3472
Sök

Vilken motor passar till mercedes w126?

5 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
Hejjsan!

har lite funderingar på att byta ut min 380 bensinare mot en diesel istället.

nu till frågan, passar en 300d motor från en w124 rakt av eller måste man bygga om fästen och så?
Eller passar motorn från en w123 bättre?
Måste man byta växellåda oxå?

Det är en 82:a med automat..

någon som har nån aning? smile

tacksam för svar // Gr33n
Senast redigerat av Gr33n (3 januari 2010)

62 Inlägg
5 januari 2010
Finns ju 126 med om både om 603 (300D från 124) samt om 617 (300D från 123) fast lite svårt å hitta motorfästen då dom inte såldes i sverige vad jag vet, kolla på www.mbsca.com där borde det finnas nån som vet mer än mig

9 Inlägg
7 januari 2010
Som jag har förstått så passar i stort sett alla dieslar som finns från 123 och 124 karosserna men man kan behöva byta ut en del kringutrustning som tex sprängkåpor osv. Men det ska gå att utföra med hjälp av MB orginalgrejor som sitter i de olika bilarna. Av egen erfarenhet kan jag råda att enklast och billigast är att införskaffa en lämplig donatorbil där det finns allt fungerande. Motorfästena kan jag dock inte uttala mig om. Dessvärre så kan jag säga att den minsta  motorn som du bör lyfta i är en turbosexadiesel 300 el 320. Allt annat får skalman att bli en raket och livslängden blir lidande då en klenare motor blir halvt ihjälplågad för att man överhuvudtaget ska kunna få en prestanda att tala om. En till akilleshäl är att hitta en bra utväxling till w126 om man inte ramlar över en från en orginaldiesel. Massor av jobb och pengar till en bil som kostar fläsk att skatta. Köp en färdig är mitt råd!

Sök