Renoverade en Amazon kombi -67 och under renoveringens gång kom en envis smålänning in i bilden och det slutade med att jag sålde bilen till honom och tillsammans gjorde vi en GT version av kombin, en 223 GT med andra ord.
Mycket trevligt projekt! man blir glad att hitta projekt-trådar som detta mellan varven. Jag har en volvo orginal kassett radio till amazon liggandes, vid intresse skicka ett pm till mig. Keep up the good work ! / Oscar
Tack så mycket, ska ha din radio i åtanke helt klart.
Plockade lös toppen och gjorde en liten koll hur motorn verkar må, toppen är helt orginal med 40/35 ventiler, cylinderdiametern är ca 84.14mm, med andra ord inte ens överdim. Det jag vet är gjort på motorn är att det sitter nya lager, kolvringar och att loppen är honade. Står i valet och kvalet mellan att köpa en steg 2 topp (som jag vet av) eller skicka i väg min topp för bearbetning. Lutar åt det senare då vet man vad man har.
Har fått tag på en orginal renoverad B18 topp, sätena är mirafrästa ventilerna inslipade och toppen planad. Ska bara porta den lite lämpligt så ska den nog funka fint tillsammans med förgasarna och kammen.
Vad gör du för förarbete innan förzinkningen? tvätt & blästring / glasblästring eller? förzinkar du dessa delar i ett stycke med fjäder & allt på plats?
Vad gör du för förarbete innan förzinkningen? tvätt & blästring / glasblästring eller? förzinkar du dessa delar i ett stycke med fjäder & allt på plats?
Jag brukar slipa rätt nog själv innan, speciellt om det är kromning, men tvätt/glasblästring funkar ju kanon. Just dessa huvlås kan jag inte svara på då jag köpte dom färdiga så att säga, men att plocka i sär delarna så gott det går brukar bli bästa resultat.
Vad gör du för förarbete innan förzinkningen? tvätt & blästring / glasblästring eller? förzinkar du dessa delar i ett stycke med fjäder & allt på plats?
Jag brukar slipa rätt nog själv innan, speciellt om det är kromning, men tvätt/glasblästring funkar ju kanon. Just dessa huvlås kan jag inte svara på då jag köpte dom färdiga så att säga, men att plocka i sär delarna så gott det går brukar bli bästa resultat.
Jag tänkte åxå så att det borde bli snygg yta med glasblästring & förzinkning.
Blir lungt med amazonen en vecka nu, då vi åker till Kreta på semester. Då jag återvänder blir det att skicka toppen på portning och bygga i hop motorn klart.
Lägger upp några bilder innan vi åker, på B18 toppen jag fick tag på, den är ventilrenoverad, mirafrästa säten och planad, bara en portning kvar. Sen plockade jag isär bränslepumpen för rengöring, ska ta den på jobbet och ultraljudstvätta den och sen en snabb polering, även termostatlocket ska få sig en omgång. Snabbpolerade förgrenningen till bromsarna en sväng också. Och en bild på hur blocket blev efter lite måla och K-Kam monterad.