3734
Sök

Ny tryckplatta(sachs 763) och lamel. men går ej att koppla ur. volvo

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#1
hej!

jag satt upp en m46 låda på min volvo 245:a i helgen. jag satt ditt ny tryckplatta sachs 763 som ska hålla för lite mer kraft eftersom jag kör trimmat. satt även ditt ny lamel.

men när jag la i en växel och koppla så kunde jag inte snurra på utgående axel från lådan.(Bilen står på billyft)
när jag satt en tving och pressa ner kopplingsarmen mer än vad den åker ner när man kopplar ur med foten så kunde jag snurra på utgående axelfrån lådan. men då satt kopplingpedal stenhårt fast i botten.

kan vajern vara för lång? jag hade lika vajer när jag körde in bilen i garaget men då hade jag orginal turbo tryckplatta och lamel och m47 låda.

mvh david

508 Inlägg
24 januari 2010
#2
det är ju en hårdare tryckplatta, prova med en stålomspunnen slang, har samma problem med min... orginal är gummi som flexar rätt bra...

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#3
mulleri skrev:
det är ju en hårdare tryckplatta, prova med en stålomspunnen slang, har samma problem med min... orginal är gummi som flexar rätt bra...

stolomspunnen slang till vajern?

kan det verkligen vara de? verkar konstingt tkr jag men du kanske har rätt.
var får jag tag på det isåfall?big_smile

Volvo Fantast
194 Inlägg
24 januari 2010
#4
Zinterlamell?

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

508 Inlägg
24 januari 2010
#5
Nagz skrev:
mulleri skrev:
det är ju en hårdare tryckplatta, prova med en stålomspunnen slang, har samma problem med min... orginal är gummi som flexar rätt bra...

stolomspunnen slang till vajern?

kan det verkligen vara de? verkar konstingt tkr jag men du kanske har rätt.
var får jag tag på det isåfall?big_smile

juste förlåt trodde du menade 940..smile

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#6
karlsson_6 skrev:
Zinterlamell?

nopp vanlig turbo lamel som e ny

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#7
mulleri skrev:
Nagz skrev:
mulleri skrev:
det är ju en hårdare tryckplatta, prova med en stålomspunnen slang, har samma problem med min... orginal är gummi som flexar rätt bra...

stolomspunnen slang till vajern?

kan det verkligen vara de? verkar konstingt tkr jag men du kanske har rätt.
var får jag tag på det isåfall?big_smile

juste förlåt trodde du menade 940..smile

hehe:P

268 Inlägg
24 januari 2010
#8
har du justerat vajern riktigt?  kanske är för dåligt spänd?

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#9
Freddy_Fish skrev:
har du justerat vajern riktigt?  kanske är för dåligt spänd?

e det inte sjåälvjusterande?

den stog iaf bra innan jag bytte allting. det sitter ju typ plastmutter där och den går ju typ inte att skruva på:P
Senast redigerat av Nagz (24 januari 2010)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
24 januari 2010
#10
Nagz skrev:
Freddy_Fish skrev:
har du justerat vajern riktigt?  kanske är för dåligt spänd?

e det inte sjåälvjusterande?

den stog iaf bra innan jag bytte allting. det sitter ju typ plastmutter där och den går ju typ inte att skruva på:P

nej den är inte självjusterande, hur ska vajjern kunna veta hur lång den är? är vajjerna för slapp går det inte att frikoppla ordentligt.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#11
NITROUS skrev:
Nagz skrev:
Freddy_Fish skrev:
har du justerat vajern riktigt?  kanske är för dåligt spänd?

e det inte sjåälvjusterande?

den stog iaf bra innan jag bytte allting. det sitter ju typ plastmutter där och den går ju typ inte att skruva på:P

nej den är inte självjusterande, hur ska vajjern kunna veta hur lång den är? är vajjerna för slapp går det inte att frikoppla ordentligt.

det e samma sprängkåpa som de va förut och den funka bra. motorutdraget om ft motor så är den självjusterande... hur ska jag kunna skriva på en plastmuttern?

268 Inlägg
24 januari 2010
#12
Nagz skrev:
NITROUS skrev:
Nagz skrev:

e det inte sjåälvjusterande?

den stog iaf bra innan jag bytte allting. det sitter ju typ plastmutter där och den går ju typ inte att skruva på:P

nej den är inte självjusterande, hur ska vajjern kunna veta hur lång den är? är vajjerna för slapp går det inte att frikoppla ordentligt.

det e samma sprängkåpa som de va förut och den funka bra. motorutdraget om ft motor så är den självjusterande... hur ska jag kunna skriva på en plastmuttern?

ft motorn sitter ju original i 940 och 940 har hydraulisk koppling, alltså självjusterande.  vad är det för färg på muttern?  kan du fixa en bild?  alla kopplingar med vajer gå att justera.

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
24 januari 2010
#13
Nagz skrev:
NITROUS skrev:
Nagz skrev:

e det inte sjåälvjusterande?

den stog iaf bra innan jag bytte allting. det sitter ju typ plastmutter där och den går ju typ inte att skruva på:P

nej den är inte självjusterande, hur ska vajjern kunna veta hur lång den är? är vajjerna för slapp går det inte att frikoppla ordentligt.

det e samma sprängkåpa som de va förut och den funka bra. motorutdraget om ft motor så är den självjusterande... hur ska jag kunna skriva på en plastmuttern?

ja skulle du haft hydraulisk så hade den justerat sig självt, men inte när du har vajer. lägg dej under och kolla spelet på vajern, är den för slack så kan den ju inte koppla ur som den ska.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#14
NITROUS skrev:
Nagz skrev:
NITROUS skrev:

nej den är inte självjusterande, hur ska vajjern kunna veta hur lång den är? är vajjerna för slapp går det inte att frikoppla ordentligt.

det e samma sprängkåpa som de va förut och den funka bra. motorutdraget om ft motor så är den självjusterande... hur ska jag kunna skriva på en plastmuttern?

ja skulle du haft hydraulisk så hade den justerat sig självt, men inte när du har vajer. lägg dej under och kolla spelet på vajern, är den för slack så kan den ju inte koppla ur som den ska.

den är inte slak. så jag vet inte vad de kan vara för fel hmm

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#15
Freddy_Fish skrev:
Nagz skrev:
NITROUS skrev:

nej den är inte självjusterande, hur ska vajjern kunna veta hur lång den är? är vajjerna för slapp går det inte att frikoppla ordentligt.

det e samma sprängkåpa som de va förut och den funka bra. motorutdraget om ft motor så är den självjusterande... hur ska jag kunna skriva på en plastmuttern?

ft motorn sitter ju original i 940 och 940 har hydraulisk koppling, alltså självjusterande.  vad är det för färg på muttern?  kan du fixa en bild?  alla kopplingar med vajer gå att justera.

okej jag skall fixa en bild kmr inte ikväll men imorgon. fixar jag en bild

1 915 Inlägg
24 januari 2010
#16
Dåligt justerad vajer eller för kort urtrampningslager.
Finns urtrampningslager som är längre att köpa på kgtrimning.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#17
Louksor skrev:
Dåligt justerad vajer eller för kort urtrampningslager.
Finns urtrampningslager som är längre att köpa på kgtrimning.

okej men jag kördem ed samma urtrampningslager om turbotryckplattan hade:S
konstigt att man skall behöva ha ett annat...

1 915 Inlägg
25 januari 2010
#18
Sätte du lamellen åt rätt håll ?

Nagz skrev:
Louksor skrev:
Dåligt justerad vajer eller för kort urtrampningslager.
Finns urtrampningslager som är längre att köpa på kgtrimning.

okej men jag kördem ed samma urtrampningslager om turbotryckplattan hade:S
konstigt att man skall behöva ha ett annat...

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#19
Louksor skrev:
Sätte du lamellen åt rätt håll ?

Nagz skrev:
Louksor skrev:
Dåligt justerad vajer eller för kort urtrampningslager.
Finns urtrampningslager som är längre att köpa på kgtrimning.

okej men jag kördem ed samma urtrampningslager om turbotryckplattan hade:S
konstigt att man skall behöva ha ett annat...


det va min polare som satt ditt den. han sa att det går bara att sätta den åt ett håll.
Senast redigerat av Nagz (25 januari 2010)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
25 januari 2010
#20
Nagz skrev:
Louksor skrev:
Sätte du lamellen åt rätt håll ?

Nagz skrev:

okej men jag kördem ed samma urtrampningslager om turbotryckplattan hade:S
konstigt att man skall behöva ha ett annat...


det va min polare som satt ditt den. han sa att det går bara att sätta den åt ett håll.

går att sätta åt två håll, men funkar bara åt ena hållet. brukar stå flywheel side på den sidan som ska vara mot svänghjulet.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.


Sök