2959
Sök

Fråga angående lågnivå signal

173 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#1
Tänkte möjligtvis byta bilstereo, men jag har lite funderingar innan jag bestämmer mig.
Min nuvarande stereo är en JVC kd-r601 som jag visserligen är rätt så nöjd med, men eftersom jag kör med 2 slutsteg och den bara har ett par lågnivåutgångar så tappar jag fader funktionen, och skulle jag vilja byta.

Hur viktigt är det med att ha hög volts RCA utgångar? Min nuvarande har 2.5V vilket jag har för mig är det vanliga på stereon i den prisklassen. Bör jag satsa på 4V eller högre, eller duger 2.5V? Jag har inget monsterljud, en Hertz ES300 drivet av ett SPL-Dynamics monoblock (450rms i 4Ohm) och ett 4 kanaligt steg för framsystem, Hertz HSK130 och ett par fusion 6x9.

Hade tänkt mig en Alpine CDE-9880R eller linkande, dock med 2.5V lågnivå men den är i rätt prisklass.
Pioneer DEH-P5100UB har jag också sett på en del, den har 4V lågnivå, men den börjar bli lite väl dyr. Hur stor är skillnaden på ljudkvaliteten mellan olika huvudenheter? Är det värt pengarna att byta min JVC mot någon av dessa, vinner jag något på det förutom fader funktion?

Slänger in en annan fråga med, vad är skillnaden mellan olika lågnivåkablar? Nu just har jag billiga RCA kablar som kom med ett biltema kabelkit. Skulle ljudkvaliteten öka med dyrare kablar?

/Robert
Senast redigerat av grena (18 januari 2010)


173 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#2
Har funderat lite och undrar; tror ni att jag egentligen behöver en ny huvudenhet, eller borde jag spara/sätta pengarna på något annat? Det sägs ju att ljudet är inte bättre än dess svagaste länk. Är det i mitt fall stereon som är den svagaste länken, eller borde jag satsa på något annat i första hand?


Bas älskare
716 Inlägg
18 januari 2010
#3
köp en till lågnivå kabel o dra emellan stegen, har gjort det, funkar nice big_smile


173 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#4
Jo så har jag det just nu, men man mister ju en hel del inställningsmöjligheter på så vis. Dessutom har jag hört att signalen försämras när man delar den mellan flera steg/kanaler, därför jag undrar smile


ljudfantast
1 372 Inlägg
18 januari 2010
#5
Jag var också ute i djungeln för ett tag sen och försökte luska reda på "rätt typ" av HU. Det är bra att veta att Alpinemodeller upp till 3,5-4 000 kr har 2,5v lågnivåV. Det är inte bara lågnivåvolten som gör en stark signal men den bidrar till den. Alpine har tex bara några enstaka modeller i värstingkläderna som har 4v, resten är 2,5. Pioneer har en P5100BT tror jag som har 4v men listar 2300 kr typ. Jag skulle valt en lite dyrare Alpine vilken dag i veckan före den, bara som ett exempel. Har en CDA105Ri nu och den har 2,5v, precis lika mycket som min gamla sketna JVC men HERREJÄVLAR vad ljudet förstärktes och blev hästlängder bättre.

Det är underbart med flera lågnivåkanaler, kör på det!

173 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#6
Jag skulle gärna köpa en dyr alpine spelare men nu är det så att min budget ligger på ca 2000kr så valmöjligheterna är rätt begränsade. 

Har letat begagnat, och hittat två rätt intressanta alternativ:

Alpine CDA 9884R http://ullareddigital.jetshop.se/defaul … rodid=1271
Modellen är dock ett par år gammal, så jag vet inte riktigt hur mycket tekniken i dom nya modellerna har utvecklats. Ett krav är att den ska kunna spela den nya modellens iPod touch och helst dom flesta filformat på CD/USB. Den har iaf 3st 4V lågnivå. Begagnad har jag hittat en för 1800kr


Alpine CDA-9886R http://ullareddigital.jetshop.se/defaul … rodid=1270

Är väl en lite mer avancerad modell av den föregående. Dock är den begagnade (som jag skulle få för 2000kr) en USA modell som inte har RDS funktion.

Vad borde jag välja, någon av dessa som har ett par år på nacken, eller en lite mindre avancerad ny modell?
Dom nya jag tänker på är t.ex Pioneer DEH P5100UB och Kenwood KDC-BT6544UY, vilka båda sägs vara prisvärda maskiner.


Skogsfan
649 Inlägg
18 januari 2010
#7
Jag bytte nyligen en gammal pioneer till en nyare alpine cda 105ri som en tidigare nämnt i tråden. Köpte även till processorn pxa-h100 vilket gör att man får 3 st 4V lågnivå-utgångar. Och herre jävlar vilken skillnad i kvalité och tryck det blev!
Bytte iof även mina gamla lågnivå kablar till några riktiga värstingar ifrån dBakuten och vet inte om även de kanske har något att göra med prestationsförbättringen också.

Men hur som så kommer du nog märka stor skillnad i ett byte av HU. Och speciellt då ifall du skaffar en med lite drag ut ur lågnivåerna.
Senast redigerat av Faniskogen (18 januari 2010)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

173 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#8
Lutar nog mot att jag byter HU då ifall det faktiskt är så stor skillnad. Dock vet ja ju inte hur "dålig" min nuvarande är jämfört med tex en Alpine CDA 9886R, har alltså en JVC kd-r601 som är 2009ans modell har jag för mig.

Skulle även vilja veta hur stor skillnaden är på olika prisklassers lågnivåkablar?



Sök