2782
Sök

Skoda Felicia Pickup -00 Varför ramlade oljelocket av?

36 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#1
Hejsan!

Började lukta olja utav bilen, öppnade huven och såg att oljelocket har ramlat av.
Det låg kvar nere vid motorn, men det ville ej fästa igen. Ej skruvlock, packningslock.

Varför har det ramlat av?
Ska det sitta en packning nere i hålet för locket i ventilkåpan? Det sitter en packning på locket.

Kan det vara baktryck i motorn, cylinder strul att den har tryckt upp locket?


/Henrik

Att fortfarande vara +26 och åka runt med sin tattarsänkta volvo och resten ser ut som skit tillsammans med sin lilla fula tatuering på armen och svettiga keps är inte coolt!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 januari 2010
#2
Hmm nu ska vi försöka minnas... Jag har för mig att det inte är nån spärr på dom utan man trycker bara ner det i toppen o sen ska det sitta kvar. Om det har lossnat så beror det väl förmodligen på övertryck i vevhuset, igensatt vevhusventilation kanske är boven.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

36 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#3
Får kolla upp det, har inte ens kollat hur vevhusventen sitter på den....
Bilen har ju gått 13700 mil, har inte förväntat mig att vevhuset har satt igen sig så tidigt...

/Henrik

Att fortfarande vara +26 och åka runt med sin tattarsänkta volvo och resten ser ut som skit tillsammans med sin lilla fula tatuering på armen och svettiga keps är inte coolt!

Cupra_
13 januari 2010
#4
På min bil är rengörings/bytes-intervallen 4000mil för vevhusventilationen.. Bytte allt igår och det gjorde skillnad på hur bilen gick kan jag säga:P Min började trycka ut olja genom kamaxelpackboxarna innan jag bytte sad

36 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
#5
Oj ja där sa du något bra Quadrablast! Det hade jag inte en tanke på, dags att läsa service boken lite närmare!

Vart sitter vevhusventilation på skodan?
Vad behövs att göras för att bytas och göras rent?

Det är nog kanske inte gjort, bilen har gått 13700 mil just nu. Kanske missat vid 12.000 mil. Köpte den vid 12.900 mil så.

/Henrik

Att fortfarande vara +26 och åka runt med sin tattarsänkta volvo och resten ser ut som skit tillsammans med sin lilla fula tatuering på armen och svettiga keps är inte coolt!

Audi/Wv mek
148 Inlägg
15 januari 2010
#6
felician har en tendens till att frysa i vevhusventilationen! det finns en värmesats som går att montera dit men även om den kanske redan sitter där kan det vara en bra ide att mäta upp den för det är inte helt ovanligt att dom går sönder heller!!

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!

36 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
#7
Ska ta en koll, ska försöka hitta vevhuset bara big_smile

Att fortfarande vara +26 och åka runt med sin tattarsänkta volvo och resten ser ut som skit tillsammans med sin lilla fula tatuering på armen och svettiga keps är inte coolt!

3 259 Inlägg
15 januari 2010
#8
Lugn o fin nu! Det är väl ett lock som vrids en fjärdedels varv ungefär för att sitta kvar? Om du sätter tillbaka locket o vrider fast det, sitter det hårt eller väldigt löst? Väldigt löst antar jag eftersom det hade lossnat...

På undersidan av locket har du två piggar som ska låsa på insidan av ventilkåpan, ta o böj dom neråt(om locket ligger upp och ner) några millimeter och dra dit locket så ska du se att det sitter bättre! Orkar du inte det, köp ett nytt lock!smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

36 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#9
Nej det är icke ett sådant lock, ska åka till Möllers och skaffa ett nytt istället.

Att fortfarande vara +26 och åka runt med sin tattarsänkta volvo och resten ser ut som skit tillsammans med sin lilla fula tatuering på armen och svettiga keps är inte coolt!


Sök