17 januari 2010
Trådstartare
Tänkte möjligtvis byta bilstereo, men jag har lite funderingar innan jag bestämmer mig.
Min nuvarande stereo är en JVC kd-r601 som jag visserligen är rätt så nöjd med, men eftersom jag kör med 2 slutsteg och den bara har ett par lågnivåutgångar så tappar jag fader funktionen, och skulle jag vilja byta.
Hur viktigt är det med att ha hög volts RCA utgångar? Min nuvarande har 2.5V vilket jag har för mig är det vanliga på stereon i den prisklassen. Bör jag satsa på 4V eller högre, eller duger 2.5V? Jag har inget monsterljud, en Hertz ES300 drivet av ett SPL-Dynamics monoblock (450rms i 4Ohm) och ett 4 kanaligt steg för framsystem, Hertz HSK130 och ett par fusion 6x9.
Hade tänkt mig en Alpine CDE-9880R eller linkande, dock med 2.5V lågnivå men den är i rätt prisklass.
Pioneer DEH-P5100UB har jag också sett på en del, den har 4V lågnivå, men den börjar bli lite väl dyr. Hur stor är skillnaden på ljudkvaliteten mellan olika huvudenheter? Är det värt pengarna att byta min JVC mot någon av dessa, vinner jag något på det förutom fader funktion?
Slänger in en annan fråga med, vad är skillnaden mellan olika lågnivåkablar? Nu just har jag billiga RCA kablar som kom med ett biltema kabelkit. Skulle ljudkvaliteten öka med dyrare kablar?
/Robert
Senast redigerat av grena (18 januari 2010)