3694
Sök

Grund inställning av ställbara kamdrev till volvo 16v.

1 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#1
hejsan. har precis köpt ett par ställbara kamdrev till min volvo 740 16v, och skulle vilja ha hjälp med hur man kan ta reda på grundinställnigar på dom så dom ska göra lite skillnad. vet att det ska bänkas igentligen för att få fram bästa effekt men kom gärna med förslag hur jag ska göra smile

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
21 januari 2010
#2
Hm.. utgå förståss ifrån att få dem "nollade" dvs, lika som orginal kamdrev.
Sen så får man prova på insug och avgas en i taget vad som händer. Jag skulle tippa på att insuget är väll det som man kan tjäna mest på.
Se för 17 till att inte ställa för mycke så ventilerna klappar i kolvarna dock. (vet inte om volvojärnen klarar sig fritt som en gammal mazdamotor t.ex)

Tänkt dock på att dethär med "göra i bänk" är ju för att det kan vara svårt att märka nån skillnad själv när man är ute och gasar. Det är inga fantastiska effeter man får till, utan snarare förskjuter du arbetsområdet en aning.
OCH du sabbar det för insprutningen som är mappad på just de kammtiderna och kammarna i sig.

Vill inte vara negativ, men det är inte lätt att sugtrimma. Dock väldigt kaxigt när man fått det bra.
Kolla på kanske extraktorgrenrör, andra vassare kammar och möjligen lätt portning (slipning av insug och avgaskanaler i toppen)
Även komphöjning iochmed att plana av toppen nån halv millimeter eller två.

Men nu har det ju redan spårat ur långt över budgeten totalt tongue

En annan enkel grej man kan göra som kanske ger nån liten liten grej är ju sporlufttfilter.
Många bäckar små.
Senast redigerat av wadde (21 januari 2010)


926 Inlägg
21 januari 2010
#3
Madde66 skrev:
hejsan. har precis köpt ett par ställbara kamdrev till min volvo 740 16v, och skulle vilja ha hjälp med hur man kan ta reda på grundinställnigar på dom så dom ska göra lite skillnad. vet att det ska bänkas igentligen för att få fram bästa effekt men kom gärna med förslag hur jag ska göra smile

Bänkning hit och bänkning dit... Det är mycket snack om att det är detn enda vägen till bra effekt.
MEN.. en kam som är utprovad ska vara inställd enligt instruktion. Då fungerar det.
Ta reda på kamvärdena. Framför allt lobcenter. Bör vara någonstanns kring 105-110 grader
Lägre värde ger mer överlapp, och mycket överlapp ger höga varvtal.
SÅ det är bara att montera gradskiva och montera upp mätklocka. FÖrst ta reda på vilka värden kammen ska ha!

Mats

10 287 Inlägg
21 januari 2010
#4
Inte enda. Men sannolikt den bästa. Sedan bör det följas upp med att man kollar upp hur det fungerar på gatan också.
Givetvis beror det på vad man har gjort åt maskin. har man husbehovstrimmat så är det en sak men har man byggt en komplett rejält trimmad maskin så är det inte bara för att få max effekt man vill sätta upp den i en vevaxelbänk.

/Göran

mats757 skrev:
Bänkning hit och bänkning dit... Det är mycket snack om att det är detn enda vägen till bra effekt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Tattoo
26 januari 2010
#5
på min kompis volvo 740 16V 88b  satte vi ett par kammar från http://folkraceshop.se/kamaxel-volvo-b234-16v   och satte dit extraktor rör med race cat och ett simons avgassystem och en ställbar bränsletrycks regulator, spridare från volvo 940turbo och öppet luftfilter och ställbara kamdrev.

2 timmar med varmkörning och installation av bilen   fick ut 200 hk ur maskinen = 40 nya hästar.

Lärdommen han lärde sej var att sätta in en tubo spis och börjar därifrån. Det blidde mycket billigare att trimma + att man får ut mer hästar för mindre peng smile 

Lycka till mannen.


Sök