3949
Sök

Xenonkonvertera helljus men inte extraljus

17 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#1
Har ett par Hella Rally 3003 Blue med 100w lampor och vanligt orginal pisshelljus på Saaben. Tänkte att de skulle kanske bli bättre ljus om jag konverterade helljuset men hur blir det med kombinationen mellan xenon helljus och halogen extraljus? Kommer det bli någon större skillnad? Kan ju iofs konvertera extraljusen också men då blir det ju ändå det dubbla priset, så vad tror ni?


Saab 9000 CSE -97
Senast redigerat av salminena (8 januari 2010)

332 Inlägg
9 januari 2010
#2
Ja altså .. det kan ju inte bli sämre.. och orginalhelljuset på saab 9000 cse med nya fronten lyser ju lagom upp vägbanan en bit fram, ingen rejäl bredd på det precis. så jag tror att resultatet kommer bli en vitare vägbana men att området runt bilen (om du har extraljusen utvridna lite) kommer att lysa "halogengult"
Men prova, kan ju inte bli sämre iallafall smile


49 Inlägg
9 januari 2010
#3
Fattar inte.
Om du vill ha bättre ljus så ska du ju självklart konvertera xtraljusen, skit i helljuset.


R1 driver!
5 128 Inlägg
9 januari 2010
#4
125fors skrev:
Fattar inte.
Om du vill ha bättre ljus så ska du ju självklart konvertera xtraljusen, skit i helljuset.

+1


4 299 Inlägg
9 januari 2010
#5
Tycker du ska konvertera extraljusen, du kommer nog på så sätt få bäst ljus. Helljuset på 9000 e ju så fruktansvärt dåligt.


www.LynxTalk.se
420 Inlägg
9 januari 2010
#6
Xenon och halogen fungerar bra tillsammans. Kolla på min passat med xenon i helljuset. Jag har inte monterat i extraljusen än...

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

17 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
#7
125fors skrev:
Fattar inte.
Om du vill ha bättre ljus så ska du ju självklart konvertera xtraljusen, skit i helljuset.

Tänkte väl mer att de kanske kan vara bra att ha ett någorlunda bättre ljus i helljuset när man plockar av extraljuset framåt våren då de börjar bli ljusare. Men om det skulle vara så att reflektorn/glaset eller nåt annat gör så att ljuset inte blir jämförelsevis bättre än de skulle bli om man konverterade extraljusen.

NissanMotorsport
9 januari 2010
#8
salminena skrev:
125fors skrev:
Fattar inte.
Om du vill ha bättre ljus så ska du ju självklart konvertera xtraljusen, skit i helljuset.

Tänkte väl mer att de kanske kan vara bra att ha ett någorlunda bättre ljus i helljuset när man plockar av extraljuset framåt våren då de börjar bli ljusare. Men om det skulle vara så att reflektorn/glaset eller nåt annat gör så att ljuset inte blir jämförelsevis bättre än de skulle bli om man konverterade extraljusen.

Men om du nu ska köpa två kit.. sätt in dom i extralyserna..sen när du ska ta bort dom..sätt i dom i hellyserna då istället? så ska jag göra..har 3 st xenonkit i mina rallye 3003 blue..

Med.lem
3 759 Inlägg
9 januari 2010
#9
Nu har inte jag läst hela tråden, men har sett folk som kopplat bort heljuset helt och bara kört med extraljus. På så vis skickas mer ström till extreljusen.
Jag vet inte men tycker det låter rimmligt.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

NissanMotorsport
9 januari 2010
#10
Mr_EmCom skrev:
Nu har inte jag läst hela tråden, men har sett folk som kopplat bort heljuset helt och bara kört med extraljus. På så vis skickas mer ström till extreljusen.
Jag vet inte men tycker det låter rimmligt.

Någon som kan styrka detta? smile låter ju som sagt rimligt..men blir det någon märkbar skillnad?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
9 januari 2010
#11
NissanMotorsport skrev:
Mr_EmCom skrev:
Nu har inte jag läst hela tråden, men har sett folk som kopplat bort heljuset helt och bara kört med extraljus. På så vis skickas mer ström till extreljusen.
Jag vet inte men tycker det låter rimmligt.

Någon som kan styrka detta? smile låter ju som sagt rimligt..men blir det någon märkbar skillnad?

Näe det är inte sant. Har man bara kopplat in extraljusen korrekt med relä så gör det ingen som helst skillnad att koppla bort original helljus, mer än att ljuset blir sämre då förstås... Men det är klart, har man massor med 100w extraljus och en liten klen generator så den överbelastas med allt lyse på så blir det ju klart bättre ljus om man kopplar bort nån lampa så generatorn orkar ge full spänning igen. Men som sagt, är allt kopplat korrekt och generatorn orkar ladda så kan det inte ge bättre ljus genom att koppla bort lampor.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

49 Inlägg
9 januari 2010
#12
NissanMotorsport skrev:
Mr_EmCom skrev:
Nu har inte jag läst hela tråden, men har sett folk som kopplat bort heljuset helt och bara kört med extraljus. På så vis skickas mer ström till extreljusen.
Jag vet inte men tycker det låter rimmligt.

Någon som kan styrka detta? smile låter ju som sagt rimligt..men blir det någon märkbar skillnad?

Nej


17 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
#13
Men om du nu ska köpa två kit.. sätt in dom i extralyserna..sen när du ska ta bort dom..sätt i dom i hellyserna då istället? så ska jag göra..har 3 st xenonkit i mina rallye 3003 blue..

Okej, men hur stor skillnad skulle det bli att köpa 2 kit? Dvs till helljuset och extraljuset? Är det bortkastade pengar om man bara tänker på ljusstyrkan eller blir det stor skillnad ljusmässigt?

987 Inlägg
9 januari 2010
#14
Det blir en jävla skillnad med xenonkit, jag har 3st BLÅA extralysen, som jag satte i 35watt 8000k xenon som jag hade liggande i. Det blev KLAR skillnad, och då är det ändå jävligt blått vilket gör att lyset blir sämre. Har nu beställt 55watt xenon.. kommer bli en ruskig skillnad.. om du är ute efter bra lyse, och inte stör dig på att du har extralysen, varför inte konvertera dom istället för vanliga hellyset? Extralysena kommer ju lysa bättre med xenon i än vad vanliga hellyset kommer göra.. ?

i like it load

Offroad Racing
3 122 Inlägg
10 januari 2010
#15
Ju fler halogenlampor du byter ut till xenon detso bättre ljus...

Har själv xenon i vanliga helljuset och sen 3 extraljus med 35w xenon i, blir en otrolig skillnad mot halogen.
Senast redigerat av henke_99 (10 januari 2010)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök