3564
Sök

Ojenivån sjunker i bromsvästkebehållaren s40 t4 -98

166 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
tjenare!! min ojenivån sjunker i bromsvästkebehållaren någorlunda fort och jag hittar inte vart  läker eller tar vägen ..det enda jag kan se är att det har kommit på broms trumman i motorrummet men det är ju inte så att det rinner precis.. men om det läker i någon cylinder i bromshoken så borde det väll komma luft i bromsarna ..och det har det inte gjort för jag har nyligen luftat dom .för jag hade ett annat problem med bromsarna ..men vad skulle det kunna vara för fel som jag har nu ..kan det vara huvudcylindern som läker olja där den sitter ihop med trumman eller vad det nu heter den svarta stora runda saken..den sitter med 2 st muttrar ..eller kan det vara dom två runda svarta ringarna som oljekoppen sitter på??tacksam för hjälp ..

OBS!!

det är ej någon bromsslang som är trasig för då hade ju all oja försvunnit med en gång och jag ser inte att dom är trasiga heller ..och det är ingen olja på själva huvudcylindern som kan förknippa det till att det är den heller..så jag fattar inget av detta hehe!!
Senast redigerat av Linderoth (17 januari 2010)

Mds

4 001 Inlägg
17 januari 2010
om du har bromsväska på bromsservon så kan det vara huvudbromscylindern eller som du själv skrev, bromsvätskebehållaren som är sprucken eller packningarna ner mot huvudclindern som är kass

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

166 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
kolvas skrev:
om du har bromsväska på bromsservon så kan det vara huvudbromscylindern eller som du själv skrev, bromsvätskebehållaren som är sprucken eller packningarna ner mot huvudclindern som är kass

om du har bromsväska på bromsservon så kan det vara huvudbromscylindern?

Mds

402 Inlägg
17 januari 2010
Linderoth skrev:
kolvas skrev:

Han menar nog bromsvätska, och bromsservon är den svarta burken som du kallar "bromstrumma"

166 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:
Linderoth skrev:
kolvas skrev:

Han menar nog bromsvätska, och bromsservon är den svarta burken som du kallar "bromstrumma"

ja det är den som det är ett vakuum tryck i

Mds

402 Inlägg
17 januari 2010
Linderoth skrev:
Pinnenpabacken skrev:
Linderoth skrev:

Rinner det olja under där bromscylindern sitter på servon, så är förmodligen packningarna kass i bromscylindern.

166 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:
Linderoth skrev:
Pinnenpabacken skrev:

Rinner det olja under där bromscylindern sitter på servon, så är förmodligen packningarna kass i bromscylindern.

det är det som är problemet att det inte rinner.. det är därför jag inte vet vad felet är ..

Mds

166 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
kan det läka mellan hyvudcylindern och bromsservon = den stora runda svarta saken ..kollade på en bild där man ser hur det sitter men frågan är om det kan vara där det är? men sen är frågan vart tar oljan vägen det kan den lega sig i denna runda svarta saken

Mds

206 Inlägg
17 januari 2010
Sätt dig i bilen och starta, pumpa upp trycket i bromssystemet och tryck sedan och håll bromspedalen nere.. Sjunker pedalen mot golvet har du troligtvis en läcka inuti huvudcylindern (med undantag för en del nyare bilar där pedalen ska sjunka) och de är därför de rinner bromsvätska nerför bromsservon.

Ta vara på livet, man lever så kort och är död så jävla länge..

Trafikledare
563 Inlägg
17 januari 2010
Linderoth skrev:
kan det läka mellan hyvudcylindern och bromsservon = den stora runda svarta saken ..kollade på en bild där man ser hur det sitter men frågan är om det kan vara där det är? men sen är frågan vart tar oljan vägen det kan den lega sig i denna runda svarta saken

Om huvudcylindern läcker in i bromsservot så kan bilen suga in det genom vacummslangen, lossa slangen och kolla om den är kladdig invändigt, kolla även om bilen ryker lite mer vitt än normalt...

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

166 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
Melin skrev:
Linderoth skrev:

Om huvudcylindern läcker in i bromsservot så kan bilen suga in det genom vacummslangen, lossa slangen och kolla om den är kladdig invändigt, kolla även om bilen ryker lite mer vitt än normalt...

nej den är inte rykig eller nått sådant..men skall kolla slangen ..

Mds

888 Inlägg
18 januari 2010
Har samma problem på en likadan bil. På denna är det ett av bromsoken som läcker i handbromsmekanismen. så kolla detta.

Mvh Henke

166 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
HenkeTIC skrev:
Har samma problem på en likadan bil. På denna är det ett av bromsoken som läcker i handbromsmekanismen. så kolla detta.

Mvh Henke

det skall jag göra men hur gör man det enklast utan att plocka ner allt?

Mds

749 Inlägg
18 januari 2010
Linderoth skrev:
HenkeTIC skrev:

Mvh Henke

det skall jag göra men hur gör man det enklast utan att plocka ner allt?

Lossa bakhjulen och kolla om det ser ut som det runnit någon vätska runt axlen som änden av handbromswiren är kopplad på.
Man kan säkert också se det om man hissar upp bilen på pallbockar utan att ta bort hjulen och kryper under med en ficklampa.
Eller om du har tillgång till en billyft så är de bara å hissa och kolla.
Prova att be nån trycka på bromsen sammtidigt så kan man kanske lättare se om det läcker.

Det går även att skruva bort huvudbromscylindern (2skruvar) utan att tömma behållare och lossa bromsrören.
Om det finns utrymme till det, dra ut den lite och kontollera om det finns bromsvätska bakom.
Gör de det så har du felet där.
Montera sen cylindern ordentligt som den satt.

Hydraulisk koppling tar hydraulvätska från bromsvätskebehållaren ner till en viss gräns.
Om du har hydraulisk koppling så testa om den funkar riktigt.
På en kompis s40 läckte både huvud och slav kopplingscylindrarna och hade tömt hela bromsvätskebehållaren ner till kopplingens "uttag i behållaren".
Kopplingen började inte strula riktigt förrens all bromsvätska hade läckt ut och han behövde dubbeltrampa kopplingen för att kunna växla och det var då vi upptäckte felet.
Det kan ju även vara här det läcker på din bil fast det kanske inte gått så långt att kopplingen börjat strula ännu.
För att kolla läckage på kopplingscylindrarna så dra bort gummidamaskerna mellan cylinder och kolv, kontollera om det finns bromsvätska där.

Har du en nyare modell av s40 så sitter kopplingens slavcylinder monterad i sprängkåpan och för direkt på uttrampningslagret.
Då kanske de är svårare att kontrollera, men se om det läcker bromsvätska under kopplingskåpan och kolla om man kan lysa upp vid avluftningshål, ta bort gummitäckbitar undet kåpan och lys upp.

Som en tidigare skrev, om du håller på bromspedalen med ett hårt och fast tryck en stund (30 sekunder) så ska den inte sjunka.
Gör den det så har du fel på bromsarna.
Om den inte sjunker kan du lika väl ha fel på kopplingen.
Senast redigerat av Bjornn (18 januari 2010)

166 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
jag tror jag hittat felet lägger upp en bild där det läcker som jag kan se ..jag hissade upp den och kollade alla bromsrör och annat och inget annat en detta på bilden läckte så detta kanske kan vara problemet?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34240/841347_6b31bi.jpg
bromsläka

Mds

429 Inlägg
18 januari 2010
Det du har ringet in är handbromswire och det kan inte läcka bromsvätska...

Kolla slavcylindern till kopplingen och oken bak vid bromsslangarna så kan kopparbrickorna börja läcka.
Sen så brukar långsgående bromsrören rosta sönder så följ bromsrören o kolla noga.

166 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
jonas 740 skrev:

Kolla slavcylindern till kopplingen och oken bak vid bromsslangarna så kan kopparbrickorna börja läcka.
Sen så brukar långsgående bromsrören rosta sönder så följ bromsrören o kolla noga.

men som jag skrev så är inga bromsrör dåliga och inte från dom koppar ringarena ..men asså det är där jag kan se att det rinner men sen vet jag ju att det inte är handbromsen ..men då är det väll in i mellan det komer ifrån ..någon stans så måste ju oljan rinna ..men det är väll bromsoket som är dåligt ..men nu har jag ju hittat vart det är men sen är frågan vad det är förutom bromsrören och dom ringarna

Mds

888 Inlägg
19 januari 2010
jonas 740 skrev:

Varför skulle det inte kunna läcka bromsvätska där??

Linderoth: Du har hittat felet, läcker på exakt samma ställe på min.

Mvh Henke

749 Inlägg
19 januari 2010
HenkeTIC skrev:
jonas 740 skrev:

Mvh Henke

Instämmer med Linderoth.
Bromsvätskan har runnit ut på wiren och den kommer från bromsoket inget konstigt me de.
Det är garanterat felet.
Kolla bara så de verkligen är bromsvätska och inte vatten eller slask från vägen.
Senast redigerat av Bjornn (19 januari 2010)

166 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
Bjornn skrev:
HenkeTIC skrev:
jonas 740 skrev:

Mvh Henke

Instämmer med Linderoth.
Bromsvätskan har runnit ut på wiren och den kommer från bromsoket inget konstigt me de.
Det är garanterat felet.
Kolla bara så de verkligen är bromsvätska och inte vatten eller slask från vägen.

jag åkte ner till en värkstadd och frågade och dom sa med 100 procent att det är bromsoket och det är ett vanligt fel på dessa bilar ..han hade bytt på massa såna bilar ..och det var olja man såg ganska står skilnad på det ..så det är väll bara till å byta oket..billigt å bra ..inte konstigt att min olja tog slut fort ..men vad tycker ni om biltemas bromsoken det är ju ganska så stor skillnad på pris på biltemas och mekonomen eller ad center så det hade ju varit gött om biltemas var bra ..måndags ex finns ju överallt gäller ju bara att ha tur å inte få just det
Senast redigerat av Linderoth (19 januari 2010)

Mds

Sök