sveaochedith skrev:
hmm
jag har alltid haft inställningarna på sterion på 0, men var en kille som sa att då förlorar man signal till stegen:P
om vi säger så här då.
jag vill ha en låda där jag kan lyssna på ALL slags musik utan att basen slår genom, jag ska kunna spela ruskigt högt men endån så det trycker in i benmärgen. hur ska jag då göra?
Den killen som sa det till dig har ingen aning om vad han pratar om, fråga aldrig honom nå mer.
Skillnaden blir att vid dina 3 ingreppfrekvenser och en oktav ovanför o neranför ökar signalen.
Så när du har 30 på stereon så är det 35 vid några frekvenser i basen o runt 1khz o kanske runt 8khz.
Då är det ju bättre o ha dessa justeringar på nol o vrida upp till 35 istället.
(detta är en enkel princip förklarning)
OM du har sett en frekvenskurva förut så ser det ut ungefär så här med dina justeringar.
Nr på stereo tillvänster. Du ser ju inte att det står 35 när du justerar utan detta är enkel skiss hur resultat blir. (siffrorna är ju olika på olika apparater)
35 xxx xxx xxxxx
34 x x x x x x
33 x x x x x x
32 x x x x x x
31 x x x x x x
30 xxxx xxxxx xxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx
20hz 100hz 1000hz 10000hz 20000hz
(-sub-)(----bas--- -)(---------mellanreg------)(---------------diskant--------------------)
Sätter du dina justeringar på noll o höjer volymen blir det så här vilket är bättre.
35 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
20hz 100hz 1000hz 10000hz 20000hz
Förstår du vad jag menar?????