4064
Sök

Batteriet laddar ur? (Toyota Corolla -04 Touring)

9 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
Jag har en bil som jag äger sedan en månad för första vintern. Den har gått fint fram tills några dagar sedan. Den ville inte starta då (inte ens startmotorn gick igång) utan bara "tickade" hela tiden. Motorlampan och oljelampan lös. Några dagar senare försökte jag igen men nu var batteriet helt dött, ingenting alls fungerade.

Idag startade jag bilen med startkablar och kunde sen köra utan problem. Körde runt en halvtimme för att ladda batteriet. Motorn gick även att starta igen efteråt medan den fortfarande var varm. Men efter några timmar är det samma problem igen, bilen tickar bara utan att startmotorn går igång.

Bilen står ute utan värme. Det har hela tiden varit mellan -5 och -25 grader kallt. Tidigare när bilen gick att starta brukade startmotorn gå ett eller två varv innan den startade, antar att det är för att det är kallt.

Min gissning är att batteriet är trasigt eftersom det verkar ladda ur när bilen står stilla. Eftersom bilen tidigare startat när det varit kallt borde det väl inte vara det som är problemet? Jag har dock riktigt kass koll på bilar så kom gärna med tips!

Tackar på förhand!

21 761 Inlägg
28 januari 2010
Eftersom du behövde startkablar för att få igång bilen så var batteriet väldigt urladdat, då hjälper det inte att bara köra bilen 30 minuter och sedan tro att batteriet har blivit uppladdat. Batteriet behöver laddas upp med en batteriladdare i åtminstone ett helt dygn, kanske ännu längre.

Innan du gör vidare felsökning så måste alltså batteriet laddas upp först av allt. smile
Senast redigerat av Drönirettab (28 januari 2010)

Motborgare
1 099 Inlägg
28 januari 2010
Det Drönirettab säger är helt korrekt även vid 20 graders värme och det är ännu jävligare nu när det är kallt.

När det är kyla tar det längre tid att ladda upp en ack till en viss laddningsnivå, dess kapacitet är försämrad och motorn är generellt trögare att dra rundt. Alla dessa saker bidrar i negativ riktning.

-- K

9 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
Tack för era svar!
Några dagar innan batteriet laddade ur kom jag hem från en timmes bilresa så trodde batteriet skulle ha kraft.
Ska ladda idag så får vi se sen. Köpte bilen för frugan ska föda när som helst å vi bor avsides från sjukhuset så skulle vilja att bilen gick nu :-)

Sök