3658
Sök

Volvo 740 GL -90 Startar ej. Tänder ej, bränsle, luft och gnista? PROBLEMET LÖST

4 005 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
#1
Min nyinköpta Volvo 740 GL -90 har varit lite svårstartad när den är kall och inte har blivit startad på 2 dagar när det är -5 eller ännu kallare.

Igår var bilen riktig svårstartad, men det gick efter 10 sek och motorn går på 3 cyl i 5 min ungefär.

När bilen är varm så är det inga problem, alla cylindrar tänder och den är pigg och glad. smile
Stänger jag av motorn så går den bra att starta direkt utan att ge grundgas.

Jag har alltid fått ha minst halvgas för att den ska tända till och starta varje dag, oavsett om det är kallt eller varmt ute.

Hade tänkt att åka till verkstad och ställa in tändningen och felsöka detta problem och fixa att jag inte behöver ge så mkt gas men idag startade bilen inte alls så nu blir det svårt att komma till verkstan utan bogsering.

Innan jag försökte starta så funderade jag på om den skulle vara lika svårstartad som igår. Överraskande nog så startade den direkt på alla 4cyl och gick skitbra! Jag började backa och då gick ner motorn ner på 2 cyl och dog till slut.

Har försökt starta den massor.
Med lite varierande gas, med full gas, med ingen gas. Efter en stund nötandes så startar den på 2-3 cyl sen går den ner på 2 igen och dör.

Har kollat tändstiften (är nybytta sedan förra veckan)
Har kollat tändkablarna ( funderar på att byta dock)
Har testat startgas

Felsökningsdosan fick fram felkoden 2-3-2 (Adaptiv Lambdakontroll, mager eller fet blandning, tomgång.)
Vad jag såg så upprepade den bara den här koden även om den sällan brukar komma ensam vad jag har läst på forumet.

Klart jag kan byta lambdasonden men det känns lite onödigt för om den är helt död - skulle den ge felkoder? och dels 1800kr i onödan om felet inte ligger där.

Vad tycker ni att jag ska göra nu?
Senast redigerat av linuslinje (18 mars 2010)


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 januari 2010
#2
lambdasonden jobbar inte ens när bilen är kall, så tror inte det är problemet, gissar på tempgivare eller liknande,

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

4 005 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
#3
NITROUS skrev:
lambdasonden jobbar inte ens när bilen är kall, så tror inte det är problemet, gissar på tempgivare eller liknande,

Tack!

Låter vettigt, jag ska ta en titt på den.

Kan man mäta upp på något sätt att den fungerar rätt?


515 Inlägg
7 januari 2010
#4
Tur att jag tittade in här! jag har nästan exakt samma problem.

just nu startar inte min bil alls, men för någon vecka sedan så gick den bra och på alla cylindrar, men dagen efter gick den på tre och sen 2 och sen dog den. sen dess har jag nästan inte fått igång den. förutom på 2-3 cylindrar, men då dör den direkt.

Vad i helvete är problemet egentligen? har kollat så att det inte är luft i bränsle systemet men det är det inte.
har dock inte kollat om den får bensin fram till spridarna, men till andra pumpen kommer det. Gnista finns!

Snälla om någon har tips så skriv! måste få in bilen i garaget!!

§9 Annonsering gäller även signaturen!

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
7 januari 2010
#5
NSS207 skrev:
Tur att jag tittade in här! jag har nästan exakt samma problem.

just nu startar inte min bil alls, men för någon vecka sedan så gick den bra och på alla cylindrar, men dagen efter gick den på tre och sen 2 och sen dog den. sen dess har jag nästan inte fått igång den. förutom på 2-3 cylindrar, men då dör den direkt.

Vad i helvete är problemet egentligen? har kollat så att det inte är luft i bränsle systemet men det är det inte.
har dock inte kollat om den får bensin fram till spridarna, men till andra pumpen kommer det. Gnista finns!

Snälla om någon har tips så skriv! måste få in bilen i garaget!!

Prövat startgas? Är det en 740 du har? Isf vilken modell och motor?

linuslinje skrev:
NITROUS skrev:
lambdasonden jobbar inte ens när bilen är kall, så tror inte det är problemet, gissar på tempgivare eller liknande,

Tack!

Låter vettigt, jag ska ta en titt på den.

Kan man mäta upp på något sätt att den fungerar rätt?

Det ska gå att mäta upp den, kommer inte ihåg exakt vilka värden men den fungerar som ett motstånd som förändras efter temperaturen. Har för mej att den förändras olinjärt, ska finnas tabeller på internet över hur man mäter dom.

Kolla först och främst kablar och kabelskor till den, de har en tendens att ärja.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (7 januari 2010)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

515 Inlägg
7 januari 2010
#6
Inte prövat startgas. japp en volvo 740 gl -88 Med en hederlig b230f motor.

§9 Annonsering gäller även signaturen!

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
8 januari 2010
#7
NSS207 skrev:
Inte prövat startgas. japp en volvo 740 gl -88 Med en hederlig b230f motor.

Har du LH 2.2 eller LH 2.4 insprut? Pröva med startgas och se om den tänder på det. Se till så du har en hygglig skvätt bränsle i tanken också.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

515 Inlägg
8 januari 2010
#8
patrikhornfeldt skrev:
NSS207 skrev:
Inte prövat startgas. japp en volvo 740 gl -88 Med en hederlig b230f motor.

Har du LH 2.2 eller LH 2.4 insprut? Pröva med startgas och se om den tänder på det. Se till så du har en hygglig skvätt bränsle i tanken också.

jadu, vet faktist inte, har för mig att det är 2.4, men vet faktist inte! tack ska testa! Tack för svaren!!! big_smile

§9 Annonsering gäller även signaturen!

4 005 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#9
Oj vad ni har snott min tråd. smile

För min del (som har Lh 2.4 iochmed -90) så är jag fortfarande inne på tempgivaren under 3 cyl. Tyvärr är så fucking kallt så jag åker andra bilen sålänge. smile

Update kommer mer för min del strax.


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
8 januari 2010
#10
linuslinje skrev:
Oj vad ni har snott min tråd. smile

För min del (som har Lh 2.4 iochmed -90) så är jag fortfarande inne på tempgivaren under 3 cyl. Tyvärr är så fucking kallt så jag åker andra bilen sålänge. smile

Update kommer mer för min del strax.

Jo, är inte roligt att skruva i minusgrader, framför allt inte när de är så jävla kallt som de har varit på sistone. Tempgivaren är ett vanligt fel, endera att den är trasig eller att kablarna har ärjat.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

4 005 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
#11
Vilken av de inringade objekten är tempgivaren?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/834218_ri7non.jpg
Vilken är tempgivaren?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
9 januari 2010
#12
linuslinje skrev:
Vilken av de inringade objekten är tempgivaren?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/834218_ri7non.jpg
Vilken är tempgivaren?

den övre, den undre är en knacksensor.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

4 005 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
#13
NITROUS skrev:
linuslinje skrev:
Vilken av de inringade objekten är tempgivaren?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/834218_ri7non.jpg
Vilken är tempgivaren?

den övre, den undre är en knacksensor.

Tack så mycket!


342 Inlägg
9 januari 2010
#14
den röda ringen är tempgivare till mätaren inne i bilen.
den gröna är knacksensor,
  det e ingen av dessa du ska röra utan det sitter ännu en tempgivare innanför givaren i röd ring.

kolla även fördelarlock så det inte kommit in kondes där som frusit eller liknande.

antar att du har tillräckligt med glycol i så vattensystemet inte frusit då kan du ha fått allvarliga problem med din motor.


4 005 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
#15
volvodrifter skrev:
den röda ringen är tempgivare till mätaren inne i bilen.
den gröna är knacksensor,
  det e ingen av dessa du ska röra utan det sitter ännu en tempgivare innanför givaren i röd ring.

kolla även fördelarlock så det inte kommit in kondes där som frusit eller liknande.

antar att du har tillräckligt med glycol i så vattensystemet inte frusit då kan du ha fått allvarliga problem med din motor.

Hej!

Tack!

Aha. Vad menar du innanför givaren i röd ring? Bakom eller?

Yes, jag förberedde med glykol för -40 grader så det räcker ett tag till smile


342 Inlägg
9 januari 2010
#16
sitter två temgivare snarlika varandra uppi i toppen.  givaren du ringat in i röd ring sitter mellan tvåans och treans insugskanal den är tilll tempmätaren inne i bilen.  sen har du en till givare snett under treans insugskanal (längre in på toppen) som är till motorstyrningen denna kan ibland spöka.


4 005 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#17
Great!

Tack.

Måste man plocka loss hela insuget för att komma åt måtro?
Trångt! sad


342 Inlägg
10 januari 2010
#18
med mkt tålamod går det utan men enklast e ju att plocka av insuget.
men kolla tänddelar innan du går in på en sådan stor operation..


4 005 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#19
volvodrifter skrev:
med mkt tålamod går det utan men enklast e ju att plocka av insuget.
men kolla tänddelar innan du går in på en sådan stor operation..

okay. Får se hur går med tålamodet.

Tänddelar? jag har inga felkoder på något inom tändning.


342 Inlägg
10 januari 2010
#20
behöver inte få felkoder. skruva loss fördelarlocket å kika så det inte e fullt med vatten eller olja för då kan dom bete sig konstigt anledningen att du fått lambda felkoden är för att den gått på tre cylindrar då förbränner den inte allt i sista cylindern då blire felkoder för den tror den går fett..



Sök