3690
Sök

Hjälp!! bromsarna fungerar konstigt s40 t4-98

166 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#1
hejsan idag den 30/12 så gick jag ut till bilen och startade den efter att den har står över natten ute. när jag körde iväg och skulle bromsa så gick pedalen ner i bott och den bromsade väldigt dåligt och så tände sig lampan för att det är fel på bromskrets men den slocknade och tände sig efter ett tag igen. men sen efter det så tände den sig aldrig mer .men ändå så är bromsvärkan så dålig och värierande som jag beskriver. det är ju is och halt ute och abs fungerade som den skall..men trycker jag på bromsen en gång så tar den dåligt och åker i bott men om jag trycker igen så är den som vanligt igen ..precis som att den tappar trycket ibland .men det finns olja i behållaren och det försvinner inte något heller, och broms klossarna är inte dåliga .. kan inte fatta hur den kan bli så över natten .men kan det ha med kylan att göra eller vad kan det vara ..för den var inte så här för ett par dagar sen ..väldigt tacksam för svar ..

Mds

Cupra_
30 december 2009
#2
Linderoth skrev:
hejsan idag den 30/12 så gick jag ut till bilen och startade den efter att den har står över natten ute. när jag körde iväg och skulle bromsa så gick pedalen ner i bott och den bromsade väldigt dåligt och så tände sig lampan för att det är fel på bromskrets men den slocknade och tände sig efter ett tag igen. men sen efter det så tände den sig aldrig mer .men ändå så är bromsvärkan så dålig och värierande som jag beskriver. det är ju is och halt ute och abs fungerade som den skall..men trycker jag på bromsen en gång så tar den dåligt och åker i bott men om jag trycker igen så är den som vanligt igen ..precis som att den tappar trycket ibland .men det finns olja i behållaren och det försvinner inte något heller, och broms klossarna är inte dåliga .. kan inte fatta hur den kan bli så över natten .men kan det ha med kylan att göra eller vad kan det vara ..för den var inte så här för ett par dagar sen ..väldigt tacksam för svar ..

Kolla vacuumslangen till bromsen, den hängde sig på min. Eller rättare sagt backventilen som sitter på vacuumslangen gav upp. Billigt och enkelt att byta. Sitter på torpedväggen mitt bakom motorn.

166 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#3
Quadrablast skrev:
Linderoth skrev:
hejsan idag den 30/12 så gick jag ut till bilen och startade den efter att den har står över natten ute. när jag körde iväg och skulle bromsa så gick pedalen ner i bott och den bromsade väldigt dåligt och så tände sig lampan för att det är fel på bromskrets men den slocknade och tände sig efter ett tag igen. men sen efter det så tände den sig aldrig mer .men ändå så är bromsvärkan så dålig och värierande som jag beskriver. det är ju is och halt ute och abs fungerade som den skall..men trycker jag på bromsen en gång så tar den dåligt och åker i bott men om jag trycker igen så är den som vanligt igen ..precis som att den tappar trycket ibland .men det finns olja i behållaren och det försvinner inte något heller, och broms klossarna är inte dåliga .. kan inte fatta hur den kan bli så över natten .men kan det ha med kylan att göra eller vad kan det vara ..för den var inte så här för ett par dagar sen ..väldigt tacksam för svar ..

Kolla vacuumslangen till bromsen, den hängde sig på min. Eller rättare sagt backventilen som sitter på vacuumslangen gav upp. Billigt och enkelt att byta. Sitter på torpedväggen mitt bakom motorn.

okej men ser man det uppifrån eller underifrån.. är det bara att byta den eller måste man göra nått mer ..

Mds

Cupra_
30 december 2009
#4
Linderoth skrev:
Quadrablast skrev:
Linderoth skrev:
hejsan idag den 30/12 så gick jag ut till bilen och startade den efter att den har står över natten ute. när jag körde iväg och skulle bromsa så gick pedalen ner i bott och den bromsade väldigt dåligt och så tände sig lampan för att det är fel på bromskrets men den slocknade och tände sig efter ett tag igen. men sen efter det så tände den sig aldrig mer .men ändå så är bromsvärkan så dålig och värierande som jag beskriver. det är ju is och halt ute och abs fungerade som den skall..men trycker jag på bromsen en gång så tar den dåligt och åker i bott men om jag trycker igen så är den som vanligt igen ..precis som att den tappar trycket ibland .men det finns olja i behållaren och det försvinner inte något heller, och broms klossarna är inte dåliga .. kan inte fatta hur den kan bli så över natten .men kan det ha med kylan att göra eller vad kan det vara ..för den var inte så här för ett par dagar sen ..väldigt tacksam för svar ..

Kolla vacuumslangen till bromsen, den hängde sig på min. Eller rättare sagt backventilen som sitter på vacuumslangen gav upp. Billigt och enkelt att byta. Sitter på torpedväggen mitt bakom motorn.

okej men ser man det uppifrån eller underifrån.. är det bara att byta den eller måste man göra nått mer ..

Du ser den uppifrån sitter på en stor rund "Trumma" bredvid bromsvätskebehållaren. Sitter ett gummimembran i som kan dumma sig ibland.. Delen i sig är en rund sak i plast med ett böjd rör på varpå slangen sitter. Den är svart på min bil iaf..

166 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#5
Quadrablast skrev:
Linderoth skrev:
Quadrablast skrev:

Kolla vacuumslangen till bromsen, den hängde sig på min. Eller rättare sagt backventilen som sitter på vacuumslangen gav upp. Billigt och enkelt att byta. Sitter på torpedväggen mitt bakom motorn.

okej men ser man det uppifrån eller underifrån.. är det bara att byta den eller måste man göra nått mer ..

Du ser den uppifrån sitter på en stor rund "Trumma" bredvid bromsvätskebehållaren. Sitter ett gummimembran i som kan dumma sig ibland.. Delen i sig är en rund sak i plast med ett böjd rör på varpå slangen sitter. Den är svart på min bil iaf..

jag var ute och kollade men kunde inte se något men jag fattar inte riktigt vad du menar så jag tog några bilder ..jag sätter siffror på dom sakerna så kan du bara uppge vilken siffra som det är ..


https://www1.garaget.org/gallery/archive/34240/827803_pvjt4t.jpg
bromsar

om det inte är detta har du lust å ta en bild på din bil så kan jag se utefter den bilen hade varit toppen




https://www1.garaget.org/gallery/archive/34240/827804_ptlqkj.jpg
jhkjhg

Mds

Cupra_
30 december 2009
#6
Inget var rätt där så jag tar en bild och lägger upp inom några min.

166 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#7
Quadrablast skrev:
Inget var rätt där så jag tar en bild och lägger upp inom några min.

haha det var som fan ..japp det var snällt av dig

Mds

Cupra_
30 december 2009
#8
Linderoth skrev:
Quadrablast skrev:
Inget var rätt där så jag tar en bild och lägger upp inom några min.

haha det var som fan ..japp det var snällt av dig

https://www1.garaget.org/gallery/archive/106387/827806_ts3x69.jpg
Till tråden

Där har du vacuumventilen.. Rakt bakom tryckröret.

166 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#9
Quadrablast skrev:
Linderoth skrev:
Quadrablast skrev:
Inget var rätt där så jag tar en bild och lägger upp inom några min.

haha det var som fan ..japp det var snällt av dig

http://www1.garaget.org/gallery/archive/106387/827806_ts3x69.jpg
Till tråden

Där har du vacuumventilen.. Rakt bakom tryckröret.

vete fan om det sitter en sån på min eller om den ser ut så men skall gå ut å kolla ..men om den är trasig vart kan man köpa en sådan ..bara på volvo eller?

Mds

Cupra_
30 december 2009
#10
Japp, men den kostar bara nån hundring.. Om du hittar en sån på din bil så ta loss den och blås i den så märker du om den "låser"..

166 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#11
Quadrablast skrev:
Japp, men den kostar bara nån hundring.. Om du hittar en sån på din bil så ta loss den och blås i den så märker du om den "låser"..

jag tror jag hitta den kan det vara denna ..för det var bara att dra lås den ..för när jag gjorde det så pös det till ..




https://www1.garaget.org/gallery/archive/34240/827811_88q785.jpg
jghj





https://www1.garaget.org/gallery/archive/34240/827812_lf8dwx.jpg
tyty

Mds

Cupra_
30 december 2009
#12
Precis, det är den jag menar. Såg något annorlunda ut på din bil men det är rätt grej. Blås/sug i den och känn så membranet i den låser. Hade samma fel som du beskrev och det blev bättre efter att jag trixat lite med den där..

166 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#13
Quadrablast skrev:
Precis, det är den jag menar. Såg något annorlunda ut på din bil men det är rätt grej. Blås/sug i den och känn så membranet i den låser. Hade samma fel som du beskrev och det blev bättre efter att jag trixat lite med den där..

men jag skall blåsa i själva saken där det refliga är som du ser på bilden ..det gjorde jag och det är inget motstånd eller att den låser sig ..men jag skall ta pappas och testa hans för han har en v40 1,8i men det kan inte vara någon skilnad på dom sakerna ...så får vi väll se om det blir någon skilnad..

Mds

3 235 Inlägg
31 december 2009
#14
Det ska gå att blåsa i den, men inte suga. Den är till för att hålla vakuumet inne.
Att det pös när du tog bort den betyder nog att den fungerar, för det var undertyck där.

Problemet du beskrev uppkommer ofta när man har dålig huvudbromscylinder. Packningen i den blir dålig och den klarar inte hålla trycket, och då måste man pumpa med bromsen för att få upp tryck igen.


Cupra_
31 december 2009
#15
engolf skrev:
Det ska gå att blåsa i den, men inte suga. Den är till för att hålla vakuumet inne.
Att det pös när du tog bort den betyder nog att den fungerar, för det var undertyck där.

Problemet du beskrev uppkommer ofta när man har dålig huvudbromscylinder. Packningen i den blir dålig och den klarar inte hålla trycket, och då måste man pumpa med bromsen för att få upp tryck igen.

Helt rätt, man ska suga i den. Min pös när jag tog bort den menden var ändå knäpp, den hade låst sig i båda riktningarna. När jag bytte min så försvann alla problem. Klart att det kan vara huvudbromscylindern också.. Men känns inte så vanligt på dessa bilar då jag aldrig hört om någon x40 med trasig huvudbromscylinder. Inte ens exets -97:a som gått över 30.000mil har den rasat på.. Och den är inte välservad skall tilläggas.

166 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
#16
Quadrablast skrev:
engolf skrev:
Det ska gå att blåsa i den, men inte suga. Den är till för att hålla vakuumet inne.
Att det pös när du tog bort den betyder nog att den fungerar, för det var undertyck där.

Problemet du beskrev uppkommer ofta när man har dålig huvudbromscylinder. Packningen i den blir dålig och den klarar inte hålla trycket, och då måste man pumpa med bromsen för att få upp tryck igen.

Helt rätt, man ska suga i den. Min pös när jag tog bort den menden var ändå knäpp, den hade låst sig i båda riktningarna. När jag bytte min så försvann alla problem. Klart att det kan vara huvudbromscylindern också.. Men känns inte så vanligt på dessa bilar då jag aldrig hört om någon x40 med trasig huvudbromscylinder. Inte ens exets -97:a som gått över 30.000mil har den rasat på.. Och den är inte välservad skall tilläggas.

så om jag suger i den så skall det låsa sig ..och om den gör det så fungerar den eller ..för blåser jag i den så kan jag blåsa rakt igenom med munkraft .

men huvudcylindern är det i bromshoken eller är det vid pedalen ..

Mds

2 982 Inlägg
31 december 2009
#17
du har en läcka!


Cupra_
31 december 2009
#18
Residence skrev:
du har en läcka!

Kan du utveckla det?

Cupra_
31 december 2009
#19
Linderoth skrev:
Quadrablast skrev:
engolf skrev:
Det ska gå att blåsa i den, men inte suga. Den är till för att hålla vakuumet inne.
Att det pös när du tog bort den betyder nog att den fungerar, för det var undertyck där.

Problemet du beskrev uppkommer ofta när man har dålig huvudbromscylinder. Packningen i den blir dålig och den klarar inte hålla trycket, och då måste man pumpa med bromsen för att få upp tryck igen.

Helt rätt, man ska suga i den. Min pös när jag tog bort den menden var ändå knäpp, den hade låst sig i båda riktningarna. När jag bytte min så försvann alla problem. Klart att det kan vara huvudbromscylindern också.. Men känns inte så vanligt på dessa bilar då jag aldrig hört om någon x40 med trasig huvudbromscylinder. Inte ens exets -97:a som gått över 30.000mil har den rasat på.. Och den är inte välservad skall tilläggas.

så om jag suger i den så skall det låsa sig ..och om den gör det så fungerar den eller ..för blåser jag i den så kan jag blåsa rakt igenom med munkraft .

men huvudcylindern är det i bromshoken eller är det vid pedalen ..

Precis, du ska kunna blåsa igenom men den ska låsa när du suger så vacuumet stannar kvar wink Gör den det så är den hel iaf. Huvudbromscylindern är den del varpå påfyllningskoppen sitter (den du har fotat tidigare).

166 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
#20
Quadrablast skrev:
Linderoth skrev:
Quadrablast skrev:

Helt rätt, man ska suga i den. Min pös när jag tog bort den menden var ändå knäpp, den hade låst sig i båda riktningarna. När jag bytte min så försvann alla problem. Klart att det kan vara huvudbromscylindern också.. Men känns inte så vanligt på dessa bilar då jag aldrig hört om någon x40 med trasig huvudbromscylinder. Inte ens exets -97:a som gått över 30.000mil har den rasat på.. Och den är inte välservad skall tilläggas.

så om jag suger i den så skall det låsa sig ..och om den gör det så fungerar den eller ..för blåser jag i den så kan jag blåsa rakt igenom med munkraft .

men huvudcylindern är det i bromshoken eller är det vid pedalen ..

Precis, du ska kunna blåsa igenom men den ska låsa när du suger så vacuumet stannar kvar wink Gör den det så är den hel iaf. Huvudbromscylindern är den del varpå påfyllningskoppen sitter (den du har fotat tidigare).

okej för backventilen fungerar så som ni beskriver så den är hel .så då måste det vara cylindern men jag ser inte att det läker eller nått ..men kan det vara nått vid pedalerna som är fel då??men om det skulle vara en pakning i huvudcylindern kan man köpa en sån packning löst eller måste man köpa hela cylindern ..och vilken packning är det som brukar gå sönder ..skall man ta i sär hela cylindern..eller hur kan man på det enklaste sättet konstatera att det är en packning

Mds


Sök