3076
Sök

Radion störs när mitt HID kit tänds i x-ljusen.

2 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#1
Jag fick ett problem med min radio på min Saab 95 när jag tänder mitt HID kit i x-ljusen.
Är väldigt nöjd med ljuset men det är inte roligt när man inte kan höra på radion när man kör bil.
Har köpt kittet från vvme, 35W. Kan det va dårlig jordning eller nå annat problem.

Mvh Magnus F

Jag får nog köpa ny antennkabel å byta den.
Senast redigerat av Magnus-F (9 januari 2010)

1 749 Inlägg
8 januari 2010
#2
Det är ganska vanligt att få störningar på radion med Xenonlysen, allt beror på bur stabila ballasterna är.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

213 Inlägg
8 januari 2010
#3
Har samma problem med mitt 70 watts kit från Xenonkungen.
Det är olika hur mycket det stör.
Vissa gånger stör det väldigt lite.

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
8 januari 2010
#4
Jag har också rejäla störningar i radion när jag slår på xenonet. Mitt kommer också från vvme.com.
Lite trist, men då tar jag hellre bra lyse än att lyssna på radio. Det finns ju CD...

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

4 001 Inlägg
8 januari 2010
#5
jag har inga som helst problem, har ni kollat så ni har riktigt bra jord ute vid ballasten? det är inte helt ovanligt att kontaktytorna vid den gamla lampan är något brända, rengör kontaktytorna och kontrollera kabelskorna, fortsätter problemen så kolla jordpunkter vid stereo och antenn.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

446 Inlägg
8 januari 2010
#6
att stereon störs av HID är inte det minsta konstigt. en gnista ger radiovågor som täcker precis hela radiospektrat och ALLA ledare är antenner.. "gnistan" i HID är av enorm sort och stör därför enormt mycket mer än t.ex. tändstift, elmotorer och relän o.s.v. tongue

googla EMC (Electro Magnetic Compability) så får ni er lite nyttig läsning smile

med lite tur går störningen att filtrera bort med en kondensator

409 Inlägg
8 januari 2010
#7
har heller inga problem me att min radio störs när jag tänder xtraljusen som jag har xenon i....

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

4 001 Inlägg
8 januari 2010
#8
VW_67 skrev:
att stereon störs av HID är inte det minsta konstigt. en gnista ger radiovågor som täcker precis hela radiospektrat och ALLA ledare är antenner.. "gnistan" i HID är av enorm sort och stör därför enormt mycket mer än t.ex. tändstift, elmotorer och relän o.s.v. tongue

googla EMC (Electro Magnetic Compability) så får ni er lite nyttig läsning smile

med lite tur går störningen att filtrera bort med en kondensator

1. är det inte lättare att kolla jordningar först?
2. att göra ett korrekt störningsfilter med kondingar kräver en hel del mer kunskap än vad dom flesta av oss här på g.org har.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 749 Inlägg
8 januari 2010
#9
kolvas skrev:
VW_67 skrev:
att stereon störs av HID är inte det minsta konstigt. en gnista ger radiovågor som täcker precis hela radiospektrat och ALLA ledare är antenner.. "gnistan" i HID är av enorm sort och stör därför enormt mycket mer än t.ex. tändstift, elmotorer och relän o.s.v. tongue

googla EMC (Electro Magnetic Compability) så får ni er lite nyttig läsning smile

med lite tur går störningen att filtrera bort med en kondensator

1. är det inte lättare att kolla jordningar först?
2. att göra ett korrekt störningsfilter med kondingar kräver en hel del mer kunskap än vad dom flesta av oss här på g.org har.

Det finns färdiga störningsfilter med anpassade kopplingar till ballasterna att köpa så det är inte så avancerat.
Tror desvärre inte att man slipper problemen genom att kolla/fixa bättre jordning:(

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

4 001 Inlägg
8 januari 2010
#10
patrikke skrev:
kolvas skrev:
VW_67 skrev:
att stereon störs av HID är inte det minsta konstigt. en gnista ger radiovågor som täcker precis hela radiospektrat och ALLA ledare är antenner.. "gnistan" i HID är av enorm sort och stör därför enormt mycket mer än t.ex. tändstift, elmotorer och relän o.s.v. tongue

googla EMC (Electro Magnetic Compability) så får ni er lite nyttig läsning smile

med lite tur går störningen att filtrera bort med en kondensator

1. är det inte lättare att kolla jordningar först?
2. att göra ett korrekt störningsfilter med kondingar kräver en hel del mer kunskap än vad dom flesta av oss här på g.org har.

Det finns färdiga störningsfilter med anpassade kopplingar till ballasterna att köpa så det är inte så avancerat.
Tror desvärre inte att man slipper problemen genom att kolla/fixa bättre jordning:(

det visste jag inte.

hur kommer det sig att det är många som har eftermonterad HID men få som har dessa problem?

den vanligaste orsaken till störningar är dålig jord.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 749 Inlägg
8 januari 2010
#11
kolvas skrev:
det visste jag inte.

hur kommer det sig att det är många som har eftermonterad HID men få som har dessa problem?

den vanligaste orsaken till störningar är dålig jord.

Det är många faktorer som spelar in, jag som bor mitt i skogen långt från sändarmaster, samt som har dålig antenn på bilen får störningar på det mesta, ex torkarmotor, spolningen och xenon då hmm
Är jag mer i staden med bilen så är jag utan störningar.

Edit: Det finns även ballaster som ger minimalt med störningar också, som det är annat pris på.
Senast redigerat av patrikke (8 januari 2010)

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

4 001 Inlägg
8 januari 2010
#12
patrikke skrev:
kolvas skrev:
det visste jag inte.

hur kommer det sig att det är många som har eftermonterad HID men få som har dessa problem?

den vanligaste orsaken till störningar är dålig jord.

Det är många faktorer som spelar in, jag som bor mitt i skogen långt från sändarmaster, samt som har dålig antenn på bilen får störningar på det mesta, ex torkarmotor, spolningen och xenon då hmm
Är jag mer i staden med bilen så är jag utan störningar.

Edit: Det finns även ballaster som ger minimalt med störningar också, som det är annat pris på.

du gav svaret på det själv.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 749 Inlägg
8 januari 2010
#13
Jo, det är ju på min bil det, och på många andras också smile

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

446 Inlägg
8 januari 2010
#14
ALLT som drivs av en motor (ex torkare eller fläkt) stör radion. de mikroskopiska gnistor som uppstår mellan kommutator och borstar ger radiovågor. ska man hårddra det hela så stör nästan alla komponenter i en bil varandra då inte bara gnistor utan även transienter stör...

det finns en anledning till att alla känsliga styrenheter i en bil har filter inbyggt tongue billiga ballaster är billiga just därför att mindre pengar är nedlagt på t.ex. det.

-ska man kunna sälja ett HID-kit för mindre än en tusenlapp så kan man inte ödsla pengar på att räkna ut kapacitans på en avstörningskondensator wink


så länge alla komponenter delar jord så kan man inte få bort störningar helt. däremot går det att filtrera bort det till viss del.

4 001 Inlägg
8 januari 2010
#15
VW_67 skrev:
ALLT som drivs av en motor (ex torkare eller fläkt) stör radion. de mikroskopiska gnistor som uppstår mellan kommutator och borstar ger radiovågor. ska man hårddra det hela så stör nästan alla komponenter i en bil varandra då inte bara gnistor utan även transienter stör...

det finns en anledning till att alla känsliga styrenheter i en bil har filter inbyggt tongue billiga ballaster är billiga just därför att mindre pengar är nedlagt på t.ex. det.

-ska man kunna sälja ett HID-kit för mindre än en tusenlapp så kan man inte ödsla pengar på att räkna ut kapacitans på en avstörningskondensator wink


så länge alla komponenter delar jord så kan man inte få bort störningar helt. däremot går det att filtrera bort det till viss del.

du har helt rätt, men varför är då ett fåtal drabbade utav detta och den stora mängden inte?

sen hur stor skillnad det är mellan kiten kan ifrågasättas, visst skiljer det på ett 500kr och 3000kr men i dom i samma prisklass är nog inte skillnaderna så stora, t.ex så är mitt ifrån vvme utvecklat av Hella, skulle inte förvåna mig om Hellas görs i samma fabrik heller, det är väl som med dioder.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 749 Inlägg
9 januari 2010
#16
kolvas skrev:
t.ex så är mitt ifrån vvme utvecklat av Hella, skulle inte förvåna mig om Hellas görs i samma fabrik heller, det är väl som med dioder.

Du ska nog inte stirra dig blind på hella märket på kitten från vvme, jag kan skaffa fram philipsballaster som inte är philips, ett klistermärke är lätt att tillverka och piratkopior är vanligt.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

4 001 Inlägg
9 januari 2010
#17
patrikke skrev:
kolvas skrev:
t.ex så är mitt ifrån vvme utvecklat av Hella, skulle inte förvåna mig om Hellas görs i samma fabrik heller, det är väl som med dioder.

Du ska nog inte stirra dig blind på hella märket på kitten från vvme, jag kan skaffa fram philipsballaster som inte är philips, ett klistermärke är lätt att tillverka och piratkopior är vanligt.

jag vet men läs hela min text, det brukar bara finnas några få tillverkare som gör det åt ALLA och sen är det bara olika klistermärken på dom, kolla vilka som har patenten och sen vilka som gör licenstillverkning

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

446 Inlägg
9 januari 2010
#18
jag är en sån där konstig person som inte kasserar grejer förrän jag vet vad felet på dom är..
jag har öppnat och lödat om ballaster både från hella och "låtsashella"
tro mig, det finns anledning till att de billigare är billigare. att de i vissa fall är tillverkade i samma fabrik betyder inte att de är identiska

1 749 Inlägg
9 januari 2010
#19
VW_67 skrev:
jag är en sån där konstig person som inte kasserar grejer förrän jag vet vad felet på dom är..
jag har öppnat och lödat om ballaster både från hella och "låtsashella"
tro mig, det finns anledning till att de billigare är billigare. att de i vissa fall är tillverkade i samma fabrik betyder inte att de är identiska

Har du bilder på dem på insidan?
De ballaster jag öppnart av olika fabrikat är fyllda med svart gummimassa, tippar att det är för att tåla vattnet.
Det finns många fabriker i kina som tillverkar ballaster, säkert lika många som tillverkar lamporna med.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

49 Inlägg
9 januari 2010
#20
Montera störningsfilter, funkar för det mesta.
Bytte antenkabel på en bil med störningar och så var problemet löst.
På min King cab fick jag störningar när antennen gick av i biltvätten, kan oxå få störningar när motagningen är dålig.
Finns dom som lindar in ballasterna med foliepapper och koppartråd och menar att det funkar, har dock ingen erfarenhet av detta.
Kan ju oxå nämna att jag konverterat runt 20 lampor till bilar, skogsmaskiner mm och dom som stör mest(inte i alla bilar) är billigskiten man köper på tradera för 500:-
Så man får vad man betalar för...
Senast redigerat av 125fors (9 januari 2010)



Sök