3067
Sök

Mixed engelsk tråd ! Lotus MG Hundkoja ! Ny film på Mgn !

196 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#1
Tänkte göra en samlad tråd med allt som händer i garaget, kanske finns något intresse smile

Tänkte ta lite sammanfattat om dom först istället för att bara hoppa rakt in i mekandet

MGB GT Sebring - 1970 :
Köptes komplett körbar och självklart spårade det ur till en helrenovering / ombyggnad
Framskärmar , Bakskärmar , Bakre "valance" (nedre delen av karossen) och huven blev i glasfiber.
Främre "valance"n är en original som är ombyggd för att passa breddarna
Bilen är helt urrensad och har numera bara bur inuti och instrumentpanel

Motorn blev en nybyggd 1950cc med Carrillo stakar och Je kolvar
Uträtade insugsportar med rostfria ventiler på insug & avgas och styrningarna blev helt nertagna på insug och kraftigt kortade och konade på avgas.
Kammen är en 290graders kam som lyfter närmare 11mm på ventilen
Som kronan på verket blev det en Weber 45DCOE med Trattar och Pipercross filter

Lite bilder från bygget :
https://www1.garaget.org/gallery/archive/11746/827231_cub3wx.jpg
Just kommit hem till garaget för första gången
https://www1.garaget.org/gallery/archive/11746/827234_gny0y4.jpg
Hemkommen från blästring , efter detta togs fram&bakvagn av och bakskärmarna skars bort
https://www1.garaget.org/gallery/archive/11746/827236_ee1w3e.jpg
Hemma från lack !
https://www1.garaget.org/gallery/archive/11746/827244_3x142f.jpg
Ser ungefär ut såhär nu förutom att den har fram & bak ruta

Numera uppstartad och inkörd också , låter riktigt härligt big_smile

Austin Mini Van - 1965

Ombyggd av Jana på Jana Motor som hade den i flera år och körde den bland annat i england.
Han byggde ihop en 1380cc MG1300 motor med blandannat dubbla SU och 4synkad växellåda och riktigt knutar.
Bromsarna blev skivor fram och breda aluminium trummor bak (numera 1275GT)

Kan lova att den går riktigt fint ! , har bland annat kört den till anderstorp för att kolla racing och bodde i den under 1 natt (trångt när man är 190) men det gick !
Totalt med 2 pers i och massa packning så drog den nästan ingenting och en mycket bra marschfart på 110+ utan problem !

Har ärligt sagt inte kört något som är så charmigt och roligt som denna

Bild :
https://www1.garaget.org/gallery/archive/11746/827248_z0caub.jpg

Lotus Europa S1 - 1968

Efter ett antal ägare så byggdes den om och såldes till min far , efter det blev det Modsport i ett antal år (fortfarande gatregad)

Väldigt enkel bil med tanke på att det är den första som kom ut, men pga det så är det mycket lättare än dom som kom sen !

Bilen har en plåtram i mitten med mitten motor och formel inspirerad hjulupphängning , mycket delar togs från andra modeller för att den skulle bli billig och enkel att bygga

Denna väger ca 600-620 kg och med ca 140 hk renault R16TS motor så går det riktigt bra !
Enda som sätter imot är utväxlingen i växellådan , med andra utväxlingar eller bara byta slutväxeln så skulle den ha mycket bättre slutfart på rakorna (ca 210 km/h nu)

Den har blivit rullande renoverad sen jag var 18 och började köra och hålla på med den, bland annat har karossen kollats över och endel glasfiber har blivit gjorda mellan ram/kaross och på endel ställen där dom brukar spricka.

Framvagnen är helt renoverad och en ny kuggstång med mindre utväxling är monterad
Inredningen är rensad på mattorna och nerslipad , förstärkningsplastad och lackad
Bakvagnen har varit delvis nerplockad och iordninggjord , och nu senaste var även förgasarna och insug av för tillsnyggning och nytt gasreglage från Demon tweeks !

Bilder :
https://www1.garaget.org/gallery/archive/11746/827249_ahn776.jpg
Till vänster är kojmotorn som var ur sommaren09
https://www1.garaget.org/gallery/archive/11746/827250_wt4fo4.jpg
Trackday på Falkenberg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/11746/827251_zt2w79.jpg
Tänk på att jag är 190 så märker man ungefär hur pass låg bilen är !

Kommer uppdatera när något görs om det finns intresse smile

Take care !
Senast redigerat av Tysken|GBG (2 april 2010)


730 Inlägg
29 december 2009
#2
Fina bilar du har där.

Med lem
768 Inlägg
29 december 2009
#3
Ja de var fina godingar. /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

196 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#4
Tack smile din bubbla ser riktigt fin ut robin !


Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 december 2009
#5
Kul med en tråd för riktigt fina bilar från öriktet smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

196 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#6
Tackar smile Det som står på schemat närmast nu är att köpa hem lite gummi pluggar som ska sitta i diverse hål i ram och kaross på lotusen för att se till att luften tvingas genom kylaren istället för att kyla ner passagerarens fötter

Byte till stålomspunna slangar fram på europan i somras men byte inte bakre utan ska ta det nu

Sen blir det en burk till vevhusventilationen i aluminium som ska plaseras långt ner framför vänster bakhjul

Vidare så blir det mycket rengörning och lite lack för att snygga till allt innan våren !

Hundkojan är för närvarande klar ex bromsluftning

Och mgn ska snart få stolsfästen , dragöglorna osv gjorda och självklart blir det bilder om någon vill !


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
30 december 2009
#7
MGB'n var ju sexig i racing green och de hjulen! Mmmm.... smile
Europan är ju en skön klassiker också, och dom är hemskt låga! big_smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

196 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#8
Thx ! tog väldigt lång tid innan rätt gröna färg hittades (morgan färg)
Låga men endå bekväma smile jag med mina 190 / 98 pannor har inga problem !

Det ända som är jobbigt är att man inte kan köra med hjälm om man inte tar ur bottendelen på "stolen"
Vilket medför att tex högerböjen efter chikanen på falkenberg så får man pressa kroppen åt växelspaken för att kunna få in 3an

Ska göra en egen bottendel någon dag som igentligen bara blir sidostöd för röven så man sitter tajtare

S1an har ju sina stolar "ingjutna" i karossen för att styva upp och spara vikt och det enda som går att ställa är pedalstället , colin hade många smarta ideer för sig !


196 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#9
http://www.youtube.com/watch?v=UTpLWk-WMOs
Detta var länge sen , igentligen bara att jag ville se hur det såg ut bakifrån av alla smällar man hör vid växling

Numera kortare avgasystem
https://www1.garaget.org/gallery/archive/11746/827423_m2459e.jpg


http://www.youtube.com/watch?v=nl4Ejx5Ij_M


https://www1.garaget.org/gallery/archive/11746/827424_v25qws.jpg
Hittade en bild som verkligen beskriver hur pass låg den är , kolla in skillnaden mot mgb gtn och saaben !


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
30 december 2009
#10
Min farbror körde banracing och isracing med en '68 Elan i slutet av 60-talet till nån gång i början av 70-talet. Och han tog hem SM i sin klass '69 och '71. smile
Har en bild med honom in action här. Vet inte vilket år den är från.
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=823561

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

196 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#11
Elaner är riktigt fina , och TC motorerna låter så underbart smile
Antar att du sett myggan när han körde sin elan ?


1 464 Inlägg
30 december 2009
#12
Vilket skönt garage dessutom, det lilla man såg. Lite så myspysföråldrat. smile
Och ja, bra bild på hur låg den är. Knappt nån cm över bakspegeln på SAABen, hehe.

Fina bilder och 'reportage'. Sånt gillas!

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

196 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#13
jodå det är rätt "engelskt" kan man säga , tyvärr rätt kallt nu så att ligga på betonggolvet är väll inte det som lockar just nu

Tackar ! , Som sagt skulle jag lägga fram allt som är gjort så är det ett antal sidor så detta är mest sammanfattat


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
30 december 2009
#14
Tysken|GBG skrev:
Elaner är riktigt fina , och TC motorerna låter så underbart smile
Antar att du sett myggan när han körde sin elan ?

Njaaa, jag tror inte det. Var inte med när farbror körde heller. han gav sig nåt år innan jag kom till. Men jag har sett däcken! 10x13 tum bak... big_smile Gamla Dunlop...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

196 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#15
Myggan har ju kört nu under 90talet och 2000 talet med Elanen (lite osäker när han började köra med just den bilen)

Har nog inte sett en enda tävling där han inte vunnit och redan varvat halva fältet tongue

Det är rejäla sulor smile Sitter 8X13 bak på europan


Forummoderator
9 299 Inlägg
1 januari 2010
#16
Där ser man, det var en tråd jag missat! Finfint. Men saknar du inte en A7a från -36? smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

129 Inlägg
1 januari 2010
#17
Härliga bilar. Roligt att se lite mer anorlunda bilar! Lycka till.
--
Robinwatz

196 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
#18
Caromania : du vet att jag tycker om A7or wink Brukar sitta ibland och leta upp trim delar osv bara för skojs skull men har ju allt för mycket och massa ideer i huvet så smile

Thx Robin ! , tyckte det behövdes lite brittiska GT & sportvagnar här på garagets forum


Tänkte dra till garaget imorgon och grovt ställa in höjden på krängningshämnar länkarna och kolla om jag kan byta bussningen i kräningshämnaren mot något sånt här !
http://www.aurorabearing.com/products/c … fault.html

Har ju redan uniball i undre delen mot länkarmen och ett lager i krängningshämnaren borde ta bort endel ofriviliga vridningar och tröghet när bilen fjädrar.

Dom har även lager för koni/spax/bilstein dämare så ska göra lite grovmätningar och se om det stämmer , isåfall skulle ett liknande lager passa fint både för lotusens fram coilovers men även bilstein dämparna på mgn !


196 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#19
Sådär ja en liten uppdatering kanske smile

Hundkojan : bromsluftning måste göras annas klar
Forden : Får trägolven i veckan och har mycket slipande kvar att göra , strul med nya mattsatsen från england också
Lotusen : Står på bockar och ska få nya bromsslangar och fästen bak samt en ny vevhusventilationsburk och slangar
Funderar även på att göra en egen bottendel av stolen till den så jag kommer längre ner och sitter fast mera
Mgn : Ska inhandla material för stolsfästen samt ögglorna när jag har ork och tid smile


196 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#20
Igår var det körförsök på Mgn
Startade ovanligt snällt efter 4 pump på webern !
Lät den få upp oljetryck och även vattentempen började resa sig trots 0gradigt utomhus och ingen termostat.

Dock verkar det som om overdriven låg på så den va väldigt svår att få att börja gå, backen därimot funkade fint smile
Så ska felsöka overdriven (elen som är boven i dramat antagligen) och sen ett till försök !
Att det är en lång 1a gör inte saken jobbigare

Kommer upp film nästa gång den startas upp , låter rejält och svarar fint på gasen

Nytt bromslangsfäste är gjort på Europan och ena röret byttes för att få en annan vinkel.
Så nu sitter det goodridge slangar runt om smile



Sök