Toppackning trasig 740?

BOBert this shit's got to go
28 januari 2010 · 183 Inlägg

Först och främst är den lite seg att få igång, när den väl går igång kan man inte gasa alls för då dör den, men de försvinner mer och mer när den blir varm. ska tillägga att lambdalampan lyser och laddningsrelät är väck, och om jag drar ur kontakten till luftmassemätaren blir det ingen som hällst skillnad... Nån som vet??

Senast redigerat av BOBert (6 mars 2010)

Man får inte va slö för då blir man dö
Volvo 945 Turbo "Rödtegel" (1993)
Jimpiz
28 januari 2010 · 845 Inlägg

BOBert skrev:
Först och främst är den lite seg att få igång, när den väl går igång kan man inte gasa alls för då dör den, men de försvinner mer och mer när den blir varm. ska tillägga att lambdalampan lyser och laddningsrelät är väck, och om jag drar ur kontakten till luftmassemätaren blir det ingen som hällst skillnad... Nån som vet??

Där har du antagligen svaret

om jag drar ur kontakten till luftmassemätaren blir det ingen som hällst skillnad

Saab 9-3SS (2008)
Louksor
28 januari 2010 · 1 915 Inlägg

Nån som vet vad ? Ser ingen direkt fråga i din text... smile (förutom "nån som vet??")

Reagerar inte motorn när du drar ur kabel till lmm så är din lmm trasig.
Byt ut den så kommer nog motorn gå bättre och lambdalampan slocknar, om du inte har mer fel på bilen.

Kolla felkoder!

Byt laddningsrelä om det är dåligt. (väck ? är det borta ? eller trasigt ?)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
BOBert this shit's got to go
29 januari 2010 · 183 Inlägg

Nån som vet (vad felet är) menar jag ju såklart:P Jo och så undrar jag om de nådvändigtvis är lamdan bara för att lamdalampan lyser? Men som jag tolkar ditt svar Louksor så värkar det ju inte så. Men då får jag la pröva byta the lmm så får vi se om de funkar som de ska sen

Ja laddrelät är trasigt alltså, har köpt nytt (ej bytt än). Men jag hade tillräckligt med stret i de nya batteriet som jag fick införskaffa för de gammla va trasigt, för att ha den igång nån 5-10 min iaf, var så jag upptäkte felet.



Tackar för svaren

Man får inte va slö för då blir man dö
Volvo 945 Turbo "Rödtegel" (1993)
gamlingen
29 januari 2010 · 5 198 Inlägg

Lambda lampan lyser för att det är fel i bränsle och avgassystemet.. som sagt.. .lmm

BOBert this shit's got to go
29 januari 2010 · 183 Inlägg

Okej tack. Jag har föresten Luft(mängd)mätare i min. Nån som vet vart man kan få tag i en sån ny? Hittar bara massemätare

Man får inte va slö för då blir man dö
Volvo 945 Turbo "Rödtegel" (1993)
Fire-Fox
29 januari 2010 · 632 Inlägg

BOBert skrev:
Okej tack. Jag har föresten Luft(mängd)mätare i min. Nån som vet vart man kan få tag i en sån ny? Hittar bara massemätare

Volvo borde väl ha.

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
Volvo V70N (2003)
Funkiee Saab älskare!
29 januari 2010 · 4 597 Inlägg

kolla skroten. De lär finnas där, kolla även blocket

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
turboforssen Telge Drifting Team
29 januari 2010 · 5 398 Inlägg

BOBert skrev:
Okej tack. Jag har föresten Luft(mängd)mätare i min. Nån som vet vart man kan få tag i en sån ny? Hittar bara massemätare

ne du lär ju inte ha en luftmängdmätare i din utan en luftmassemätare

luftmassemätare är elektronisk å  luftmängdmätaren är mekanisk ( inga sladdar till )

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
BOBert this shit's got to go
29 januari 2010 · 183 Inlägg

turboforssen skrev:

BOBert skrev:
Okej tack. Jag har föresten Luft(mängd)mätare i min. Nån som vet vart man kan få tag i en sån ny? Hittar bara massemätare

ne du lär ju inte ha en luftmängdmätare i din utan en luftmassemätare

luftmassemätare är elektronisk å  luftmängdmätaren är mekanisk ( inga sladdar till )

Aha okej. jaja hursom så är de bara 2 poler på den jag har. å inte typ 8 eller 10 som det är i dom flästa 740. och dom med 2 poler ha jag problem att hitta (ny). Men nu har jag beställt en från laga så nu hoppas jag på att bilen går som den ska sen:)



Tack för alla svar allihopa

Man får inte va slö för då blir man dö
Volvo 945 Turbo "Rödtegel" (1993)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
29 januari 2010 · 3 180 Inlägg

2 poler? vad är det för årsmodell?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Boostrider Försöker iaf
29 januari 2010 · 1 998 Inlägg

Det är inte en 92 med bendix/regina system. DÅ har du väl en mapsensor väl?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
BOBert this shit's got to go
29 januari 2010 · 183 Inlägg

Mapsensor har man la bara på turbo!? jag har ingen aning vad det är för system.
Men bilen är en 91:a GLT 8v. såhär ser massemätarn ut. alltså 2st poler inte 6 eller 8 eller hur många de nu är.


http://bilder.lagabasen.se/delar/1050/1050461297vy1.jpg

Man får inte va slö för då blir man dö
Volvo 945 Turbo "Rödtegel" (1993)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
29 januari 2010 · 3 180 Inlägg

nix,  sitter inte bara MAP på turbobilar. men det där på bilden är varken luftmasse eller mängdmätare, det är en vanlig tempgivare i ett rör. sen ska du ha en MAPsensor nånstans också, troligtvis i insuget eller där någonstans.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
BOBert this shit's got to go
29 januari 2010 · 183 Inlägg

NITROUS skrev:
nix,  sitter inte bara MAP på turbobilar. men det där på bilden är varken luftmasse eller mängdmätare, det är en vanlig tempgivare i ett rör. sen ska du ha en MAPsensor nånstans också, troligtvis i insuget eller där någonstans.

Hm okej. man lär sej nått nytt hele tiah:) De va som fan. men på lagas hemsida finns det massor av sånna på kategorin luftmassemätare och luftmängdsmätare.

Man får inte va slö för då blir man dö
Volvo 945 Turbo "Rödtegel" (1993)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
29 januari 2010 · 3 180 Inlägg

din bil har regina systemet och har ingen LMM, den använder temp och tryckgivare ist.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
BOBert this shit's got to go
29 januari 2010 · 183 Inlägg

NITROUS skrev:
din bil har regina systemet och har ingen LMM, den använder temp och tryckgivare ist.

Okej, fattar. Har du läst hela tråden? Isf så kanske du kan svara på vad jag ska fixa. är det tempgivarn? för när jag kopplar ur den sker ingen skilnad. Du värkar ju ha koll såsmile

Man får inte va slö för då blir man dö
Volvo 945 Turbo "Rödtegel" (1993)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
29 januari 2010 · 3 180 Inlägg

BOBert skrev:

NITROUS skrev:
din bil har regina systemet och har ingen LMM, den använder temp och tryckgivare ist.

Okej, fattar. Har du läst hela tråden? Isf så kanske du kan svara på vad jag ska fixa. är det tempgivarn? för när jag kopplar ur den sker ingen skilnad. Du värkar ju ha koll såsmile

mycket möjligt att det är tempgivaren som jäklas

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
BOBert this shit's got to go
29 januari 2010 · 183 Inlägg

NITROUS skrev:

BOBert skrev:

NITROUS skrev:
din bil har regina systemet och har ingen LMM, den använder temp och tryckgivare ist.

Okej, fattar. Har du läst hela tråden? Isf så kanske du kan svara på vad jag ska fixa. är det tempgivarn? för när jag kopplar ur den sker ingen skilnad. Du värkar ju ha koll såsmile

mycket möjligt att det är tempgivaren som jäklas

Okej. Tack, jag ska prova det.

Man får inte va slö för då blir man dö
Volvo 945 Turbo "Rödtegel" (1993)
BOBert this shit's got to go
3 februari 2010 · 183 Inlägg

Hej igen. nu har jag bytt tempgivaren och.. ingen skiljnad. det är ström i kabeln till givaren oxå se de värkar ju vara kontakt. Kan de vara nån annan temgivare eller nått? typ den som visar i kupén vilken temp de e? för den visar ibland och ibland inte. Eller för lite jord nånstans? Eller vadsom hällst. kan ju tillägga att nån har bytt växellåda och inte vart helt noga med att dra allt där det satt orginal. Fast allt är ju ikopplat iaf. tror tillexempel att sladden till nån oljegivare som sitter till höger om oljefiltret är dragen fel. om det är den. men de tror jag för det sitter ingen på givarn och det är en enkel svart kabel som är rätt lång men inte tillräckligt för att gå dit.

Man får inte va slö för då blir man dö
Volvo 945 Turbo "Rödtegel" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang