4276
Sök

Avstämmningsfråga!

4 693 Inlägg
12 januari 2010
Golf2freak skrev:
När de gäller de där med avstämning har jag också ett par funderingar, men de känndes docl rätt onödigt att göra en ny tråd när de ändå redan finns en:)

har 2 st Ground Zero GZHW25X 10" i 70L låda byggd i 22mm MDF tätad med både trälim och byggsilikon, dämpmatta på alla väggar förutom "basväggen" sitter 4" port i som är 26cm med portar inräknade (35Hz) enligt återförsäljaren. Drivs av ett Sinus live SLA-1500 V2, och  de låter så sjukt olika på t.ex techno och hiphop, där hiphopen basar som fan (OFC beroende på låt)

Men alltså vad är en bra avstämning för en mer "Allround låda"?

Jag vill ju liksom inte att om jag skiftar från hiphop till trance eller metal, att de ska basa mycket mindre bara för de, jag vill ju liksom ha någolunda lika tryck på de flesta musiksorter!

och hur är de egentligen med avstämningen, lägre avstämning mer djupbas?

Tack på förhand!

Min låda är avstämd till 36 hz, lyssnar iofs mest på rap/hiphop.... Men också techno och hårdrock. Jag tycker att det låter lika bra på alla sorter, fast lite extra tryck i hiphopen förstås. wink

Booyakasha!

605 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
Rickard-v skrev:
sveaochedith skrev:
hmm
jag har alltid haft inställningarna på sterion på 0, men var en kille som sa att då förlorar man signal till stegen:P

om vi säger så här då.
jag vill ha en låda där jag kan lyssna på ALL slags musik utan att basen slår genom, jag ska kunna spela ruskigt högt men endån så det trycker in i benmärgen. hur ska jag då göra?

Den killen som sa det till dig har ingen aning om vad han pratar om, fråga aldrig honom nå mer.

Skillnaden blir att vid dina 3 ingreppfrekvenser och en oktav ovanför o neranför ökar signalen.
Så när du har 30 på stereon så är det 35 vid några frekvenser i basen o runt 1khz o kanske runt 8khz.
Då är det ju bättre o ha dessa justeringar på nol o vrida upp till 35 istället.
(detta är en enkel princip förklarning)

OM du har sett en frekvenskurva förut så ser det ut ungefär så här med dina justeringar.

Nr på stereo tillvänster. Du ser ju inte att det står 35 när du justerar utan detta är enkel skiss hur resultat blir. (siffrorna är ju olika på olika apparater)
35                   xxx                        xxx                         xxxxx
34                 x      x                    x     x                      x        x
33               x          x                x         x                  x            x
32             x              x            x             x              x                x
31          x                   x        x                 x          x                    x
30  xxxx                       xxxxx                    xxxxxx                       xxxxxxxxxxxxxxx

20hz          100hz                   1000hz                        10000hz                       20000hz
    (-sub-)(----bas--- -)(---------mellanreg------)(---------------diskant--------------------)

Sätter du dina justeringar på noll o höjer volymen blir det så här vilket är bättre.

35  xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

20hz           100hz                   1000hz                        10000hz                      20000hz

Förstår du vad jag menar?????

jag förstår:)
har ordnat 3 eller 4 19mm mdf, hade tänkt limma hop dom så jag får 38mm.
någon som kan räkna på en slotlåda?
var är bästa placeringen i en 740? kan uttnyttja allt bakom förarstolarna.
vissa säger att jag ska sätta den i bakluckan, vissa säger vägg
men jag vill kunna spela så högt och rent som möjligt, men även djupt som fan. ska även kunna lira lite db:)

tacksam för snabba svar!

538 Inlägg
12 januari 2010
jo alltså de trycker ju på rätt friskt när de gäller hiphop, men sen på vissa låtar av metal o techno så försvinner basen lite granna, och lådan är ju rätt byggd o allt, så jag kan bara tänka mig att de är avstämningen,  och som jag sa just nu är de 35HZ och om jag går upp på 45? kommer jag få mer bas på olika musikstilar, men inte lika mycket på de jag har mycke på idag?:S FAttar ingenting:P haha

4 693 Inlägg
12 januari 2010
Golf2freak skrev:
jo alltså de trycker ju på rätt friskt när de gäller hiphop, men sen på vissa låtar av metal o techno så försvinner basen lite granna, och lådan är ju rätt byggd o allt, så jag kan bara tänka mig att de är avstämningen,  och som jag sa just nu är de 35HZ och om jag går upp på 45? kommer jag få mer bas på olika musikstilar, men inte lika mycket på de jag har mycke på idag?:S FAttar ingenting:P haha

Hur har du ställt in steget? Lpf och hpf?

Booyakasha!

2 665 Inlägg
12 januari 2010
Golf2freak skrev:
När de gäller de där med avstämning har jag också ett par funderingar, men de känndes docl rätt onödigt att göra en ny tråd när de ändå redan finns en:)

har 2 st Ground Zero GZHW25X 10" i 70L låda byggd i 22mm MDF tätad med både trälim och byggsilikon, dämpmatta på alla väggar förutom "basväggen" sitter 4" port i som är 26cm med portar inräknade (35Hz) enligt återförsäljaren. Drivs av ett Sinus live SLA-1500 V2, och  de låter så sjukt olika på t.ex techno och hiphop, där hiphopen basar som fan (OFC beroende på låt)

Jag vill ju liksom inte att om jag skiftar från hiphop till trance eller metal, att de ska basa mycket mindre bara för de, jag vill ju liksom ha någolunda lika tryck på de flesta musiksorter!

Tack på förhand!

Ja precis, lägre avstämning mera djupbas. Avstämningen  görs där det ger en jämn o fin frekvensgång så att alla musik låter bra. Istället för att en musik still låter skithäftigt o en hel tråkigt.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
12 januari 2010
sveaochedith skrev:
jag förstår:)
har ordnat 3 eller 4 19mm mdf, hade tänkt limma hop dom så jag får 38mm.
någon som kan räkna på en slotlåda?
var är bästa placeringen i en 740? kan uttnyttja allt bakom förarstolarna.
vissa säger att jag ska sätta den i bakluckan, vissa säger vägg
men jag vill kunna spela så högt och rent som möjligt, men även djupt som fan. ska även kunna lira lite db:)

tacksam för snabba svar!

Visst kan jag räkna men hittar inga thiell small parametrar på deras hemsida. Var??

538 Inlägg
12 januari 2010
Softis skrev:
Golf2freak skrev:

HPF kan jag inte ställa in, dock har jag lpf på ca 60hz, harhört att de ska vara ganska lagom:)
MEn annars så är gainen på 65-70%
Subsonic 20-25
Har provat köra bassbosten på noll också, men då tycker jag de bara blir sämre:S
Så just nu har jag kansk 3-4 db på basboost
och basboost freq på kanske ca 45hz

Alltså jag är inte ute efter att plocka DB i en tävling, jag är ute efter välljud med mycke bas bara, och sen kunna spela relativt högt, vilket jag redan uppnått, men de är just de där med basen:S

538 Inlägg
12 januari 2010
Rickard-v skrev:
Golf2freak skrev:

Tack på förhand!

Ja precis, lägre avstämning mera djupbas. Avstämningen  görs där det ger en jämn o fin frekvensgång så att alla musik låter bra. Istället för att en musik still låter skithäftigt o en hel tråkigt.

Okej,men hur ska man då kunna luska ut vilken avstämning som passar just min låda då?

p,och om jag har förstått de här rätt då, ju längre rör jag har i min låda, dest mindre avstämning får jag? eller är de tvärtom?yikes

3 466 Inlägg
12 januari 2010
Golf2freak skrev:
Softis skrev:
Golf2freak skrev:

HPF kan jag inte ställa in, dock har jag lpf på ca 60hz, harhört att de ska vara ganska lagom:)
MEn annars så är gainen på 65-70%
Subsonic 20-25
Har provat köra bassbosten på noll också, men då tycker jag de bara blir sämre:S
Så just nu har jag kansk 3-4 db på basboost
och basboost freq på kanske ca 45hz

Alltså jag är inte ute efter att plocka DB i en tävling, jag är ute efter välljud med mycke bas bara, och sen kunna spela relativt högt, vilket jag redan uppnått, men de är just de där med basen:S

Bassboosten hade jag stängt av direkt! Blir det sämmre ljud utan bassboost är det ngt annat som är helt fel.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
12 januari 2010
Golf2freak skrev:
Rickard-v skrev:
Golf2freak skrev:

Tack på förhand!

Okej,men hur ska man då kunna luska ut vilken avstämning som passar just min låda då?

p,och om jag har förstått de här rätt då, ju längre rör jag har i min låda, dest mindre avstämning får jag? eller är de tvärtom?yikes

Avstämmning handlar inte om mer eller mindre, det är lägre eller högre. Alltså om du har längre rör är den högre avstämd. Vilket innebär att lådans avstämmning är högre i Hz.

Men måste inte lådans volym ändas när man ändrar avstämmningen?
Senast redigerat av M_icke_ (12 januari 2010)

ljudfantast
1 372 Inlägg
12 januari 2010
M_icke_ skrev:
Avstämmning handlar inte om mer eller mindre, det är lägre eller högre. Alltså om du har längre rör är den högre avstämd. Vilket innebär att lådans avstämmning är högre i Hz.

Har du ett längre rör så sätter du en lägre avstämning..alltså lägre Hz.

Inte i alla fall, ibland kan det räcka med att förlänga röret / korta av röret för att få den avstämningen man vill ha.

538 Inlägg
12 januari 2010
JA men eftersom lådan är hemmabyggd och jag inte fick någon särskild avstämning bestämd när jag fick lådritningen av dom jag köpte basarna av så bordejag ju inte behöva ändra lådvolymen för att få en annan avstämning, och han sa när jag ringde efter att jag byggt lådan att jag borde prova köra på 45hz med den lådvolym jag har (70L) men är de någon som vet hur man räknar ut vad man har för avstämning?`yikes

ljudfantast
1 372 Inlägg
12 januari 2010
om du ger invändiga mått till tex drönirettab här på gorg så kan han räkna ut avstämningen.

3 466 Inlägg
12 januari 2010
michieff skrev:
M_icke_ skrev:

Har du ett längre rör så sätter du en lägre avstämning..alltså lägre Hz.

Inte i alla fall, ibland kan det räcka med att förlänga röret / korta av röret för att få den avstämningen man vill ha.

Okej för jag tänkte bara att om man kortar röret så blir ju lådvolymen större? eftersom man tar bort en bit av röret borde det ju öka volymen i lådan om du förstår vad jag menar. Eftersom större låda ger lägre avstämmning borde detta motverka effekten av det kortade röret lite? eller tänker jag helt fel nu?

ljudfantast
1 372 Inlägg
12 januari 2010
M_icke_ skrev:
Okej för jag tänkte bara att om man kortar röret så blir ju lådvolymen större? eftersom man tar bort en bit av röret borde det ju öka volymen i lådan om du förstår vad jag menar. Eftersom större låda ger lägre avstämmning borde detta motverka effekten av det kortade röret lite? eller tänker jag helt fel nu?

Hur kan du öka volym i en låda om du tar bort lite av en komponent? Är du gud eller? smile

2 665 Inlägg
12 januari 2010
OM du kortar av röret några cm så har du tappat någon deciliter så det behöver du inte bry dig om.

Lådan volym måste inte ändras när man ändrar avstämning!

3 466 Inlägg
12 januari 2010
michieff skrev:
M_icke_ skrev:

Hur kan du öka volym i en låda om du tar bort lite av en komponent? Är du gud eller? smile

Okej då fattar du alltså inte vad jag menar.

3 466 Inlägg
12 januari 2010
Rickard-v skrev:
OM du kortar av röret några cm så har du tappat någon deciliter så det behöver du inte bry dig om.

Lådan volym måste inte ändras när man ändrar avstämning!

Tack det var det svaret jag ville ha.

ljudfantast
1 372 Inlägg
12 januari 2010
M_icke_ skrev:
Okej då fattar du alltså inte vad jag menar.

slutsats, nej du ökar inte lådans volym genom att ta bort lite av röret. Det som händer är att du höjer avstämningen eftersom att du, som Rikard_v säger, tar bort volym!

538 Inlägg
12 januari 2010
michieff skrev:
om du ger invändiga mått till tex drönirettab här på gorg så kan han räkna ut avstämningen.

skrev till han nu och hoppas på svar:) Tack anyways:D

Sök