3247
Sök

AcFreaker Bmw 325i Goes Turbo

601 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Införskaffat mig en Bmw 325i -92 med omkring 22100 mil på mätaren vid tillfället jag skriver här. Gått 1000 mil de senaste 3 åren.

Bilen är fint utrustad för å köras på Bana/Superstage så man sparar mkt där i vägen till å ha en optimal turbomatad Beemer.

Kan börja å rada upp vad bilen har nu:
Chippad
Öppet greencottonfilter
Rostfritt Exraktorgrenrör
3" DS Motorsport rostfritt racesystem
Bilstein B10 Dämpare och Fjädrar
Sparco fjäderbensstag
Forza Fjäderbenslagringar
Forza Krängninshämmare och krängningshemmarstag
Sportstolar i skinn
Skinnratt från M3
Sägs de ska va 25% Diff monterad. Får provas när de tillåtes

Där va de huvudsakliga.

Projektets början blir å gå igenom bilen å kolla bussningar och annat å byta vid behov därefter påbörjas Turbobygget.
Finns ju gott om grejer å få tag på så ska nog inte va något större å bygga turbo för en billig peng.

När allat är klart blir de å ta upp bilen till Jonas som Mappat min 940 så får han ge denna en omgång me wink

De va lite kort kommer mer efterhand man börjat på bilen. Just nu har man bara kört hem den

Kommer ett par bilder här med hur den ser ut:

http://img687.imageshack.us/img687/2044/bmw3251.jpg

http://img198.imageshack.us/img198/7963/bmw325.jpg

Rekondchef
265 Inlägg
24 januari 2010
Kommer bli kalas d här!! Gött o ha nytta o hjälp i garaget när man bygger..... wink))))

601 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Crille-76 skrev:
Kommer bli kalas d här!! Gött o ha nytta o hjälp i garaget när man bygger..... wink))))

Jadå vi båda ska satsa på snurra i våra så kan man hjälpa varandra å ge nyttiga tips big_smile Kommer bli skoj cool

Rekondchef
265 Inlägg
24 januari 2010
Kommer bli kanon!! big_smilecool Då du redan har chassit rätt ok o även 3" avgassystem slipper du dom begränsningarna o kan lägga pengar på speedparts ist! big_smile

601 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Crille-76 skrev:
Kommer bli kanon!! big_smilecool Då du redan har chassit rätt ok o även 3" avgassystem slipper du dom begränsningarna o kan lägga pengar på speedparts ist! big_smile

Javisst chassit e rätt ok wink Men avgas ska ja nog inte förstöra utan bygger nog me  Biltemas rör till turbosystemet smile Biltemas e bättre än simons håller bättre så de blir kanon smile

Rekondchef
265 Inlägg
24 januari 2010
AcFreaker skrev:
Javisst chassit e rätt ok wink Men avgas ska ja nog inte förstöra utan bygger nog me  Biltemas rör till turbosystemet smile Biltemas e bättre än simons håller bättre så de blir kanon smile

Ja biltemas funkar alla tiders men du behöver ju inte förstöra d systemet som sitter där.. e väl delat där d går upp mot grenröret så e ju bara o dela där o ansluta d nya.. Fast kan ju va bra o ha ett i reserv iofs wink

601 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Crille-76 skrev:
AcFreaker skrev:

Ja biltemas funkar alla tiders men du behöver ju inte förstöra d systemet som sitter där.. e väl delat där d går upp mot grenröret så e ju bara o dela där o ansluta d nya.. Fast kan ju va bra o ha ett i reserv iofs wink

Ja jag ska kolla de när man har bilen uppe om man kan använda de som sitter där utan å kapa. tänkte de går väl dubbla pipor å frå nturbon tar man ett rör. e isåfall om man har en delar som gör de går ut från 2 till rör från Downpipe sen smile

Rekondchef
265 Inlägg
24 januari 2010
Exakt! har oxå tänkt göra nån övergång från 1-2 från turbon sen smile

2 077 Inlägg
25 januari 2010
sweet cedervall!

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!

601 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
Lite update..

Kontrollerat Hnadbromsen då den varit dålig vid varje bes å konstaterade att armar och så satt fast så smorde upp det. Max 1mm beläggyta kvar på övre beläggen med så får se när bilen Bes om Handbromsen går igenom då jag ej hinner byta beläggen innan dess.

Har även införskaffat 4st Dubbdäck till 16" fälgarna så man har vinterpuckar

Sen plockat bort Zenderläppen i fronten och lämnat på lack så den blir hel å fräscher

Rekondchef
265 Inlägg
26 januari 2010
Tjänster o gentjänster e grejor!! Kommer behöva assistans längre fram i bygget så blir kanon detta! Hoppas bes inte har för mkt o gnälla på smile Såg vettig ut för dom pengarna den kostat o du har mkt "gratis" inför turbobygget som man ändå vill kosta på bilen så d e ju gött! big_smile

601 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
Crille-76 skrev:
Tjänster o gentjänster e grejor!! Kommer behöva assistans längre fram i bygget så blir kanon detta! Hoppas bes inte har för mkt o gnälla på smile Såg vettig ut för dom pengarna den kostat o du har mkt "gratis" inför turbobygget som man ändå vill kosta på bilen så d e ju gött! big_smile

Javisst helt kanoners blir de smile Sen blir de Beemerglidande me muskler längre fram i sommar förhoppnignsvis om man fått ihopa allt till bygget av snurra smile Ja jag e nöjd me bilen å utrustningen man fick till den vid köpet big_smile

dARKiE
5 031 Inlägg
26 januari 2010
najs, då hjälper ni mig nästa vinter också grabbar wink

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Rekondchef
265 Inlägg
26 januari 2010
Min ska va ihop i vår.. Ska bara ha tag i spridare o lmm sen så... cool

Skoglund; skulle inte du ha din "drömbil" Saab??! winkwink Nädå klart vi ska hjälpas åt i BMW-stallet!! big_smile

601 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
Nybes idag 27/1-10 utan anmärkning smile

Komme dock in i Period i Maj igen så ska snart in igen sen därefter e de bara hiva på turbokittet om man lyckats få ekonomi till allt som behövs smile

601 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
Lite småtrix gjort.

C-lås till bagage funka ej samt Hö skyltbelysning.
Kollade kablaget till bagageluckan å där kablaget ligger å rör sig varje gång man öppnar å stänger bagageluckan var de skadat. 2st kablar som var av. å var just kablar till de ovan nämnda detaljerna så nu funkar all belysning samt C-lås runt om perfa smile

Kollade även lite på ABS:en då förra ägaren koppla bort den men lyckades inte finna ngt nu. Kollade bara säkringarna å de fanns där å va hela så får söka upp ABS-Styrdonet å se så kablarna sitter i de å kolla så kablar till alla givare e anslutna. Blir å fortsätta söka på de när man känner sig lite bättre.

154 Inlägg
27 januari 2010
Tjena mors. Blire turbo konvertering? måste du inte ha intyg från bmw då?

601 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
Netra skrev:
Tjena mors. Blire turbo konvertering? måste du inte ha intyg från bmw då?

Tjena! Jodå när allt smått e fixat och man har insamlat vad som behövs för Turbokonvertering blir de Turbo. Inga intyg här inte. Mkt som måste göras för å gå den lagliga vägen med Turbo om de ens går.

Blir å hiva grenrör/turbo/avgassystem vid varje bes-tillfälle å sätta upp de som sitter på bilen för tillfället.
Ev trixar man till de så man kan ha samma avgassystem hela tiden så man endast behöver hiva turbo/grenrör vid varje bes. Inte jobbigt om man har tillgång till lyft å byta de en gång om året smile

1 482 Inlägg
27 januari 2010
Nissan_ skrev:
Hej

Är det inte bättre att köpa en Turbobil från första början?
Så man slipper detta meckande innan varje Besiktning?

mvh

Kanske det. Men Bmw turbo är kul big_smile

Tar inte mer än 1 dag att ta bort grejjerna ändå.

BLT Service
Theracords Music Label

601 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
Nissan_ skrev:
Hej

Är det inte bättre att köpa en Turbobil från första början?
Så man slipper detta meckande innan varje Besiktning?

mvh

Har en 940 Turbo som e rätt hottad så har Turbobil.
Sålde min 740 Turbo jag hade för ett par dar sen å införskaffade 325an.

Kolla denna film: http://www.youtube.com/watch?v=P9HxIP0OjKc så ska du se att de e värt å lägga turbo på en 325 Beemer.
Finns ingen optimalare bil å slänga turbo på om man ska köra kvalitetsvagn wink
Dessutom e de bara till å hiva på turbon å ha ett anpassat chip eller mappa bilen som ja tänkt göra å åka av smile Behöver inte lyfta toppen ens utan motorn är god för 400 Turbohästar utan några ingrepp.

Så därmed kommer jag stå ut med å skifta grenrör varje år

Sök