Min nyinköpta Volvo 740 GL -90 har varit lite svårstartad när den är kall och inte har blivit startad på 2 dagar när det är -5 eller ännu kallare.
Igår var bilen riktig svårstartad, men det gick efter 10 sek och motorn går på 3 cyl i 5 min ungefär.
När bilen är varm så är det inga problem, alla cylindrar tänder och den är pigg och glad.
Stänger jag av motorn så går den bra att starta direkt utan att ge grundgas.
Jag har alltid fått ha minst halvgas för att den ska tända till och starta varje dag, oavsett om det är kallt eller varmt ute.
Hade tänkt att åka till verkstad och ställa in tändningen och felsöka detta problem och fixa att jag inte behöver ge så mkt gas men idag startade bilen inte alls så nu blir det svårt att komma till verkstan utan bogsering.
Innan jag försökte starta så funderade jag på om den skulle vara lika svårstartad som igår. Överraskande nog så startade den direkt på alla 4cyl och gick skitbra! Jag började backa och då gick ner motorn ner på 2 cyl och dog till slut.
Har försökt starta den massor.
Med lite varierande gas, med full gas, med ingen gas. Efter en stund nötandes så startar den på 2-3 cyl sen går den ner på 2 igen och dör.
Har kollat tändstiften (är nybytta sedan förra veckan)
Har kollat tändkablarna ( funderar på att byta dock)
Har testat startgas
Felsökningsdosan fick fram felkoden 2-3-2 (Adaptiv Lambdakontroll, mager eller fet blandning, tomgång.)
Vad jag såg så upprepade den bara den här koden även om den sällan brukar komma ensam vad jag har läst på forumet.
Klart jag kan byta lambdasonden men det känns lite onödigt för om den är helt död - skulle den ge felkoder? och dels 1800kr i onödan om felet inte ligger där.
Vad tycker ni att jag ska göra nu?