var... eller vänta lite nu? wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Blyfot
829 Inlägg
22 december 2009
#7
Ska den driva fram eller bak eller på alla fyra? Turbo eller inte osv?

"bara en mor kan älska en sån son"

pnorberg
22 december 2009
#8
beemern skrev:
skulle stort avråda nissan 200 som första bil om inte man vill stå i garaget mest varje helg tongue men en bmw e36 325 eller 328 då får du ju mycke bil för pengarna, bra utrustning och lite tillsnyggad utvändigt + att du får massa pengar över smile.

Haha, skulle snarare säga tvärtom, avråda från att köpa en E36a om man inte vill stå i garaget och fixa elfel konstant. smile
Se så egna upplevelser kan vara så olika. smile

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
22 december 2009
#9
Subaru Impreza eller en äldre Mitsubishi Evo? Vet inte hur pass mycket styling det finns men dessa två har ju oftast en fräsig och tilltalande utsida redan från start, enligt mig i alla fall smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

.......
2 655 Inlägg
22 december 2009
#10
pnorberg skrev:
beemern skrev:
skulle stort avråda nissan 200 som första bil om inte man vill stå i garaget mest varje helg tongue men en bmw e36 325 eller 328 då får du ju mycke bil för pengarna, bra utrustning och lite tillsnyggad utvändigt + att du får massa pengar över smile.

Haha, skulle snarare säga tvärtom, avråda från att köpa en E36a om man inte vill stå i garaget och fixa elfel konstant. smile
Se så egna upplevelser kan vara så olika. smile

så du menar de är bättre att stå och renovera motor var och varannan helg iställe för att leta ett simpelt elfel? nja vet inte jag.

pnorberg
23 december 2009
#11
beemern skrev:
pnorberg skrev:
beemern skrev:
skulle stort avråda nissan 200 som första bil om inte man vill stå i garaget mest varje helg tongue men en bmw e36 325 eller 328 då får du ju mycke bil för pengarna, bra utrustning och lite tillsnyggad utvändigt + att du får massa pengar över smile.

Haha, skulle snarare säga tvärtom, avråda från att köpa en E36a om man inte vill stå i garaget och fixa elfel konstant. smile
Se så egna upplevelser kan vara så olika. smile

så du menar de är bättre att stå och renovera motor var och varannan helg iställe för att leta ett simpelt elfel? nja vet inte jag.

Behövde aldrig renovera motorn på min 200a, enda jag gjorde med den var service. smile Verkar inte min vän heller behöva, den har vi rest mycket med i sommras och även förra vintern.

Min BMW däremot är den största problem bilen jag någonsin haft, det roliga är, så gott som alla dessa fel är "vanliga" fel.

t.ex. mätarhuset dör till och från, vanligt fel som kommer i olika varianter. Min är den tredje E36an jag varit och kollat på som haft något slags mätarproblem. Detta gäller inte bara e36 utan verkar följa med alla BMW med kombiinstrument. Trevlig summa och fixa om man vänder sig till BMW, går på några tusen eller om man har tur och hittar ett mätarhus på skroten med nästan samma miltal, 500-2000kr... Plus att man vet aldrig när den beg. ger upp...

Pixelfel i färddator och kombiinstrument.

Elhissarna på coupé, behöver jag säga något mer? massa fel i olika varianter...

Stötdämparfäste bak, går ofta på dessa bilar.

Värmeproblem, tydligen många som har samma problem... Ska byta nu termostat och lufta kylaren i förhoppning med att få mer värme i bilen samt att tempmätaren ska gå till normalnivå under landsvägskörning och när det är under -5 grader ute.

ABS sensorerna, dessa bråkar till och från på många e36 där ABS lampan börja lysa så trevligt i kombiinstrumentet. Tur nog har detta problem försvunnit för mig av sig själv.

Airbaglampan som antingen lyser konstant eller lyser en stund vid start, jag har problem nummer två. Inget stort problem, inget som påverkar bilen i sig, däremot störande.

Rost, har hittills inte varit och kollat på en endaste BMW e36 som varit helt rostfri, och det har varit från prisklass 20-40.000. En av dem mest sönderrostade bilar jag varit och kolla på var en E36.
Rostar friskt under sparklåda, bagage och bakskärm. Verkar inte spela någon roll om det är pre 93 eller efter. Tur nog så har jag inte mycket rost på min.

Ingen av mina 8 tidigare bilar har jag haft detta problem med och det har varit 7 japanare och en svensk, problem och stänga dörrar när det blir för kallt! Spelar ingen roll hur jävla mycket man smörjer skiten, problemet återkommer efter någon dag igen om man låtit bilen stå för länge!

Riktigt irriterande fel, rattgnissel. Har aldrig behövt plocka bort en ratt och smörja för att få bort ett jävla gnissel!

Har mest troligtvist samma problem som måååååånga e36:ägare, sönderärjade kablar, antingen kabeln som går till bagageluckan eller någon annanstans.

Som du ser så har folk olika erfarenheter, jag, är väldigt less på min bil och kommer försöka åtgärda varje problem innan våren för då säljer jag vidare den och testar på VAG istället.

Just ja, kom på en sak, hade ett elfel i min 200a, säkringen till elspeglarna gick så fort man använde dem. Det var det enda.

Förövrigt renoverar jag hellre en motor än söker elfel, elfel kan påverkas av så mycket och kan vara så simpel sak men svår och hitta.
Senast redigerat av pnorberg (23 december 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 december 2009
#12
beemern skrev:
pnorberg skrev:
beemern skrev:
skulle stort avråda nissan 200 som första bil om inte man vill stå i garaget mest varje helg tongue men en bmw e36 325 eller 328 då får du ju mycke bil för pengarna, bra utrustning och lite tillsnyggad utvändigt + att du får massa pengar över smile.

Haha, skulle snarare säga tvärtom, avråda från att köpa en E36a om man inte vill stå i garaget och fixa elfel konstant. smile
Se så egna upplevelser kan vara så olika. smile

så du menar de är bättre att stå och renovera motor var och varannan helg iställe för att leta ett simpelt elfel? nja vet inte jag.

Hellre elfel än motorhaveri vågar jag påstå, sedan är E36 knappast känd för elfel. Men däremot är Nissan 200 känd för motorhaveri, även om dess ägare envist hävdar att det beror på handhavaren.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

pnorberg
23 december 2009
#13
Rquired skrev:
beemern skrev:
pnorberg skrev:

Haha, skulle snarare säga tvärtom, avråda från att köpa en E36a om man inte vill stå i garaget och fixa elfel konstant. smile
Se så egna upplevelser kan vara så olika. smile

så du menar de är bättre att stå och renovera motor var och varannan helg iställe för att leta ett simpelt elfel? nja vet inte jag.

Hellre elfel än motorhaveri vågar jag påstå, sedan är E36 knappast känd för elfel. Men däremot är Nissan 200 känd för motorhaveri, även om dess ägare envist hävdar att det beror på handhavaren.

Sök lite på autopower så hittar du gott och väl elfel om speciellt om:

*batteri som töms
*Kombiinstrument som strular
*problem med elhissar
*pixelfel
*sönderärjade kablar bagage lucka
*Airbag lampan lyser
*ABS lampan lyser (dock inte elfel men vanligt fel)
*fel på bromsljus

E36 är då defintivt i mina ögon känd för elfel. Om det är flera som råkar ut för samma fel så är det definitivt ett känt problem.


Tro mig, det är mååååååånga som har dessa problem, jag har sökt och sökt för att hitta svar på mina problem och har hittat otroligt många trådar.

Ja, 200an är känd för motorhaveri aka. vevlagerras men då är det människor som trimmar utan kylning och den motorn/olja måste kylas ordentligt innan man sätter igång och trimmar. Vanligt är det att folk höjer laddtrycket, IC och chippar bilen men skiter fullständigt i oljekylare, detta leder garanterat till vevlagerras.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 december 2009
#14
pnorberg skrev:
beemern skrev:
pnorberg skrev:

Haha, skulle snarare säga tvärtom, avråda från att köpa en E36a om man inte vill stå i garaget och fixa elfel konstant. smile
Se så egna upplevelser kan vara så olika. smile

så du menar de är bättre att stå och renovera motor var och varannan helg iställe för att leta ett simpelt elfel? nja vet inte jag.

Behövde aldrig renovera motorn på min 200a, enda jag gjorde med den var service. smile Verkar inte min vän heller behöva, den har vi rest mycket med i sommras och även förra vintern.

Min BMW däremot är den största problem bilen jag någonsin haft, det roliga är, så gott som alla dessa fel är "vanliga" fel.

t.ex. mätarhuset dör till och från, vanligt fel som kommer i olika varianter. Min är den tredje E36an jag varit och kollat på som haft något slags mätarproblem. Detta gäller inte bara e36 utan verkar följa med alla BMW med kombiinstrument. Trevlig summa och fixa om man vänder sig till BMW, går på några tusen eller om man har tur och hittar ett mätarhus på skroten med nästan samma miltal, 500-2000kr... Plus att man vet aldrig när den beg. ger upp...

Pixelfel i färddator och kombiinstrument.

Elhissarna på coupé, behöver jag säga något mer? massa fel i olika varianter...

Stötdämparfäste bak, går ofta på dessa bilar.

Värmeproblem, tydligen många som har samma problem... Ska byta nu termostat och lufta kylaren i förhoppning med att få mer värme i bilen samt att tempmätaren ska gå till normalnivå under landsvägskörning och när det är under -5 grader ute.

ABS sensorerna, dessa bråkar till och från på många e36 där ABS lampan börja lysa så trevligt i kombiinstrumentet. Tur nog har detta problem försvunnit för mig av sig själv.

Airbaglampan som antingen lyser konstant eller lyser en stund vid start, jag har problem nummer två. Inget stort problem, inget som påverkar bilen i sig, däremot störande.

Rost, har hittills inte varit och kollat på en endaste BMW e36 som varit helt rostfri, och det har varit från prisklass 20-40.000. En av dem mest sönderrostade bilar jag varit och kolla på var en E36.
Rostar friskt under sparklåda, bagage och bakskärm. Verkar inte spela någon roll om det är pre 93 eller efter. Tur nog så har jag inte mycket rost på min.

Ingen av mina 8 tidigare bilar har jag haft detta problem med och det har varit 7 japanare och en svensk, problem och stänga dörrar när det blir för kallt! Spelar ingen roll hur jävla mycket man smörjer skiten, problemet återkommer efter någon dag igen om man låtit bilen stå för länge!

Riktigt irriterande fel, rattgnissel. Har aldrig behövt plocka bort en ratt och smörja för att få bort ett jävla gnissel!

Har mest troligtvist samma problem som måååååånga e36:ägare, sönderärjade kablar, antingen kabeln som går till bagageluckan eller någon annanstans.

Som du ser så har folk olika erfarenheter, jag, är väldigt less på min bil och kommer försöka åtgärda varje problem innan våren för då säljer jag vidare den och testar på VAG istället.

Just ja, kom på en sak, hade ett elfel i min 200a, säkringen till elspeglarna gick så fort man använde dem. Det var det enda.

Förövrigt renoverar jag hellre en motor än söker elfel, elfel kan påverkas av så mycket och kan vara så simpel sak men svår och hitta.

Det finns inte en enda bil som kan påstås vara problemfri, men mycket av det du skriver är inga vanliga fel på E36. Dessa finns sammanfattade under begagnatguiden på www.autopower.se och omfattar en del av vad du skrivit.

Men, menar du på allvar att varken elfel, rost, gnissel etc förekommer på en Nissan? Jag är inte allt för insatt i modellen, men är säker på att jag kan finna en lista med vanliga fel på denna om jag lägger ner tid på att leta.

För övrigt är värmeproblem inget vanligt fel på E36, det beror på två saker:
1. E36 är svår att lufta systemet på, luft i systemet spökar.
2. Tyskimporterade bilar utan stolsvärme etc.

Gnissel från ratten, ABS och Airbag lampor, elhissar på coupémodellen och pixelfel är annars relativt vanliga fel på E36. Inget av dom kan anses vara svårare eller dyrare att åtgärda än ett motorhaveri om vi nu tvunget skall jämföra?

Rost förekommer på E36 precis som på alla andra bilar. Före 1993 hade modellen ett sämre rostskydd, främst för att importören inte skyddade runt blinkers i skärmarna fram. I övrigt kan inte E36 påstås vara en rostkänslig bil, varken om du kollar statistik eller jämför med komkurrenter (*host* MB C-klass)

Tråkigt att du verkar ha fått ett måndagsex, förmodligen är det snarare ett fel som spökar eftersom du verkar ha haft riktigt med elfel. Dåligt batteri, dålig jord. Det finns många potentiella felkällor, alla knepiga att hitta.

Däremot målar du ut E36 som en problembil vilket jag reagerade på, det är en av Bmws framgångsrikaste och mest omtycka modeller någonsin och har alltid haft bra resultat i ägar och tillförlitlighetsundersökningar. Att sedan ditt ca 15år gamla ex krånglar är mer att ha tur och otur när det gäller begagnatköp.

Som kontrast har jag inte haft ett enda fel på min bil under dryg 2år och dryga 2000 mil, och den är förövrigt att betrakta som hyggligt rostfri. Endast bakluckan som fått besök och det ligger bara längs ytan och väntar på att lagas.

Man kan hitta exempel på dåliga bilar hos alla märken, tom Toyota har haft sin beskärda del av bekymmer.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 december 2009
#15
pnorberg skrev:
Rquired skrev:
beemern skrev:

så du menar de är bättre att stå och renovera motor var och varannan helg iställe för att leta ett simpelt elfel? nja vet inte jag.

Hellre elfel än motorhaveri vågar jag påstå, sedan är E36 knappast känd för elfel. Men däremot är Nissan 200 känd för motorhaveri, även om dess ägare envist hävdar att det beror på handhavaren.

Sök lite på autopower så hittar du gott och väl elfel om speciellt om:

*batteri som töms
*Kombiinstrument som strular
*problem med elhissar
*pixelfel
*sönderärjade kablar bagage lucka
*Airbag lampan lyser
*ABS lampan lyser (dock inte elfel men vanligt fel)
*fel på bromsljus

E36 är då defintivt i mina ögon känd för elfel. Om det är flera som råkar ut för samma fel så är det definitivt ett känt problem.


Tro mig, det är mååååååånga som har dessa problem, jag har sökt och sökt för att hitta svar på mina problem och har hittat otroligt många trådar.

Ja, 200an är känd för motorhaveri aka. vevlagerras men då är det människor som trimmar utan kylning och den motorn/olja måste kylas ordentligt innan man sätter igång och trimmar. Vanligt är det att folk höjer laddtrycket, IC och chippar bilen men skiter fullständigt i oljekylare, detta leder garanterat till vevlagerras.

Kom ihåg att Autopower är en källa till hjälp, många kommer dit för att be om hjälp men ytterst få skriver inlägg för att berätta att "min bil är så jävla bra".

Och kom ihåg att det handlar om gamla bilar, el gillar att spöka. Citroen XM med dessa oskyddade kontakter kan påstås vara känd för sina elfel. Men att du har hittat många trådar på Autopower kan knappast motivera att kalla E36 för en välkänd problembil.

Och, vi har fortfarande inte fått några bevis på att en Nissan 200 inte har dessa fel. Precis som på många andra bilar är jag övertygad om att även Nissan har sin beskärda del av elfel. Det är lätt att rada upp en lista på vanliga elfel på Bmw E36 och säga att "kolla så många fel" när man inte har en motsvarande lista för 200an att jämföra med.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

pnorberg
23 december 2009
#16
Rquired skrev:
pnorberg skrev:
beemern skrev:

så du menar de är bättre att stå och renovera motor var och varannan helg iställe för att leta ett simpelt elfel? nja vet inte jag.

Behövde aldrig renovera motorn på min 200a, enda jag gjorde med den var service. smile Verkar inte min vän heller behöva, den har vi rest mycket med i sommras och även förra vintern.

Min BMW däremot är den största problem bilen jag någonsin haft, det roliga är, så gott som alla dessa fel är "vanliga" fel.

t.ex. mätarhuset dör till och från, vanligt fel som kommer i olika varianter. Min är den tredje E36an jag varit och kollat på som haft något slags mätarproblem. Detta gäller inte bara e36 utan verkar följa med alla BMW med kombiinstrument. Trevlig summa och fixa om man vänder sig till BMW, går på några tusen eller om man har tur och hittar ett mätarhus på skroten med nästan samma miltal, 500-2000kr... Plus att man vet aldrig när den beg. ger upp...

Pixelfel i färddator och kombiinstrument.

Elhissarna på coupé, behöver jag säga något mer? massa fel i olika varianter...

Stötdämparfäste bak, går ofta på dessa bilar.

Värmeproblem, tydligen många som har samma problem... Ska byta nu termostat och lufta kylaren i förhoppning med att få mer värme i bilen samt att tempmätaren ska gå till normalnivå under landsvägskörning och när det är under -5 grader ute.

ABS sensorerna, dessa bråkar till och från på många e36 där ABS lampan börja lysa så trevligt i kombiinstrumentet. Tur nog har detta problem försvunnit för mig av sig själv.

Airbaglampan som antingen lyser konstant eller lyser en stund vid start, jag har problem nummer två. Inget stort problem, inget som påverkar bilen i sig, däremot störande.

Rost, har hittills inte varit och kollat på en endaste BMW e36 som varit helt rostfri, och det har varit från prisklass 20-40.000. En av dem mest sönderrostade bilar jag varit och kolla på var en E36.
Rostar friskt under sparklåda, bagage och bakskärm. Verkar inte spela någon roll om det är pre 93 eller efter. Tur nog så har jag inte mycket rost på min.

Ingen av mina 8 tidigare bilar har jag haft detta problem med och det har varit 7 japanare och en svensk, problem och stänga dörrar när det blir för kallt! Spelar ingen roll hur jävla mycket man smörjer skiten, problemet återkommer efter någon dag igen om man låtit bilen stå för länge!

Riktigt irriterande fel, rattgnissel. Har aldrig behövt plocka bort en ratt och smörja för att få bort ett jävla gnissel!

Har mest troligtvist samma problem som måååååånga e36:ägare, sönderärjade kablar, antingen kabeln som går till bagageluckan eller någon annanstans.

Som du ser så har folk olika erfarenheter, jag, är väldigt less på min bil och kommer försöka åtgärda varje problem innan våren för då säljer jag vidare den och testar på VAG istället.

Just ja, kom på en sak, hade ett elfel i min 200a, säkringen till elspeglarna gick så fort man använde dem. Det var det enda.

Förövrigt renoverar jag hellre en motor än söker elfel, elfel kan påverkas av så mycket och kan vara så simpel sak men svår och hitta.

Det finns inte en enda bil som kan påstås vara problemfri, men mycket av det du skriver är inga vanliga fel på E36. Dessa finns sammanfattade under begagnatguiden på www.autopower.se och omfattar en del av vad du skrivit.

Men, menar du på allvar att varken elfel, rost, gnissel etc förekommer på en Nissan? Jag är inte allt för insatt i modellen, men är säker på att jag kan finna en lista med vanliga fel på denna om jag lägger ner tid på att leta.

För övrigt är värmeproblem inget vanligt fel på E36, det beror på två saker:
1. E36 är svår att lufta systemet på, luft i systemet spökar.
2. Tyskimporterade bilar utan stolsvärme etc.

Gnissel från ratten, ABS och Airbag lampor, elhissar på coupémodellen och pixelfel är annars relativt vanliga fel på E36. Inget av dom kan anses vara svårare eller dyrare att åtgärda än ett motorhaveri om vi nu tvunget skall jämföra?

Rost förekommer på E36 precis som på alla andra bilar. Före 1993 hade modellen ett sämre rostskydd, främst för att importören inte skyddade runt blinkers i skärmarna fram. I övrigt kan inte E36 påstås vara en rostkänslig bil, varken om du kollar statistik eller jämför med komkurrenter (*host* MB C-klass)

Tråkigt att du verkar ha fått ett måndagsex, förmodligen är det snarare ett fel som spökar eftersom du verkar ha haft riktigt med elfel. Dåligt batteri, dålig jord. Det finns många potentiella felkällor, alla knepiga att hitta.

Däremot målar du ut E36 som en problembil vilket jag reagerade på, det är en av Bmws framgångsrikaste och mest omtycka modeller någonsin och har alltid haft bra resultat i ägar och tillförlitlighetsundersökningar. Att sedan ditt ca 15år gamla ex krånglar är mer att ha tur och otur när det gäller begagnatköp.

Som kontrast har jag inte haft ett enda fel på min bil under dryg 2år och dryga 2000 mil, och den är förövrigt att betrakta som hyggligt rostfri. Endast bakluckan som fått besök och det ligger bara längs ytan och väntar på att lagas.

Man kan hitta exempel på dåliga bilar hos alla märken, tom Toyota har haft sin beskärda del av bekymmer.

Att Nissan inte skulle ha elfel har jag absolut inte sagt, det jag skrev var att olika upplevelser ger olika svar, jag har haft en bra nissan men en dålig bmw.

självklart är det billigare med elfel, har inte påståt något annat men elfel är så otroligt irriterande och som du själv skriver, det finns mycket som kan påverka ett liten sketet elfel.
Är det nå fel med motorn så går det lättare och lokalisera problemet.

Värmeproblem verkar vara ganska utbrett problem på grund av dålig avluftning av systemet, dvs. det exciterar.

Jag målar BMW som problem bil på grund av MINA erfarenheter, likaväl som många målar 200sx som problembil direkt någon nämner den. Många har aldrig ens suttit i en...
Jag har varit och kollat på så många E36or och många av dessa vanliga fel som jag nämnt nu har stött på. Har inte hittat en endaste problemfri bmw hittills.
Elfel överhuvudtaget på BMW verkar vara otroligt vanligt! En vanlig bortförklaring som jag hört många gånger "det är för att dem ligger på framkant". Har även hört från många säljare att BMW är kända för elfel, speciellt när det gäller kombiinstrumenten och elhissar.

Rost håller jag tyvärr inte med dig om, lika väl här är egna erfarenheter. Vi har haft en C-klass från 1996 i 9 år i familjen, rostfri, nu är den dock såld.
Även om MB är kända för rosta så har mor mins klarat sig otroligt bra.

Förövrigt, här har du även en länk med kända elfel samt andra fel som jag redan nämnt:
http://www.unitedbimmer.com/forums/bmw- … s-faq.html

pnorberg
23 december 2009
#17
Rquired skrev:
pnorberg skrev:
Rquired skrev:

Hellre elfel än motorhaveri vågar jag påstå, sedan är E36 knappast känd för elfel. Men däremot är Nissan 200 känd för motorhaveri, även om dess ägare envist hävdar att det beror på handhavaren.

Sök lite på autopower så hittar du gott och väl elfel om speciellt om:

*batteri som töms
*Kombiinstrument som strular
*problem med elhissar
*pixelfel
*sönderärjade kablar bagage lucka
*Airbag lampan lyser
*ABS lampan lyser (dock inte elfel men vanligt fel)
*fel på bromsljus

E36 är då defintivt i mina ögon känd för elfel. Om det är flera som råkar ut för samma fel så är det definitivt ett känt problem.


Tro mig, det är mååååååånga som har dessa problem, jag har sökt och sökt för att hitta svar på mina problem och har hittat otroligt många trådar.

Ja, 200an är känd för motorhaveri aka. vevlagerras men då är det människor som trimmar utan kylning och den motorn/olja måste kylas ordentligt innan man sätter igång och trimmar. Vanligt är det att folk höjer laddtrycket, IC och chippar bilen men skiter fullständigt i oljekylare, detta leder garanterat till vevlagerras.

Kom ihåg att Autopower är en källa till hjälp, många kommer dit för att be om hjälp men ytterst få skriver inlägg för att berätta att "min bil är så jävla bra".

Och kom ihåg att det handlar om gamla bilar, el gillar att spöka. Citroen XM med dessa oskyddade kontakter kan påstås vara känd för sina elfel. Men att du har hittat många trådar på Autopower kan knappast motivera att kalla E36 för en välkänd problembil.

Och, vi har fortfarande inte fått några bevis på att en Nissan 200 inte har dessa fel. Precis som på många andra bilar är jag övertygad om att även Nissan har sin beskärda del av elfel. Det är lätt att rada upp en lista på vanliga elfel på Bmw E36 och säga att "kolla så många fel" när man inte har en motsvarande lista för 200an att jämföra med.

Självklart är autopower en källa till hjälp men sök för gudskull efter det jag nämnt och du märker hur många som har problem med detta. Detta är något som borde nämnas i beg. guiden, definitivt!
Kombiinstrument går inte och förneka, vanligt fel sedan speciellt e30 och e34, e30 är det iaf enkelt och fixa, vissa behöver bara byta batterier...
Elhissarna går inte heller och förneka, otroligt vanligt fel på coupé.
Kabeln i bagageluckan, vet inte hur många trådar jag läst om det och hur många som sagt "kolla kablaget till bagageluckan, vanligt fel att dem nöts".
Pixel fel, he, lätt och åtgärda? Visst, tryck en pappskiva emot och lite tejp så kanske det håller ett tag, vill du fixa det själv så måste du först och främst få tag på en zebrastripp som är dyr och svår och hitta, sen sätta dig ner och löda.

Alla potentiella fel som förekommer SKA tas upp vid beg. guide!
Den där "the ultimate e36 common faults" tog upp det mesta, vilket är perfekt för beg. guide!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 december 2009
#18
pnorberg skrev:
Rquired skrev:
pnorberg skrev:

Behövde aldrig renovera motorn på min 200a, enda jag gjorde med den var service. smile Verkar inte min vän heller behöva, den har vi rest mycket med i sommras och även förra vintern.

Min BMW däremot är den största problem bilen jag någonsin haft, det roliga är, så gott som alla dessa fel är "vanliga" fel.

t.ex. mätarhuset dör till och från, vanligt fel som kommer i olika varianter. Min är den tredje E36an jag varit och kollat på som haft något slags mätarproblem. Detta gäller inte bara e36 utan verkar följa med alla BMW med kombiinstrument. Trevlig summa och fixa om man vänder sig till BMW, går på några tusen eller om man har tur och hittar ett mätarhus på skroten med nästan samma miltal, 500-2000kr... Plus att man vet aldrig när den beg. ger upp...

Pixelfel i färddator och kombiinstrument.

Elhissarna på coupé, behöver jag säga något mer? massa fel i olika varianter...

Stötdämparfäste bak, går ofta på dessa bilar.

Värmeproblem, tydligen många som har samma problem... Ska byta nu termostat och lufta kylaren i förhoppning med att få mer värme i bilen samt att tempmätaren ska gå till normalnivå under landsvägskörning och när det är under -5 grader ute.

ABS sensorerna, dessa bråkar till och från på många e36 där ABS lampan börja lysa så trevligt i kombiinstrumentet. Tur nog har detta problem försvunnit för mig av sig själv.

Airbaglampan som antingen lyser konstant eller lyser en stund vid start, jag har problem nummer två. Inget stort problem, inget som påverkar bilen i sig, däremot störande.

Rost, har hittills inte varit och kollat på en endaste BMW e36 som varit helt rostfri, och det har varit från prisklass 20-40.000. En av dem mest sönderrostade bilar jag varit och kolla på var en E36.
Rostar friskt under sparklåda, bagage och bakskärm. Verkar inte spela någon roll om det är pre 93 eller efter. Tur nog så har jag inte mycket rost på min.

Ingen av mina 8 tidigare bilar har jag haft detta problem med och det har varit 7 japanare och en svensk, problem och stänga dörrar när det blir för kallt! Spelar ingen roll hur jävla mycket man smörjer skiten, problemet återkommer efter någon dag igen om man låtit bilen stå för länge!

Riktigt irriterande fel, rattgnissel. Har aldrig behövt plocka bort en ratt och smörja för att få bort ett jävla gnissel!

Har mest troligtvist samma problem som måååååånga e36:ägare, sönderärjade kablar, antingen kabeln som går till bagageluckan eller någon annanstans.

Som du ser så har folk olika erfarenheter, jag, är väldigt less på min bil och kommer försöka åtgärda varje problem innan våren för då säljer jag vidare den och testar på VAG istället.

Just ja, kom på en sak, hade ett elfel i min 200a, säkringen till elspeglarna gick så fort man använde dem. Det var det enda.

Förövrigt renoverar jag hellre en motor än söker elfel, elfel kan påverkas av så mycket och kan vara så simpel sak men svår och hitta.

Det finns inte en enda bil som kan påstås vara problemfri, men mycket av det du skriver är inga vanliga fel på E36. Dessa finns sammanfattade under begagnatguiden på www.autopower.se och omfattar en del av vad du skrivit.

Men, menar du på allvar att varken elfel, rost, gnissel etc förekommer på en Nissan? Jag är inte allt för insatt i modellen, men är säker på att jag kan finna en lista med vanliga fel på denna om jag lägger ner tid på att leta.

För övrigt är värmeproblem inget vanligt fel på E36, det beror på två saker:
1. E36 är svår att lufta systemet på, luft i systemet spökar.
2. Tyskimporterade bilar utan stolsvärme etc.

Gnissel från ratten, ABS och Airbag lampor, elhissar på coupémodellen och pixelfel är annars relativt vanliga fel på E36. Inget av dom kan anses vara svårare eller dyrare att åtgärda än ett motorhaveri om vi nu tvunget skall jämföra?

Rost förekommer på E36 precis som på alla andra bilar. Före 1993 hade modellen ett sämre rostskydd, främst för att importören inte skyddade runt blinkers i skärmarna fram. I övrigt kan inte E36 påstås vara en rostkänslig bil, varken om du kollar statistik eller jämför med komkurrenter (*host* MB C-klass)

Tråkigt att du verkar ha fått ett måndagsex, förmodligen är det snarare ett fel som spökar eftersom du verkar ha haft riktigt med elfel. Dåligt batteri, dålig jord. Det finns många potentiella felkällor, alla knepiga att hitta.

Däremot målar du ut E36 som en problembil vilket jag reagerade på, det är en av Bmws framgångsrikaste och mest omtycka modeller någonsin och har alltid haft bra resultat i ägar och tillförlitlighetsundersökningar. Att sedan ditt ca 15år gamla ex krånglar är mer att ha tur och otur när det gäller begagnatköp.

Som kontrast har jag inte haft ett enda fel på min bil under dryg 2år och dryga 2000 mil, och den är förövrigt att betrakta som hyggligt rostfri. Endast bakluckan som fått besök och det ligger bara längs ytan och väntar på att lagas.

Man kan hitta exempel på dåliga bilar hos alla märken, tom Toyota har haft sin beskärda del av bekymmer.

Att Nissan inte skulle ha elfel har jag absolut inte sagt, det jag skrev var att olika upplevelser ger olika svar, jag har haft en bra nissan men en dålig bmw.

självklart är det billigare med elfel, har inte påståt något annat men elfel är så otroligt irriterande och som du själv skriver, det finns mycket som kan påverka ett liten sketet elfel.
Är det nå fel med motorn så går det lättare och lokalisera problemet.

Värmeproblem verkar vara ganska utbrett problem på grund av dålig avluftning av systemet, dvs. det exciterar.

Jag målar BMW som problem bil på grund av MINA erfarenheter, likaväl som många målar 200sx som problembil direkt någon nämner den. Många har aldrig ens suttit i en...
Jag har varit och kollat på så många E36or och många av dessa vanliga fel som jag nämnt nu har stött på. Har inte hittat en endaste problemfri bmw hittills.

Elfel överhuvudtaget på BMW verkar vara otroligt vanligt! En vanlig bortförklaring som jag hört många gånger "det är för att dem ligger på framkant". Har även hört från många säljare att BMW är kända för elfel, speciellt när det gäller kombiinstrumenten och elhissar.

Rost håller jag tyvärr inte med dig om, lika väl här är egna erfarenheter. Vi har haft en C-klass från 1996 i 9 år i familjen, rostfri, nu är den dock såld.
Även om MB är kända för rosta så har mor mins klarat sig otroligt bra.

Förövrigt, här har du även en länk med kända elfel samt andra fel som jag redan nämnt:
http://www.unitedbimmer.com/forums/bmw- … s-faq.html

Elfel är jävligt irriterande, inte snack om annat. Värmeproblemet är utbrett på grund av att E36 är lite mer avancerad att lufta av. Att ägarna inte sköter bilen kan i mina ögon omöjligt lastas på bilen, som ett exempel får majoriteten av Mercedes A-klass som rullar igenom SBP anmärkning på trasiga lampor. Är det bilens fel eller beror det på att ägarna inte orkar byta lamporna?

Att du inte har hittat en enda problemfri Bmw hittills är fullständigt irrelevant i den här diskussionen, det säger nog mer om din förmåga att välja ut vilka annonser du vill ringa på än modellen i sig. Däremot är Bmw en vanlig bil bland både ungdommar och folk som gillar att köra bil. Vilket leder till att de ofta(re) är sliutkörda och dåligt underhållna jämfört med en bil som attraherar barnfamiljer. Inte heller något man kan lasta bilen för att dess ägare inte sköter dem.

För övrigt ligger den en del i argumenten "Bmw ligger i framkant", jämför mängden utrustning och elektronik i en Bmw (eller dess konkurrenter) och i en Volvo eller... tja Nissan säger vi då. Bara Check Control systemet på en E34 innehåller väl mer elektronik och sensorer än en hel Primera. *ironi*

Räcker att jag går igenom min egen bil, sitter sensorer för det mesta lite här och där. Check Control är guld värt, men som allt annat finns det för och nackdelar. Nackdelen är att CC är guld värt, när det fungerar.

För övrigt är det väl kul att din mors C-klass klarat sig bra, men statistiskt sett är det en bil med undermåttligt rostskydd och det är vanligt att det förekommer rost.

Du får naturligtvis förmedla dina erfarenhetar av din (enda?) Bmw. Men vad jag reagerar på är att du framställer den som en problembil, det är inte "många" fel du räknar upp. Alla bilar krånglar och E36 tillhör definitivt inte de jävligaste på marknaden*.

*Tvärt om är den en bil som klarat sig bra mot både rost, elfel och haverier och som har mycket nöjda ägare

Förväntar man sig en felfri bil kan man lika gärna ge fan i att slänga ut pengar på att köpa någon och ta bussen istället. Däremot kan man välja mellan mer eller mindre pålitliga bilar, och Bmw tillhör utan tvivel bland de pålitligaste.

Dra fram vanligt förekommande fel på en Volvo 850 eller Saab 900 istället då, två modeller med allmänt ansett bra rykte (vilket de har). Pixelfel, rost, elfel.. helt plötsligt verkar E36 inte så illa. Den är inte sämre än dessa två i alla fall, och det vet ju "vem som helst" att det är bra bilar. 

Nu har jag lagt fram detta, sen är det fritt fram för dig att tycka vad du vill. Förhoppningsvis kommer TS leta runt själv innan han köper en bil och inte gå enbart på varken dina eller mina uppgifter.

Jag är inte ett dugg orolig över att han kommer få bilden av E36 som ett osäkert köp i alla fall, värre tror jag om Nissan 200sx.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 283 Inlägg
23 december 2009
#19
Köp min skyline

R.I.P. Michael Jackson!

pnorberg
23 december 2009
#20
Rquired skrev:
Elfel är jävligt irriterande, inte snack om annat. Värmeproblemet är utbrett på grund av att E36 är lite mer avancerad att lufta av. Att ägarna inte sköter bilen kan i mina ögon omöjligt lastas på bilen, som ett exempel får majoriteten av Mercedes A-klass som rullar igenom SBP anmärkning på trasiga lampor. Är det bilens fel eller beror det på att ägarna inte orkar byta lamporna?

Att du inte har hittat en enda problemfri Bmw hittills är fullständigt irrelevant i den här diskussionen, det säger nog mer om din förmåga att välja ut vilka annonser du vill ringa på än modellen i sig. Däremot är Bmw en vanlig bil bland både ungdommar och folk som gillar att köra bil. Vilket leder till att de ofta(re) är sliutkörda och dåligt underhållna jämfört med en bil som attraherar barnfamiljer. Inte heller något man kan lasta bilen för att dess ägare inte sköter dem.

För övrigt ligger den en del i argumenten "Bmw ligger i framkant", jämför mängden utrustning och elektronik i en Bmw (eller dess konkurrenter) och i en Volvo eller... tja Nissan säger vi då. Bara Check Control systemet på en E34 innehåller väl mer elektronik och sensorer än en hel Primera. *ironi*

Räcker att jag går igenom min egen bil, sitter sensorer för det mesta lite här och där. Check Control är guld värt, men som allt annat finns det för och nackdelar. Nackdelen är att CC är guld värt, när det fungerar.

För övrigt är det väl kul att din mors C-klass klarat sig bra, men statistiskt sett är det en bil med undermåttligt rostskydd och det är vanligt att det förekommer rost.

Du får naturligtvis förmedla dina erfarenhetar av din (enda?) Bmw. Men vad jag reagerar på är att du framställer den som en problembil, det är inte "många" fel du räknar upp. Alla bilar krånglar och E36 tillhör definitivt inte de jävligaste på marknaden*.

*Tvärt om är den en bil som klarat sig bra mot både rost, elfel och haverier och som har mycket nöjda ägare

Förväntar man sig en felfri bil kan man lika gärna ge fan i att slänga ut pengar på att köpa någon och ta bussen istället. Däremot kan man välja mellan mer eller mindre pålitliga bilar, och Bmw tillhör utan tvivel bland de pålitligaste.

Dra fram vanligt förekommande fel på en Volvo 850 eller Saab 900 istället då, två modeller med allmänt ansett bra rykte (vilket de har). Pixelfel, rost, elfel.. helt plötsligt verkar E36 inte så illa. Den är inte sämre än dessa två i alla fall, och det vet ju "vem som helst" att det är bra bilar. 

Nu har jag lagt fram detta, sen är det fritt fram för dig att tycka vad du vill. Förhoppningsvis kommer TS leta runt själv innan han köper en bil och inte gå enbart på varken dina eller mina uppgifter.

Jag är inte ett dugg orolig över att han kommer få bilden av E36 som ett osäkert köp i alla fall, värre tror jag om Nissan 200sx.

Nej, det är absolut inte irrelevant, vi pratar om personliga erfarenheter just nu, ingenting om vad man endast hört och läst.
Likaväl så avråder många från att köpa en 200sx på grund av att vad personerna läst på internet om att det är vanligt med motorras. Även här handlar om misskött bil av ägaren PRECIS som du nämner om A-klass och slutkörda e36.
Men det värsta är, det här baseras bara på vad personerna har hört, inte av egna erfarenheter.

Har förövrigt aldrig sagt att det går och hitta en problemfri bil heller när man köper beg. Så du lägger än en gång ord i min mun.
Du seglar som lite bort gällande diskussionen om att dessa fel är vanliga på en BMW, och dessa fel är inte heller ägarfel, tyvärr hur du än försöker vrida och vända det så är dessa fel tillräckligt vanliga för att tipsa andra som ska köpa en BMW E36 och se upp med vad som kan förekomma!
Säger än en gång, kombiinstrument (DVS. mätarhus), elhissar, pixelfel, ärjade kablar, dessa fel förekommer INTE på grund av ägaren missat servicen, dessa fel förekommer efter ålder slitage och enligt mig, dålig kvalité!

Angående Saab och Volvo, har aldrig ägt en bil av dessa märken så jag kan inte uttrycka mig på lösa ören.

Men du drar upp konstant olika bilmodeller, jag svarar bara tillbaka. Du förstår, ALLT handlar om personliga erfarenheter som jag har sagt sedan första inlägget i den här tråden.
Efter att jag köpt mig min första BMW av över 10st som jag varit och kollat på så har jag bildat mig en uppfattning om vad som är vanliga förekommande fel, även när jag sökt efter lösningar till mina problem på autopower och andra forum runt om i världen så har jag upptäckt att dessa fel är tillräckligt vanliga.


Sök