3572
Sök

Audi A6, 1,8T AWT motorn- Ingen Kompression

35 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
#1
Vad ska jag börja med?

jätte konstigt fel med morsans bil

kamremmen är hel, kamaxlarna snurrar, vevaxeln snurrar men jag har NOLL i kompression i alla cylindrar.

vad som hände:
oltetryckslampan började lysa, så morsan fyllde på ca 1 liter olja i motorn trotts att det var max på stickan. bilen gick ca 1 km och bara dog orkeslöst.

någon som varit med om detta?

kan det vara hydrallyftarna som har hängt sig för att motorn har fått för mycket/lite olja?


Tyngaste 2.0
256 Inlägg
2 januari 2010
#2
Audi_Fraelst skrev:
Vad ska jag börja med?

jätte konstigt fel med morsans bil

kamremmen är hel, kamaxlarna snurrar, vevaxeln snurrar men jag har NOLL i kompression i alla cylindrar.

vad som hände:
oltetryckslampan började lysa, så morsan fyllde på ca 1 liter olja i motorn trotts att det var max på stickan. bilen gick ca 1 km och bara dog orkeslöst.

någon som varit med om detta?

kan det vara hydrallyftarna som har hängt sig för att motorn har fått för mycket/lite olja?

Min farbror hade samma problem med sin Audi A4 1.8t(awt motor). Först så börjar oljelampan lysa. han stanna och kolla upp det sen släktes det. sen hände det igen han stanna igen och den starta om den och den försvann. Efteråt så börjar den lysa igen och han trodde att bilen jävlades och sen stanna bilen helt och han var tvungen att byta toplocken.

Vad jag har hört så är det ganska vanligt med dessa motorer.
Problemet var att hans oljepump hade lagt ner.
Senast redigerat av Dani_A (2 januari 2010)


371 Inlägg
2 januari 2010
#3
Det som har hänt är troligtvis oilsludge. dvs oljepickupen/oljepumpen har slamat igen av gammal olja.
Och det i sin tur har sin orsak av "longlife" servisar.
Att komprisionen har försunnit har jag inget svar på. Kan vara att kamremmen har kuggat över, krokiga ventiler osv.


35 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
#4
need_4_boost skrev:
Det som har hänt är troligtvis oilsludge. dvs oljepickupen/oljepumpen har slamat igen av gammal olja.
Och det i sin tur har sin orsak av "longlife" servisar.
Att komprisionen har försunnit har jag inget svar på. Kan vara att kamremmen har kuggat över, krokiga ventiler osv.

om kamremmen har kuggat över eller krokiga ventiler, så borde jag få liiiiite komp iaf...inte helt NOLL  på alla cylindrar som jag får nu....

oljepickupen, är det silen i oljetråget vi snackar om nu? den har jag hört sätts igen och då får man inget oljetryck.


3 235 Inlägg
2 januari 2010
#5
Jag vet inte hur vevhusventen är konstruerad på Audi, men om man har för mycket olja i motorn kan den ha sugits in i cylindrarna och...ja, inget trevligt.
Såg stiften oljiga ut?


35 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#6
engolf skrev:
Jag vet inte hur vevhusventen är konstruerad på Audi, men om man har för mycket olja i motorn kan den ha sugits in i cylindrarna och...ja, inget trevligt.
Såg stiften oljiga ut?

nej stiften såg inte oljiga ut


24 Inlägg
3 januari 2010
#7
Kolla om ventilerna öppnar och stänger som de ska. En trolig teori är att oljepumpen pajjat, lampan lyser, det blir inget oljetryck till ventil lyftarna och därmed inget komp.


Administratör
2 979 Inlägg
3 januari 2010
#8
Lös oljelampan och hon körde ändå har väl motorn skurit. Röd lampa är=stanna motorn Gul lampa är bara en varning.

En kopp av den svarta såsen...

35 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#9
rocket2 skrev:
Kolla om ventilerna öppnar och stänger som de ska. En trolig teori är att oljepumpen pajjat, lampan lyser, det blir inget oljetryck till ventil lyftarna och därmed inget komp.

ser man om dom stänger som dom ska om man bara lyfter på ventilkåpan utan att ta bort topplocket?

kan ventillyftarna ha skurit för att dem inte fick olja?

kamaxlarna snurrar som dem ska iaf


371 Inlägg
3 januari 2010
#10
Börja med att nollställa motorn så du ser att kammarna står rätt till att börja med.
Och om dom står rätt så kolla med en annan kompmätare så du inte lyfter toppen pga en defekt mätare.
Är det fortfarande komplöst så börjar det bli dags att lyfta toppen och kolla vad det är som inte står rätt till.


35 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#11
need_4_boost skrev:
Börja med att nollställa motorn så du ser att kammarna står rätt till att börja med.
Och om dom står rätt så kolla med en annan kompmätare så du inte lyfter toppen pga en defekt mätare.
Är det fortfarande komplöst så börjar det bli dags att lyfta toppen och kolla vad det är som inte står rätt till.

jag har kontrollerat med tre mätare, en av dem är ny...

vad har den där kedje spännaren för funktion som sitter i bak kant på toppen?  förutom att den drar runt den andra kammen...


VD :=)
90 Inlägg
5 januari 2010
#12
ska riva ner min motor nu med pga av ett dylikt fel. slammer ifrån ventiler och bilen går inte mer än i 3 sek. jag hade massa koks/vatten i oljan som troligtvis gjort att man fått dåligt oljetryck. och sen igensatt sil. har du kollat hur oljan såg ut i den hur och kylarvätskan. så du inte ha som mig, troligtvis en toppackning. uppdatera gärna eller skicka pm vill veta allt smile

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p

35 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#13
oljan såg bra ut, kylvtskan har jag oxå tömt, har rivit ner fronten idag...

utloppsventilerna stänger inte ordentligt, det är ett mellanrum på ca 2-3 mm mellan utloppskamaxeln och hydrallyftarna på alla utloppsventiler.

ska dra runt motorn imorn och se så att kamremen inte har rappat....


VD :=)
90 Inlägg
13 januari 2010
#14
hittade mitt fel med.. sprucken kolv och repad cylinder... hmm hittat ditt fel än

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p


Sök