28 januari 2010
Trådstartare
Jag har en bil som jag äger sedan en månad för första vintern. Den har gått fint fram tills några dagar sedan. Den ville inte starta då (inte ens startmotorn gick igång) utan bara "tickade" hela tiden. Motorlampan och oljelampan lös. Några dagar senare försökte jag igen men nu var batteriet helt dött, ingenting alls fungerade.
Idag startade jag bilen med startkablar och kunde sen köra utan problem. Körde runt en halvtimme för att ladda batteriet. Motorn gick även att starta igen efteråt medan den fortfarande var varm. Men efter några timmar är det samma problem igen, bilen tickar bara utan att startmotorn går igång.
Bilen står ute utan värme. Det har hela tiden varit mellan -5 och -25 grader kallt. Tidigare när bilen gick att starta brukade startmotorn gå ett eller två varv innan den startade, antar att det är för att det är kallt.
Min gissning är att batteriet är trasigt eftersom det verkar ladda ur när bilen står stilla. Eftersom bilen tidigare startat när det varit kallt borde det väl inte vara det som är problemet? Jag har dock riktigt kass koll på bilar så kom gärna med tips!
Tackar på förhand!