Linderoth skrev:
HenkeTIC skrev:
Har samma problem på en likadan bil. På denna är det ett av bromsoken som läcker i handbromsmekanismen. så kolla detta.
Mvh Henke
det skall jag göra men hur gör man det enklast utan att plocka ner allt?
Lossa bakhjulen och kolla om det ser ut som det runnit någon vätska runt axlen som änden av handbromswiren är kopplad på.
Man kan säkert också se det om man hissar upp bilen på pallbockar utan att ta bort hjulen och kryper under med en ficklampa.
Eller om du har tillgång till en billyft så är de bara å hissa och kolla.
Prova att be nån trycka på bromsen sammtidigt så kan man kanske lättare se om det läcker.
Det går även att skruva bort huvudbromscylindern (2skruvar) utan att tömma behållare och lossa bromsrören.
Om det finns utrymme till det, dra ut den lite och kontollera om det finns bromsvätska bakom.
Gör de det så har du felet där.
Montera sen cylindern ordentligt som den satt.
Hydraulisk koppling tar hydraulvätska från bromsvätskebehållaren ner till en viss gräns.
Om du har hydraulisk koppling så testa om den funkar riktigt.
På en kompis s40 läckte både huvud och slav kopplingscylindrarna och hade tömt hela bromsvätskebehållaren ner till kopplingens "uttag i behållaren".
Kopplingen började inte strula riktigt förrens all bromsvätska hade läckt ut och han behövde dubbeltrampa kopplingen för att kunna växla och det var då vi upptäckte felet.
Det kan ju även vara här det läcker på din bil fast det kanske inte gått så långt att kopplingen börjat strula ännu.
För att kolla läckage på kopplingscylindrarna så dra bort gummidamaskerna mellan cylinder och kolv, kontollera om det finns bromsvätska där.
Har du en nyare modell av s40 så sitter kopplingens slavcylinder monterad i sprängkåpan och för direkt på uttrampningslagret.
Då kanske de är svårare att kontrollera, men se om det läcker bromsvätska under kopplingskåpan och kolla om man kan lysa upp vid avluftningshål, ta bort gummitäckbitar undet kåpan och lys upp.
Som en tidigare skrev, om du håller på bromspedalen med ett hårt och fast tryck en stund (30 sekunder) så ska den inte sjunka.
Gör den det så har du fel på bromsarna.
Om den inte sjunker kan du lika väl ha fel på kopplingen.