2258
Sök

Anmärkning på besiktningen (ojämnbromsverkan) Volvo 740.

Livsnjutare
155 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej!, Besiktade min Volvo 740 men gick ej igenom pga ojämnbromsverkan, helt för tok olika, VF = 2.1, HF = 1.7, VB = 1,2, HB = 0.2.  Alltså tar den inte alls på Höger bak, endast rullmotstånd. 

Har bytat broms slangarna på höger sida fram & bak, och luftat bromsarna runt om men pedalen vill ej sjunka ner när man kommer till höger bak broms? 

Någon som kanske haft samma problem eller vet vad felet är?



Tack på förhand!


Fd Bannad
657 Inlägg
22 januari 2010
#2
har bilen stått länge? testa då kör med den ett tag så löser det sig nog, funkade på hitlerpulkan iaf.

Märkesbög

Smålänning
7 887 Inlägg
22 januari 2010
#3
Gick kolvarna lätt i oken?

Bak är ju fast ok och två kolvar, och sen inre brukar rosta fast... Kan hända att båda fastnat för dig.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Livsnjutare
155 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
#4
Hedning skrev:
har bilen stått länge? testa då kör med den ett tag så löser det sig nog, funkade på hitlerpulkan iaf.

Den har endast stått 3 dagar nu när jag håller på att klura ut vad det kan vara.  Har rullat i princip hela tiden annars tongue


dARKiE
5 031 Inlägg
22 januari 2010
#5
Smörj upp bromsoken ordentligt till att börja med.
Sen kör å tvärnita så dem får arbete hårt, så ska det nog släppa.

Om du nu inte har dåliga bromsklotsar wink

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Biltokig
310 Inlägg
22 januari 2010
#6
ta bort ett ok där du har dålig bromsverkan, pumpa ut kolven 1,5 cm, smötj den och tryck in den igen, upprepa 3,4,5 ggr sen funkar det nog, annars byt ok

Harè bra

Livsnjutare
155 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
#7
twin_cam skrev:
Gick kolvarna lätt i oken?

Bak är ju fast ok och två kolvar, och sen inre brukar rosta fast... Kan hända att båda fastnat för dig.

Ok, ska kolla de tongue



Darkie skrev:
Smörj upp bromsoken ordentligt till att börja med.
Sen kör å tvärnita så dem får arbete hårt, så ska det nog släppa.

Om du nu inte har dåliga bromsklotsar wink

Aa ska pröva och smörja sen köra lite och se om de blir någon skillnad smile  om inte det är det så vad finns det mer som kan ha gått snett? hmm


1 339 Inlägg
22 januari 2010
#8
Det är nästan garanterat kolven i oket som har rostat fast för dig främst pga dåligt underhåll
(dvs ingen smörjning med tex atf olja som då skulle förhindrat korrosion på redan ett tidigt stadium). Man kan använda en kanyl för att spruta in oljan till kolven.

Klaga på att det rostar kan man alltid men ofta hade man faktiskt kunnat förhindra det. Du kan dock som någon sa pröva att bromsa riktigt hårt några gånger och se om det släpper.


Smålänning
7 887 Inlägg
22 januari 2010
#9
Volvo740an skrev:
Det är nästan garanterat kolven i oket som har rostat fast för dig främst pga dåligt underhåll
(dvs ingen smörjning med tex atf olja som då skulle förhindrat korrosion på redan ett tidigt stadium).

Elelr helt enkelt fuskat med bromsvätskebyterna?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Handledare
1 481 Inlägg
22 januari 2010
#10
Finns inga genvägar. Som nån skrev ovan här. -Ta bort oket, tryck ut kolvarna genom att trycka på bromspedalen. Se upp så kolven inte lossnar helt. Smörj med rätt typ av olja, finns att köpa. Använd INTE 5-56 och liknande. Förstör packningarna. Använd en stor polygrip och tryck in kolvarna igen. Gör om proceduren tills kolvarna går lätt. Sätt tillbaka oken och bromsen borde fungera galant igen.


Livsnjutare
155 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
#11
Volvo740an skrev:
Det är nästan garanterat kolven i oket som har rostat fast för dig främst pga dåligt underhåll
(dvs ingen smörjning med tex atf olja som då skulle förhindrat korrosion på redan ett tidigt stadium). Man kan använda en kanyl för att spruta in oljan till kolven.

Klaga på att det rostar kan man alltid men ofta hade man faktiskt kunnat förhindra det. Du kan dock som någon sa pröva att bromsa riktigt hårt några gånger och se om det släpper.

Har ägt bilen i knappt 1,5 - 2 månader så det har inte varit möjligt för mej att förhindra det.



saab_sonett skrev:
Finns inga genvägar. Som nån skrev ovan här. -Ta bort oket, tryck ut kolvarna genom att trycka på bromspedalen. Se upp så kolven inte lossnar helt. Smörj med rätt typ av olja, finns att köpa. Använd INTE 5-56 och liknande. Förstör packningarna. Använd en stor polygrip och tryck in kolvarna igen. Gör om proceduren tills kolvarna går lätt. Sätt tillbaka oken och bromsen borde fungera galant igen.

Aa ska pröva det imorgon. får hoppas på att det löser sig efter det smile


1 339 Inlägg
22 januari 2010
#12
twin_cam skrev:
Volvo740an skrev:
Det är nästan garanterat kolven i oket som har rostat fast för dig främst pga dåligt underhåll
(dvs ingen smörjning med tex atf olja som då skulle förhindrat korrosion på redan ett tidigt stadium).

Elelr helt enkelt fuskat med bromsvätskebyterna?

Ja det är såklart också en möjlighet. Det räcker oftast inte dock.


Livsnjutare
155 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#13
Hej igen, har smörjt kolven men fortfarande samma resultat (tar ej alls på höger bakhjul).  sad   Någon som har en annan tanke om vad det kan vara för fel? 

Mvh


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
23 januari 2010
#14
Rör sig kolvarna öht?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

1 339 Inlägg
23 januari 2010
#15
Svamp3n skrev:
Hej igen, har smörjt kolven men fortfarande samma resultat (tar ej alls på höger bakhjul).  sad   Någon som har en annan tanke om vad det kan vara för fel? 

Mvh

Ja, kolven har rostat fast. Byt bromsoket.


Livsnjutare
155 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#16
Volvo740an skrev:
Svamp3n skrev:
Hej igen, har smörjt kolven men fortfarande samma resultat (tar ej alls på höger bakhjul).  sad   Någon som har en annan tanke om vad det kan vara för fel? 

Mvh

Ja, kolven har rostat fast. Byt bromsoket.

Har ju smörjt kolven & den flyttar på sig när man trycker ut den = ej fast rostad??????????????????????.  Även prövat ett annat bromsok men samma fel återstår.


719 Inlägg
23 januari 2010
#17
byt bromsvätska och lufta ordentligt. Börja med det oket som är längst bort från bromsvätske behållaren.

Handledare
1 481 Inlägg
23 januari 2010
#18
Svamp3n skrev:
Volvo740an skrev:
Svamp3n skrev:
Hej igen, har smörjt kolven men fortfarande samma resultat (tar ej alls på höger bakhjul).  sad   Någon som har en annan tanke om vad det kan vara för fel? 

Mvh

Ja, kolven har rostat fast. Byt bromsoket.

Har ju smörjt kolven & den flyttar på sig när man trycker ut den = ej fast rostad??????????????????????.  Även prövat ett annat bromsok men samma fel återstår.

Hmm. Har inte Volvo tvåkretssystem med tre hjul i varje krets? Kan det vara så att ena kretsen inte fungerar? I så fall ligger felet i huvudcylindern.  Du får inget tryck i ena kretsen. Men prova att lufta ordentligt.

Hmm Läste igen ditt första inlägg. Pedalen går inte ned när du ska lufta bakhjulet? Har du en skada på bromsröret så att det är hoptryckt någonstans?
Senast redigerat av saab_sonett (23 januari 2010)


Livsnjutare
155 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#19
saab_sonett skrev:
Svamp3n skrev:
Volvo740an skrev:

Ja, kolven har rostat fast. Byt bromsoket.

Har ju smörjt kolven & den flyttar på sig när man trycker ut den = ej fast rostad??????????????????????.  Även prövat ett annat bromsok men samma fel återstår.

Hmm. Har inte Volvo tvåkretssystem med tre hjul i varje krets? Kan det vara så att ena kretsen inte fungerar? I så fall ligger felet i huvudcylindern.  Du får inget tryck i ena kretsen. Men prova att lufta ordentligt.

Hmm Läste igen ditt första inlägg. Pedalen går inte ned när du ska lufta bakhjulet? Har du en skada på bromsröret så att det är hoptryckt någonstans?

Har provat att lufta ordentligt, utan att lyckas.
har kollat röret som går bak dit men får väll kolla en extra gång noga då, annars får jag byta huvudcylindern och se om det hjälper.



Sök