Fellow: H&R tillverkas för det första inte i asien, dvs högre produktions/utvecklingskostnader i form av högre lön till de anställda osv, så där i ligger säkert en del av förklaringen till att de kostar ca 7" mer. D2/K-Sport tar som lägst ca 8000 för deras billigaste coilovers, har för mig att de är ställbara i X antal lägen gällande dämpningen, samt givetvis justerbara i höjd. Utöver detta kit för "street use" så finns det ju värre kit, tex ett med separata reservoarer med "hur många inställningsmöjligheter som helst", dock så tror jag inte att dessa mer sofistikerade kit är ämnade för bilar som körs på allmän väg. En annan tänkbar anledning till att man kan hålla lägre priser är givetvis att man helt enkelt har lägre kvalitet på grejerna, vilket jag inte håller för osannolikt. Men frågan är om kvalitetsskillnaden isf även återspeglar sig i priset, dvs har H&R ungefär dubbelt så hög kvalitet...O vad betyder kvalitet isf, att de håller dubbelt så länge?Eller att dämparna pallar mer plågsam körning på bana? Eller är de bättre anpassade för "everyday use"? En annan fråga är vad förväntar du dig av dämparna? Vill du "bara" byta ut dina gamla trötta dämpare? Eller vill du bara kunna sänka bilen snyggt? Eller kanske ta ut den på bana?? Min personliga åsikt är att så länge du ämnar använda bilen tämligen "normalt", dvs köra med den som folk i allmänhet men åka lite bana då o då så kommer du bli nöjd med D2/K-sport, speciellt om du väger pris mot prestanda. Om du däremot skall ha det bästa som går att få tag i, o det får kosta va det vill så bör du kolla på andra prylar, tex H&R, Bilstein och K&W. Eller varför inte Öhlins?
Edit: Jag kommer montera K-Sports coiloverkit (det för ca 8000) på min M5 E39 i vår
Senast redigerat av dawwe (27 december 2009)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure