Tänkte göra en samlad tråd med allt som händer i garaget, kanske finns något intresse
Tänkte ta lite sammanfattat om dom först istället för att bara hoppa rakt in i mekandet
MGB GT Sebring - 1970 :
Köptes komplett körbar och självklart spårade det ur till en helrenovering / ombyggnad
Framskärmar , Bakskärmar , Bakre "valance" (nedre delen av karossen) och huven blev i glasfiber.
Främre "valance"n är en original som är ombyggd för att passa breddarna
Bilen är helt urrensad och har numera bara bur inuti och instrumentpanel
Motorn blev en nybyggd 1950cc med Carrillo stakar och Je kolvar
Uträtade insugsportar med rostfria ventiler på insug & avgas och styrningarna blev helt nertagna på insug och kraftigt kortade och konade på avgas.
Kammen är en 290graders kam som lyfter närmare 11mm på ventilen
Som kronan på verket blev det en Weber 45DCOE med Trattar och Pipercross filter
Lite bilder från bygget :
Just kommit hem till garaget för första gången
Hemkommen från blästring , efter detta togs fram&bakvagn av och bakskärmarna skars bort
Hemma från lack !
Ser ungefär ut såhär nu förutom att den har fram & bak ruta
Numera uppstartad och inkörd också , låter riktigt härligt
Austin Mini Van - 1965Ombyggd av Jana på Jana Motor som hade den i flera år och körde den bland annat i england.
Han byggde ihop en 1380cc MG1300 motor med blandannat dubbla SU och 4synkad växellåda och riktigt knutar.
Bromsarna blev skivor fram och breda aluminium trummor bak (numera 1275GT)
Kan lova att den går riktigt fint ! , har bland annat kört den till anderstorp för att kolla racing och bodde i den under 1 natt (trångt när man är 190) men det gick !
Totalt med 2 pers i och massa packning så drog den nästan ingenting och en mycket bra marschfart på 110+ utan problem !
Har ärligt sagt inte kört något som är så charmigt och roligt som denna
Bild :
Lotus Europa S1 - 1968Efter ett antal ägare så byggdes den om och såldes till min far , efter det blev det Modsport i ett antal år (fortfarande gatregad)
Väldigt enkel bil med tanke på att det är den första som kom ut, men pga det så är det mycket lättare än dom som kom sen !
Bilen har en plåtram i mitten med mitten motor och formel inspirerad hjulupphängning , mycket delar togs från andra modeller för att den skulle bli billig och enkel att bygga
Denna väger ca 600-620 kg och med ca 140 hk renault R16TS motor så går det riktigt bra !
Enda som sätter imot är utväxlingen i växellådan , med andra utväxlingar eller bara byta slutväxeln så skulle den ha mycket bättre slutfart på rakorna (ca 210 km/h nu)
Den har blivit rullande renoverad sen jag var 18 och började köra och hålla på med den, bland annat har karossen kollats över och endel glasfiber har blivit gjorda mellan ram/kaross och på endel ställen där dom brukar spricka.
Framvagnen är helt renoverad och en ny kuggstång med mindre utväxling är monterad
Inredningen är rensad på mattorna och nerslipad , förstärkningsplastad och lackad
Bakvagnen har varit delvis nerplockad och iordninggjord , och nu senaste var även förgasarna och insug av för tillsnyggning och nytt gasreglage från Demon tweeks !
Bilder :
Till vänster är kojmotorn som var ur sommaren09
Trackday på Falkenberg
Tänk på att jag är 190 så märker man ungefär hur pass låg bilen är !
Kommer uppdatera när något görs om det finns intresse
Take care !