3213
Sök

Startproblem!!! Trodde den hade frusit...

113 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
Körde till affärn i går. Seat -97. Gick bra på tomgången. Jag stannade motorn o startade två minuter senare, men då gick den bara ca 2 sek. Provade på nyckeln ett antal ggr med full eller ingen gas. Samma resultat. Startar bra på startmotor o batteri. Trodde den frusit. Hällde i K-sprit. Prova igen. Samma fenomen. Hällde i lite T-röd, men ingen skillnad. Lite bränsle i tanken. Skakade om bilen för att röra om i tanken. Bogserade hem. In i varmgarage över natten. Körde den in sista metrarna på startmotorn - då gick den själv sista biten in i garaget. Nyss varit där, men går fortfarande bra i två sek. Någon tror att larmet kan vara problemet. Startspärrr?? Hur kolla utan dyr verkstad och dator?? Kollat säkringar men det finns ingen skiss över vilka relän som går till vad. Spännande... hmm
Senast redigerat av Kia-fia (3 januari 2010)

113 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
Fick tips om att "avprogrammera" startspärren med x antal manöver med tändningslåset, vrid nyckeln antal ggr, larma på, larma av etc. Hörde att det är olika på olika bilar, så jag fick inget chansförsök att funka. Hade inga exakta instruktioner för just min bil. Rullade ut bilen från garaget för hand och tänkte "dra" den på startmotorn med ettans växel i, en liten bit till min egen parkering. Andra nyckeltaget när det drog framåt, så fortsatte den att gå - och gick utmärkt hela vägen till min carport. Provade varva upp den o den gick som en klocka. Stängde av och provade starta, men då gjorde den exakt likadant som innan. DVS gick 2 sek o sen dog. Vad tyder det på???

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
3 januari 2010
Hör du om soppa pumpen går?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Jägermeister
910 Inlägg
3 januari 2010
Vi hade en golf 3 med samma symptom/ problem, vet inte om det sitter samma larmsystem i dom.
Men kan ialf berätta vad vårat fel berodde på, startspärren /larmet/centrallåset eller nått annat spökade så den höll på att vägra starta, stannade emellanåt, osv

Kablarna som går från förardörren in till kupen var av och eftersom larmet styrs med nyckeln så var det felet, och emellanåt fungerade bilen så antar att den ibland fick kontakt och ibland inte osv.
Så efter lite jobb med lödkolven och lite kabelbyte så fungerade bilen felfritt igen..

En gång är ingen gång...

1 207 Inlägg
3 januari 2010
Jag skulle nog lägga mina pengar på att bränslepumpen tackat för sig.

24 Inlägg
3 januari 2010
Vet ej hur startspärren på en seat fungerar, men likadant problem är det på en laguna vi har. Men den fungerar bra med en nyckel, reservnyckeln blir det exakt samma fel som du har. Så tips prova med reservnyckeln.

113 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
marwin_of_sweden skrev:
Hör du om soppa pumpen går?

Jo då. Soppapumpen går för fullt. Gick dessutom hur bra som helst när jag fått igång den med ettans växel i. Varvade hur bra som helst ju. Verkar bara uppstå vid nyckelstart - går två sek.

113 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
rocket2 skrev:
Vet ej hur startspärren på en seat fungerar, men likadant problem är det på en laguna vi har. Men den fungerar bra med en nyckel, reservnyckeln blir det exakt samma fel som du har. Så tips prova med reservnyckeln.

Provat reservnyckel också. Hm...

113 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
Var nyss ute o tog lös en pol på batteriet, om det skulle nollställa ngt. Men icke...

123 Inlägg
3 januari 2010
farsan hade samma fel på sin bil och fick byta nyckeln sitter nån slags grej i den vet inte hur man ska förklara men det sitter en spärr runt tändningslåset som inte reagerade på nyckeln iaf köpta en ny dosa som nyckeln sitter i och sen funkade allt lite flummigt förklarat

113 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
Ja, tror du är inne på rätt tråd. För den går hur bra som helst om jag ger fan i att starta den med nyckeln som vanligt, kan man säga. Nyckeln är ju givetvis i om jag startar på ettans växel också och vrider på den. Men däri är ändå skillnaden. Så det blir nog att kontakta Motorcentralen som programmerat fjärrlås o nycklar för nåt halvår sen...

Sök