3611
Sök

Slut på batteri, får ej upp bakluckan ?! HELP!

Elektriker
1 138 Inlägg
4 januari 2010
#21
det ska funka fint.. lått de stå en liten stund starta sen bilen så generator går igång.. koppla sen bort din fars batteri..
lycka till

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

8 156 Inlägg
4 januari 2010
#22
http://www.moditech.com/rescue/images/car_technology/procedure_safety_Volkswagen_GolfR32_batterydisconnect.jpg

http://www.moditech.com/rescue/images/car_technology/procedure_safety_Volkswagen_GolfR32_battery.jpg

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

308 Inlägg
26 januari 2010
#23
Lånar tråden för jag har lite samma problem här. Har en annan tråd med samma bekymmer men nu riktar jag mej mer till elkunniga.
Får inte upp några dörrar alls på min bil pga batteritorsk.
Har läst flera trådar samt fått rådet att det kan gå ladda via generatorn eller startmotorn. Men ingen av dom tidigare TS:arna provade detta utan lyckades på andra sätt. Men jag har tyvärr inga fler förslag nu så är det någon som vet om det går? Eller några andra hemliga knep?
Det enda jag behöver är lite ström så centrallåset går igång så jag kan låsa upp med fjärren. Sen kan jag lösa resten av problemen själv.

Bilen är min Octavia RS.


Darth Vader
1 644 Inlägg
26 januari 2010
#24
Du kan ge bilen ström genom pluskabeln som går till generatorn eller startmotorn. Kanske startmotorns + är att föredra om du skall hjälpstarta.

Tänk så här, startmotorns kabel går ju till pluspolen på batteriet, där du egentligen vill ladda, det är bara en lite långre väg dit wink

Braaaaap?

1 853 Inlägg
26 januari 2010
#25

308 Inlägg
26 januari 2010
#26
Tom skrev:
Du kan ge bilen ström genom pluskabeln som går till generatorn eller startmotorn. Kanske startmotorns + är att föredra om du skall hjälpstarta.

Tänk så här, startmotorns kabel går ju till pluspolen på batteriet, där du egentligen vill ladda, det är bara en lite långre väg dit wink

Hur vet jag vilken som är pluskabeln då? Antar att generatorn sitter smidigast nu när jag måste komma åt underifrån. Får ju inte upp huven sad
Det går inte koppla pluskabeln till generatorns yttre hölje bara?


Motborgare
1 099 Inlägg
26 januari 2010
#27
YipYip skrev:
Tom skrev:
Du kan ge bilen ström genom pluskabeln som går till generatorn eller startmotorn. Kanske startmotorns + är att föredra om du skall hjälpstarta.

Tänk så här, startmotorns kabel går ju till pluspolen på batteriet, där du egentligen vill ladda, det är bara en lite långre väg dit wink

Hur vet jag vilken som är pluskabeln då? Antar att generatorn sitter smidigast nu när jag måste komma åt underifrån. Får ju inte upp huven sad
Det går inte koppla pluskabeln till generatorns yttre hölje bara?

Yttre höljet på generatorn går till jord, så det är ingen hit som kommer att gå upp på din lista.

Den grova kabeln till startmotorn är nog det lättaste.
Kabeln från generatorn är dessutom inte dimensionerad för den strömstyrkan som ett startförsök kräver.
Dock kan du ladda batteriet genom den kopplingen. Låt den vara kopplad 15-20 minuter och sen göra ett startförsök med
hjälpkabeln till generatorn bortkopplad.

-- K
Senast redigerat av Kavli (26 januari 2010)

308 Inlägg
26 januari 2010
#28
Kavli skrev:
YipYip skrev:
Tom skrev:
Du kan ge bilen ström genom pluskabeln som går till generatorn eller startmotorn. Kanske startmotorns + är att föredra om du skall hjälpstarta.

Tänk så här, startmotorns kabel går ju till pluspolen på batteriet, där du egentligen vill ladda, det är bara en lite långre väg dit wink

Hur vet jag vilken som är pluskabeln då? Antar att generatorn sitter smidigast nu när jag måste komma åt underifrån. Får ju inte upp huven sad
Det går inte koppla pluskabeln till generatorns yttre hölje bara?

Yttre höljet på generatorn går till jord, så det är ingen hit som kommer att gå upp på din lista.

Den grova kabeln till startmotorn är nog det lättaste.
Kabeln från generatorn är dessutom inte dimensionerad för den strömstyrkan som ett startförsök kräver.
Dock kan du ladda batteriet genom den kopplingen. Låt den vara kopplad 15-20 minuter och sen göra ett startförsök med
hjälpkabeln till generatorn bortkopplad.

-- K

Tack för infon. Jag har inte tänkt starta bilen på det här sättet. Behöver bara nog med ström för att öppna dörrarna med nyckeln. Sen kan jag få upp huven och kolla batteriet så det inte frusit och allt sånt där...och viktigast av allt: lägga in en ny parkeringsbiljett tongue


237 Inlägg
26 januari 2010
#29
Hade samma problem på min bmw. Jag kopplade startkablar med en annan bil till pluspolen och sen minus till jord. Bilen startade inte men det var tillräckligt med kräm för att öppna bakluckan. Sen var det bara att kopla direkt till batteriet då startade den.......


Motborgare
1 099 Inlägg
26 januari 2010
#30
Riccardo skrev:
Hade samma problem på min bmw. Jag kopplade startkablar med en annan bil till pluspolen och sen minus till jord. Bilen startade inte men det var tillräckligt med kräm för att öppna bakluckan. Sen var det bara att kopla direkt till batteriet då startade den.......

Fast på den kan du öppna förardörren med nyckel, så du kan öppna huven och komma åt hjälpstart-terminalen vid oljestickan.

När jag lämnar bilen på en långtidsparkering, så lägger jag ett hjälpstartpaket i förarstolen, kopplar ifrån batteriet och smäller igen bakluckan. Sen när man kommer tillbaka, är det bara att öppna förardörren med nyckeln, öppna huven, koppla på hjälpstarten, låsa upp med centrallåset och koppla batteriet. smile

-- K

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
26 januari 2010
#31
Kavli skrev:
Riccardo skrev:
Hade samma problem på min bmw. Jag kopplade startkablar med en annan bil till pluspolen och sen minus till jord. Bilen startade inte men det var tillräckligt med kräm för att öppna bakluckan. Sen var det bara att kopla direkt till batteriet då startade den.......

Fast på den kan du öppna förardörren med nyckel, så du kan öppna huven och komma åt hjälpstart-terminalen vid oljestickan.

När jag lämnar bilen på en långtidsparkering, så lägger jag ett hjälpstartpaket i förarstolen, kopplar ifrån batteriet och smäller igen bakluckan. Sen när man kommer tillbaka, är det bara att öppna förardörren med nyckeln, öppna huven, koppla på hjälpstarten, låsa upp med centrallåset och koppla batteriet. smile

-- K

Fiffigt.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners


Sök