3188
Sök

Saab 93 2,0T -00

9 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
Hejsan! Snart dags för kamkedjebyte, då bilen börjat att rassla (Ska köpa en hel sats från Speedparts Sweden)
Undrar bara om man behöver plocka väck topplocket vid bytet? Och om någon har gjort detta som en någon uppfattning av hur lång tid detta skulle ta. smile

MVH Joel smile

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
22 januari 2010
Ett riktigt byte tar runt en dag!
nästan smidigast och lyfta ur motorn eftersom det går nästan fortare och att det smidigare med motorn utanför bilen. samtidigt bör du tabort/byta ballanskejdan med tillhörande drev.
toppen behöver du inte lyfta på, men när man ändå har halva motorn ner plockad så kan man likagärna byta topplockspackningen.
annars så går packningen sönder vid transmisionskåpan när du tar bort den, då får du byta den i vilket fall.

Det är inte för skojjs skull verkstäderna tar 12-15000 för bytet tongue
Senast redigerat av kwansa (22 januari 2010)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

9 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
Haha nee sant! Tack så mycket smile Nu kan jag förmedla detta till några polare som ska hjälpa mig hehe ! Har inte råd med 15 000kr byte precis... wink

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
22 januari 2010
joelar9020 skrev:
Haha nee sant! Tack så mycket smile Nu kan jag förmedla detta till några polare som ska hjälpa mig hehe ! Har inte råd med 15 000kr byte precis... wink

Men det går och byta med motorn kvar i bilen! komihåg det smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

1 498 Inlägg
22 januari 2010
Topp packningen är inget att bry sig om speciellt om han har T7a.

9 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
Vad är att rekommendera ? Kan man byta allt med motorn kvar i bilen eller det bara kedjan? Snackade med dem som ska göra det, och dem vill ju helst inte ta av toppen, ( Packning är rätt så nyligen bytt ) och går det att göra med toppen på om man har en relativt nybytt packning så är ju det att föredra smile (slippa sotningsats osv)

3 Inlägg
22 januari 2010
de bli najs detta

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 januari 2010
Vänligen läs rubriksreglerna

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök