2800
Sök

Trimma Opel Corsa 1.4?

16 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#1
Jag och min pojkvän funderade på att försöka trimma min opel Corsa 1.4.
Vi har diskuterat lite fram och tillbaka men kommer inte på någon bra lösning. sad
Någon som har ett tips på hur vi kan göra? big_smile

235 Inlägg
19 januari 2010
#2
2,0 16v från kadett gsi?
borde ge bra snurr.
eller kanske en motor från corsa gsi?


926 Inlägg
19 januari 2010
#3
Simone_ skrev:
Jag och min pojkvän funderade på att försöka trimma min opel Corsa 1.4.
Vi har diskuterat lite fram och tillbaka men kommer inte på någon bra lösning. sad
Någon som har ett tips på hur vi kan göra? big_smile

Vad är det för årsmodell och hur mycket effektökning önskar ni. 10, 30 eller 100hk

Mats

16 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#4
eilert skrev:
2,0 16v från kadett gsi?
borde ge bra snurr.
eller kanske en motor från corsa gsi?

Det ska jag lämna vidare smile
Tack för tipset big_smile

16 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#5
mats757 skrev:
Simone_ skrev:
Jag och min pojkvän funderade på att försöka trimma min opel Corsa 1.4.
Vi har diskuterat lite fram och tillbaka men kommer inte på någon bra lösning. sad
Någon som har ett tips på hur vi kan göra? big_smile

Vad är det för årsmodell och hur mycket effektökning önskar ni. 10, 30 eller 100hk

Mats

Det är en 95:a. Vi hade tänkt oss runt 90-100 HK smile
Tack för tipset smile

301 Inlägg
19 januari 2010
#6
turbokonvertering är nog det billigaste alternativet för att få ur ca 100hk ur 1,4an.
gå in på www.opelsportclub.com/forums och regga er där.
mycket duktigt opel folk där

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

16 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#7
t5-r micke skrev:
turbokonvertering är nog det billigaste alternativet för att få ur ca 100hk ur 1,4an.
gå in på www.opelsportclub.com/forums och regga er där.
mycket duktigt opel folk där

Tack, det ska jag göra big_smile

2 665 Inlägg
19 januari 2010
#8
t5-r micke skrev:
turbokonvertering är nog det billigaste alternativet för att få ur ca 100hk ur 1,4an.
gå in på www.opelsportclub.com/forums och regga er där.
mycket duktigt opel folk där

Tänk på att han rekommenderar något som är olagligt o inte går att besikta med! (kan gå om du har tur men den är inte laglig för det)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

16 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#9
Rickard-v skrev:
t5-r micke skrev:
turbokonvertering är nog det billigaste alternativet för att få ur ca 100hk ur 1,4an.
gå in på www.opelsportclub.com/forums och regga er där.
mycket duktigt opel folk där

Tänk på att han rekommenderar något som är olagligt o inte går att besikta med! (kan gå om du har tur men den är inte laglig för det)

Jag tänkte på de med, det blir för krånligt att hålla på att plocka bort grejer inför besiktningen.
Det ska ju helst vara lagligt oxå smile

283 Inlägg
20 januari 2010
#10
varför skulle inte det vara lagligt?

...

926 Inlägg
20 januari 2010
#11
Det finns 16v motorer på 1,4 liter som passar direkt i Corsan. Den är på 90 hk redan från början.
Porta topp, se över matchning på insug, bygg ett extraktorgren rör så har du både en billig och hyfsat stark bil.

Kolla bildelsbasen. Billigt!

Då är det knappast någon som klagar på Bilprovningen heller.

Mats

16 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#12
mats757 skrev:
Det finns 16v motorer på 1,4 liter som passar direkt i Corsan. Den är på 90 hk redan från början.
Porta topp, se över matchning på insug, bygg ett extraktorgren rör så har du både en billig och hyfsat stark bil.

Kolla bildelsbasen. Billigt!

Då är det knappast någon som klagar på Bilprovningen heller.

Mats

Åh, bra idé! big_smile
Tack för tipset, blir nog antagligen kanske att regga om den med ny motor? smile

1 291 Inlägg
20 januari 2010
#13
Mest effekt för pengarna får du med en c20xe från tex kadett/astra gsi, vectra 2000, calibra 16v mfl.
Men då åker du på att dra in sfro och göra ett ombyggt fordon.

ska du byta till en annan motor som är bolt-on i corsan så skaffa då iaf en 1600.
1,6 8v (c16se? osäker) har 101hk orignal.
Det BÖR inte en besiktningsman upptäcka.


2 665 Inlägg
20 januari 2010
#14
megastreetracer skrev:
varför skulle inte det vara lagligt?

Varför skulle det vara lagligt??

Har du en bil tillverkad efter 1975 är det förbjudet att ändra motorns uppbyggnad. Eftersom den är certifierad o testad av tillverkaren. (eller något liknande)

Ska du byta motor ska du byta till en i orginal utförande.
Du kan alltså aldrig montera en motor som du har monterat turbo på o få den godkänd, men om du tar en turbo motor från någon annan modell så är det ok om den har kat.

(Sen om du chippar eller byter kam osv så syns ju inte det på utsidan. men berätta inte för någon)

Läs klistrade tråden om besikta med annan motor!!!!!
Senast redigerat av Rickard-v (20 januari 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

283 Inlägg
25 januari 2010
#15
haha, de låter ju fjantigt! vi har slängt på turbo på en bil o fixat en jäkla massa me dom, aldrig ett problem! man får ju se tilla tt ha bromsar så man kompenserar, o man får ju självklart regga om den! men inga problem alls!!

...

mästarenen o_O
92 Inlägg
25 januari 2010
#16
megastreetracer skrev:
haha, de låter ju fjantigt! vi har slängt på turbo på en bil o fixat en jäkla massa me dom, aldrig ett problem! man får ju se tilla tt ha bromsar så man kompenserar, o man får ju självklart regga om den! men inga problem alls!!

Regga om den ja, en jävla skillnad mot en vanlig kontrollbesiktning. Eller hur?

16 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#17
m0s skrev:
megastreetracer skrev:
haha, de låter ju fjantigt! vi har slängt på turbo på en bil o fixat en jäkla massa me dom, aldrig ett problem! man får ju se tilla tt ha bromsar så man kompenserar, o man får ju självklart regga om den! men inga problem alls!!

Regga om den ja, en jävla skillnad mot en vanlig kontrollbesiktning. Eller hur?

De ska ju lixom helst va så att vi slipper regga om den osv.

Golle
448 Inlägg
25 januari 2010
#18
megastreetracer skrev:
haha, de låter ju fjantigt! vi har slängt på turbo på en bil o fixat en jäkla massa me dom, aldrig ett problem! man får ju se tilla tt ha bromsar så man kompenserar, o man får ju självklart regga om den! men inga problem alls!!

Går inte att regga med turbokonverterad motor om bilen är nyare än -75. Byta till en motor som har turbo original är en helt annan sak...
Senast redigerat av WilYawn (25 januari 2010)

James May: In other news.... I've fitted a fan!

9 108 Inlägg
25 januari 2010
#19
Är det inte en extremt speciell och påkostad Corsa så tycker jag nog det känns bäst att köpa en Corsa GSi istället. Du slipper massa jobb och får en snyggare bil på köpet. Finns bättre bilar att trimma smile


283 Inlägg
26 januari 2010
#20
vi har slängt på en turbo på en bil från 1989 och sedan bytt bromsarna o lite sånt sen åkte vi o regbesiktigade den vilket inte är ett " jäkla problem" sen var de bara o tuta o köra! har bara gjort de en gång men då gick de iaf!

...


Sök