2527
Sök

Trasiga Lågnivå

104 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Nu verkar det som att min pioneer stereo har lagt av i lågnivåutgångarna.
E d vanligt att båda pajjar samtidigt alltså front och sub out båda verkar helt knasiga.
Allt jag kopplar in via dom verkar bara spraka och smälla o leva ett helt eget liv.
E d bränd signaljord som e felet tro?
Men om ja kopplar in högtalare via stereon via vanliga högtalarutgångarna och inte driver med steg så verkar allt funka så d borde ju nästan vara fel på båda lågnivåutgångarna.
Istället för att köpa en högnivå till lågnivå adapter kan man inte bara löda på rca honor direkt på utgångarna från stereon och sen vidare till stegen.  Vad blir skillnaden mot att köpa en adapter.
Blir signalen för hög eller för låg eller e d risk att nåt pajjar.
Ska köpa mig en ny stereo snart när ja får in lite kulor.

21 761 Inlägg
10 januari 2010
Har du testat andra lågnivåkablar?

Visst kan det röra sig om bränd signaljord, men det kan nog även vara kablarna som bråkar. smile

104 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Har även provat med andra sladdar men ingen skillnad.
Men som sagt behöver jag adapter eller kan jag löda egna rca kontakter direkt på stereohögtalar utgångarna.

21 761 Inlägg
10 januari 2010
Man måste ha en adapter för att kunna använda de vanliga högtalarutgångarna till ett slutsteg, annars fungerar det inte. Fast det finns ju vissa slutsteg som har särskilda ingångar för högnivå (dvs högtalarkablar), kolla om ditt steg har såna. Finns det såna ingångar så behövs ingen adapter. smile
Senast redigerat av Drönirettab (10 januari 2010)

104 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Men varför måste ja använda adapter om jag lika görna kan löda dit rca kablar direkt på utgångarna.

21 761 Inlägg
10 januari 2010
Dels är signalnivån på högtalarkablarna betydligt högre än lågnivåsignalerna (vilket överstyr steget) och dels är impedansen helt annorlunda på högtalarutgången jämfört med lågnivåingången. Det resulterar i missanpassning och ljudet blir skräp.

Adaptern gör att både signalnivån och impedansen anpassas till stegets lågnivåingång, ljudet blir alltså så bra det går "efter omständigheterna". smile

104 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Ok då vet jag varför adaptern behövs.

Anti-Volvo
103 Inlägg
11 januari 2010
Testat om det inte är slutsteget det är fel på?

Sök