Räcker strömkabeln till slutstegen?

Fettis Anti-Volvo
11 januari 2010 · 103 Inlägg

Tjena!
Ska koppla in slutstegen i bilen och undrar om storleken och säkringen räcker till slutstegen?

Ena slutsteget är ett GAS alpha 100.2 (2 kanaler) och ger ut 2x55W RMS och jag ska driva 2st GAS ALPHA6925X 6*9or på 120W RMS /st.

Andra slutsteget är ett Mutant NW280SP (2 kanaler), det ska ge ut 1x280W RMS(?) bryggkopplat, med det ska jag driva en Avant CSB700 baslåda med, och den ger ut 200W RMS (är osäker på det då det står olika saker på olika ställen).


Då är frågan räcker strömkabeln till dom stegen eller är den för liten?
Strömkabeln är antingen 10mm eller 16mm ( är osäker ) och säkringen är på 40A, räcker det?

*EDIT*
En till fråga, hur drar jag strömkabeln till båda stegen? måste jag köpa ett "Distributionsblock" eller kan jag göra på något annat vis? Och hur gör man med remoten?

Tacksam för svar!

Mvh Fettis

Senast redigerat av Fettis (11 januari 2010)

M_icke_
11 januari 2010 · 3 466 Inlägg

Man brukar säga att det ska vara minst 16mm2 kabel för att det ska vara "lönt", och ja det kommer att räcka till dina steg, skaffa ett distrubutionsblock och koppla in.

Remoten kan du antingen använda den som brukar sitta på lågnivåkabeln eller dra en tunn kabel separat från stereon och bak.

Senast redigerat av M_icke_ (11 januari 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
ChriZtoffer GAS democar 2018!
11 januari 2010 · 8 744 Inlägg

M_icke_ skrev:
Man brukar säga att det ska vara minst 16mm2 kabel för att det ska vara "lönt"...

Hur menar du nu? Det beror ju helt och hållet på hur mycket ström slutsteget/n drar! Ett litet 2-kanals klass A/B steg som ger ut 2x40Wrms klarar sig gott med 6-8mm2 kabel, medans ett större monoblock som ger ut 1500Wrms behöver betydligt grövre kabel.

Men back to topic. Jag antar att båda stegen är klass A/B, isåfall så drar GAS steget ungefär 17A, & Mutant steget ungefär 43A. Den totala strömförbrukningen vid full volym är alltså ca 60A och då räcker 16mm2 kabel precis, den får säkras av med 60A säkring. Grövre kabel skadar dock inte ifall du framtiden vill byta nåt av stegen eller helt enkelt för att ha lite marginal.

Sen så vill jag bara påpeka en liten sak, din bas ger inte ut någon effekt, den tål effekt, slutstegen ger effekt. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
M_icke_
11 januari 2010 · 3 466 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

M_icke_ skrev:
Man brukar säga att det ska vara minst 16mm2 kabel för att det ska vara "lönt"...

Hur menar du nu? Det beror ju helt och hållet på hur mycket ström slutsteget/n drar! Ett litet 2-kanals klass A/B steg som ger ut 2x40Wrms klarar sig gott med 6-8mm2 kabel, medans ett större monoblock som ger ut 1500Wrms behöver betydligt grövre kabel.

Men back to topic. Jag antar att båda stegen är klass A/B, isåfall så drar GAS steget ungefär 17A, & Mutant steget ungefär 43A. Den totala strömförbrukningen vid full volym är alltså ca 60A och då räcker 16mm2 kabel precis, den får säkras av med 60A säkring. Grövre kabel skadar dock inte ifall du framtiden vill byta nåt av stegen eller helt enkelt för att ha lite marginal.

Sen så vill jag bara påpeka en liten sak, din bas ger inte ut någon effekt, den tål effekt, slutstegen ger effekt. wink

Jag syftade på kabel till bassteg, hur ofta kör du en bas på 80w?

Att han kommer att dra fullt på båda stegen tror jag knappast, speciellt eftersom GAS alpha serien inte är särskillt effekttålig..!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
ChriZtoffer GAS democar 2018!
11 januari 2010 · 8 744 Inlägg

Ja men nu ska han ju (som jag förstod det) koppla in båda slutstegen samtidigt och då bör man ju anpassa kablage och säkringar efter det, och även ifall han kanske inte kommer spela på för fullt så skadar det ju inte att ha möjligheten, därför så säger jag minst 16mm2 kabel med 60A säkring till dom stegen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
M_icke_
11 januari 2010 · 3 466 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Ja men nu ska han ju (som jag förstod det) koppla in båda slutstegen samtidigt och då bör man ju anpassa kablage och säkringar efter det, och även ifall han kanske inte kommer spela på för fullt så skadar det ju inte att ha möjligheten, därför så säger jag minst 16mm2 kabel med 60A säkring till dom stegen.

Vad är det du gnäller om? jag säger ju samma sak..
Men jag menar bara att för att en 16mm2 kabel klarar att spela max på dom steget är ju sannolikheten för att han gör det inte särksillt stor.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
MartinF
11 januari 2010 · 372 Inlägg

Dock ifall han har för små strömkablar blir risken för att stegen klipper större ifall han spelar på. Det är oftast kass effekt som sabbar basarna, inte hög effekt.

Jag brukar dimensionera kablarna efter säkringarna på slutstegen. Har jag ett slutsteg med 40amp säkring och ett med 20amp, Då blir det enligt mig självklart att ha kablar som klarar mints 60amp.

Det finns många som kan använda under 16mm2 kabel till basslutstegen. Kolla de flesta aktiva basar smile


Eftersom du vill ha en billig lösning är mitt tips att du köper ett 16mm2 strömkabelkitt från ex biltema.
Fördelningsblock är ju bra att ha och ser snyggt ut. dock går det att sätta kabelskor och skarva på t.ex en vanlig mutter som man sedan isolerar väl. (i värsta fall så har du trotts allt en säkring) Tänk dock på att inte gå ned i kabeltjocklek vid skarvningen utan att sätta en ny säkring för den nya kabeltjockleken.

En sniklösning jag gjorde en gång. Jag åkte till en bilskrot och fick tag på ett lämpligt orginalfördelningsblock.(dvs fördelningsblocket som sitter nära batterier och ger ström till allting i bilen, ex startmotorn.
ANL säkringar satt dessutom kvar i blocket så det var bara för mig att skruva dit kablarna).

Kostade mig ca 25kr.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
11 januari 2010 · 8 744 Inlägg

M_icke_ skrev:

ChriZtoffer skrev:
Ja men nu ska han ju (som jag förstod det) koppla in båda slutstegen samtidigt och då bör man ju anpassa kablage och säkringar efter det, och även ifall han kanske inte kommer spela på för fullt så skadar det ju inte att ha möjligheten, därför så säger jag minst 16mm2 kabel med 60A säkring till dom stegen.

Vad är det du gnäller om? jag säger ju samma sak..
Men jag menar bara att för att en 16mm2 kabel klarar att spela max på dom steget är ju sannolikheten för att han gör det inte särksillt stor.

Det jag gnäller över är ditt uttalande: "Man brukar säga att det ska vara minst 16mm2 kabel för att det ska vara "lönt" vilket jag anser vara felaktigt att säga då kabel och säkring ska beräknas beroende på vad som ska anslutas! I det här fallet stämmer det dock att 16mm2 fungerar, men vill man ha lite marginal och minimera risken för spänningsfall med distorsion som följd så bör man gå upp i kabelarea och säkringsstorlek.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
M_icke_
11 januari 2010 · 3 466 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

M_icke_ skrev:

ChriZtoffer skrev:
Ja men nu ska han ju (som jag förstod det) koppla in båda slutstegen samtidigt och då bör man ju anpassa kablage och säkringar efter det, och även ifall han kanske inte kommer spela på för fullt så skadar det ju inte att ha möjligheten, därför så säger jag minst 16mm2 kabel med 60A säkring till dom stegen.

Vad är det du gnäller om? jag säger ju samma sak..
Men jag menar bara att för att en 16mm2 kabel klarar att spela max på dom steget är ju sannolikheten för att han gör det inte särksillt stor.

Det jag gnäller över är ditt uttalande: "Man brukar säga att det ska vara minst 16mm2 kabel för att det ska vara "lönt" vilket jag anser vara felaktigt att säga då kabel och säkring ska beräknas beroende på vad som ska anslutas! I det här fallet stämmer det dock att 16mm2 fungerar, men vill man ha lite marginal och minimera risken för spänningsfall med distorsion som följd så bör man gå upp i kabelarea och säkringsstorlek.

Det finns ju folk här på garaget som rekommenderar 50mm2 till liknande anläggningar och nu får jag fan för att jag menar att det inte är fel att sätta minst 16mm2 kabel till ett bassteg trots att man kan klara sig på mindre?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
michieff ljudfantast
11 januari 2010 · 1 372 Inlägg

M_icke_ skrev:
Det finns ju folk här på garaget som rekommenderar 50mm2 till liknande anläggningar och nu får jag fan för att jag menar att det inte är fel att sätta minst 16mm2 kabel till ett bassteg trots att man kan klara sig på mindre?

du lyssnar fortfarande inte på vad chrillan säger. Ditt uttalande om att "Man brukar säga..." grundar ju sig på vad DU tror och tänker, inte vad "man" tänker i detta fall eftersom just det fallet är lite mer komplicerat. Jag hade förstått om du hade sagt "man brukar säga att varje kontinuerliga wattmängd om 1000 watt ska ha minst ett batteri för strömförsörjning", eftersom det är ganska klart att det är så.

Var försiktig med "man brukar säga att det och de är de och de", folk kopplar det till något annat, i all välmening

/Mvh

ChriZtoffer GAS democar 2018!
11 januari 2010 · 8 744 Inlägg

M_icke_ skrev:

ChriZtoffer skrev:

M_icke_ skrev:

Vad är det du gnäller om? jag säger ju samma sak..
Men jag menar bara att för att en 16mm2 kabel klarar att spela max på dom steget är ju sannolikheten för att han gör det inte särksillt stor.

Det jag gnäller över är ditt uttalande: "Man brukar säga att det ska vara minst 16mm2 kabel för att det ska vara "lönt" vilket jag anser vara felaktigt att säga då kabel och säkring ska beräknas beroende på vad som ska anslutas! I det här fallet stämmer det dock att 16mm2 fungerar, men vill man ha lite marginal och minimera risken för spänningsfall med distorsion som följd så bör man gå upp i kabelarea och säkringsstorlek.

Det finns ju folk här på garaget som rekommenderar 50mm2 till liknande anläggningar och nu får jag fan för att jag menar att det inte är fel att sätta minst 16mm2 kabel till ett bassteg trots att man kan klara sig på mindre?

Inget fel i att rekommendera grövre kabel än vad som behövs, det gör jag också utan undantag men som michieff säger så är felet att du säger "Man brukar säga att det ska vara minst 16mm2 kabel för att det ska vara "lönt", vilket kan missuppfattas åt båda håll. Absolut inget fel i att ha för grov kabel (men man kan i många fall klara sig med mindre kabel) men problemet kommer ju om nån sätter en 16mm2 kabel till sitt SLA1500 steg för att han läst på nåt forum att det brukar man ha... smile

Men nu släpper vi det där och återgår till ämnet tycker jag.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
tobsing
11 januari 2010 · 2 Inlägg

jag hade hellre satsat på en större kabel 16mm2 är rätt klen. 21mm2 tycker jag är mins man ska ha då beroende på längde på kablen och vad den ska kopplas till så klart.

M_icke_
11 januari 2010 · 3 466 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

M_icke_ skrev:

ChriZtoffer skrev:

Det jag gnäller över är ditt uttalande: "Man brukar säga att det ska vara minst 16mm2 kabel för att det ska vara "lönt" vilket jag anser vara felaktigt att säga då kabel och säkring ska beräknas beroende på vad som ska anslutas! I det här fallet stämmer det dock att 16mm2 fungerar, men vill man ha lite marginal och minimera risken för spänningsfall med distorsion som följd så bör man gå upp i kabelarea och säkringsstorlek.

Det finns ju folk här på garaget som rekommenderar 50mm2 till liknande anläggningar och nu får jag fan för att jag menar att det inte är fel att sätta minst 16mm2 kabel till ett bassteg trots att man kan klara sig på mindre?

Inget fel i att rekommendera grövre kabel än vad som behövs, det gör jag också utan undantag men som michieff säger så är felet att du säger "Man brukar säga att det ska vara minst 16mm2 kabel för att det ska vara "lönt", vilket kan missuppfattas åt båda håll. Absolut inget fel i att ha för grov kabel (men man kan i många fall klara sig med mindre kabel) men problemet kommer ju om nån sätter en 16mm2 kabel till sitt SLA1500 steg för att han läst på nåt forum att det brukar man ha... smile

Men nu släpper vi det där och återgår till ämnet tycker jag.

Vill bara säga att det verkligen inte var så jag menade. Inser nu att det lätt kan misstolkas, ber om ursäkt för det.

Jag fick veta när jag köpte mitt första "lilla" steg att även om steget klarar sig på mindre så bör man sätta 16mm2-kabel. Både för att ha marginal och för att senare kunna uppgrader sig något.

Att man till ett stort steg behöver betydligt större kabel är ju självklart.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
M_icke_
11 januari 2010 · 3 466 Inlägg

tobsing skrev:
jag hade hellre satsat på en större kabel 16mm2 är rätt klen. 21mm2 tycker jag är mins man ska ha då beroende på längde på kablen och vad den ska kopplas till så klart.

Visst är det inget fel att sätta större kabel men det var inte frågan, frågan var om han klarade sig på 16mm2 och svaret på den frågan är: JA.

Sedan är det upp till TS om han vill ha ännu större.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Fettis Anti-Volvo
11 januari 2010 · 103 Inlägg

Tack för svaren!
Funderar då på att köpa 21mm kabel då jag hittade för bra pris (49kr/m), måste jag då köpa en helt ny säkringshållare eller räcker det med att jag köper en 60A säkring och byter ut den?

Kollade på distributionsblock och hittade en där det var "1x25mm2 in" och "4x10mm2 ut".
Kan jag då köra 25mm strömkabel bak till skuffen och sen köra 2st 10mm till slutstegen? Blir det sämre eller funkar det? Är inte speciellt sugen på att betala flera hundra för ett distributionsblock.

Senast redigerat av Fettis (11 januari 2010)

M_icke_
11 januari 2010 · 3 466 Inlägg

Fettis skrev:
Tack för svaren!
Funderar då på att köpa 21mm kabel då jag hittade för bra pris (49kr/m), måste jag då köpa en helt ny säkringshållare eller räcker det med att jag köper en 60A säkring och byter ut den?

Kollade på distributionsblock och hittade en där det var "1x25mm2 in" och "4x10mm2 ut".
Kan jag då köra 25mm strömkabel bak till skuffen och sen köra 2st 10mm till slutstegen? Blir det sämre eller funkar det? Är inte speciellt sugen på att betala flera hundra för ett distributionsblock.

Ja du kan köra med 21mm2 kabel till en AGU-säkring på 60 eller 80A.

Det räcker med att dra en 10mm2 kabel till varje steg efter blocket men glöm inte att säkra av med max 40A på varje kabel efter delningen.

Senast redigerat av M_icke_ (11 januari 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Fettis Anti-Volvo
11 januari 2010 · 103 Inlägg

Aha, jäklar vad säkringar det ska vara ;o
Jag ska ha en säkring fram vid batteriet och 2st säkringar för distributionsblocket och sen 2st säkringar till? vart får jag tag på alla säkringshållare?

Hittade det här http://www.dnbilradio.se/product.php?ID=127 , funderar på att köpa det och 2st 80A säkringar och köra med 21mm kabel till den och 2st 10mm ut. Kan vara något?

M_icke_
11 januari 2010 · 3 466 Inlägg

Fettis skrev:
Aha, jäklar vad säkringar det ska vara ;o
Jag ska ha en säkring fram vid batteriet och 2st säkringar för distributionsblocket och sen 2st säkringar till? vart får jag tag på alla säkringshållare?

Hittade det här http://www.dnbilradio.se/product.php?ID=127 , funderar på att köpa det och 2st 80A säkringar och köra med 21mm kabel till den och 2st 10mm ut. Kan vara något?

Nej du ska ha en säkring på 60/80A framme max 30cm från batteriet, Sedan 2st säkringar på max 40A/st max 30cm efter distrubutionsblocket.
Totalt 3 säkringar.

Senast redigerat av M_icke_ (11 januari 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Fettis Anti-Volvo
11 januari 2010 · 103 Inlägg

Okej, men "distrubitionsblocket" som jag länkade nyss ska ju innehålla 2st säkringar, vad ska det vara för säkringar där? Ska jag sätta 1st 60A/80A max 30cm från batteriet, dra strömkabel till distrubitionsblocket och sätta i 2st 40A säkringar där och köra direkt till slutsteg sen eller ska jag köra en extra 40A säkring på varje kabel efter distrubitionsblocket?

Drönirettab
11 januari 2010 · 21 761 Inlägg

Du sätter dessa två säkringar i distributionsblocket, de kommer då att säkra av båda kablarna efter blocket. Enligt de flesta rekommendationstabeller (tex den som finns hos Nårdik) får 10 mm2 kabel ha 50 A säkring som högst, vilket innebär att du kan sätta två st 50 A säkringar i distributionsblocket. smile

Enligt samma tabell får 16 mm2 kabel ha högst 60 A säkring.

Det kan vara lite förvirrande angående vilka max-säkringar som de olika kablarna får ha. De som tävlar i billjud har en lite annorlunda rekommendationstabell än de "vanliga" tabellerna, därför kan man få olika svar på vilken max-säkring som kablarna får ha.


En liten sammanfattning: Dra 16 mm2 kabel från batteriet till distributionsblocket, sätt 60 A säkring max 30 cm från batteriet. Sätt två stycken 50 A säkringar i distributionsblocket och dra två 10 mm2 kablar från blocket till slutstegen.

Senast redigerat av Drönirettab (11 januari 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang