3564
Sök

Hjälp!! bromsarna fungerar konstigt s40 t4-98

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 januari 2010
#21
Antingen har du mycket gammal bromsvätska med mycket fukt i = Kan frysa eller pedalen blir svampig
Eller så läcker en ledning, ok eller huvudcylindern så du drar med dig luft in när du släpper bromsen sad


166 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#22
bumpe skrev:
Antingen har du mycket gammal bromsvätska med mycket fukt i = Kan frysa eller pedalen blir svampig
Eller så läcker en ledning, ok eller huvudcylindern så du drar med dig luft in när du släpper bromsen sad

okej för jag ser inte att det läker vätska från huvudcylindern men jag kanske skall börja med att byta oljan och lufta bromsarna och ställa in den i ett garage och låta den stå där en stund å se om det hjälper ..det kan ju vara kylan som gör det..

är tacksam för mer bra tips på vad det kan vara ..har en del å gå på just nu men mer är aldrig fel..

Mds

166 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#23
läker kan den inte göra för det förviner inget från behållaren det är lika mycket olja hela tiden ..för om det läcker så måste det ju synas i behållaren att det blir mindre olja.

med det kan hända att det är fukt i systemet och att det har fryst ..skall ställa in bilen idag över natten så skall jag se om det hjälper..om det hjälper så skall jag lufta och byta all olja till ny..

Mds

2 982 Inlägg
1 januari 2010
#24
Quadrablast skrev:
Residence skrev:
du har en läcka!

Kan du utveckla det?

iochmed att bromsarna inte tar när han stampar ner bromspedalen och den bara går ner till botten utan effekt första gången och den tar när han pressar ner den andra gången så har han en läcka skulle jag våga påstå.

detta för att han pressar ut luften första gången genom läckan, och vid andra försöker så fungerar bromsarna "lite" pga att han pressar vätska denna gång.
samt att vätskan kommer sjunka väldigt sakta enligt behållaren.

kan även vara ett OK som läcker. behöver inte vara en ledning.
kolla under plastskyddet hur väl bromsledningarna har rostat.
min 96a hade rostat en hel det!
Senast redigerat av Residence (1 januari 2010)


166 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#25
Residence skrev:
Quadrablast skrev:
Residence skrev:
du har en läcka!

Kan du utveckla det?

iochmed att bromsarna inte tar när han stampar ner bromspedalen och den bara går ner till botten utan effekt första gången och den tar när han pressar ner den andra gången så har han en läcka skulle jag våga påstå.

detta för att han pressar ut luften första gången genom läckan, och vid andra försöker så fungerar bromsarna "lite" pga att han pressar vätska denna gång.
samt att vätskan kommer sjunka väldigt sakta enligt behållaren.

kan även vara ett OK som läcker. behöver inte vara en ledning.
kolla under plastskyddet hur väl bromsledningarna har rostat.
min 96a hade rostat en hel det!

bromsar jag första gången så star den lite men skall man panik bromsa så har du ju inte den effekten som man skall..men när jag bromsar till en gång till så får jag full effekt som jag skall ha och det sjunker inte en enda millimeter i behållaren ..jag har ju varit ute å kört några gånger efter att felet har uppkommit och då borde det ju ha åkt utt en del olja om det skulle vara en läcka .men men vi får la se imorgon när jag kommer ner till bilen och får kollat över den och sett om det hjälper att den står över natten ..
Senast redigerat av Linderoth (1 januari 2010)

Mds

4 001 Inlägg
1 januari 2010
#26
det låter som om du har luft i systemet, om du pumpar upp tryck och håller sedan stenhårt på pedalen i 5-10 sekunder, sjunker den då?

Har bromsvätskan någonsin bytts?

Har du samma fenomen om du står stilla som om du är ute och kör?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

166 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#27
kolvas skrev:
det låter som om du har luft i systemet, om du pumpar upp tryck och håller sedan stenhårt på pedalen i 5-10 sekunder, sjunker den då?

Har bromsvätskan någonsin bytts?

Har du samma fenomen om du står stilla som om du är ute och kör?

bilen skall vara igång när jag gör detta eller?? skall gå ut å testa det första du sa men det andra så är det bara så om jag kör toro jag hehe

Mds

4 001 Inlägg
1 januari 2010
#28
jepp, ha bilen igång, ifall det bara händer när du kör så kan det vara ett hjullager eller en bromsskiva som är kass.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

166 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#29
kolvas skrev:
jepp, ha bilen igång, ifall det bara händer när du kör så kan det vara ett hjullager eller en bromsskiva som är kass.

nej det sjuker inte när jag gör detta ..det är som det skall ..

hjullager har väll inte med bromssystemet att göra?

Mds

4 001 Inlägg
1 januari 2010
#30
Linderoth skrev:
kolvas skrev:
jepp, ha bilen igång, ifall det bara händer när du kör så kan det vara ett hjullager eller en bromsskiva som är kass.

nej det sjuker inte när jag gör detta ..det är som det skall ..

hjullager har väll inte med bromssystemet att göra?

om ett hjullager är kass så kan hjulet börja vandra inåt/utåt och då pressas kolven i bromsoket in och då måste du pumpa ut den först innan man får någon bromsverkan, samma fenom som om man har en skev bromsskiva.

Hjullager brukar ge missljud innan dom blir så dåliga.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

166 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#31
kolvas skrev:
Linderoth skrev:
kolvas skrev:
jepp, ha bilen igång, ifall det bara händer när du kör så kan det vara ett hjullager eller en bromsskiva som är kass.

nej det sjuker inte när jag gör detta ..det är som det skall ..

hjullager har väll inte med bromssystemet att göra?

om ett hjullager är kass så kan hjulet börja vandra inåt/utåt och då pressas kolven i bromsoket in och då måste du pumpa ut den först innan man får någon bromsverkan, samma fenom som om man har en skev bromsskiva.

Hjullager brukar ge missljud innan dom blir så dåliga.

okej ..och det är inget missljud ifrån nått lager ..det är ganska konstigt problem jag har ..

Mds

24 Inlägg
1 januari 2010
#32
Hej. Kan nästan 100% säga att det är huvudcylindern du har problem med. Den läcker förbi bromsvätska på en krets. Har haft liknade problem på en bil, bromsen tog om man trampade snabbt på bromsen, men tryckte man mer försiktigt gick pedalen nästan i botten.
Lättast är väl att åka till skroten och köpa en annan. ska man renovera din gammla så finns det renoveringsatser. Byt då alla packningar och var noga med att hona ur cylindern, och var uppmärksam så du får ihop skiten rätt. Till vissa bilar är inte en komlett cylinder speciellt dyr heller.


166 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#33
rocket2 skrev:
Hej. Kan nästan 100% säga att det är huvudcylindern du har problem med. Den läcker förbi bromsvätska på en krets. Har haft liknade problem på en bil, bromsen tog om man trampade snabbt på bromsen, men tryckte man mer försiktigt gick pedalen nästan i botten.
Lättast är väl att åka till skroten och köpa en annan. ska man renovera din gammla så finns det renoveringsatser. Byt då alla packningar och var noga med att hona ur cylindern, och var uppmärksam så du får ihop skiten rätt. Till vissa bilar är inte en komlett cylinder speciellt dyr heller.

men om den läcker förbi en krets vart tar oljan vägen då??

Mds

166 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#34
om jag nu skall köpa en ny huvudcylinder ..spelar det någon roll om den är ifrån en 2,0t eller en t4 som jag har ..skall köpa från skroten ..

Mds

4 001 Inlägg
1 januari 2010
#35
rocket2 skrev:
Hej. Kan nästan 100% säga att det är huvudcylindern du har problem med. Den läcker förbi bromsvätska på en krets. Har haft liknade problem på en bil, bromsen tog om man trampade snabbt på bromsen, men tryckte man mer försiktigt gick pedalen nästan i botten.
Lättast är väl att åka till skroten och köpa en annan. ska man renovera din gammla så finns det renoveringsatser. Byt då alla packningar och var noga med att hona ur cylindern, och var uppmärksam så du får ihop skiten rätt. Till vissa bilar är inte en komlett cylinder speciellt dyr heller.

Du har till 99% säkerhet 100% fel, hade det varit huvudbromscylindern så pedalen sjunkt hela tiden när han pressar men nu finns det konstant tryck när han pumpat upp trycket.

Detta handlar antingen om luft eller en bromsskiva som är kass.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

166 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#36
kolvas skrev:
rocket2 skrev:
Hej. Kan nästan 100% säga att det är huvudcylindern du har problem med. Den läcker förbi bromsvätska på en krets. Har haft liknade problem på en bil, bromsen tog om man trampade snabbt på bromsen, men tryckte man mer försiktigt gick pedalen nästan i botten.
Lättast är väl att åka till skroten och köpa en annan. ska man renovera din gammla så finns det renoveringsatser. Byt då alla packningar och var noga med att hona ur cylindern, och var uppmärksam så du får ihop skiten rätt. Till vissa bilar är inte en komlett cylinder speciellt dyr heller.

Du har till 99% säkerhet 100% fel, hade det varit huvudbromscylindern så pedalen sjunkt hela tiden när han pressar men nu finns det konstant tryck när han pumpat upp trycket.

Detta handlar antingen om luft eller en bromsskiva som är kass.

nu blir jag fan snurrig i huvudet ..vem fan skall jag tro på så som alla skriver så får jag snart lämna in den på verkstad. för alla skriver ju olika saker .och det vill jag inte för det är inte billigt ..men vad skall jag kolla efter för fel då??
Senast redigerat av Linderoth (1 januari 2010)

Mds

4 001 Inlägg
1 januari 2010
#37
Linderoth skrev:
kolvas skrev:
rocket2 skrev:
Hej. Kan nästan 100% säga att det är huvudcylindern du har problem med. Den läcker förbi bromsvätska på en krets. Har haft liknade problem på en bil, bromsen tog om man trampade snabbt på bromsen, men tryckte man mer försiktigt gick pedalen nästan i botten.
Lättast är väl att åka till skroten och köpa en annan. ska man renovera din gammla så finns det renoveringsatser. Byt då alla packningar och var noga med att hona ur cylindern, och var uppmärksam så du får ihop skiten rätt. Till vissa bilar är inte en komlett cylinder speciellt dyr heller.

Du har till 99% säkerhet 100% fel, hade det varit huvudbromscylindern så pedalen sjunkt hela tiden när han pressar men nu finns det konstant tryck när han pumpat upp trycket.

Detta handlar antingen om luft eller en bromsskiva som är kass.

nu blir jag fan snurrig i huvudet ..vem fan skall jag tro på så som alla skriver så får jag snart lämna in den på verkstad. för alla skriver ju olika saker .och det vill jag inte för det är inte billigt ..men vad skall jag kolla efter för fel då??

Lyssna på mig wink

Hade det varit huvudbromscylindern eller ett läckage så hade pedalen sjunkt ned till golvet även när du pumpat upp trycket, alltså trycket hade försvunnit.

Ifall du står stilla med bilen och pumpar upp trycket, väntar en stund och sedan trycker på pedalen, har du inget tryck första gången då så är det luft i systemet, har du däremot tryck så är det något som pressar tillbaka någon/några kolvar i något/några bromsok när du kör, alternativen då är ett bromsok som sitter löst eller en skev bromsskiva eller hjullager som är kass

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

166 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#38
kolvas skrev:
Linderoth skrev:
kolvas skrev:

Du har till 99% säkerhet 100% fel, hade det varit huvudbromscylindern så pedalen sjunkt hela tiden när han pressar men nu finns det konstant tryck när han pumpat upp trycket.

Detta handlar antingen om luft eller en bromsskiva som är kass.

nu blir jag fan snurrig i huvudet ..vem fan skall jag tro på så som alla skriver så får jag snart lämna in den på verkstad. för alla skriver ju olika saker .och det vill jag inte för det är inte billigt ..men vad skall jag kolla efter för fel då??

Lyssna på mig wink

Hade det varit huvudbromscylindern eller ett läckage så hade pedalen sjunkt ned till golvet även när du pumpat upp trycket, alltså trycket hade försvunnit.

Ifall du står stilla med bilen och pumpar upp trycket, väntar en stund och sedan trycker på pedalen, har du inget tryck första gången då så är det luft i systemet, har du däremot tryck så är det något som pressar tillbaka någon/några kolvar i något/några bromsok när du kör, alternativen då är ett bromsok som sitter löst eller en skev bromsskiva eller hjullager som är kass

men om ett hjullager är trasigt så hör man ju det och om en skiva är skev så hör man ju det med.för då skrapar det ju eftersom att bromsbelägen tar i mot men inget av detta hör jag ..

men vad tycker du jag förs skall kolla efter för nu har jag kört ner bilen i ett varmt garage och skall pilla med detta imorgon ..så det hade ju varit bra å veta på ett ungeför vad jag skall kolla efter så jag inte plockar isär för mycket i onödan ..men jag skall köpa ny olja och byta den ..

Mds

4 001 Inlägg
1 januari 2010
#39
det är inte säkert att hjullager eller en skev bromsskiva hörs när man kör med bilen.

Imorgon så börja med att kolla om huvudbromscylindern är okej, pumpa upp tryck och sedan STÅ på pedalen, den ska inte sjunka! Sjunker pedalen så är den kass.

Om det nu inte är huvudbromscylindern så kolla om du måste pumpa även när bilen står stilla, alltså pumpa upp tryck, ta en kopp kaffe gå tillbaka och se om du har fullt bromstryck eller inte i pedalen, har du inte det så är det luft i systemet.
Är det luft så köper du ny bromsvätska och börjar lufta, se till att ta ALLA oken eftersom den bromsvätskan som finns i systemet troligtvis har ganska mycket vatten i sig.

Ifall du har tryck i pedalen så är det dags att börja rycka & slita i bromsok/skivor/hjullager och se om du hittar några glapp eller några skeva skivor, om inget av detta inte är felet så kolla dina bromsklossar, om dom är snedslitna så kan dom "kantra" och ge sådana här lustiga fenomen.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

166 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#40
kolvas skrev:
det är inte säkert att hjullager eller en skev bromsskiva hörs när man kör med bilen.

Imorgon så börja med att kolla om huvudbromscylindern är okej, pumpa upp tryck och sedan STÅ på pedalen, den ska inte sjunka! Sjunker pedalen så är den kass.

Om det nu inte är huvudbromscylindern så kolla om du måste pumpa även när bilen står stilla, alltså pumpa upp tryck, ta en kopp kaffe gå tillbaka och se om du har fullt bromstryck eller inte i pedalen, har du inte det så är det luft i systemet.
Är det luft så köper du ny bromsvätska och börjar lufta, se till att ta ALLA oken eftersom den bromsvätskan som finns i systemet troligtvis har ganska mycket vatten i sig.

Ifall du har tryck i pedalen så är det dags att börja rycka & slita i bromsok/skivor/hjullager och se om du hittar några glapp eller några skeva skivor, om inget av detta inte är felet så kolla dina bromsklossar, om dom är snedslitna så kan dom "kantra" och ge sådana här lustiga fenomen.

det första allternativet har jag gjort och och det sjunker inte.

men jag skall kolla det andra du sa ..

så tack så jätte mycket för hjälpen så här långt..jag åter kommer imorgon..

Mds


Sök