3630
Sök

Datavirus, övereklamerat?

469 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
hejsan!
har gjort en liten test på min dator angående VIRUS.
jag installerade om min dator samma dag som idag fast år 2008 och har nu kört utan virusprogram eller spywareprogram bara brandväggen och interner protection på!, och det har gått precis 1 år sedan dess och idag installerade jag både virusprogram och spyware.
Jag sökte igenom datorn på alla tänkbara sätt och hittade NADA, INGENTING!!! är detta med virusprogram värkligen så allvarligt som det låter eller är det bara överreklamerat bullshit? Mvh

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

1 210 Inlägg
27 december 2009
Nu är de väll så att om ett virus program lr spyware ska fungera rätt, så ska de installeras på en helt "ren" dator för att kunna lägga upp ett register på hur datorn ska se ut när den ej är smittad med virus... smile (rätta mig nån som  vet/kan mer) så jag skulle tippa på att du har skit i din burk i alla fall.. sen så har ju även nu alla internet leverantörer ett eget virus system som skyddar även din dator i dagens läge så din dator har nog varit skyddad utan att du förstått de... tongue
Senast redigerat av Ekis! (27 december 2009)

469 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
men om det är som du säger så kan man alltså inte finna någe virus från inkomande data? för den datan har ju min dator aldrig sätt eller vet vad det är! ett virus program ska man kunna installera när som hälst och det ska kunna sålla fram obehörig data från original datan.

1 210 Inlägg
27 december 2009
Ja jag är ju jävligt kass på detta då haha men de handlar ju om register förändringar och när du då installera ett virus program så läser den av registret i win lr linux lr vad man nu kör... sen när de då ramlar in virus i burken som ändrar i registret  så varnas ditt virus program av detta och hittar felet...
Detta är min teori och kanske inte helt rätt... hade väll kanske hoppats att nått data snille skulle hoppa in och bekräfta detta big_smile hehe

469 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
jag förstår hur du tänker och det låter inte helt fel men jag tycker också att om det skulle vara så så är det helt onödigt att ha programet.
vi säger tex att jag tar hem steam får tpb och det ligger virus i det så känner inte datorn det för den har inte steam i registret utan viruset, så då kan han inte känna igen det! förstår du hur jag tänker? big_smile

1 079 Inlägg
28 december 2009
Det är inte onödigt att ha ett antivirusprogram, men även om man har det så lär man tänka sig för vad man sysslar med och inte installerar vad som helst som poppar upp, sanerar ett 10tal datorer varje vecka, de flesta har virusskydd men oftast är det norman, telia säkersurf och panda som är installerat och de är ofta otroligt nog uppdaterade så det är inget jag litar på, annars har de inget skydd alls eller har väldigt utdaterade antivirusprogram. Sen brukar de som kör firefox istället för Internet Explorer klara sig bättre.

Rekommenderar om man kör windows att köra firefox med flashblock, ha spybot och malwarebytes installerat och nod32 antivirus, uppdaterat windows, samt en stor portion sunt förnuft så klarar man sig bra.

Så nej antivirusskydd är inte överreklamerat när det gäller windows.
Senast redigerat av Madhouse (28 december 2009)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

1 210 Inlägg
28 december 2009
Äntligen nån som klev in och gav bra svar... smile håller med om att de finns många crap antivirus... kör med Nod32 funkar kanon och framförallt inge grafik krävande dynga som tar en massa processor kraft... sen har jag även spybot installerat.. tycker denna combo funkar bra.. smile Kör då även med chrome som web läsare men har även använt mig av firefox. smile  men Madhouse min teori om register som jag skrev tidigare är de helt åt fanders tänkt??  tongue

mvh Micke

832 Inlägg
28 december 2009
Som jag har fattat det hela så uppdaterar man ju antivirusskyddet med databaser eller register på dom kända virus som finns för tillfället. Så jag tror inte att det spelar någon roll när man installerar programmet. Men det är ju vad jag tror är inte så inne på det här med virusskydd.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

1 210 Inlägg
28 december 2009
Lurken_85 skrev:
Som jag har fattat det hela så uppdaterar man ju antivirusskyddet med databaser eller register på dom kända virus som finns för tillfället. Så jag tror inte att det spelar någon roll när man installerar programmet. Men det är ju vad jag tror är inte så inne på det här med virusskydd.

Ja men ditt operativsystem består av register som ändras med virus ... olika start frekvenser osv..

bappelsin
390 Inlägg
28 december 2009
klart man kör på Nod32 och spybot... men det skadar inte att köra igenom datorn med Ad-Aware då inte spybot hittar allt men dom hittar lite olika saker... funkar fint för mig iaf..

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
28 december 2009
Jag har inte haft något antivirusprogram på min dator på år och dar och har aaaaldrig haft problem. Så ja, virus är överskattat, lär er att inte surfa på fel sidor med fek webläsare så klarar ni er.

Whine whine!

+Uppfinnare+
643 Inlägg
28 december 2009
Det enda som är bra med ett antivirusprogram är att man kan söka igenom nerladdade filer på virus. Rensar man sedan sin cookie-lista med jämna mellanrum så klarar man sig långt.
klåpare (som min mamma eller min lillebror) går in på vad sidor som helst och laddar också ner vad skit som helst och därmed ser ju deras datorer ut som de gör också tongue

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

bappelsin
390 Inlägg
26 januari 2010
hoppas inte ni har något privat på datorn eller kör med internetbanken... ni har bara tur om inte era datorer blir hackade pga av att ni inte har något skydd... vet en som råkade ut för detta... det slutade med att hans konto var tomt och privata bilder och filmer på han och hans nuvarande ex-fru hamnade på nätet..

4 001 Inlägg
26 januari 2010
Urkas skrev:
Jag har inte haft något antivirusprogram på min dator på år och dar och har aaaaldrig haft problem. Så ja, virus är överskattat, lär er att inte surfa på fel sidor med fek webläsare så klarar ni er.

Precis, men helt 100% behöver det inte vara ändå, och olika antivirus-program missar olika saker, kollar man med 1 program kanske man inte har något men kollar man med ett annat så har man virus.

sen drar ALLA virusprogram ner datorns kapacitet.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 januari 2010
Det farligaste viruset är man själv

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

53 Inlägg
26 januari 2010
torpis skrev:
Det farligaste viruset är man själv

Så sant!
Iaf om man är så odatakunnig som jag... wink Är ju inte så kätt för en annan å veta att man inte ska trycka på installera när (som jag uppfattar det) min dator säger att jag ska göra det. Bror min som får "laga" min dator skrattar bara big_smile

Kalla mig gärna dum, men jag vågar iaf fråga!

1 570 Inlägg
26 januari 2010
Jag har använt PC sedan slutet av 80talet och ALDRIG haft allvarligare virus än några trojaner. Har man ett vettigt virusprog som läser i realtid, gör en ordentlig scan av diskarna varje månad och inte öppnar och laddar hem skumma grejer utan att först scanna det så verkar det vara lugnt.

Ett tips är också att göra genvägar till en extern usbdisk och spara dubbelt av allting. Man får ju 1tb för 7-800:- idag så det är billigt. Spara inget viktigt på C:. smile
Senast redigerat av M103 (26 januari 2010)

RMR-Crew
478 Inlägg
26 januari 2010
exoop skrev:
hejsan!
har gjort en liten test på min dator angående VIRUS.
jag installerade om min dator samma dag som idag fast år 2008 och har nu kört utan virusprogram eller spywareprogram bara brandväggen och interner protection på!, och det har gått precis 1 år sedan dess och idag installerade jag både virusprogram och spyware.
Jag sökte igenom datorn på alla tänkbara sätt och hittade NADA, INGENTING!!! är detta med virusprogram värkligen så allvarligt som det låter eller är det bara överreklamerat bullshit? Mvh

Förra datorn.
Helt ny, 3-4 år utan virusprogram, och aldrig ens omformaterad. inga problem.
Denna datorn har jag haft ett halv år utan virusprog nu. inga problem.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
26 januari 2010
passos skrev:
hoppas inte ni har något privat på datorn eller kör med internetbanken... ni har bara tur om inte era datorer blir hackade pga av att ni inte har något skydd... vet en som råkade ut för detta... det slutade med att hans konto var tomt och privata bilder och filmer på han och hans nuvarande ex-fru hamnade på nätet..

Troligtvis hade inte antivirusprogrammet reagerat på de här ändå då det är en brandvägg du syftar på...men visst, kanske hade den hittat om de va en känd trojanmojäng...
Bästa är, egentligen, att ha både router, brandvägg och antivirus (brandvägg+antivirus och lite annat får du ju i de här sviterna som t.ex. nod32 erbjuder, inte att förväxla med nod32 antivirus).

Men kör också utan antivirus...laddar nästan inte hem nåt (bara från tillverkares hemsidor) och resten vet jag verkligen var det kommer ifrån
Senast redigerat av Mortalis (26 januari 2010)

1 482 Inlägg
26 januari 2010
Jag kör:
Nod32
Router med brandvägg

Sen så Defraggar jag C-disken varje uppstart och kör CCleaner och Adaware varje start.

Har fått in lite roliga virus ibland men inge svårt att ta bort dom.

BLT Service
Theracords Music Label

Sök