4140
Sök

Avstämmningsfråga!

605 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
hej
har en powerbass 3xl i en 127 liters låda med 6" port med 15cm rör mellan trattarna, vilken avstämning har jag då?

är detta lagom för denna basen?
ska tävla i db drag, men även kunna lyssna på musik högt och djupt

någon som har nåt vettigt att säga?

215 Inlägg
11 januari 2010
Vad rör det sig om för bil? Har väldigt stor betydelse när vi pratar avstämning.

605 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Punti skrev:
Vad rör det sig om för bil? Har väldigt stor betydelse när vi pratar avstämning.

en 740 med basvägg(ingen tät basvägg)

stegen är 2 st carpower syntex 1000d
Senast redigerat av sveaochedith (11 januari 2010)

4 074 Inlägg
11 januari 2010
sveaochedith skrev:
Punti skrev:

en 740 med basvägg(ingen tät basvägg)

stegen är 2 st carpower syntex 1000d

Basvägg? hmm... hur har du byggt,i bagaget eller i kupen?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

605 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
står en rejäl baslåda där baksätet varigt, sen har jag satt skivor runt den för utseendets skull

anledningen till att jag undrar är att basen slår igenom på vissa frekvenser.
den slår riktigt mycket och det låter skit.
har basen vänd med magneten utåt och fasvänt.
har ingen bassboost på, subsonic på 40 och lp på 60
på stereon spelar jag på MAX 27 av 35, har bas, mid, och diskant på max i stereon. ingen loudness.

vad kan detta fenomen bero på?
Senast redigerat av sveaochedith (11 januari 2010)

ljudfantast
1 372 Inlägg
12 januari 2010
Varför har du fullt på inställningarna på stereon och varför har du fasvänt elementet?

tokfrans
982 Inlägg
12 januari 2010
basen monterad "ut och in" dvs ska den fasvändas.. big_smile

605 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
michieff skrev:
Varför har du fullt på inställningarna på stereon och varför har du fasvänt elementet?

basen ska ju spela utåt;)
vad jag har lärt mig så är det bättre att dela på stegen än i stereon, för då får man renare signal, stämmer detta?

ljudfantast
1 372 Inlägg
12 januari 2010
sorry miss av mig, klart det ska va så smile

2 914 Inlägg
12 januari 2010
kollade runt lite
Powerbass 3XL-15D ska ha Portad låda: 140 Liter med 1st 6" port på 20cm (15")

Powerbass 3XL-12D ska ha Portad låda: 56 Liter med 1st 4" port på 20cm (12")

Powerbass 3XL-10D ska ha Portad låda: 43 Liter med 1st 4" port på 30cm (10")

sätter mina kulor på att det är 15" basen du har. Men stämmer det?

jag är ingen lådexpert men vid portat så spelar litrarna en hel del roll. kan domdär 13L ställa till det så mycket isf? bara en tanke tongue.
har du ställt båda stegen lika i gain osv osv osv?? har du förgrenat signalkabeln eller får dom olika signaler (inte för att idiotförklara, bara en fråga i all välmening).

hur välbyggd är lådan (tät och stum osv) och hur välbyggd är väggen, är väggen stum? försök täta bakåt när det gäller väggen.
Senast redigerat av kalle_kalle (12 januari 2010)

605 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
kollade runt lite

jag är ingen lådexpert men vid portat så spelar litrarna en hel del roll. kan domdär 13L ställa till det så mycket isf? bara en tanke tongue.
har du ställt båda stegen lika i gain osv osv osv?? har du förgrenat signalkabeln eller får dom olika signaler (inte för att idiotförklara, bara en fråga i all välmening).

hur välbyggd är lådan (tät och stum osv) och hur välbyggd är väggen, är väggen stum? försök täta bakåt när det gäller väggen.

har 15d:)

litrarna kan nog ställa till det:(
lådan är VÄLDIGT välbyggd
22 mm spån och sen ligger där 15kg polyester och väv i den, sedan 4 liter peak off

gainen styrs ju från master steget:)

några tips?

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
12 januari 2010
sveaochedith skrev:
kalle_kalle skrev:
kollade runt lite

22 mm spån och sen ligger där 15kg polyester och väv i den, sedan 4 liter peak off

några tips?

Ett enkelt test är vad basen är avstämd ca är att köra fasta frekvenser och där basen har som minst konutslag är basen avstämd i din konstruktion.

MVH//Björn

3 466 Inlägg
12 januari 2010
sveaochedith skrev:
kalle_kalle skrev:
kollade runt lite

några tips?

Har du Peak off i lådan?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

2 665 Inlägg
12 januari 2010
Basen spelar alltså mellan 40 till 60hz. det kan inte låta annat än konstigt med musik.

En ren SPL låda kan inte låda bra för musik för då blir det ingen spl låda. Du tappar minst 10db genom att stämma av låda som basreflex principen är tänkt att stämmas av. O då blir det ju fel avstämmning för så många db som möjligt.

Berätta gärna hur det är kopplat.

Dubbla talspolar på 1ohm då är det verkligen viktigt att du berättar om inkopplingen.

Sen varför du har justeringarna på stereon på max förstår nog ingen. Ställ dem på 0.
Senast redigerat av Rickard-v (12 januari 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

4 693 Inlägg
12 januari 2010
Subsonicen hade du enligt mig lite väl högt, testa att ställa den på ca 25 istället. Löser inte ditt problem men låter säkert bättre wink

Sen som Rickard säger, ställ ner inställningarna på HU:n till 0

Booyakasha!

1 400 Inlägg
12 januari 2010
Angående att basen slår mycket beror på att du spelar under lådans avstämning.
Tycker personligen att den basen låter bäst med en låg avstämning. Men som sagt är det dB du är ute efter så tycker jag att du ska bygga en låda på 160L och stämma av den vid ca 43-45Hz

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

605 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
hmm
jag har alltid haft inställningarna på sterion på 0, men var en kille som sa att då förlorar man signal till stegen:P

om vi säger så här då.
jag vill ha en låda där jag kan lyssna på ALL slags musik utan att basen slår genom, jag ska kunna spela ruskigt högt men endån så det trycker in i benmärgen. hur ska jag då göra?

605 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
blir till att bygga en slotlåda

men hur räknar jag ut måtten?
någon som vill räkna på det?

2 665 Inlägg
12 januari 2010
sveaochedith skrev:
hmm
jag har alltid haft inställningarna på sterion på 0, men var en kille som sa att då förlorar man signal till stegen:P

om vi säger så här då.
jag vill ha en låda där jag kan lyssna på ALL slags musik utan att basen slår genom, jag ska kunna spela ruskigt högt men endån så det trycker in i benmärgen. hur ska jag då göra?

Den killen som sa det till dig har ingen aning om vad han pratar om, fråga aldrig honom nå mer.

Skillnaden blir att vid dina 3 ingreppfrekvenser och en oktav ovanför o neranför ökar signalen.
Så när du har 30 på stereon så är det 35 vid några frekvenser i basen o runt 1khz o kanske runt 8khz.
Då är det ju bättre o ha dessa justeringar på nol o vrida upp till 35 istället.
(detta är en enkel princip förklarning)

OM du har sett en frekvenskurva förut så ser det ut ungefär så här med dina justeringar.

Nr på stereo tillvänster. Du ser ju inte att det står 35 när du justerar utan detta är enkel skiss hur resultat blir. (siffrorna är ju olika på olika apparater)
35                   xxx                        xxx                         xxxxx
34                 x      x                    x     x                      x        x
33               x          x                x         x                  x            x
32             x              x            x             x              x                x
31          x                   x        x                 x          x                    x
30  xxxx                       xxxxx                    xxxxxx                       xxxxxxxxxxxxxxx

20hz          100hz                   1000hz                        10000hz                       20000hz
    (-sub-)(----bas--- -)(---------mellanreg------)(---------------diskant--------------------)

Sätter du dina justeringar på noll o höjer volymen blir det så här vilket är bättre.

35  xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

20hz           100hz                   1000hz                        10000hz                      20000hz

Förstår du vad jag menar?????
Senast redigerat av Rickard-v (12 januari 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

538 Inlägg
12 januari 2010
När de gäller de där med avstämning har jag också ett par funderingar, men de känndes docl rätt onödigt att göra en ny tråd när de ändå redan finns en:)

har 2 st Ground Zero GZHW25X 10" i 70L låda byggd i 22mm MDF tätad med både trälim och byggsilikon, dämpmatta på alla väggar förutom "basväggen" sitter 4" port i som är 26cm med portar inräknade (35Hz) enligt återförsäljaren. Drivs av ett Sinus live SLA-1500 V2, och  de låter så sjukt olika på t.ex techno och hiphop, där hiphopen basar som fan (OFC beroende på låt)

Men alltså vad är en bra avstämning för en mer "Allround låda"?

Jag vill ju liksom inte att om jag skiftar från hiphop till trance eller metal, att de ska basa mycket mindre bara för de, jag vill ju liksom ha någolunda lika tryck på de flesta musiksorter!

och hur är de egentligen med avstämningen, lägre avstämning mer djupbas?

Tack på förhand!

Sök