2810
Sök

Oxå kylarproblem, volvo 945

18 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Jag har precis samma problem som medlemmen karninger90  men, vid min kylare droppar det vid själva kylaren, under där jag tror att själva avtappningspluggen ska sitta. Kan jag smeta på lite tätningssmörja just där det droppar? skylle kylarcement täppa till hålet? Hur mycker vatten rymmer kylaren,för jag kan hälla på hur mycket som helst som bara slukas ner i påfyllningsbehållaren.  Bilen börjar koka efter ca 5 km, då tempmätaren rasar i botten från att ha stått still i mellanläge. Jag stannar direkt, vit rök komer under huven och det spottar,bubblar o fräser..
Jag ska kolla tändstiften som ni rekommenderade i den andre medlemmens inlägg.

Tacksam för hjälp. /Elinor

123 Inlägg
17 januari 2010
Volvotokan skrev:
Jag har precis samma problem som medlemmen karninger90  men, vid min kylare droppar det vid själva kylaren, under där jag tror att själva avtappningspluggen ska sitta. Kan jag smeta på lite tätningssmörja just där det droppar? skylle kylarcement täppa till hålet? Hur mycker vatten rymmer kylaren,för jag kan hälla på hur mycket som helst som bara slukas ner i påfyllningsbehållaren.  Bilen börjar koka efter ca 5 km, då tempmätaren rasar i botten från att ha stått still i mellanläge. Jag stannar direkt, vit rök komer under huven och det spottar,bubblar o fräser..
Jag ska kolla tändstiften som ni rekommenderade i den andre medlemmens inlägg.

Tacksam för hjälp. /Elinor

ska du kolla tändstiften om du har ett vattenläckage? nu har du nog fått på bakfoten.
i kylsystem ska de vel gå i 7-8L tror jag.
om de läcker så de pissar hela tiden så köp ny kylare.
de blir bara värre å stå å pilla med smörja å skit. om de går läck nån gång mitt i skogen så står du ju där.
du kan ju prova..

18 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Det droppar bara som en läckande kran typ 3 dropp/sekund men nu har jag smörjt på tätningspasta och testar att fylla på vatten näs smeten satt sig. Skulle kylarcement kunna hjälpa för en sån här läcka eller är det förstort hål?

123 Inlägg
17 januari 2010
Volvotokan skrev:
Det droppar bara som en läckande kran typ 3 dropp/sekund men nu har jag smörjt på tätningspasta och testar att fylla på vatten näs smeten satt sig. Skulle kylarcement kunna hjälpa för en sån här läcka eller är det förstort hål?

kylarcement skulle nog gå.inte säker. men jag rekomenderar ju att köpa nytt kyl smile

18 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
turbo_freak_89 skrev:
Volvotokan skrev:

kylarcement skulle nog gå.inte säker. men jag rekomenderar ju att köpa nytt kyl smile

Jag börjar att testa med kylarcement iallafall... tills jag får tag i en ny kylare.
Tack snälla du för dina svar!
/Elinor

Whatever :)
1 652 Inlägg
17 januari 2010
Menar du att de är läckage vid urtappnings pluggen under grenröret? om inte så är de bara att skruva ur den på med gängtätning och dra dit de igen.. eller loctite.. och i mitt system på min 940 så gick de bar aca 5 liter.. .. så testa de.. för har du otur så kan du täta igen värmepaketet som jag har gjort smile hade i lite för mycket kylarcement big_smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

3 182 Inlägg
17 januari 2010
en ny kylare på biltema kostar 1000kr. eller på volvo 1500kr om man ha ac.
Senast redigerat av pukan2 (17 januari 2010)

445 Inlägg
18 januari 2010
pukan2 skrev:
en ny kylare på biltema kostar 1000kr. eller på volvo 1500kr om man ha ac.

eller bättre begagnat på skroten:)

Performance meck
342 Inlägg
18 januari 2010
blir nog fan biligare att köpa nya kylare kostar inte så mycket till gammla volvo en 50 lapp på skroten kanske.

ananrs funkar det kanon med kylarcement!

Mvh viktor

18 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
kylaren  är kirrad med en burk "Bars..? från Mekonomen! Nu behåller den vattnet och go värme kommer ur fläktarna. I am happy again

Sök