blacken skrev:
Lue skrev:
Hur styrker du ett sådant vapen?. Det räcker garanterat inte med "Jaktändamål"..
Du vet om kulbanor etc va?. Med en "klenare kaliber" får du nog hålla 2mil över siktpunkten för att du ska träffa där du ska på dem ofantliga metrarna du snackar om.
LÄS OM LÄS RÄTT. Jag sa svenska millitären
Och du tog bort offtopic :>
Jaha, och hur lång är räckvidden på 7.62X51 till exempel? tro? en kilometer eller två runt där kanske+
"LÄS OM LÄS RÄTT. Jag sa svenska millitären"
Jaa dom har den puffran än sen?
Jaha... Och vad i hela friden har en viss kalibers teoretiska räckvidd att göra med hur användbar den är?
Visst, med idealisk vinkel kan man säkert slunga iväg en .308 winchester (7,62x51) kula 3 kilometer men vad träffar man på det avståndet? Ett höghus? Vet man inget om praktiskt skytte tycker jag nog man ska ta det lugnt med sina uttalanden, teori är en sak praktik något helt annat. För övrigt, vad skulle det finnas för praktiskt användningsområde för t.ex .458 H&H eller .50 kalibrar vid jakt i sverige? Man vill ju helst ha med sig lite mer hem än några tomma skinnslamsor...
Har kollat tråden lite till och från via mobilen när jag var på jobbet och vissa inlägg är ju mer än skrattretande.
Visst, det finns rötägg inom jägarkåren liksom det finns det inom t.ex de som är bilintresserade som tävlingskör på allmän väg och riskerar både sina egna och andras liv, men kan man pga detta säga att ALLA som är bilintresserade gör så?
Det enda vi som försöker vara ordentliga kan göra är att föregå med gott exempel, jag känner personligen inga så kallade rötägg häromkring och jag har jagat aktivt i över 15 år, men av någon anledning lever en gammal bild kvar av fulla älgjägare som skjuter på allt som rör sig och avslutar dagen med att skjuta en ko i en hage nånstans. De som lever nära skogen och vistas mycket i den har god överblick på hur stora stammar av olika vilt det finns samt hur mycket beskattning den klarar av och vilka individer som är lämpliga att spara eller skjuta.
"Helg-jägarna" utgör i så fall ett större problem och hot mot viltstammarna, detta är ofta män i 55-60 års åldern som bor i stan och har börjat jaga på äldre dar eftersom ungarna har flyttat hemifrån och de blivit för gamla för att spela fotboll med grabbarna. Dessa "jägare" har sällan någon känsla för vad som bör sparas/skjutas och dammar således på vad som helst av rätt art som hamnar i kikarsiktet därför att nu har de jävlar tagit en vecka ledigt och betalat arrende så nu ska det bli åka av. Min spontana tanke är att de lämpligen borde se sig om efter en annan hobby och överlåta sin plats i jaktlaget till någon som tillför istället för förstör, men nog om dem.
Kanske ni kör på en älg någon gång i framtiden som haltar därifrån på tre ben och polisen skickar dit en eftersökspatrull. Ja det är en jägare som tar hand om eftersöket, tro inte att morske farbror blå drar upp sin Sig-Sauer och ger sig iväg in efter älgen bland träd, ris, mörker och jävelskap. De som går eftersök på trafikskadat vilt gör det ideellt och får med väldigt få undantag ingen ersättning för att släpa med sig hund och bössa ut för att leta rätt på ett trafikskadat vilt för att göra slut på dess lidande mitt i natten (ja, de flesta viltolyckor sker i skymning och eftersöket sker således på natten).
Och så har vi detdär med hundarna. Tidigare har det inte funnits någon laglig möjlighet att freda sin hund mot vissa rovdjursangrepp (lo, varg och järv) vilket dock har ändrats nu, om det inte finns något annat sätt att stoppa angreppet t.ex skrika och gapa, skjuta varningsskott etc så får man helt enkelt skjuta det angripande djuret, dock så inleds alltid en utredning om jaktbrott om detta sker så man måste kunna bevisa att det inte fanns något annat sätt om man går så långt som att skjuta.
Någon påstod även att man inte får ha hunden lös i skog och mark därför att det var "allmän plats" detta är inte sant. Hundar (och katter för den delen) får inte vara lösa så att de kan antas störa vilt från förste mars till 31 juli med undantag för eftersök på t.ex vildsvin eller trafikskadat vilt, resten av året får hundar vara lösa i skogen dock så är du som hundägare alltid ansvarig för eventuell skada på annans egendom som din hund orsakar, detta gäller även om den kliver upp på vägen och blir påkörd, då är det ditt fel att det blev skador på bilen och din hemförsäkring alternativt försäkringen på hunden får stå för kostnaderna.
Någon annan påstod även att det inte fanns någon reglering för hur många djur som får skjutas eller när de får jagas. Jag kan bara råda den personen att läsa på lite, jakttider, tillåtna jaktmetoder, vilka vapen och kalibrar som får användas till vad, hur många djur som får nedläggas av en viss art och vem som beslutar om det är strängt reglerat i jaktlagstiftningen.
Vad gäller vargjakten så var beslutet från början 200 individer vilket nu uppnåtts och licensjakt sker således, och nej, 200 vargar på hela sveriges yta är inte mycket. Men dessa 200 vargar trivs tydligen väldigt bra på ett relativt litet område nämligen Dalarna, Värmland och Bergslagen och då blir det problem.
Och nej, på sätt och vis har jag inte rätt att uttala mig varken för eller emot jakten då även jag bor i södra änden av landet, däremot har jag bekanta i området och de är inte precis överlyckliga över att ha varg runtomkring och inne i byarna...