3428
Sök

Volvo 740 GL -90 Startar ej. Tänder ej, bränsle, luft och gnista? PROBLEMET LÖST

4 005 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
#21
Nu har bilen sluta tända helt... Går inte alls o starta längre.

Plockade ur tändstiften och kollade på dem. Vad tycker ni? Jag tycker de ser lite väl inoljade för att vara bytta för ~20 mil sen?

Luktar dock inte olja utan bara ren o skär bensin. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/838406_on14n0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/838410_79qbox.jpg


4 005 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
#22
Plockade loss alla tändstift som sagt tidigare och rengjorde dem så gott det gick.

Efter att ha stoppat tillbaka dem så tände bilen direkt på alla 4 cyl! Tidigare så har jag nött och nött utan att få någonting. Och direkt när jag rengjorde tändstiften så hände detta.

Nu börjar vi närma oss något känns det som! smile

Men efter 10-15 sek med lite sporadiskt tändande på 2 cyl så blir det samma resultat, den tänder inte alls.
Så jag åkte till min gamla 740 och hämtade tändkablarna från den och testade att byta ut men det blev ingen skillnad.

Skruvade loss alla tändstift åter igen för att rengöra och upptäckte att tändstiften vid 3 cyl var myycket skitigare än dem andra. Faktum är att den är helt igendränkt som kan ses på bilderna!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/838490_vg11x9.jpg
Det tredje stiften (längst upp) är hur inoljat som helst.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/838491_wbfn5s.jpg

Känns som om detta problem blir bara större o större varje gång.

Vad säger detta? En kolv som e paj och läcker eller?


123 Inlägg
15 januari 2010
#23
linuslinje skrev:
Plockade loss alla tändstift som sagt tidigare och rengjorde dem så gott det gick.

Efter att ha stoppat tillbaka dem så tände bilen direkt på alla 4 cyl! Tidigare så har jag nött och nött utan att få någonting. Och direkt när jag rengjorde tändstiften så hände detta.

Nu börjar vi närma oss något känns det som! smile

Men efter 10-15 sek med lite sporadiskt tändande på 2 cyl så blir det samma resultat, den tänder inte alls.
Så jag åkte till min gamla 740 och hämtade tändkablarna från den och testade att byta ut men det blev ingen skillnad.

Skruvade loss alla tändstift åter igen för att rengöra och upptäckte att tändstiften vid 3 cyl var myycket skitigare än dem andra. Faktum är att den är helt igendränkt som kan ses på bilderna!

http://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/838490_vg11x9.jpg
Det tredje stiften (längst upp) är hur inoljat som helst.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/838491_wbfn5s.jpg

Känns som om detta problem blir bara större o större varje gång.

Vad säger detta? En kolv som e paj och läcker eller?

jag har bara flummat igeom lite av texten lite å tänkt på att styrboxen kan ge ett fel som gör som detta.
en styrbox kan bli så fel att den vägrar starta pga för mycke bränsle.
jag hade en volvo 740 88 på jobbet å den va seg som fan å starta. vägrade att gå. jag höll bara full gas å körde på starrten till slut gick den igån men bilen gick bara på halvgas.
släppte man gasen så dog den.
jag skulle vilja påstå att detta låter som en styrbox. låna en styrbox å prova. är 100 på detta. om du inte har felkoder eller liknade.

4 005 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
#24
turbo_freak_89 skrev:
linuslinje skrev:
Plockade loss alla tändstift som sagt tidigare och rengjorde dem så gott det gick.

Efter att ha stoppat tillbaka dem så tände bilen direkt på alla 4 cyl! Tidigare så har jag nött och nött utan att få någonting. Och direkt när jag rengjorde tändstiften så hände detta.

Nu börjar vi närma oss något känns det som! smile

Men efter 10-15 sek med lite sporadiskt tändande på 2 cyl så blir det samma resultat, den tänder inte alls.
Så jag åkte till min gamla 740 och hämtade tändkablarna från den och testade att byta ut men det blev ingen skillnad.

Skruvade loss alla tändstift åter igen för att rengöra och upptäckte att tändstiften vid 3 cyl var myycket skitigare än dem andra. Faktum är att den är helt igendränkt som kan ses på bilderna!

http://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/838490_vg11x9.jpg
Det tredje stiften (längst upp) är hur inoljat som helst.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/838491_wbfn5s.jpg

Känns som om detta problem blir bara större o större varje gång.

Vad säger detta? En kolv som e paj och läcker eller?

jag har bara flummat igeom lite av texten lite å tänkt på att styrboxen kan ge ett fel som gör som detta.
en styrbox kan bli så fel att den vägrar starta pga för mycke bränsle.
jag hade en volvo 740 88 på jobbet å den va seg som fan å starta. vägrade att gå. jag höll bara full gas å körde på starrten till slut gick den igån men bilen gick bara på halvgas.
släppte man gasen så dog den.
jag skulle vilja påstå att detta låter som en styrbox. låna en styrbox å prova. är 100 på detta. om du inte har felkoder eller liknade.

Kan visserligen vara detta med, men varför blir då tredje stiftet helt igenoljat Får inga felkoder för datorn. Förut fick jag lite andra felkoder 2-3-2 (kolla första inlägget) men nu är det blankt.


4 005 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#25
Detta inlägg postades i Projekttråden för min 740. Jag anser att detta problem är löst nu så alla diskussion om bilen hänvisas till projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=161399

----
2010-01-17

En Volvomekaniker kom över idag och tittade på 740n. smile Efter några minuter så var problemet felsökt och nya delar beställda!

Som flera andra har påpekat så var igenkokat fördelarlock det troligaste så ja, det var det som var felet. Det var jääävligt skitigt smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/839833_qn24qg.jpg
OJ! Såhär ska det ju inte se ut smile Man kan förstå varför tändningen inte riktigt går 100% smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/839836_dy9t89.jpg
OJ! Såhär ska det ju inte se ut smile Man kan förstå varför tändningen inte riktigt går 100% smile

Så nu är ett nytt fördelarlock och rotor beställt från skruvat smile

Sen kan projektet fortsätta!


4 005 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#26
2010-02-11 Felsökningen fortsätter!

Jahapp, då har bilen stått still i snart 2 månader då. sad
Testade att byta startmotorn på bilen då den gav upp efter alla mina startförsök..

Rengjorde stiften lite med. 3e stiften var helt igenoljat.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/857519_5c2lpg.jpg
Testade att byta startmotor på 740n då den förra (lilla) lät som om man hade tryckt in 3000 järnpinnar i den när den startade. Denna gnisslade istället men kanske fungerar bättre. 100kr. smile

Fler tips på vad jag kan kolla?


Fetast i stan !!
991 Inlägg
11 februari 2010
#27
Låter nästan som det är svänghjulsgivaren som är paj .   sitter på sprängkåpan .  sitter med en 10a om jag inte missminner mig och själva kontakten sitter uppe på torpedväggen

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

4 005 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#28
Klorin_Elvis skrev:
Låter nästan som det är svänghjulsgivaren som är paj .   sitter på sprängkåpan .  sitter med en 10a om jag inte missminner mig och själva kontakten sitter uppe på torpedväggen

Jasså? Går den att mäta på något sätt?

Jag tittade runt lite i forumet och hittade följande "intressanta" bild. Kan det vara denna?

http://i35.tinypic.com/mijwqg.jpg


4 005 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#29
Satt och tittade lite i ritningar och hittade denna:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/857893_gc7nck.jpg
Kan det kanske vara den här impulsgivaren/svänghjulsgivaren?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/857895_b1slix.jpg
Kan det kanske vara den här impulsgivaren/svänghjulsgivaren? (större bild)
Senast redigerat av linuslinje (11 februari 2010)


islurren1
12 februari 2010
#30
Om de e givaren på svänghjulet som e kass så får man väll varken gnista eller signal till bränslepumparna eller? Så var det på min 90:a me 2,4 sprut iallafall...

Fetast i stan !!
991 Inlägg
12 februari 2010
#31
linuslinje skrev:
Klorin_Elvis skrev:
Låter nästan som det är svänghjulsgivaren som är paj .   sitter på sprängkåpan .  sitter med en 10a om jag inte missminner mig och själva kontakten sitter uppe på torpedväggen

Jasså? Går den att mäta på något sätt?

Jag tittade runt lite i forumet och hittade följande "intressanta" bild. Kan det vara denna?

http://i35.tinypic.com/mijwqg.jpg

ja det är där den sitter .   
Kan vara så att den glappar elr gör så att den får någon konstig slags signal .
Annars skulle det ju kunna vara boxen som jävlas.

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

4 005 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
#32
islurren1 skrev:
Om de e givaren på svänghjulet som e kass så får man väll varken gnista eller signal till bränslepumparna eller? Så var det på min 90:a me 2,4 sprut iallafall...

Jasså?

Ja, gnista har jag, luktar soppa som tusan om tändstift och den tänder inte på startgas.

Klorin_Elvis skrev:
linuslinje skrev:
Klorin_Elvis skrev:
Låter nästan som det är svänghjulsgivaren som är paj .   sitter på sprängkåpan .  sitter med en 10a om jag inte missminner mig och själva kontakten sitter uppe på torpedväggen

Jasså? Går den att mäta på något sätt?

Jag tittade runt lite i forumet och hittade följande "intressanta" bild. Kan det vara denna?

http://i35.tinypic.com/mijwqg.jpg

ja det är där den sitter .   
Kan vara så att den glappar elr gör så att den får någon konstig slags signal .
Annars skulle det ju kunna vara boxen som jävlas.

Undrar också om det kan vara tändboxen. hmm Men borde jag inte få felkoder på det?
Ska kolla felsöka lite mer imorgon.


islurren1
12 februari 2010
#33
Hadde fin gnista på grabbens 2,4 sprut och bensin fick den,men den startade inte heller på startgas! Till sist drog vi ner den till macken! Då hadde jag bytt ALLT utom fördelarlock och rotor! Men de sa dom gamla gubbarna me en gång att dom varit med om och då var det en små kass rorot som försvagade gnistan!
Sagt och gjort!! Dom bytte rotor och fördelarlock och VIPPS!! så går bilen som en klocka!!
Het

4 005 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
#34
islurren1 skrev:
Hadde fin gnista på grabbens 2,4 sprut och bensin fick den,men den startade inte heller på startgas! Till sist drog vi ner den till macken! Då hadde jag bytt ALLT utom fördelarlock och rotor! Men de sa dom gamla gubbarna me en gång att dom varit med om och då var det en små kass rorot som försvagade gnistan!
Sagt och gjort!! Dom bytte rotor och fördelarlock och VIPPS!! så går bilen som en klocka!!
Het

Jasså? Ja det var ju trevligt, dock har jag redan bytt fördelarlock o rotor.


4 005 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
#35
2010-02-12 Felsökning fortsätter

Efter lite fortsatt felsökning med hjälp av en kunnig vän så konstaterades det precis att det inte blir någon gnista från tändstiften (!?). Detta har tydligen slutat helt plötsligt.. hmm

Testade att byta till andra tändstiftkablar (även till tändspole)
Testade att byta tändspole
Testade att jorda lite extra
Testade att skruva bort fördelardock och undersöka rotor, allt ser sprillans nytt ut.

Ingenting gjorde en skillnad. sad
Börjar misstänka att svänghjulsgivaren(indikatorgivare) har fuckat upp helt nu och stänger av tändning? Man hör inte soppapumpen heller nu.

Ska köpa en ny svänghjulsgivare, men det jag undrar är hur fan jag ska komma åt den? En jävligt lång smal hand eller måste jag ta loss toppen för att komma åt?


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
13 februari 2010
#36
känner du ingen med smörjgrop eller lyft? Alternativt kanske ni har en mack med lyft i närheten? Oerhört mkt smidigare att ta lös underifrån om du frågar mej.

Då varken pumpen går eller tändning finns så bör du ta en titt på relät som startar bränslepumpen i samma veva. Har du tillgång till ett enlinje schema så kolla vilka delar som styr både tändning och pump och felsök dem. Relät och tändlägesgivaren är två saker som gör det bl a.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Fetast i stan !!
991 Inlägg
13 februari 2010
#37
linuslinje skrev:
2010-02-12 Felsökning fortsätter

Efter lite fortsatt felsökning med hjälp av en kunnig vän så konstaterades det precis att det inte blir någon gnista från tändstiften (!?). Detta har tydligen slutat helt plötsligt.. hmm

Testade att byta till andra tändstiftkablar (även till tändspole)
Testade att byta tändspole
Testade att jorda lite extra
Testade att skruva bort fördelardock och undersöka rotor, allt ser sprillans nytt ut.

Ingenting gjorde en skillnad. sad
Börjar misstänka att svänghjulsgivaren(indikatorgivare) har fuckat upp helt nu och stänger av tändning? Man hör inte soppapumpen heller nu.

Ska köpa en ny svänghjulsgivare, men det jag undrar är hur fan jag ska komma åt den? En jävligt lång smal hand eller måste jag ta loss toppen för att komma åt?

Du behöver absolut inte ta bort toppen .
du behöver en 10a fast nyckel elr ett spärrskaft med 10ans hylsa  och sen inte allt för tjocka armar/händer .

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

4 005 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
#38
https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/862921_hetbor.jpg
Fick en ny svänghjulsgivare idag!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/862922_rb7b44.jpg
Jag hittade svänghjulsgivarkontakten! Följde den uppåt och hittade att den inte ens satt fast! Någon av mina vänner har dragit ut den sad Satte i den och vips så startade motorn! Dock var felet exakt som förut att den tänder bara litegranna sen händer det ingenting.

Gick rätt bra att komma åt skruven och få loss den, men svänghjulsgivaren sitter 100% fast. Den rubbades ingenting trots hur mkt jag än tog i.
Det blåste kallt som fan och snöade så jag orkade inte fortsätta. smile Får köra in den i garaget när S90n blir klar om ingen kommer med några bra förslag innan.

Är det något speciellt sätt man ska ta loss den på?
Senast redigerat av linuslinje (19 februari 2010)


Fetast i stan !!
991 Inlägg
21 februari 2010
#39
Det ska bara vara att dra upp den  men den lär ju ha suttit där sen bilen var ny så jag skulle försöka lirka bort den med en mejsel elr någe om man kommer åt .

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

patrik89
21 februari 2010
#40
Kontakten för motortempgivaren är lika som kontakterna till spridarna, som du trycker ner en låsning. Sitter under under "tredje" röret som går till 3ans cylinder. Så här är det på turbomotorerna, borde vara lika men är inte säker. Du måste inte ta bort insugsröret.

Brukar ta bort den på några sekunder, ta den platt skruvmejsel som du trycker ner låsningen med, sen lossar du den med höger hand bara. Sen är det 17hylsa tror jag

edit: Tvivlar starkt att du har olja på stiften, dom är väll sura så inåthelvete. Säkerligen motortempgivaren som är paj då den går fett så man kan se på stiften.

Annars om det är olja som du säger som vi inte kan avgöra så gör du ett kompprov helt enkelt

Angående hallgivarn så sitter dom som gjutet, man blir oftast tvungen att ta ner lådan och lossa hela behållarn.
Senast redigerat av patrik89 (22 februari 2010)


Sök